Σοβαρό ατύχημα συνέβη την Πέμπτη 13/05/2010 το απόγευμα στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του Λιμανιού του Πειραιά όταν ένα ΟΣΜΕ (Όχημα Στοιβασίας Μεταφοράς Εμπορευματοκιβωτίων) το οποίο χειρίζονταν ένας εκπαιδευόμενος και ένας “εκπαιδευτής”, εργαζόμενοι και οι δύο της Σ.Ε.Π. (δηλ. της θυγατρικής της κινέζικης COSCO στην οποία ως γνωστόν έχει παραχωρηθεί η εκμετάλλευση του Σταθμού) ανατράπηκε. Ευτυχώς, οι δύο εργαζόμενοι είναι μεν βαριά τραυματισμένοι αλλά δε διατρέχει κίνδυνο η ζωή τους.
Δυστυχώς, όμως, επιβεβαιώνονται οι φόβοι που είχαν εκφράσει και οι επισημάνσεις που είχαν κάνει οι εργαζόμενοι σχετικά με την ανεξέλεγκτη λειτουργία μιας ιδιωτικής εταιρείας σε ένα ευαίσθητο και επικίνδυνο περιβάλλον. Τότε κατηγορηθήκαν ως συντεχνίες που θέλουν να διαφυλάξουν τα συμφέροντα και τις υψηλές αμοιβές τους.
Όμως, όπως καταγγέλλουν εργαζόμενοι, η διοίκηση της εταιρείας πιέζει συνεχώς για την αύξηση της παραγωγικότητας των ΟΣΜΕ, μειώνοντας παράλληλα τα μέτρα ασφαλείας. Αυτή η κατάσταση έχει αντίκτυπο όπως φάνηκε από το πρόσφατο ατύχημα, και στο πρόγραμμα εκπαίδευσης των χειριστών, το οποίο, δεν μπορεί να υπολείπεται των προδιαγραφών των αντίστοιχων προγραμμάτων εκπαίδευσης που ισχύουν στα άλλα λιμάνια της Ε.Ε. Να θυμίσουμε επίσης, ότι μέχρι τον Ιούνιο η Σ.Ε.Π. είναι υποχρεωμένη βάσει της σύμβασης παραχώρησης να δουλεύει με το προσωπικό του Ο.Λ.Π. και ότι ακόμα και με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, την ευθύνη εκπαίδευσης των χειριστών διατηρεί η Ο.Λ.Π. Α.Ε. σε Σχολή Μαθητείας που θα λειτουργεί με δημόσιο έλεγχο.
Με βάση τα παραπάνω,
ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί
1. Σε ποιους ελέγχους έχουν προβεί οι αρμόδιες υπηρεσίες κατά τους τελευταίους 6 μήνες για να εξακριβωθεί το κατά ποσόν τηρούνται στον ΣΕΜΠΟ οι κανόνες ασφαλείας, και κατά πόσον οι απαιτούμενοι ρυθμοί παραγωγικότητας υπονομεύουν την ασφάλεια και την υγεία των εργαζόμενων;
2. Ποιος είναι ο αριθμός των ατυχημάτων στο ΣΕΜΠΟ σε ετήσια βάση κατά τα τελευταία 5 χρόνια;
3. Με τι κριτήρια βαφτίζεται κάποιος εκπαιδευτής σήμερα στον ιδιωτικοποιημένο Σ.ΕΜΠΟ. του Πειραιά και που εκπαιδεύεται; Έχει κάποια πιστοποίηση για να ασκεί αυτό το ρόλο και ποια είναι αυτή;
4. Ποιο είναι το περιεχόμενο και οι προδιαγραφές της εκπαίδευσης;
5. Ποιες είναι οι εργασιακές σχέσεις που διέπουν και τις δύο κατηγορίες εργαζομένων, εκπαιδευτών και εκπαιδευόμενων;
6. Γιατί δεν έχει λειτουργήσει η προβλεπόμενη – ακόμα και από τη σύμβαση – Σχολή Μαθητείας του Ο.Λ.Π.;
7. Ενεργοποιήθηκαν οι αρμόδιες Αρχές (Λιμενικό Σώμα κ.α.) για τη διερεύνηση των συνθηκών του ατυχήματος; Υπάρχει πόρισμα; Θα αναζητηθούν ευθύνες; Θα γίνουν μηνύσεις;
8. Θα αποζημιωθούν οι τραυματίες εργαζόμενοι και από ποιον φορέα;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Θοδωρής Δρίτσας
Παναγιώτης Λαφαζάνης