Σχετικά με το κλείσιμο των Δ.Ο.Υ. στα μικρά νησιά της Δωδεκανήσου. Ένα ακόμα δείγμα υποβάθμισης του κράτους. Ένα ακόμα βήμα υποταγής στις απαιτήσεις της τρόϊκα – Ερώτηση του βουλευτή Δ.Γάκη

Προς τον Υπουργό Οικονομικών

Στον επίσημο διαδικτυακό ιστό του Υπουργείου και από δημοσιεύματα του τύπου, έγινε γνωστό, ότι το Υπουργείο Οικονομικών θα προχωρήσει στην κατάργηση 127 συνολικά Δ.Ο.Υ. σε όλη τη χώρα. Ειδικότερα για τα Δωδεκάνησα, το πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής για την «αναδιοργάνωση», αναφέρει ότι θα παραμείνουν σε λειτουργία δύο Δ.Ο.Υ. Σύμφωνα με την ενημέρωση που έκανε η επιτροπή στους δημάρχους Αγαθονησίου, Πάτμου, Λέρου, Καλύμνου και Καρπάθου,  στη βάση των σχετικών κριτηρίων «βιωσιμότητας», προτείνεται να παραμείνουν στα Δωδεκάνησα οι Δ.Ο.Υ. Ρόδου και Κω. Με την ίδια «μελέτη», κλείνουν οι Δ.Ο.Υ. στα νησιά της Καρπάθου, Καλύμνου και Λέρου, που εξυπηρετούν τους κατοίκους, των περισσότερων νησιών του νησιωτικού συμπλέγματος της Δωδεκανήσου.

Η κατάσταση όμως μπορεί να γίνει ακόμα χειρότερη, αν παρά τις διαβεβαιώσεις, υλοποιηθεί η μνημονιακή δέσμευση για μία Δ.Ο.Υ. σε κάθε πρωτεύουσα νομού, οπότε και αυτή τη διπλή παρουσία της σημαντικής για τα έσοδα και τη λειτουργία του κράτους υπηρεσίας θα καταργηθεί στα Δωδεκάνησα και οι φορολογούμενοι πολίτες των 15 νησιών θα κατευθύνονται όλοι πλέον, στη Ρόδο! Το «hub» του μνημονιακού βολέματος στην ακτοπλοΐα, γίνεται πράξη πρώτα, στις οικονομικές συναλλαγές με το δημόσιο.

Οι εκδοχές αυτές, απογοητεύουν και ανησυχούν εξαιρετικά τους κατοίκους της Δωδεκανήσου. Σε συνδυασμό με τις όποιες άλλες διοικητικές δυσκολίες σε επίπεδο Τ.Α. που οι τοπικές αρχές βιώνουν καθημερινά, τα μικρά νησιά του Αιγαίου «σφυροκοπούνται» από παντού και η τοπική κοινωνία μεταφέρει ένα κλίμα «απειλής» και εγκατάλειψης για τα νησιά, παρά τις όποιες επικοινωνιακές ανακοινώσεις της κυβέρνησης. Οι πολιτικές των μνημονίων έχουν διαλύσει την υγεία και την πρόνοια, έχουν υποβαθμίσει την εκπαίδευση και έχουν εγκαταλείψει την ακτοπλοΐα και την επικοινωνία των νησιών στη μοίρα τους. Και τώρα έρχεται το ξήλωμα του δημόσιου, με «τεχνικά» και δημοσιονομικά κριτήρια.

Η κυβέρνηση, με σημαία την «αναδιάρθρωση», στα λόγια έχει υποβαθμίσει τις αναπτυξιακές δυνατότητες των μικρών νησιών και έχει εξαντλήσει τις αντοχές των πολιτών της περιφέρειας. Με τις γενικόλογες δηλώσεις περί μελέτης των ιδιαιτέρων χαρακτηριστικών των νησιωτικών, ορεινών κλπ περιοχών, μόνο σαν ασκήσεις «επί χάρτου» μπορεί να θεωρηθούν οι κινήσεις αυτές και όχι, ως πραγματικές λύσεις υπέρ της εξυπηρέτησης του πολίτη. Πολύ περισσότερο, που η υποστελέχωση σε ειδικευμένο προσωπικό στις Δ.Ο.Υ. – που προτείνεται για τις νησιώτικες δομές – έχει, εκεί που υφίσταται, μετατρέψει τις περιοχές αυτές, σαν ένα ιδιόμορφο «φορολογικό παράδεισο». Το ίδιο θα συμβεί και στα νησιά.

