Αλ. Μεϊκόπουλος: «Σοβαρά ζητήματα ασφαλείας στην κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας»
Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών
Τις σοβαρές καταγγελίες για παράνομες και επικίνδυνες ενέργειες που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια εργαζομένων και πολιτών στην κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, έφερε στη Βουλή ο Τομεάρχης Υποδομών & Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και Βουλευτής Μαγνησίας Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος.
«Το έργο κατασκευής της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας βρίσκεται σε εξέλιξη με την Κοινοπραξία ΑΒΑΞ Α.Ε.-GHELLA SpA-ALSTOM TRANSPORT S.A να έχει αναλάβει την κατασκευή του Τμήματος Α’ «Άλσος Βεΐκου – Γουδή». Σύμφωνα με την με αρ. πρωτ. CON-005/21-AM-02193/29.01.2025 Επιστολή της Ελληνικό Μετρό Α.Ε. προς την Κοινοπραξία, επισημαίνεται πως: «Η διάνοιξη της σήραγγας […] εκτελείται χωρίς να τηρείται η εγκεκριμένη μελέτη εφαρμογής». Λίγο παρακάτω αναφέρεται ότι η Κοινοπραξία θα φέρει ακέραια και αποκλειστική ευθύνη για τις συνέπειες της μη τήρησης της εγκεκριμένης μελέτης εφαρμογής «συμπεριλαμβανομένων θεμάτων ασφαλείας, οικονομικών και χρονικών επιπτώσεων του Έργου».
Τα παραπάνω δημιουργούν σαφείς ενδείξεις για το γεγονός ότι κατά τη διαδικασία διάνοιξης της σήραγγας δεν φαίνεται να έχουν τηρηθεί οι συμβατικές υποχρεώσεις αλλά και όσα επιτάσσει η τεχνική μελέτη του έργου. Οι φερόμενες παραβάσεις φαίνεται να εγείρουν σοβαρά ζητήματα ασφάλειας της κατασκευής», ανέφερε ο Βουλευτής.
Στην Ερώτησή του προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, που συνυπογράφουν συνολικά 13 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, επεσήμανε την ανάγκη να διερευνηθούν τα όσα σοβαρά καταγγέλλονται, αλλά και να διασφαλιστεί ότι το έργο κατασκευής της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας θα τηρεί σε όλες τις φάσεις του τα συμβατικά αλλά και θεσμικά προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας για την προστασία της υγείας και της ζωής εργαζομένων αλλά και επιβατών.
Σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Μεϊκόπουλο: «Η εγκεκριμένη μελέτη για τον τρόπο και τα επιτρεπόμενα μέσα διάνοιξης της σήραγγας περιλαμβάνει συγκεκριμένες προϋποθέσεις που διασφαλίζουν την επάρκεια στην στατικότητα της κατασκευής αλλά και την ασφάλεια της. Δεν είναι ευχολόγιο. Η κατασκευαστική εταιρεία οφείλει να τηρεί όλους τους συμφωνημένους κανόνες για την ασφάλεια του έργου και η Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο οφείλουν να εποπτεύουν με αποτελεσματικότητα την πορεία του και την απαρέγκλιτη τήρηση των κανόνων ασφαλείας στην κατασκευή».
Ακολουθεί αναλυτικά η ερώτηση:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών
ΘΕΜΑ: «Σοβαρές καταγγελίες παραβίασης κανόνων ασφαλείας στη γραμμή 4 του Μετρό»
Σε εξέλιξη βρίσκεται το έργο κατασκευής της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, με την Κοινορπαξία ΑΒΑΞ Α.Ε.-GHELLA SpA-ALSTOM TRANSPORT S.A να έχει αναλάβει την κατασκευή του Τμήματος Α’ «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», Σήραγγα Υπερ-Τριπλής Τροχιάς Επιστάθμου ΓΝΑ.
Το φως της δημοσιότητας βλέπουν ωστόσο καταγγελίες ότι η κατασκευαστική εταιρεία προχωρά σε παράνομες και επικίνδυνες ενέργειες, θέτοντας σε κίνδυνο όχι μόνο την ομαλή εξέλιξη του έργου αλλά και την ασφάλεια εργαζομένων και πολιτών.
Σύμφωνα με την με αρ. πρωτ. CON-005/21-AM-02193/29.01.2025 Επιστολή της Ελληνικό Μετρό Α.Ε. προς την Κοινοπραξία, η Ελληνικό Μετρό επισημαίνει πως: «Η διάνοιξη της σήραγγας […] εκτελείται χωρίς να τηρείται η εγκεκριμένη μελέτη εφαρμογής»[1].
Λίγο παρακάτω αναφέρεται ότι η Κοινοπραξία θα φέρει ακέραια και αποκλειστική ευθύνη για τις συνέπειες της μη τήρησης της εγκεκριμένης μελέτης εφαρμογής «συμπεριλαμβανομένων θεμάτων ασφαλείας, οικονομικών και χρονικών επιπτώσεων του Έργου».
Τα παραπάνω δημιουργούν σαφείς ενδείξεις για το γεγονός ότι κατά τη διαδικασία διάνοιξης της σήραγγας δεν φαίνεται να έχουν τηρηθεί οι συμβατικές υποχρεώσεις αλλά και όσα επιτάσσει η τεχνική μελέτη του έργου.
Εξαιρετικά ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι οι φερόμενες παραβάσεις φαίνεται να εγείρουν σοβαρά ζητήματα ασφάλειας της κατασκευής.
Η εγκεκριμένη μελέτη για τον τρόπο και τα επιτρεπόμενα μέσα διάνοιξης της σήραγγας περιλαμβάνει συγκεκριμένες προϋποθέσεις που διασφαλίζουν την επάρκεια στη στατικότητα της κατασκευής, αλλά και την ασφάλειά της.
Η εν λόγω Επιστολή προκαλεί δικαιολογημένη ανησυχία για τον τρόπο με τον οποίο η κατασκευαστική εταιρεία διαχειρίζεται το εξαιρετικά σημαντικό έργο της διάνοιξης της σήραγγας στη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, τα μέσα που χρησιμοποιεί, αλλά και το αν τελικά τηρεί τους συμφωνημένους κανόνες για την ασφάλεια του έργου.
Η Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο οφείλουν να διασφαλίζουν με κάθε τρόπο ότι το έργο κατασκευής της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας θα τηρεί σε όλες τις φάσεις του τα συμβατικά αλλά και θεσμικά προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας για την προστασία της υγείας και της ζωής εργαζομένων και επιβατών.
Κατόπιν των ανωτέρω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Οι ερωτώντες βουλευτές
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Ακρίτα Έλενα
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Δούρου Ειρήνη
Ζαμπάρας Μίλτος
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Παναγιωτόπουλος Ανδρέας
Παπαηλιού Γεώργιος
Παππάς ΝίκοςΨυχογιός Γεώργιος
[1] https://www.powergame.gr/big-mouth/799180/o-ypourgos-pou-panigyrizei-gia-ti-fthora-tou-kyriakou-i-epistrofi-papastavrou-stin-kyvernisi-kai-to-engrafo-tis-elliniko-metro-gia-ta-provlimatika-erga-stin-katechaki/