ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
Θέμα: «Η κυβέρνηση χαρίζει εκατομμύρια στους εργολάβους της Γραμμής 4 του ΜΕΤΡΟ ενώ το έργο βαλτώνει»
Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας (Βεϊκου, Γαλάτσι, Ελικώνας, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή) είναι ένα κρίσιμο έργο υποδομής και βιώσιμης κινητικότητας. Και στην περίπτωση αυτού, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δείχνει να ακολουθεί μια ευνοϊκή προσέγγιση απέναντι στους αναδόχους με αποτέλεσμα κρίσιμα έργα υποδομών σε ολόκληρη τη χώρα να καθυστερούν ή να λιμνάζουν.
Δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης φέρνουν στο προσκήνιο την πλημμελή εκτέλεση της σύμβασης από την ανάδοχο εταιρεία «J. & P. – ΑΒΑΞ Α.Ε.», η οποία φέρεται να έχει λάβει προκαταβολές από την εκτέλεση της σύμβασης, τις οποίες αξιοποιεί πρωτίστως για την αύξηση των παγίων στοιχείων της, χωρίς αυτό να συνεπάγεται τη διάθεσή τους στους σκοπούς εκτέλεσης του έργου που έχει αναλάβει.
Οι δημοσιογραφικές έρευνες αναφέρονται σε τμηματικές παρατάσεις που πλησιάζουν το ένα πλήρες ημερολογιακό έτος, ενώ η ανάδοχος εταιρεία φέρεται να έχει εκμεταλλευτεί τις διατάξεις του Ν. 4938/2022 για την αύξηση των τιμών, λόγω ενεργειακής κρίσης ως επακόλουθο του πολέμου στην Ουκρανία, και να εισέπραξε πριμ έγκαιρης υλοποίησης της σύμβασης ύψους 57 εκατομμυρίων ευρώ.
Δεν είναι σαφές, όμως, πόσα εργοτάξια έχει παραλάβει η ανάδοχος εταιρεία και σε πιο βαθμό έχει προχωρήσει τις εργασίες υλοποίησης σε κάθε ένα από αυτά. Αν εξετάσει κάποιος τα αποτελέσματα του α΄ εξαμήνου του ομίλου εταιρειών που έχει αναλάβει το έργο θα διαπιστώσει τις εκτεταμένες καθυστερήσεις στην υλοποίησή του. Η εταιρεία δεν έχει θεωρηθεί υπαίτια για αυτές τις καθυστερήσεις, ενώ από τις είκοσι έξι (26) θέσεις εργοταξίων εμφανίζεται να έχει παραλάβει μερικώς τις δεκαεπτά (17) και πλήρως τις εννέα (9). Με βάση δημοσιεύματα, όμως, η ανάδοχος εταιρεία λειτουργεί με αργούς ρυθμούς μόνο επτά (7) εργοτάξια, ενώ διαθέτει πρωτόκολλο παραλαβής για είκοσι (20). Μάλιστα πληροφορίες κάνουν λόγο για καθυστέρηση στην πρόοδο των εργασιών εκσκαφής από τους μετροπόντικες στα σημεία Κατεχάκη και Βεϊκου, αφού στην πρώτη περίπτωση υπάρχει πρόοδος σε ποσοστό 30% της απόστασης, ενώ στη δεύτερη εκσκαφή βρίσκεται σε αρχικό στάδιο. Υπενθυμίζεται ότι η προκαταβολή για τον συγκεκριμένο εξοπλισμό κατατέθηκε με σκοπό να ξεκινήσει το έργο στις αρχές του 2023, αλλά έως τώρα δείχνει να λιμνάζει.
Ταυτόχρονα, πληροφορίες κάνουν λόγο για έρευνα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς σε βασικούς μετόχους της αναδόχου εταιρείας για την προσπάθειά τους να αγοράσουν επιπλέον μετοχές στην lock-up περίοδο των 30 ημερών πριν από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εξαμήνου.
Επειδή, η εκτέλεση της σύμβασης δείχνει ήδη να υπολείπεται του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης χωρίς να αποδίδεται υπαιτιότητα στην ανάδοχο εταιρεία,
Επειδή, το Δημόσιο έχει προκαταβάλλει ποσό για την έγκαιρη υλοποίηση του έργου χωρίς αυτό να αποδεικνύεται από τα αντικειμενικά δεδομένα,
Επειδή, η πρόοδος υλοποίησης της εκσκαφής στη γραμμή 4 του μετρό προχωρά με αργούς ρυθμούς δυσκολεύοντας την καθημερινότητα των πολιτών της Αττικής,
Επειδή, η εκτέλεση των δημοσίων έργων με όρους οικονομικής αποτελεσματικότητας είναι κρίσιμη για την δημοσιονομική ασφάλεια του Δημοσίου,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
Oι Ερωτώντες/-ώσες Βουλευτές/-ριες
Καραμέρος Γεώργιος
Ακρίτα Έλενα
Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
Γαβρήλος Γεώργιος
Γιαννούλης Χρήστος
Δούρου Ειρήνη (Ρένα)
Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Παπαηλιού Γεώργιος
Παππάς Πέτρος
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Τζάκρη Θεοδώρα
Φάμελλος Σωκράτης
Ψυχογιός Γεώργιος