Το ζήτημα είναι πολύπλοκο. Εκτός από τα κοινά, με τις άλλες περιοχές, προβλήματα λειτουργίας και στελέχωσης των Δ.Ο.Υ., οι δυσκολίες για τους φορολογούμενους πολίτες στα νησιά είναι πολλές και πραγματικές. Το κόστος, όσο και η μεγάλη χρονική απόσταση που πρέπει να καλύψουν οι κάτοικοι όλων των νησιών, πολύ περισσότερο των πιο απομακρυσμένων νησιών της Δωδεκανήσου, είναι ένα δεδομένο ζωτικής σημασίας, που έχει τεκμηριωθεί επιστημονικά και έχει συμπεριληφθεί σε προτάσεις κοινοτικών και εθνικών μελετών. Οι γνωμοδοτήσεις και οι συγκεκριμένες αυτές προτάσεις, λαμβάνουν υπόψη τα δημογραφικά και άλλα ειδικά χαρακτηριστικά των νησιωτικών περιοχών της ΕΕ, όπως και τις δυσκολίες που δημιουργούνται στους κατοίκους λόγω συγκοινωνιακής πρόσβασης και του μεγέθους των νησιών. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα για τη «χρονική απόσταση» των Λειψών, από το λιμάνι της Ρόδου. Η απόσταση των δύο νησιών είναι 160 χλμ.  Ο «συνολικός χρόνος διαδρομής», αγγίζει τις 16,9 ώρες και η «εικονική απόσταση» που νιώθει ο πολίτης, είναι 454,1 χλμ. !!! Και στο παράδειγμα της μελέτης, δεν συμπεριλαμβάνεται το κόστος μεταφοράς που για τον πολίτη των Λειψών ή / και του Καστελόριζου για παράδειγμα, είναι τουλάχιστον 300?, για τη μετακίνησή του στο διοικητικό / οικονομικό κέντρο της περιφερειακής ενότητας που θα εδρεύει η Δ.Ο.Υ.

Επειδή, οι προτάσεις κοινοτικών και εθνικών μελετών, λαμβάνουν υπόψη τα δημογραφικά και άλλα ειδικά χαρακτηριστικά των νησιωτικών περιοχών της ΕΕ, όπως οι δυσκολίες που δημιουργούνται στους κατοίκους λόγω συγκοινωνιακής πρόσβασης και του μεγέθους των νησιών.

Επειδή, είναι συνταγματικά και ευρωπαϊκά κατοχυρωμένη η νησιωτική ιδιαιτερότητα.

Επειδή, ο σχεδιασμός αφορά σε περίπου 40.000 κατοίκους, οκτώ διαφορετικών νησιών που εξυπηρετούνται από τις σχεδιαζόμενες να καταργηθούν Δ.Ο.Υ. και σε περίπτωσης του χείριστου σεναρίου σε 100.000 και πλέον κατοίκους, 14 νησιών του νομού Δωδεκανήσου.

Επειδή, οι πρωτοβουλίες για τη βελτίωση των διαδικασιών για την παροχή υπηρεσιών στον πολίτη από το Κράτος θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη την κοινωνική συνοχή και τις δυνατότητες / ανάγκες συγκοινωνιακής πρόσβασης των πολιτών.

Επειδή, οι αποφάσεις που αφορούν σε προσβάσεις πολιτών μικρών νησιών σε κρατικές υπηρεσίες θα πρέπει να συμβάλουν στην ανάπτυξη των νήσων και όχι στην απομόνωση τους.

Επειδή, υπεύθυνο να μεριμνά για την εύρυθμη λειτουργία των Δ.Ο.Υ., τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό, όσο και στην εξασφάλιση των απαραίτητων υποδομών, είναι το υπουργείο Οικονομικών.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1.    Θα εξαιρέσει από την «αναδιοργάνωση» των Δ.Ο.Υ. τις νησιωτικές περιοχές της Δωδεκανήσου, εφαρμόζοντας τη συνταγματική επιταγή για ειδική νομοθεσία που αφορά σε νησιωτικό σύμπλεγμα;

2.    Ποιος είναι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης, για να διασφαλιστεί η πρόσβαση των πολιτών των μικρών νησιών στις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, στο νησί τους;  

3.    Προτίθεται να προβεί σε άμεσες ενέργειες που θα καθησυχάσουν την τοπική κοινωνία της Δωδεκανήσου, ότι με οποιεσδήποτε δράσεις του υπουργείου δεν θα γίνουν διακρίσεις στην τοπική νησιωτική κοινωνία από τις αντιαναπτυξιακές επιδιώξεις της τρόικα, σε βάρος των ευρωπαϊκών κεκτημένων πρόσβασης και συναλλαγής των πολιτών με κρατικές υπηρεσίες; Και πώς;

4.    Προτίθεται να προβεί η κυβέρνηση σε άμεσες ενέργειες στελέχωσης των τμημάτων των Δ.Ο.Υ. στα νησιά, έτσι ώστε να μην υπάρχει αδυναμία εξυπηρέτησης των πολιτών λόγω έλλειψης στελέχωσης τους και πώς θα διασφαλιστεί η εξυπηρέτηση αυτή, όταν στο σχεδιασμό προβλέπεται υποστελέχωση των τμημάτων στα μικρά νησιά;

5.    Πως θα αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο, λόγω της κατάργησης, ή της υποστελέχωσης της υπηρεσίας στα μικρά νησιά, αυτά, να μετατραπούν σε ιδιόμορφους «φορολογικούς παραδείσους»;

6.    Ποιος είναι ο σχεδιασμός του υπουργείου, με δεδομένο την έλλειψη εξυπηρέτησης των πολιτών στα νησιά που καλύπτουν οι καταργούμενες Δ.Ο.Υ., στην εξυπηρέτηση των πολιτών από το κράτος; Προτίθεται το κράτος να αναθέσει φορολογικό έργο σε ιδιώτες, που θα επιφέρει σημαντική επιβάρυνση, στους νησιώτες που ήδη υποφέρουν από τα σκληρά μέτρα λιτότητας σε κάθε τομέα της οικονομικής και κοινωνικής τους δραστηριότητας;

Ο ερωτών Βουλευτής

Δημήτριος Γάκης

Scroll