Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ν. Παππάς

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με πρωτοβουλία Ν. Παππά: Πότε θα εφαρμόσετε τον Κανονισμό για τη μείωση των τραπεζικών προμηθειών; Ψευδές ότι η παρέμβαση είναι πρωτοβουλία Μητσοτάκη.

Ερώτηση
Προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Θέμα: «Πότε θα εφαρμόσετε τον Κανονισμό για τη μείωση των τραπεζικών προμηθειών; Ψευδές ότι η παρέμβαση είναι πρωτοβουλία Μητσοτάκη»

Στη συζήτηση του προϋπολογισμού του 2025, ο Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασε ως καίρια κυβερνητική πρωτοβουλία τη μείωση των τραπεζικών προμηθειών κατά τη μεταφορά χρημάτων από λογαριασμό σε λογαριασμό (σ.σ.: σε ελληνικές τράπεζες), προμήθειες οι οποίες κρίνονται από τους παράγοντες της αγοράς αλλά και σε σύγκριση με τις αντίστοιχες χρεώσεις ευρωπαϊκών τραπεζών ως ιδιαιτέρως υψηλές και επιβαρυντικές για τα φυσικά και τα νομικά πρόσωπα. Αυτό, όμως, που η κυβέρνηση της Ν.Δ. επιχείρησε να παρουσιάσει ως δική της κρίσιμη παρέμβαση, μετά από χρόνια ασυδοσίας, δεν ήταν τίποτα άλλο από την μερική εφαρμογή όσων προβλέπει ο Κανονισμός (ΕΕ) 2024/886 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, που ψηφίστηκε στις 13 Μαρτίου 2024 και που θα πρέπει να εφαρμοστεί κατά ένα μέρος ως τις 9 Ιανουαρίου 2025 και κατά το υπόλοιπο μέρος του ως τις 9 Απριλίου 2025.

Ο Κανονισμός 2024/886, που τροποποιεί τους κανονισμούς (ΕΕ) 260/2012 και (ΕΕ) 2021/1230 και τις οδηγίες 98/26/ΕΚ και (ΕΕ) 2015/2366, αναφέρει στο άρθρο 1 την πρόσθεση του νέου άρθρου 5β του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 260/2012.

Πιο συγκεκριμένα, το νέο άρθρο 5β έχει ως εξής: «Επιβαρύνσεις για μεταφορές πίστωσης και επαλήθευση του δικαιούχου. 1. Τυχόν επιβαρύνσεις που επιβάλλονται από πάροχο ΥΠ (Υπηρεσιών Πληρωμών) στους πληρωτές και τους δικαιούχους για την αποστολή και τη λήψη άμεσων μεταφορών πίστωσης δεν είναι υψηλότερες από τις επιβαρύνσεις που επιβάλλονται από τον εν λόγω πάροχο ΥΠ για την αποστολή και τη λήψη άλλων μεταφορών πίστωσης αντίστοιχου τύπου».

Επιπρόσθετα, κατά τη διαβούλευση του Κανονισμού τέθηκε ερώτημα (Νο.173) ως προς τη νέα συνθήκη, το οποίο αναφέρει: «Θα μπορούσατε να διευκρινίσετε πώς μπορούμε να προσδιορίσουμε την πιο σωστή χρέωση για άμεσες πληρωμές SEPA βάσει νέου κανονισμού; Οι χρεώσεις για την αποστολή άμεσης πληρωμής SEPA βρίσκονται στο μέσο των άλλων μεταφορών πίστωσης. Έχουμε ορισμένους τύπους μεταφοράς πίστωσης που είναι πιο ακριβοί από τον άμεσο SEPA και τύπο μεταφοράς πίστωσης που είναι φθηνότερος από τον άμεσο SEPA. Θα πρέπει η χρέωση για το άμεσο SEPA να είναι ίση με τον φθηνότερο άλλο τύπο μεταφοράς πίστωσης;». Στο ίδιο πλαίσιο δίνεται παράδειγμα χρεώσεων για εξερχόμενες πληρωμές, όπως «πληρωμή SWIFT – 7 ευρώ», «Instant SEPA – 6 ευρώ», «Μη στιγμιαίο SEPA – 5 ευρώ».

