Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλ. Μεϊκόπουλος

Ερώτηση Βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Υποστελέχωση & απαρχαιωμένος εξοπλισμός στην ΥΠΑ – SOSεκπέμπουν οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας για την ασφάλεια των αερομεταφορών

Αλ. Μεϊκόπουλος:«Ελλείμματα ασφάλειας στις αερομεταφορές. Στη Βουλή οι καταγγελίες για υποστελέχωση & απαρχαιωμένο εξοπλισμό»

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών

Με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Υποδομών & Μεταφορών και Βουλευτή Μαγνησίας Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έφερε στη Βουλή τις καταγγελίες για υποστελέχωση, απαρχαιωμένο εξοπλισμό & ελλείμματα ασφάλειας στις αερομεταφορές.

«Μετά τον σιδηρόδρομο, σοβαρά ελλείμματα ασφάλειας φαίνεται ότι υπάρχουν και στο πεδίο των αερομεταφορών στη χώρα. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα υποστελέχωσης σε προσωπικό Ελεγκτών, σε σημείο που το υπάρχον προσωπικό να μην μπορεί να ανταπεξέλθει στην εξυπηρέτηση της αυξημένης ζήτησης αεροπορικής κίνησης στα ελληνικά αεροδρόμια. Ο τρέχων διαγωνισμός του ΑΣΕΠ προβλέπει την πλήρωση 97 θέσεων Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας. Σύμφωνα ωστόσο με την Ένωση, οι θέσεις αυτές επουδενί δεν καλύπτουν την αυξημένη ανάγκη σε προσωπικό για την ομαλή και ασφαλή λειτουργία των αεροπορικών κινήσεων. Στα σημαντικά προβλήματα υποστελέχωσης που κάνουν εξαιρετικά δύσκολο το έργο του υπάρχοντος προσωπικού έρχεται να προστεθεί και το κρίσιμο ζήτημα του απαρχαιωμένου εξοπλισμού επιτήρησης και επικοινωνίας.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση: «Στην Τερματική Περιοχή της Αθήνας, εξαιτίας του παρωχημένου εξοπλισμού, υφίσταται σύστημα προειδοποίησης εμπλοκών μη επιχειρησιακό και ο Ελεγκτής που εργάζεται δεν λαμβάνει καμία ειδοποίηση από το σύστημα ότι αεροσκάφη βρίσκονται σε πορεία σύγκρουσης. Επομένωςη αποφυγή συμβάντων εξαρτάται αποκλειστικά από την επιχειρησιακή δεινότητα και ετοιμότητα του Ελεγκτή».

Στην κοινοβουλευτική Ερώτηση που συνυπογράφουν συνολικά 14 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ο Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών καλείται να απαντήσει στα εξής κρίσιμα ερωτήματα:

  1. Γνωρίζει, ως οφείλει, τις καταγγελίες της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας για τις σημαντικές ελλείψεις της ΥΠΑ σε νέο, εκπαιδευμένο προσωπικό Ελεγκτών αλλά και την έλλειψη σύγχρονων επιχειρησιακών συστημάτων και εξοπλισμού;
  2. Πώς προτίθεται να ενεργήσει, προκειμένου να καλυφθεί η αυξημένη ζήτηση στην αεροπορική κίνηση κατά την καλοκαιρινή περίοδο του 2025, πέραν των 97 προγραμματισμένων προσλήψεων Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας;
  3. Προτίθεται να παρέμβει προκειμένου να αναβαθμιστούν άμεσα τα συστήματα επιτήρησης και προειδοποίησης εμπλοκών στην τερματική περιοχή της Αθήνας και να διασφαλιστεί αποτελεσματικά η ασφάλεια των πτήσεων; Αν ναι, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την πλήρη αναβάθμιση των επικοινωνιακών και επιτηρητικών συστημάτων της ΥΠΑ;
  4. Γνωρίζει, ως οφείλει, τις καταγγελίες της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας για σκιώδεις πρακτικές της ΥΠΑ, η οποία φαίνεται να επιχειρεί να επιβάλει μονομερώς αύξηση του ωραρίου του προσωπικού Ελεγκτών;
  5. Προτίθεται να παρέμβει προκειμένου να αντιμετωπίσει την αυξημένη εργασιακή κόπωση των Ελεγκτών και να διασφαλίσει την ασφάλεια των αεροπορικών κινήσεων στη χώρα;

Ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος ανέφερε: «Για ακόμη μία φορά σύμφωνα με καταγγελίες, σε κρίσιμες ειδικότητες για την ασφάλεια των μεταφορών, υπάρχουν μείζονα προβλήματα υποστελέχωσης και έλλειψης σύγχρονων υποδομών, με αποτέλεσμα ο ανθρώπινος παράγοντας να αναγορεύεται στον αποκλειστικό υπεύθυνο για τη διασφάλιση της ασφάλειας». 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών

ΘΕΜΑ: Υποστελέχωση & απαρχαιωμένος εξοπλισμός στην ΥΠΑ. SOS εκπέμπουν οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας για την ασφάλεια των αερομεταφορών

Η ειδικότητα του Ελεγκτή Εναέριας Κυκλοφορίας είναι από τις πλέον κρίσιμες για την ομαλή λειτουργία των πτήσεων και τη διασφάλιση της ασφάλειας στις αεροπορικές κινήσεις.  

Στις αρμοδιότητες τους, μεταξύ άλλων, ανήκουν η άδεια για την εκκίνηση των κινητήρων του αεροσκάφους, η καθοδήγηση του αεροπλάνου προς τον διάδρομο απογείωσης και η τελική εντολή για την απογείωση.

Η κρισιμότητα του επαγγέλματος είναι σύμφυτη με την ίδια τη φύση των αεροπορικών μεταφορών ενώ πολλά αεροπορικά δυστυχήματα, όπως και το πιο πρόσφατο πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα στην Ουάσινγκτον (30/01), καταδεικνύουν τη σημασία των συνθηκών υπό τις οποίες οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας καλούνται να ασκήσουν τα καθήκοντά τους.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, στη χώρα μας, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα υποστελέχωσης σε προσωπικό Ελεγκτών σε σημείο, που όπως καταγγέλλουν, το υπάρχον προσωπικό να μην μπορεί να ανταπεξέλθει στην εξυπηρέτηση της αυξημένης ζήτησης αεροπορικής κίνησης στα ελληνικά αεροδρόμια.

Ο τρέχον διαγωνισμός του ΑΣΕΠ προβλέπει την πλήρωση 97 θέσεων Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας. Σύμφωνα ωστόσο με την Ένωση, οι θέσεις αυτές επ’ ουδενί δεν καλύπτουν την αυξημένη ανάγκη σε προσωπικό για την ομαλή και ασφαλή λειτουργία των αεροπορικών κινήσεων.

Ζήτημα για τους εκπροσώπους του κλάδου αποτελεί και η πολυετής διαδικασία εκπαίδευσης του νέου προσωπικού. Έτσι, οι 97 νέοι Ελεγκτές που θα προστεθούν στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) δεν θα μπορέσουν να συμβάλουν στις αυξημένες αεροπορικές  ανάγκες της επερχόμενης θερινής περιόδου.

Στα σημαντικά προβλήματα υποστελέχωσης που κάνουν εξαιρετικά δύσκολο το έργο του υπάρχοντος προσωπικού έρχεται, σύμφωνα με όσα καταγγέλλει η Ένωση, να προστεθεί και το κρίσιμο ζήτημα του απαρχαιωμένου εξοπλισμού επιτήρησης και επικοινωνίας.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους: «Στην Τερματική Περιοχή της Αθήνας, εξαιτίας του παρωχημένου εξοπλισμού, υφίσταται σύστημα προειδοποίησης εμπλοκών μη επιχειρησιακό και ο Ελεγκτής που εργάζεται δεν λαμβάνει καμία ειδοποίηση από το σύστημα ότι αεροσκάφη βρίσκονται σε πορεία σύγκρουσης. Επομένως η αποφυγή συμβάντων εξαρτάται αποκλειστικά από την επιχειρησιακή δεινότητα και ετοιμότητα του Ελεγκτή».

