Ο Προϋπολογισμός του 2014 δεν διαφεύγει από το πνεύμα της επικοινωνιακής πολιτικής του “success story” της Κυβέρνησης. Είναι πρωτοφανές στα μεταπο-λιτευτικά δεδομένα, μία Κυβέρνηση να καταθέτει στο Κοινοβούλιο πλασματικό προϋπολογισμό, ο οποίος ωστόσο δεν συγκαλύπτει τις προθέσεις της.
Η Κυβέρνηση και το οικονομικό της επιτελείο προσπάθησαν να δώσουν πανη-γυρικό τόνο στην κατάθεση του προϋπολογισμού για το 2014, ισχυριζόμενη επιτυχία της υλοποίησης του οικονομικού της προγράμματος για το 2013 και διατυμπανίζοντας την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος και τούτο σε συν-θήκες ύφεσης που αγγίζει το 4%. Ένα πρωτογενές πλεόνασμα που δεν είναι παρά το διαστρεβλωμένο αποτέλεσμα της έκτακτης περικοπής πρωτογενών δαπανών, της μη καταβολής προϋπολογισμένων ποσών και του παγώματος επιστροφής φόρων …
o Προϋπολογισμός της μνημονιακής βαρβαρότητας και δυστυχίας, της δραματι-κής υποβάθμισης των συνθηκών ζωής της πλειοψηφίας του ελληνικού λαού … ο Προϋπολογισμός της αποσάθρωσης και των περικοπών των Δημόσιων επενδύσεων, της δημοσιονομικής προσαρμογής και των αντιστοίχων μέτρων που θα απαιτηθούν και για το 2014, το 2015 και το 2016 και για 10ετίες ακόμη, μέχρι να αποπληρωθεί το 75% των χρεών όπως πρόσφατα διευκρίνισε ο κ. Όλυ Ρεν…
Από αυτό το γενικό πλαίσιο δεν διέφυγαν ούτε οι δαπάνες για την Δημόσια Τάξη και τη Προστασία του Πολίτη. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία των πιστώσεων κατά ειδικό φορέα, για την Αστυνομία, την Πυροσβεσ-τική και την Πολιτική Προστασία, προβλέπονται μειώσεις της τάξης του 8% πε-ρίπου σε σχέση με τις αντίστοιχες πληρωμές του 2012. Την μεγαλύτερη μείωση υφίσταται η Αστυνομία, η οποία υπερβαίνει το 10% σε σχέση με το 2012 ενώ οι πιστώσεις για το Π.Σ. παραμένουν στάσιμες σε σχέση με το 2012 αλλά σε μεί-ωση σε σχέση με το 2013, στα ίδια επίπεδα με το 2012 κινούνται οι πιστώσεις για την Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.
Ουσιαστικά αυτό σημαίνει ότι τα προβλήματα που ανέκυψαν το 2013 θα ανακύ-ψουν και για το επόμενο έτος, όπως η αδυναμία συντήρησης των υλικοτεχνικών μέσων, η μη επάρκεια καυσίμων για την κίνηση των οχημάτων και για την θέρ-μανση των αστυνομικών υπηρεσιών, η κάλυψη των πραγματικών αναγκών σε λειτουργικές δαπάνες των αστυνομικών υπηρεσιών κ.λ.π.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι ειδικά για την συντήρηση των οχημάτων τα κον-δύλια που είχαν διατεθεί το 2008 ανερχόταν στα 17 εκατ. ευρώ περίπου, τα ο-ποία συρρικνώθηκαν στα 10 εκατ. 900 χιλ. το 2012 και στα 10 εκατ. 800 χιλ. για το 2013, ενώ για το 2014 προβλέπεται λίγο πάνω από τα 10 εκατ., με συνέπεια ο παροπλισμένος στόλος που φθάνει τα 4.000 οχήματα από τα 13.000 περίπου στο σύνολο να συνεχίσει να παραμένει παροπλισμένος στο ίδιο αριθμό και για το επόμενο έτος. Το δε άνοιγμα των καταναλωτικών δαπανών για το 2013 δια-μορφώνεται στα 50 περίπου εκατ. τα οποία και μεταφέρονται το 2014.
