Α. Μεϊκόπουλος Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Απροστάτευτοι οι ναυτεργάτες απέναντι στις παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας εκ μέρους των ναυτιλιακών εταιριών

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με πρωτοβουλία του Αλ.Μεϊκόπουλου:«Να σταματήσει η απαξίωση & η επαγγελματική υποβάθμιση του Έλληνα ναυτικού»

Τις διαρκείς καταγγελίες των Ενώσεων και των Σωματείων ναυτικών για παράβαση των θεσμικών διατάξεων της νομοθεσίας σχετικά με το πλαίσιο εργασίας τους εκ μέρους των ναυτιλιακών εταιρειών έφερε στη Βουλή με Ερώτησή του ο Τομεάρχης Υποδομών & Μεταφορών, Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος. «Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 28 του Νόμου 3996/2011, κάθε εργοδότης που παραβιάζει τη νομοθεσία σχετικά με τους όρους εργασίας, την καταβολή δεδουλευμένων και νόμιμων αποζημιώσεων τιμωρείται με ποινή φυλάκισης και χρηματική ποινή. Πολλές είναι ωστόσο οι περιπτώσεις ναυτιλιακών εταιρειών που παρά το ότι παραβιάζουν συστηματικά τις διατάξεις για την προστασία της ναυτικής εργασίας σχετικά με το πλαίσιο αποζημιώσεων σε περίπτωση απόλυσης ή της επαναναυτολόγησης του πληρώματος εντός των χρονικών ορίων που ορίζει η νομοθεσία, δεν υφίστανται καμία θεσμική κύρωση. Το γεγονός αυτό γεννά ερωτηματικά για το αν και κατά πόσο η Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο έχουν την πολιτική βούληση να εφαρμόσουν τις προστατευτικές διατάξεις για τα εργατικά δικαιώματα των ναυτεργατών», ανέφερε ο Βουλευτής.

Σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Μεϊκόπουλο, επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ θεσπίστηκαν μέτρα για την απτή προστασία των δικαιωμάτων των ναυτεργατών. Μέτρα όπως, τα υψηλά πρόστιμα σε περίπτωση αδήλωτης και ανασφάλιστης ναυτικής εργασίας ή παραβίασης των ορίων ανάπαυσης των ναυτικών και την απαγόρευση απόπλου σε περίπτωση οφειλών προς το πλήρωμα (ν. 4504/2017). Η Κυβέρνηση της ΝΔ, με τον Ν.4714/20 ελαχιστοποίησε τις οργανικές θέσεις εργασίας για τους Έλληνες ναυτικούς στην ποντοπόρο ναυτιλία, κατάργησε τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και παρενέβη στη λειτουργία των ναυτεργατικών σωματείων. Με τον Ν.4770/21 μείωσε προκλητικά τα πρόστιμα στους εφοπλιστές για παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας σχετικά με τις ώρες εργασίας και ξεκούρασης των ναυτικών.

«Σε αντίθεση με τις πολιτικές ενίσχυσης του ναυτικού επαγγέλματος που είχε πετύχει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η ΝΔ επέλεξε να συμπιέσει τα δικαιώματα των Ελλήνων ναυτικών και να αφήσει «ανοιχτή την πόρτα» για σωρεία παραβάσεων προστατευτικών διατάξεων από τις εταιρείες ναυτιλίας. Τα επαναλαμβανόμενα περιστατικά παραβάσεων της εργατικής νομοθεσίας από ναυτιλιακές εταιρείες σε βάρος των ναυτικών επιτάσσουν τη λήψη στοχευμένων και αποτελεσματικών μέτρων εκ μέρους της Κυβέρνησης, προκειμένου να σταματήσει η απαξίωση και η επαγγελματική υποβάθμιση του Έλληνα ναυτικού», ανέφερε.

Στην Ερώτηση την οποία συνυπογράφουν συνολικά 14 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, καλείται ο αρμόδιος Υπουργός Ναυτιλίας να απαντήσει στα εξής κρίσιμα ερωτήματα:

Πως αλλιώς προτίθεται να παρέμβει, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι θεσμικές παραβάσεις της εργασιακής νομοθεσίας σχετικά με τους ναυτεργάτες και να εφαρμόζονται στο ακέραιο οι προστατευτικές διατάξεις για τα εργατικά τους δικαιώματα;

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Προς τον κ. Υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής

Γνωρίζει, ως οφείλει, για τις επαναλαμβανόμενες καταγγελίες των Ενώσεων και των Σωματείων ναυτικών του εμπορικού ναυτικού για παράβαση των θεσμικών διατάξεων της νομοθεσίας σχετικά με το πλαίσιο εργασίας τους;

Ελέγχει, ως οφείλει, το Υπουργείο την εφαρμογή των προστατευτικών διατάξεων για τα εργατικά δικαιώματα των ναυτεργατών από τις ναυτιλιακές εταιρείες; Αν ναι, πόσα πρόστιμα έχουν επιβληθεί κατ’ έτος την τελευταία 5ετία (2019-2024) σε ναυτιλιακές εταιρείες για παράβαση της εργατικής νομοθεσίας και σε τι ύψος φτάνουν αυτά;

Προτίθεται να επαναφέρει τα μέτρα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την απτή προστασία των δικαιωμάτων των ναυτεργατών, όπως τα υψηλά πρόστιμα σε περίπτωση αδήλωτης και ανασφάλιστης ναυτικής εργασίας ή παραβίασης των ορίων ανάπαυσης των ναυτικών και την απαγόρευση απόπλου σε περίπτωση οφειλών προς το πλήρωμα;

ΘΕΜΑ: Απροστάτευτοι οι ναυτεργάτες απέναντι στις παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας εκ μέρους των ναυτιλιακών εταιριών

Διαρκείς είναι τα τελευταία χρόνια οι καταγγελίες των Ενώσεων και των Σωματείων ναυτικών για παράβαση των θεσμικών διατάξεων της νομοθεσίας σχετικά με το πλαίσιο εργασίας τους.