Για ακόμη μία φορά, σύμφωνα με καταγγελίες, σε κρίσιμες ειδικότητες για την ασφάλεια των μεταφορών υπάρχουν μείζονα προβλήματα υποστελέχωσης και έλλειψης σύγχρονων υποδομών, με αποτέλεσμα ο ανθρώπινος παράγοντας να αναγορεύεται στον αποκλειστικό υπεύθυνο για τη διασφάλιση της ασφάλειας.

Ανησυχητικά είναι επίσης τα όσα καταγγέλλονται από τους εκπροσώπους του κλάδου για σκιώδεις πρακτικές της ΥΠΑ, η οποία φαίνεται να επιχειρεί να επιβάλει μονομερώς αύξηση του ωραρίου του προσωπικού Ελεγκτών, χωρίς ωστόσο να προβαίνει στις αναγκαίες ενέργειες για απτή βελτίωση των επιχειρησιακών συνθηκών.

Σημαντικό να αναφερθεί στο σημείο αυτό είναι ότι στον πρόσφατο νόμο 5167/2024 η Κυβέρνηση είχε την ευκαιρία να εντάξει διατάξεις για την ουσιαστική αναβάθμιση της ΥΠΑ, την ενίσχυσή της με κρίσιμο προσωπικό και νέο σύγχρονο εξοπλισμό, κάτι το οποίο δεν έπραξε.

Αρνητικός παρονομαστής παραμένει το γεγονός ότι η ΥΠΑ αντιμετωπίζει κρίσιμα προβλήματα έλλειψης νέου εξειδικευμένου προσωπικού Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας καθώς και σύγχρονου εξοπλισμού, που γεννούν πολλά ερωτηματικά για το αν και κατά πόσο διασφαλίζεται η ασφάλεια των αεροπορικών κινήσεων στη χώρα.

Κατόπιν των ανωτέρω,

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

  1. Γνωρίζει, ως οφείλει, τις καταγγελίες της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας για τις σημαντικές ελλείψεις της ΥΠΑ σε νέο, εκπαιδευμένο προσωπικό Ελεγκτών, αλλά και την έλλειψη σύγχρονων επιχειρησιακών συστημάτων και εξοπλισμού;
  2. Πώς προτίθεται να ενεργήσει προκειμένου να καλυφθεί η αυξημένη ζήτηση στην αεροπορική κίνηση κατά την καλοκαιρινή περίοδο του 2025, πέραν των 97 προγραμματισμένων προσλήψεων Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας;
  3. Προτίθεται να παρέμβει προκειμένου να αναβαθμιστούν άμεσα τα συστήματα επιτήρησης και προειδοποίησης εμπλοκών στην τερματική περιοχή της Αθήνας και να διασφαλιστεί αποτελεσματικά η ασφάλεια των πτήσεων; Αν ναι, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την πλήρη αναβάθμιση των επικοινωνιακών και επιτηρητικών συστημάτων της ΥΠΑ;
  4. Γνωρίζει, ως οφείλει, τις καταγγελίες της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας για σκιώδεις πρακτικές της ΥΠΑ, η οποία φαίνεται να επιχειρεί να επιβάλει μονομερώς αύξηση του ωραρίου του προσωπικού Ελεγκτών;
  5. Προτίθεται να παρέμβει προκειμένου να αντιμετωπίσει την αυξημένη εργασιακή κόπωση των Ελεγκτών και να διασφαλίσει την ασφάλεια των αεροπορικών κινήσεων στη χώρα;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Τσαπανίδου Παρθένα (Πόπη)

Ακρίτα Έλενα

Βέττα Καλλιόπη

Γαβρήλος Γιώργος

Γιαννούλης Χρήστος

Δούρου Ειρήνη

Ζαμπάρας Μίλτος

Καλαματιανός Διονύσης

Κοντοτόλη Μαρίνα

Μπάρκας Κώστας

Παπαηλιού Γεώργιος

Παππάς Νικόλαος

Ψυχογιός Γεώργιος

Scroll