Σημαντικό, όμως, είναι ότι δεν προβλέπεται καμιά νέα προμήθεια υλικοτεχνικού εξοπλισμού από τα κονδύλια του τακτικού προϋπολογισμού, πλην όσων είναι εφικτό να γίνει μέσω της ένταξης στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης και του ΕΣΠΑ, μέσω όμως ενός δαιδαλώδους νομικού πλαισίου και συνεργασίας διαφόρων φορέων (πχ έγκριση από Περιφερειακά συμβούλια). Αποτέλεσμα είναι -πέραν της μεγάλης χρονικής καθυστέρησης- η προμήθεια να είναι δυσανάλογη με τις ανάγκες, όπως π.χ. η προμήθεια να μην ξεπερνά σε οχήματα το 2013, 2014 και 2015 τα 1.000 οχήματα διαφόρων τύπων και η ανανέωση του στόλου να μην είναι εφικτή, καθώς η πλειοψηφία του χρονολογείται από την εποχή των ολυμπιακών αγώνων στην χώρα μας.
Θα πρέπει να τονιστεί ότι η μερίδα του λέοντος των μειώσεων των πιστώσεων του Προϋπολογισμού ανήκει στις μειώσεις των αποδοχών και των συντάξεων των στελεχών των Σωμάτων Ασφαλείας. Αυτές ακολουθούν πτωτική τάση ήδη από το 2012.
Οι αποδοχές και οι συντάξεις των αστυνομικών θα κατρακυλήσουν από 1,54 δις περίπου το 2012 σε λιγότερο από 1,1 δις το 2014, οι αντίστοιχες Αποδοχές και οι συντάξεις των Πυροσβεστών θα μειωθούν από 282 εκ. περίπου σε λιγότερα από 265 εκ. για το 2014 και τέλος, για το προσωπικό της Πολιτικής Προστασίας η αντίστοιχη μείωση θα είναι από 1,138 εκ. το 2012 σε 1,072 εκ. το 2014.
Οι τακτικές αποδοχές και συντάξεις, ουσιαστικά θα μειωθούν περαιτέρω μέσω της αύξησης της φορολογίας και της κατάργησης των φοροαπαλλαγών. Παράλ-ληλα, το γεγονός ότι το Υπουργείο επίκειται να απορροφήσει ένα σημαντικό αριθμό Δημοτικών Αστυνομικών, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το κονδύλι αυτό θα επιμερισθεί φέτος σε περισσότερα άτομα. Σε αντίθεση μάλιστα με παλαιότερες δηλώσεις του Πρωθυπουργού που έλεγε: «Αισθάνομαι την ανάγκη να πω ότι θα δώσουμε μάχη προκειμένου να αποκλειστούν άλλες μισθολογικές περικοπές. Αυτό πρέπει να σταματήσει, γιατί τους έχουμε ανάγκη ως Έθνος, αλλά και γιατί κι εκείνοι πρέπει να αισθάνονται ότι υπάρχει πρόνοια για αυτούς». Ο Πρω-θυπουργός λοιπόν υποσχέθηκε ότι θα “δώσει μάχη”, αλήθεια με ποιον θα συγ-κρουσθεί;
Πιθανώς να παρατηρηθεί, όπως και το 2013, άνοιγμα στο κονδύλιο των πρόσ-θετων αμοιβών (νυκτερινά – πενθήμερα), το οποίο άνοιγμα ανέρχεται στα 15 εκατ. ευρώ περίπου. Ειδικά για τα νυκτερινά, τα οποία δεν προβλέπονταν στον προϋπολογισμό του 2013 και παραμένουν απλήρωτα, το 2014 προβλέπονται να ανέλθουν στα 41.600.000 €, όταν η απαίτηση κάθε έτους διαμορφώνεται στα 47 με 48 εκατ. ευρώ. και μάλιστα παρά τον περιορισμό του ανώτατου ορίου νυχτε-ρινών στις 488 ώρες το έτος ανά άτομο και στην μείωση της αμοιβής στα 2,60 από τα 2,93 €.
Παράλληλα, οι περικοπές αυτές οδηγούν αναπόφευκτα στην υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών Ασφάλειας προς το κοινωνικό σύνολο και στην απα-ξίωση, ηθική και υλική του προσωπικού των Σωμάτων Ασφαλείας, με απώτερο στόχο την ιδιωτικοποίηση μέρους αυτών των υπηρεσιών, όπου ο πολίτης θα κληθεί να πληρώσει επιπλέον.