Στην απάντηση (στο πλαίσιο της διαβούλευσης) τονίζεται ότι «οι χρεώσεις για άμεση μεταφορά πίστωσης σε ευρώ δεν μπορούν να υπερβαίνουν τις χρεώσεις για μεταφορές πίστωσης αντίστοιχου τύπου, όπου η έννοια του “αντίστοιχου” θα πρέπει να προσδιορίζεται με βάση κριτήρια όπως κανάλι έναρξης πληρωμής, κατάσταση πελάτη, παροχή πρόσθετων δυνατοτήτων και υπηρεσιών , κ.λπ. (βλέπε αιτιολογική σκέψη 17 που ακολουθεί). Σε περίπτωση που υπάρχουν πολλές εναλλακτικές “αντίστοιχες” τακτικές μεταφορές πίστωσης σε ευρώ, οι χρεώσεις για μια άμεση μεταφορά πίστωσης σε ευρώ δεν μπορούν να υπερβαίνουν τις χρεώσεις που ισχύουν για αυτές τις άλλες εναλλακτικές. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα, οι χρεώσεις δεν μπορούν να υπερβαίνουν τα 5 ευρώ».

Επίσης, σύμφωνα με την αιτιολογική σκέψη 17, όλα τα είδη επιβαρύνσεων που επιβάλλονται στους πληρωτές και στους δικαιούχους για την εκτέλεση άμεσων μεταφορών πίστωσης σε ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των επιβαρύνσεων ανά πράξη ή των κατ’ αποκοπή επιβαρύνσεων, δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν τις επιβαρύνσεις αυτές που επιβάλλονται στον ίδιο χρήστη ΥΠ για αντίστοιχα είδη άλλων μεταφορών πίστωσης σε ευρώ.

O Κανονισμός 2024/886 δεν έχει πλήρως εφαρμοστεί μέχρι σήμερα στο εθνικό μας δίκαιο, ενώ έπρεπε να έχει πραγματοποιηθεί ως τις 9 Απριλίου 2025.

Επισημαίνουμε ότι μέρος του κανονισμού , όπου περιλαμβάνει την εφαρμογή του νέου άρθρου 5β του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 260/2012, έπρεπε να εφαρμόζεται από τις 9 Ιανουαρίου 2025.

Ερωτάται ο Υπουργός:

  1. Για ποιο λόγο πραγματοποιείτε μερική και αποσπασματική εφαρμογή του νέου άρθρου 5β του κανονισμού (ΕΕ) αριθ.260/2012;
  2. Γιατί δεν αναφέρετε ρητά στην τροπολογία 299/6 της 17.12.2024 στο νομοσχέδιο «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών και άλλες διατάξεις» ότι αφορά διατάξεις που εισαγάγει ο κανονισμός (ΕΕ) 2024/886;
  3. Πότε προγραμματίζετε να εφαρμόσετε στο εθνικό μας δίκαιο το σύνολο των διατάξεων του κανονισμού (ΕΕ) 2024/886 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Παππάς Νικόλαος

Βέττα Καλλιόπη

Γαβρήλος Γιώργος

Γιαννούλης Χρήστος

Δούρου Ρένα

Ζαμπάρας Μίλτος

Καλαματιανός Διονύσης

Κασιμάτη Νίνα

Κόκκαλης Βασίλης

Μαμουλάκης Χάρης

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπάρκας Κώστας

Νοτοπούλου Κατερίνα

Παπαηλιού Γιώργος

Πολάκης Παύλος

Τσαπανίδου Πόπη

Ψυχογιός Γιώργος

Scroll