Από την τοποθέτηση της Ασημίνας Ξηροτύρη-Αικατερινάρη στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου για το σχέδιο νόμου «ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ»

Η βουλευτής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Ασημίνα Ξηροτύρη – Αικατερινάρη στην ομιλία της για το σχέδιο νόμου «Θεσμικό πλαίσιο Έρευνας και Τεχνολογίας» μεταξύ των άλλων τόνισε:  Στα λόγια μόνο η Κυβέρνηση διατυπώνει την υποχρέωση του κράτους να διαθέτει τους απαιτούμενους πόρους για την ανάπτυξη της επιστημονικής έρευνας και καινοτομίας. Το σχέδιο νόμου δεν συνοδεύεται από χρονοδιάγραμμα αύξησης των πόρων, ώστε να φθάσουμε σε μια εξαετία από το μηδαμινό 0,55% του ΑΕΠ στο 1,5% (σημερινός μέσος όρος της ΕΕ των 15), ούτε από ένα συγκροτημένο σχέδιο για την εθνική χρηματοδότηση ερευνητικών προγραμμάτων βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας. Παρά τις δηλώσεις των υπουργών περί χρηματοδότησης της βασικής έρευνας και την απεμπλοκή της από την συμμετοχή ιδιωτικών φορέων στα άρθρα του σχεδίου νόμου όχι μόνο δεν κατοχυρώνεται αυτό αλλά δίδεται ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στη σύνδεση ερευνητικών κέντρων και ΑΕΙ με την ιδιωτική πρωτοβουλία. Ταυτόχρονα δεν υλοποιείται η αναγκαία σύνδεση ΑΕΙ – ΤΕΙ  και Ερευνητικών κέντρων, ιδιαίτερα στο πεδίο των μεταπτυχιακών σπουδών.

Οι πιέσεις της αγοράς, η ανταγωνιστικότητα μετατοπίζουν τη συζήτηση από το επίπεδο των αξιών στο επίπεδο των επιτακτικών προβλημάτων που θέτει η βίαιη μετατροπή της έρευνας σε συστατικό στοιχείο της παραγωγικής διαδικασίας.

Γι αυτό και η αδυναμία του νομοσχεδίου να απαντήσει τελικά στα προβλήματα της βασικής έρευνας, της χρηματοδότησης και να δημιουργήσει τις βάσεις για τη διαμόρφωση ενός ενιαίου χώρου Παιδείας – Έρευνας.

Γενικά το νομοσχέδιο αυξάνει τη γραφειοκρατία, αναλίσκεται στη συγκρότηση ενός συστήματος έξι θεσμικών οργάνων με πολλά προβλήματα επικαλύψεων και εκπροσώπησης. Μειώνεται ο δημόσιος χαρακτήρας της έρευνας και κάθε σύνδεσή της με την κοινωνία, τα προβλήματα και τις ανάγκες ανάπτυξης. Στα προτεινόμενα από το νομοσχέδιο θεσμικά όργανα η επιστημονική και η ερευνητική κοινότητα, οι εκπρόσωποι των κοινωνικών φορέων δεν έχουν λόγο.

Τελικά, όπως και με τον Ν.2919/2001 του ΠΑΣΟΚ, έτσι και με το παρόν νομοσχέδιο ο δικομματισμός δεν κατάφερε να αναδείξει το δίπολο Παιδεία – Έρευνα ως σημαντική δύναμη στην ελληνική κοινωνία.  

Scroll