Με την, από 6 Σεπτεμβρίου 2010, δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, τίθεται σε ισχύ η απευθείας ανάθεση μελέτης και σχεδιασμού έργων υποδομών στην εταιρία «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» στις Περιφέρειες Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, Ανατολικής και Δυτικής Μακεδονίας – Θράκης και Κεντρικής Μακεδονίας. Η απόφαση για την ανάθεση των παραπάνω έργων στην εν λόγω εταιρία πάρθηκε με τη διαδικασία έκδοσης Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων των Υπουργείων Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (νυν Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας) και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Στο σύνολο του «πακέτου» που ανατίθεται στην εταιρία «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» περιλαμβάνεται και η αρμοδιότητα εκπόνησης μελετών για έργα υποδομών στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και ιδιαίτερα η μελέτη και ο σχεδιασμός για την κατασκευή νέου λιμανιού στη θέση Κοντάρι Χίου.
Τα σχέδια για την κατασκευή του νέου λιμανιού στη Χίο κρίνονται αμφίβολης σκοπιμότητας, ιδιαίτερα από τη στιγμή που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι εργασίες κατασκευής μεγάλου λιμενικού έργου στην περιοχή Μεστά της Χίου. Ταυτόχρονα, εγείρονται σοβαρά ερωτηματικά για το οικονομικό σκέλος ενώ και το φυσικό περιβάλλον θα υποστεί εκτεταμένη αλλοίωση με το μπάζωμα 400 στρεμμάτων θάλασσας. Τέλος, η αρμόδια Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θέτει ζητήματα ασφαλείας μιας και η περιοχή για την κατασκευή του νέου λιμανιού βρίσκεται πλησίον του αεροδρομίου της Χίου.
Επίσης, το Τμήμα Βορειανατολικού Αιγαίου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας καθώς και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Εργαζομένων Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. με ανακοινώσεις τους καταγγέλλουν ότι η απευθείας ανάθεση των έργων που προβλέπονται για την Περιφέρεια του Βορείου Αιγαίου (μεταξύ των οποίων και το εν λόγω λιμάνι) υποκαθιστά πλήρως το Δημόσιο Τομέα και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ακόμα και όπως έχει διαμορφωθεί με τον «Καλλικράτη». Η εκχώρηση μελέτης δημοσίων έργων σε Ανώνυμες Εταιρίες ευτελίζει τις αρμόδιες Τεχνικές Υπηρεσίες και απαξιώνει το έμπειρο επιστημονικό προσωπικό των τοπικών και κεντρικών υπηρεσιών του κράτους. Επίσης, τονίζουν ότι δεν προηγήθηκε διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς γεγονός που αυξάνει το περιφερειακό έλλειμμα νησιωτικότητας που χρόνια τώρα ταλαιπωρεί τα νησιά.
Ιδιαίτερα σημαντικό κρίνεται, τέλος, έγγραφο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας στο οποίο αναφέρεται ότι η Υ.Π.Α. έχει έγκαιρα εκφράσει τους προβληματισμούς της για τα σοβαρά κυκλοφοριακά και λειτουργικά προβλήματα που ανακύπτουν από τη συγκεκριμένη επιλογή θέσης του νέου λιμανιού. Στο ίδιο έγγραφο τονίζεται ότι η συνύπαρξη δύο έργων υποδομής τέτοιας κλίμακας (αεροδρόμιο και νέο λιμάνι) είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει μεγάλα χωροταξικά, λειτουργικά και περιβαλλοντικά προβλήματα στην ευρύτερη περιοχή.
Με βάση τα παραπάνω,
ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί
1. Ποια είναι η σκοπιμότητα που υπαγορεύει την κατασκευή νέου λιμανιού στη θέση Κοντάρι Χίου, από τη στιγμή που βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή λιμανιού στα Μεστά Χίου με προοπτική ανάπτυξης για ολόκληρη τη Χίο;
2. Ποια, επίσης, είναι η σκοπιμότητα κατασκευής λιμανιού δίπλα σε αεροδρόμιο; Πόσο συμβατή είναι αυτή η συνύπαρξη και πόσο πραγματικά βιώσιμη;
3. Γιατί δεν έχουν προβεί σε διαβουλεύσεις και με τους υπόλοιπους τοπικούς φορείς πέρα από την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου;
4. Γιατί παρά τις εξαγγελίες της Κυβέρνησης για πλήρη διαφάνεια στην δημοπράτηση δημόσιων έργων μέσω προκήρυξης διεθνών διαγωνισμών, προχωράτε στην απευθείας ανάθεση της μελέτης στην εταιρία «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.»;
5. Προτίθενται να εξετάσουν τα ζητήματα που θέτουν το Τμήμα Βορειανατολικού Αιγαίου του Τ.Ε.Ε., η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Εργαζομένων Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. και η Υ.Π.Α.;
6. Συνειδητοποιούν τον, εξαιτίας τόσο αδόκιμων επιλογών, προφανή κίνδυνο να σπαταληθούν μεγάλα χρηματικά ποσά για έργα που το πιθανότερο δε θα γίνουν ποτέ και απλώς θα αφήσουν πίσω τους έρημες και άχρηστες μπαζωμένες εκτάσεις;
Ο ερωτών βουλευτής
Θοδωρής Δρίτσας
Α Πειραιά και Νησιών