ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς
Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Θέμα: «Παραχώρηση σε ιδιώτη του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης του λιμένα Κατάκολου»
Το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) αποφάσισε, με την από 23.12.2024 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του, να προκηρύξει πρόσκληση για διεθνή διαγωνιστική διαδικασία σε δύο φάσεις, προκειμένου να παραχωρηθεί η δραστηριότητα κρουαζιέρας στους λιμένες Κατάκολου, Πάτρας (παλιός λιμένας) και Καβάλας (κεντρικός λιμένας «Απόστολος Παύλος»). Ειδικότερα, ο Διαγωνισμός αποτελείται από δύο Τμήματα.
Το Τμήμα 1 του Διαγωνισμού έχει ως αντικείμενο την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης του Λιμένα Κατάκολου με προέχουσα δραστηριότητα την κρουαζιέρα, με ελάχιστη διάρκεια παραχώρησης τριάντα (30) έτη, και την υποπαραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης σε τμήμα του λιμένα Πάτρας (αρμοδιότητας ΟΛΠΑ) αποκλειστικά για την άσκηση της δραστηριότητας κρουαζιέρας, με ελάχιστη διάρκεια υποπαραχώρησης τριάντα (30) έτη.
Σε ότι αφορά το Τμήμα 2 του Διαγωνισμού, έχει ως αντικείμενο την υποπαραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης τμήματος του (επιβατικού) κεντρικού λιμένα Καβάλας «Απόστολος Παύλος» (αρμοδιότητας ΟΛΚ), αποκλειστικά για την άσκηση της δραστηριότητας κρουαζιέρας, με ελάχιστη διάρκεια υποπαραχώρησης τριάντα (30) έτη.
Σύμφωνα με την πρόσκληση του ΤΑΙΠΕΔ, η Σύμβαση Παραχώρησης του λιμένα Κατάκολου προβλέπει ότι ο Παραχωρησιούχος θα αναλάβει την παροχή λιμενικών υπηρεσιών στο σύνολο του λιμένα Κατάκολου, συμπεριλαμβανομένων υπηρεσιών ελλιμενισμού φορτηγών πλοίων, τουριστικών σκαφών και αλιευτικών σκαφών. Παράλληλα, ενώ η πρόσκληση του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει την παραχώρησή του, για τους λιμένες της Πάτρας και της Καβάλας, η πρόσκληση προβλέπει υποπαραχώρηση. Αυτά ισχύουν, τη στιγμή που ο λιμένας Κατάκολου πετυχαίνει υψηλές επιδόσεις στον τομέα της κρουαζιέρας. Είναι ενδεικτικό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία αφίξεων κρουαζιέρας της Ένωσης Λιμένων Ελλάδας (ΕΛΙΜΕ), κατατάχθηκε μεταξύ των 10 λιμένων κρουαζιέρας με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση το 2023, με 206 κρουαζιερόπλοια και 390.153 επιβάτες.
Η απόφαση αυτή έχει ήδη δημιουργήσει προβληματισμό. Ενδεικτικά, ο Δήμος Πύργου σε επιστολή του προς το ΤΑΙΠΕΔ αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι δεν έλαβε γνώση του περιεχομένου της ανωτέρω πρόσκλησης, πριν αυτή αναρτηθεί. Εύλογα, λοιπόν, προκύπτει το συμπέρασμα ότι η τοπική κοινωνία δεν ερωτήθηκε για την απόφαση της παραχώρησης του λιμένα Κατάκολου, συνεπώς δεν έχει καν λάβει μέρος σε σχετική διαβούλευση.
Επιπλέον, όπως προκύπτει από την πρόσκληση του ΤΑΙΠΕΔ, τα φυσικά αντικείμενα του Τμήματος 1, δηλαδή οι λιμένες Κατάκολου και Πάτρας (παλιός λιμένας), θα ανατεθούν στον ίδιο Προτιμητέο Επενδυτή. Πρόκειται για μια απόφαση που προκαλεί περαιτέρω ερωτηματικά, καθότι οι δύο αυτοί λιμένες δεν έχουν μεταξύ τους κοινά χαρακτηριστικά γνωρίσματα. Ο λιμένας Κατάκολου εξυπηρετεί κυρίως πλοία κρουαζιέρας, ενώ, αντίθετα, όπως αναφέρεται στην πρόσκληση του ΤΑΙΠΕΔ, «ο λιμένας Πάτρας έχει ελάχιστη κίνηση κρουαζιέρας πλην όμως αναπτύσσει έντονη στρατηγική για την είσοδο στην τουριστική αγορά ως λιμάνι εξυπηρέτησης κρουαζιερόπλοιων.»
Εξάλλου, ένα άλλο ζήτημα που δημιουργείται αφορά τη βιωσιμότητα του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πύργου. Από τη στιγμή που θα υπάρξει παραχώρηση του λιμένα Κατάκολου σε ιδιώτη, προκύπτει προβληματισμός και ανησυχία για το πως και με ποια έσοδα θα διασφαλιστεί η βιώσιμη λειτουργία του.
Δυστυχώς, κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ επιμένουν στη λογική των ιδιωτικοποιήσεων, μια πρακτική που είναι ενάντια στο δημόσιο συμφέρον, δημιουργώντας ιδιωτικά μονοπώλια. Παράλληλα, ανοίγει τον δρόμο για αυξήσεις στα κόστη μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων, υποβάθμιση εργασιακών δικαιωμάτων, αποκλεισμό μικρομεσαίων επιχειρήσεων που εμπλέκονται στη λιμενική δραστηριότητα, ακόμα και αποκλεισμό των πολιτών από τον ίδιο τον λιμένα. Προφανώς, όλα αυτά απέχουν από τις Ευρωπαϊκές και Διεθνείς Πρακτικές, που συνιστούν τη διατήρηση των λιμένων υπό δημόσιο έλεγχο.
Επειδή τα λιμάνια είναι στρατηγικές υποδομές που πρέπει να εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον,
Επειδή αποτελούν σημεία αναφοράς για την εθνική και τοπική οικονομία, το εμπόριο και τις μεταφορές,
Επειδή έχουν επενδυθεί σε αυτά χρήματα από τους κόπους και τις θυσίες του ελληνικού λαού,
Επειδή χρειάζεται να υπάρχει ο δημόσιος έλεγχος στους λιμένες που θα διασφαλίζει και την ανταποδοτικότητα,
Επειδή η τοπική κοινωνία δεν έχει λάβει μέρος σε σχετική διαβούλευση για την έναρξη διαδικασίας παραχώρησης του λιμένα Κατάκολου σε ιδιώτη.
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Καλαματιανός Διονύσιος-Χαράλαμπος
Γαβρήλος Γιώργος
Γιαννούλης Χρήστος
Ζαμπάρας Μίλτος
Κασιμάτη Νίνα
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κώστας
Ψυχογιός Γιώργος