Η εξαθλίωση του προσωπικού από τις περικοπές μέχρι 45% για τους εν ενεργε-ία, 61% για τους αποστράτους, ταυτόχρονα οδηγεί στη διάλυση των επικουρικών τους ταμείων.
Οι εργαζόμενοι στα Σώματα Ασφαλείας, εκτός από τις περικοπές σε μισθούς και συντάξεις, καταγγέλλουν και τις συνθήκες υπηρεσίας τους, με τις ελλείψεις στις υποδομές αλλά και στον εξοπλισμό.
Η στήριξη της λειτουργίας των υπηρεσιών, της επισκευής και συντήρησης των επιχειρησιακών μέσων στηρίζεται στις «χορηγίες» ιδιωτών, οι οποίες φυσικά γίνονται με το αζημίωτο, δένοντας τα χέρια των αστυνομικών. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση στις Σκουριές, που τα ΜΑΤ έχουν μετατραπεί σε εταιρεία φύλαξης των ιδιωτικών συμφερόντων που εκμεταλλεύονται τον φυσικό πλούτο της περιοχής τους και τους ίδιους. Και η εταιρεία φυσικά δεν διστάζει να δημοσι-οποιήσει τις «ευγενικές χορηγίες της» στην ΕΛ.ΑΣ. στο περιοδικό της (Μεταλλε-υτικά Νέα).
Αν οι αστυνομικοί, πυροσβέστες και λιμενικοί δεν έβαζαν το χέρι στην τσέπη, δεν θα λειτουργούσε τίποτα. Από τον πενιχρό μισθό τους αγοράζουν υλικά για την λειτουργία των υπηρεσιών, πληρώνουν μικροεπισκευές των επιχειρησιακών μέσων, αλλαγή λάστιχων, αλεξίσφαιρα γιλέκα, ατομικό οπλισμό, με έρανο κα-θαρίζουν τα αστυνομικά τμήματα, κάνουν απολυμάνσεις στις υπηρεσίες, τα πε-ριπολικά και τα κρατητήρια. Το ίδιο ισχύει για πυροσβέστες και λιμενικούς. Αν ζητούσαν να τηρηθεί η νομοθεσία των σωμάτων, η πλειοψηφία των επιχειρησι-ακών μέσων θα έβγαινε σε ακινησία.
Είναι γεγονός ότι οι περικοπές αποδιαρθρώνουν τις περιπολίες της ΕΛ.ΑΣ. και του Π.Σ., γιατί λείπουν τα καύσιμα για τα τροχοφόρα μέσα, δεν επαρκεί ο εξοπ-λισμός, έχουν παγώσει οι προσλήψεις και λόγω των κυβερνητικών επιλογών.
Η αναδιοργάνωση της ΕΛ.ΑΣ. και του Π.Σ., που αναφέρεται ότι ο προϋπολογισ-μός λαμβάνει υπόψη του, γίνονται με καθαρά δημοσιονομικά κριτήρια – σε αντί-θεση με την αναδιοργάνωση που οραματίζεται ο Υπουργός- για να μειώσουν το λειτουργικό κόστος των σωμάτων, μειώνοντας την επιχειρησιακή ικανότητά και αποτελεσματικότητά τους.
Το ξεπούλημα των Γ.Α.Δ.Α., Γ.Α.Δ.Θ., της Δ/νσης Εγκληματολογικών Ερευνών, της Γ.Α.Δ. Σερρών, καθώς και το τμήμα αλλοδαπών Αττικής, αντικατοπτρίζει τη φιλοσοφία κατάρτισης και αυτού του προϋπολογισμού, που το μόνο μέλημά του είναι το ξεπούλημα των πάντων για την ικανοποίηση των δανειστών, χωρίς να υπολογίζουν την μετέπειτα καταβολή μισθωμάτων για την ενοικίαση των ίδιων κτιρίων. Δεν διστάζετε να δώσετε προίκα στους τοκογλύφους ακόμα και τις κτι-ριακές εγκαταστάσεις των νευραλγικότερων υπηρεσιών της αστυνομίας.