Ενδεικτική είναι πρόσφατη καταγγελία της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (Π.Ε.Ν.Ε.Ν) σχετικά με ναυτιλιακή εταιρεία, η οποία δεν έχει καταβάλει τις προβλεπόμενες από τον νόμο αποζημιώσεις στο πλήρωμα του πλοίου της, το οποίο απολύθηκε στις 30/09/2024.

Παρά τη θεσμική της υποχρέωση, η εταιρεία δεν προχώρησε στην καταβολή των νόμιμων αποζημιώσεων, ούτε στην επαναναυτολόγηση του πληρώματος εντός των χρονικών ορίων που ορίζει η νομοθεσία.

Σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 28 του Νόμου 3996/2011, κάθε εργοδότης που παραβιάζει τη νομοθεσία σχετικά με τους όρους εργασίας, την καταβολή δεδουλευμένων και νόμιμων αποζημιώσεων τιμωρείται με ποινή φυλάκισης και χρηματική ποινή.

Στην ανωτέρω περίπτωση ωστόσο, η εταιρεία δεν έχει υποστεί καμία θεσμική κύρωση, με το γεγονός να γεννά ερωτηματικά για το αν και κατά πόσο η Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο έχουν την πολιτική βούληση να εφαρμόσουν τις προστατευτικές διατάξεις για τα εργατικά δικαιώματα των ναυτεργατών.

Επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ θεσπίστηκαν μέτρα για την απτή προστασία των δικαιωμάτων των ναυτεργατών. Μέτρα όπως: τα υψηλά πρόστιμα σε περίπτωση αδήλωτης και ανασφάλιστης ναυτικής εργασίας ή παραβίασης των ορίων ανάπαυσης των ναυτικών και την απαγόρευση απόπλου σε περίπτωση οφειλών προς το πλήρωμα (ν. 4504/2017).

Η Κυβέρνηση της ΝΔ, με τον Ν.4714/20, ελαχιστοποίησε τις οργανικές θέσεις εργασίας για τους Έλληνες ναυτικούς στην ποντοπόρο ναυτιλία, κατάργησε τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και παρενέβη στη λειτουργία των ναυτεργατικών σωματείων.

Με τον Ν.4770/21 μείωσε προκλητικά τα πρόστιμα στους εφοπλιστές για παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας σχετικά με τις ώρες εργασίας και ξεκούρασης των ναυτικών.

Σε αντίθεση με τις πολιτικές ενίσχυσης του ναυτικού επαγγέλματος που είχε πετύχει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η ΝΔ επέλεξε να συμπιέσει τα δικαιώματα των Ελλήνων ναυτικών και να αφήσει «ανοιχτή την πόρτα» για σωρεία παραβάσεων προστατευτικών διατάξεων από τις εταιρείες ναυτιλίας.  

Τα επαναλαμβανόμενα περιστατικά παραβάσεων της εργατικής νομοθεσίας από ναυτιλιακές εταιρείες σε βάρος των ναυτικών επιτάσσουν τη λήψη στοχευμένων και αποτελεσματικών μέτρων εκ μέρους της Κυβέρνησης, προκειμένου να σταματήσει η απαξίωση και η επαγγελματική υποβάθμιση του Έλληνα ναυτικού.

Κατόπιν των ανωτέρω,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Γνωρίζει, ως οφείλει, για τις επαναλαμβανόμενες καταγγελίες των Ενώσεων και των Σωματείων ναυτικών του εμπορικού ναυτικού για παράβαση των θεσμικών διατάξεων της νομοθεσίας σχετικά με το πλαίσιο εργασίας τους;
  2. Ελέγχει, ως οφείλει, το Υπουργείο την εφαρμογή των προστατευτικών διατάξεων για τα εργατικά δικαιώματα των ναυτεργατών από τις ναυτιλιακές εταιρείες; Αν ναι, πόσα πρόστιμα έχουν επιβληθεί κατ’ έτος την τελευταία 5ετία (2019-2024) σε ναυτιλιακές εταιρείες για παράβαση της εργατικής νομοθεσίας και σε τι ύψος φτάνουν αυτά;
  3. Προτίθεται να επαναφέρει τα μέτρα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την απτή προστασία των δικαιωμάτων των ναυτεργατών, όπως τα υψηλά πρόστιμα σε περίπτωση αδήλωτης και ανασφάλιστης ναυτικής εργασίας ή παραβίασης των ορίων ανάπαυσης των ναυτικών και την απαγόρευση απόπλου σε περίπτωση οφειλών προς το πλήρωμα;
  4. Πώς αλλιώς προτίθεται να παρέμβει προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι θεσμικές παραβάσεις της εργασιακής νομοθεσίας, σχετικά με τους ναυτεργάτες και να εφαρμόζονται στο ακέραιο οι προστατευτικές διατάξεις για τα εργατικά τους δικαιώματα;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Καλαματιανός Διονύσης

Ακρίτα Έλενα

Βέττα Καλλιόπη

Γαβρήλος Γιώργος

Γιαννούλης Χρήστος

Δούρου Ρένα

Κασιμάτη Νίνα

Κοντοτόλη Μαρίνα

Μπάρκας Κων/νος

Νοτοπούλου Αικατερίνη

Παπαηλιού Γεώργιος

Παππάς Νίκος

Ψυχογιός Γιώργος

Scroll