Ο Νίκος Συρμαλένιος, κατά την τοποθέτησή του στην Επιτροπή, αναφέρθηκε σε θέματα ακτοπλοϊας και νησιωτικής πολιτικής. Αναλυτικά:
Για τον κοινωνικό χαρακτήρα της ακτοπλοϊας
Στο θέμας της ακτοπλοϊας, κατέδειξε πρώτα απ΄όλα, την εντελώς διαφορετική φιλοσοφία από την οποία ξεκινά ο Υπουργός, που είναι αυτή της κατανόησης των προβλημάτων των ακτοπλοϊκών εταιρειών και της άποψης ότι η λύση τους οδηγεί και στη λύση των προβλημάτων των νησιωτών, άποψη η οποία βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ που ξεκινά με την αρχή ότι η ακτοπλοϊα είναι αναφαίρετο κοινωνικό αγαθό και ενώ, το ένα τρίτο σχεδόν της χώρας είναι νησιωτικό, καμία από τις κυβερνήσεις μέχρι τώρα δεν διαμόρφωσαν στρατηγικά θέσεις για την ακτοπλοϊκή διασύνδεση των νησιών, πέραν της τουριστικής περιόδου, που υπάρχουν κέρδη για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Για τις τιμές των εισιτηρίων
Επεσήμανε ότι στην Ελλάδα έχουμε τις ακριβότερες τιμές εισιτηρίων απ΄όλη την Ευρώπη, ενώ σημείωσε ότι, πέραν του μεταφορικού ισοδύναμου, το οποίο παρ΄ότι έχει εξαγγελθεί από διαφορετικές κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια, έχει μείνει στη μελέτη, υπάρχουν και άλλες προτάσεις, ενώ ως ιδαίτερα καίριο ζήτημα ανέφερε ότι είναι το “ποιος θα αναλάβει την επιδότηση της διαφοράς μεταξύ του κόστους και του εισιτηρίου”.
Ως μεσο-βραχυπρόθεσμη λύση πρόκρινε το δίκαιο αίτημα διαφόρων φορέων για μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια στο 6,5%, αφού βεβαίως κατοχυρωθεί -όπως τόνισε- η διατήρηση των μειωμένων συντελεστών σε ολόκληρο το Αιγαίο, κάτι που τίθεται σε αμφισβήτηση από διατυπώσεις που υπάρχουν στα μνημόνια.
Για έναν δημόσιο κοινωνικό φορέα της ακτοπλοϊας
Τη στιγμή που, όπως σημείωσε, στην Ελλάδα οι γραμμές δημοσίου συμφέροντος εξυπηρετούνται αποκλειστικά από ιδιωτικές εταιρείες, των οποίων η επιδότηση από 14 εκατομμύρια το 2001 έχει φτάσει στα 100 εκατομμύρια το 2012, ως δεύτερο και κύριο ζήτημα σε ό,τι αφορά το ακτοπλοϊκό, ο βουλευτής Νίκος Συρμαλένιος αναφέρθηκε στην ανάγκη δημιουργίας ενός δημόσιου κοινωνικού φορέα της ακτοπλοϊας, στα πρότυπα σκανδιναβικών χωρών, όπου υπάρχει συνεργασία του κράτους με την τοπική αυτοδιοίκηση.
Δεδομένου ότι τέτοιου είδους κοινοπραξίες θα μπορούσαν να χρηματοδοδοτηθούν από κοινοτικά κονδύλια, τα οποία θα κάλυπταν και την επισκευή ή κατασκευη πλοίων σε ελληνικά ναυπηγεία, όπως έχει διατυπωθεί από εκπροσώπους της Ε.Ε. σε παράγοντες της αυτοδιοίησης των Κυκλάδων, επεσήμανε ότι αυτό με τη σειρά του θα μπορούσε να δώσει νέες δυνατότητες απασχόλησης στον ιδιαίτερα πληττόμενο ναυπηγο-επισκευαστικό κλάδο και ιδαίτερα στο ναυπηγείο του Νεωρίου, που αυτή τη στιγμή οι εργαζόμενοι πληρώνονται καθυστερημένα και έναντι, όπως γίνεται συνήθως σχεδόν σε όλες και πλέον τις ιδιωτικές επιχειρήσεις της χώρας.
