Ερώτηση του βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ,Τ.Κουράκη: Χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ

Προς την Υπουργό Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

Με την μετατροπή των Τεχνικών Επαγγελματικών Εκπαιδευτηρίων (Τ.Ε.Ε.) σε Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ), υπάρχει από τον νόμο η πρόβλεψη να χορηγείται στους αποφοίτους τους Απολυτήριο Επαγγελματικού Λυκείου, καθʼ όλα ισότιμο με το απολυτήριο του Γενικού Λυκείου, καθώς και Πτυχίο επιπέδου 3, που προσφέρει στους κατόχους του τη δυνατότητα απόκτησης άδειας ασκήσεως επαγγέλματος. Συγκεκριμένα ο νόμος 3475 (ΦΕΚ 146A 13-7-2006), άρθρο 6 παράγραφος 1, ορίζει πως στους αποφοίτους του ΕΠΑΛ χορηγείται απολυτήριο Επαγγελματικού Λυκείου και πτυχίο επιπέδου 3 της περ. γ΄ της παρ. 1 του άρθρου 6 του ν.2009/1992( ΦΕΚ 18 Α΄), ενώ το άρθρο 6, παράγραφος 3, προβλέπει πως το συγκεκριμένο πτυχίο παρέχει στους κατόχους του τη δυνατότητα να λάβουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Ωστόσο, η ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας 2005/36 στην ελληνική νομοθεσία, με προεδρικό διάταγμα 38/2010, ΦΕΚ τ. Α, 78/2010, προβλέπει πως για την απόκτηση πτυχίου επαγγελματικού επιπέδου 3 απαιτείται πλέον ένα έτος μεταδευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Με βάση τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας στην ελληνική νομοθεσία, προκειμένου να μην υποβαθμισθεί έτι περαιτέρω η επαγγελματική εκπαίδευση, θα πρέπει το Υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει στη δημιουργία ενός έτους μεταλυκειακής ειδίκευσης στο πλαίσιο του Επαγγελματικού Λυκείου, όπως προτείνουν και οι εκπαιδευτικοί φορείς (ΟΛΜΕ) αλλά έχει αποδεχθεί προεκλογικά και το ΠΑΣΟΚ στο πρόγραμμά του. Το μεταλυκειακό αυτό έτος θα αξιοποιεί την υποδομή και το εκπαιδευτικό προσωπικό των επαγγελματικών λυκείων, περιλαμβάνοντας το σύνολο των ειδικοτήτων που παρέχονται σήμερα, αλλά και όποια άλλη κριθεί αναγκαίο να δημιουργηθεί με βάση τις ανάγκες της κοινωνίας. Επιπλέον θα καταργεί και θα ενσωματώνει σε αυτό κάθε άλλη μορφή επαγγελματικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΙΕΚ, κλπ).

Η θεσμοθέτηση αυτού του έτους είναι πολλαπλά αναγκαία, αφού μέσω αυτού θα χορηγεί το δημόσιο σχολείο το πτυχίο επαγγελματικού επιπέδου γ, και όχι τα ΙΕΚ, τα ΚΕΚ και κυρίως οι ιδιώτες. Ως εκ τούτου, αν δεν θεσμοθετηθεί το Έτος Ειδίκευσης, η ιδιωτικοποίηση μεγάλου Τμήματος της Τεχνικής Εκπαίδευσης, θα καταστεί πραγματικότητα, αφού οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ αλλά και των ΕΠΑΣ θα οδηγούνται στα ΙΕΚ προκειμένου να αποκτήσουν το πτυχίο και αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα.

Τέλος, ειδική μέριμνα θα πρέπει να ληφθεί για τους τωρινούς σπουδαστές και τους πρώτους απόφοιτους των ΕΠΑΛ/ΕΠΑΣ, οι οποίοι μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο βρίσκονται πρακτικά μετέωροι. Ήδη μερικά χρόνια μετά την ίδρυση και λειτουργία των ΕΠΑΛ της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δεν έχουν κατοχυρωθεί τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των σχολείων αυτών, ακόμη και για ειδικότητες που είχαν επαγγελματικά δικαιώματα στα ΤΕΕ. Για παράδειγμα, σε πρόσφατη προκήρυξη του Υπουργείου Παιδείας για πρόσληψη αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών (αρ. πρωτ. 73493/Δ2/23 -06 -2010) επισημαίνεται πως για τους αποφοίτους ΕΠΑ.Σ και ΕΠΑ.Λ αναμένεται συμπληρωματική εγκύκλιος για τη συμμετοχή τους, εφόσον λυθεί το θέμα της ένταξής τους σε κλάδο εκπαιδευτικών ΔΕ01 και ΤΕ01. Ανάλογα, και στο Υπουργείο Βιομηχανίας και Ανάπτυξης, οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν δέχονται τα απολυτήρια των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ για να προχωρήσουν στη χορήγηση επαγγελματικών αδειών, καθώς αναμένουν σχετική εγκύκλιο.

Επειδή η παροχή δημόσιας και δωρεάν παιδείας θα πρέπει να θεωρείται αδιαπραγμάτευτη υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας,

Επειδή, με την εκπαιδευτική πολιτική που ασκήθηκε τουλάχιστον τα τελευταία 13 χρόνια οι Υπουργοί Παιδείας υποβάθμισαν ακόμη περισσότερο την ήδη υποβαθμισμένη Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, στέρησαν από τους μαθητές και μαθήτριές της μια σύγχρονη παιδεία, δημιουργώντας προσδοκίες στους αποφοίτους της για δήθεν κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα,

Επειδή, η κρατική πολιτική θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από συνέπεια και συνέχεια, και δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση τις ανεπάρκειες και τις προχειρότητες σχεδιασμού της πολιτείας να τις υφίστανται οι μαθητές και οι μαθήτριες.

Ερωτάται η κ. Υπουργός,

1)    Προτίθεται το Υπουργείο να προχωρήσει στη δημιουργία μίας δημόσιας ετήσιας μεταλυκειακής δομής ειδίκευσης στο πλαίσιο ενός Λυκείου της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης, (στο Λύκειο αυτό θα πρέπει να ενσωματωθούν όλες οι υπάρχουσες δομές δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης εντός και εκτός Υπ. Παιδείας) και στην οποία θα έχουν πρόσβαση οι απόφοιτοι ΕΠΑΛ και η οποία θα τους εξασφαλίζει αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα;  

2)    Θα προχωρήσει άμεσα στην έκδοση εγκυκλίου, ώστε να χορηγούνται άδειες επαγγελματικών δικαιωμάτων στους σημερινούς αποφοίτους ΕΠΑ.Λ σύμφωνα με τα όσα ορίζει ο νόμος 3475 (ΦΕΚ 146Α 13-7-2006), προβλέποντας αντίστοιχες μεταβατικές ρυθμίσεις που θα εξασφαλίζουν τα επαγγελματικά τους δικαιώματα, μέχρι την εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας 2005/36;

Ο ερωτών βουλευτής

Τάσος Κουράκης

Scroll