Ενώ στον προϋπολογισμό μιλάει για προσήλωση του αστυνομικού προσωπικού σε αμιγώς αστυνομικά καθήκοντα, εντάσσει στα καθήκοντα της ΕΛ.ΑΣ. τα καθή-κοντα της Δημοτικής Αστυνομίας, με 52 νέες αρμοδιότητες, πέραν του πάρεργου που έχει και της αναθέτει ακόμα και το κυνήγι της εισφοροδιαφυγής.
Κάπου εδώ να αναφέρω ότι για τα έτη 2013-2014 και 2014-2015 κόβονται τα λειτουργικά έξοδα των Σχολών Αστυφυλάκων σε όλη τη χώρα, δεδομένου ότι με απόφαση της Κυβέρνησης κατόπιν μνημονιακών δεσμεύσεων αυτές για λόγους οικονομίας δεν θα λειτουργήσουν.
Ως προς το θέμα της μετανάστευσης και των στρατοπέδων συγκέντρωσης, η κυβέρνηση έχει αφεθεί στη μοίρα της και το αντιμετωπίζει σαν κάτι παγιωμένο, χωρίς να διαπραγματεύεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο, δεν ζητάει αναθεώρησης της συνθήκης Δουβλίνο ΙΙ.
Για την πυροσβεστική με αφορμή και τις καταστροφές στη Ρόδο και το Άργος, αποδείχθηκε για άλλη μια φορά, μετά και τις καταστροφές του καλοκαιριού, η αναλγησία του κράτους, η έλλειψη συντονισμού των εμπλεκόμενων φορέων, η υποβάθμιση του ρόλου της πολιτικής προστασίας. Ένα τέτοιο τραγικό συμβάν με νεκρούς, που σε τέτοια περιστατικά φαίνεται το κράτος αν ενδιαφέρεται ουσι-αστικά για την ασφάλεια και την προστασία του πολίτη, απογύμνωσε για άλλη μια φορά την κυβέρνηση.
Είμαστε η χώρα, όπου τα αντιπυρικά μέτρα προστασίας λαμβάνονται εν μέσω καλοκαιριού, και τα αντιπλημμυρικά τον τελευταίο μήνα του καλοκαιριού.
Τι έχει λοιπόν να προτείνει ο Προϋπολογισμός για το Πυροσβεστικό Σώμα; Αυτό το έχει ήδη προδιαγράψει ο κ. Δένδιας αναφερόμενος στην “υπερβολικά επαγ-γελματική” και κατ’ επέκταση ακριβή Πυροσβεστική. Η μνημονιακή Κυβέρνηση θέλει να ιδιωτικοποιήσει τομείς του πυροσβεστικού έργου και θα προσπαθήσει να ανοίξει τον δρόμο σε αυτή την εισβολή ιδιωτών. Είναι ο ίδιος ο Υπουργός της Κυβέρνησης που μειώνει τις πιστώσεις του Π.Σ. και που θεωρεί υπερβολικό τον αριθμό των Πυροσβεστών, που είχε παραδεχτεί το περασμένο καλοκαίρι ότι η Πυροσβεστική δεν μπορούσε να αντιμετωπίσει ταυτόχρονα δύο μεγάλες φωτιές, τα επίγεια και εναέρια μέσα της είναι παλαιωμένα ή υπόκεινται σε φθορές και καταπονήσεις λόγω εντατικής χρήσης. Αλλά για την Πυροσβεστική θα αναφερθεί αναλυτικά στην ομιλία της η Χαρά Καφαντάρη.
Συμπερασματικά, η ασφάλεια των πολιτών εκπίπτει ως αγαθό, αφού κατασπα-ταλείται η ήδη υπάρχουσα δύναμη όχι στις ουσιαστικές και πραγματικές ανάγκες της αστυνόμευσης, αφήνοντας τον πολίτη στο έλεος του κοινού εγκλήματος.
Το Υπουργείο ανέδειξε ότι λέγοντας ασφάλεια η κυβέρνηση εννοεί την άγρια καταστολή των αγώνων του λαού και την εξυπηρέτηση των ιδιωτικών συμφε-ρόντων. Λεφτά υπάρχουν μόνο για την άκριτη και αλόγιστη χρησιμοποίηση των ΜΑΤ, για χημικά και δακρυγόνα..