Επεσήμανε βέβαια πως οι απόψεις και οι προτάσεις αυτές φαίνεται να βρίσκονται σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση από αυτά που εξήγγειλε ο κ. Μουσουρούλης που φαίνεται να αφορούν ένα σύστημα ολοκληρωτικής ιδιωτικοποίησης και επέκτασης των γραμμών μέσα από ιδιωτικούς φορείς.
Ανάγκη ύπαρξης ενιαίου κέντρου προγραμματισμού
Στη συνέχεια, κλείνοντας την αναφορά του στα ζητήματα της ακτοπλοϊας, αναφέρθηκε στην ανάγκη υπάρξης ενός ενιαίου κέντρου προγραμματισμού, όπου μέσω αυτού θα χαράσσονται οι γραμμές, τα δρομολόγια, αλλά και ο έγκαιρος προγραμματισμός, έτσι ώστε ο επισκέπτης, ο τουρίστας, να μπορεί να ξέρει από μήνες πριν, ποιες είναι οι γραμμές, πότε ξεκινάνε και ποιοι είναι οι προορισμοί.
Για τα λιμάνια
Σε ό,τι αφορά την κατάσταση των λιμανιών, είπε πως “είναι φανερό ότι οι ετήσιες εκθέσεις των πλοιάρχων δείχνουν το μέγεθος των προβλημάτων που υπάρχει στα λιμάνια”, ενώ ιδιαίτερη μνεία έκανε για το λιμάνι της Τήνου, για το οποίο έχει κατατεθεί και σχετική ερώτηση.
Για το Sea Diamond
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε επίσης στο ζήτημα του SEA DIAMOND, το κρουαζιερόπλοιο, το οποίο έχει βυθιστεί εδώ και έξι περίπου χρόνια στο βυθό της Καλντέρας, θέμα στο οποίο το Υπουργείο καλείται -όπως τόνισε- να παίξει έναν πρωταγωνιστικό ρόλο, καθώς όπως δείχνουν οι μελέτες που ανατέθηκαν και σε πολυτεχνεία και πανεπιστήμια, το πλοίο αρχίζει και βρίσκεται σε αποσύνθεση και εκτός από τα πετρελαιοειδή και τα καύσιμα, τα οποία συνεχίζουν να εκλύονται και ανασύρονται, κατά κάποιο τρόπο, υπάρχουν και άλλα τοξικά υλικά, τα οποία μπορούν να δημιουργήσουν τεράστιο πρόβλημα.
Για το ΑΕΠ του Ν.Αιγαίου και τον χωροταξικό σχεδιασμό
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο βουλευτής Νίκος Συρμαλένιος, αναφέρθηκε στο θέμα των κριτηρίων του ΑΕΠ σύμφωνα με τα οποία η Ε.Ε. έχει εντάξει το νότιο Αιγαίο στις πιο πλούσιες περιοχές, γεγονός που πρέπει να επανεξεταστεί καθώς τα κριτήρια του 2012 δεν μπορούν να έχουν καμία σχέση με αυτά του 2004-2005, αφού από τότε η απώλεια του ΑΕΠ ξεπερνά το 20%.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τον χωροταξικό σχεδιασμό, ανέφερε ότι αυτός θα πρέπει να αφορά το κάθε νησί χωριστά, δεδομένου ότι “τα νησιά είναι ευαίσθητα οικοσυστήματα, το καθένα αυτοτελές και αυτόνομο” ενώ συμπλήρωσε ότι θα πρέπει “να προχωρήσουν οι περίφημες ειδικές χωροταξικές μελέτες που από το 1988 έμειναν στα συρτάρια ή προσέκρουσαν στα αντιτιθέμενα συμφέροντα είτε τα μεγάλα είτε τα μικρότερα”.