ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Θέμα: Εύρεση άμεσης λύσης για την ένταξη της ειδικότητας «Τεχνικός Θερμικών και Υδραυλικών Εγκαταστάσεων και Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου» στο Μεταλυκειακό έτος-Τάξη Μαθητείας ώστε να μπορούν να έχουν πιστοποιητικό επάρκειας- πτυχίο επιπέδου 5 του εθνικού πλαισίου προσόντων όλες οι ειδικότητες στα ΕΠΑΛ
Τα Επαγγελματικό Λύκεια είναι θεσμοί που λειτουργούν εδώ και αρκετά χρόνια με μεγάλη επιτυχία και δίνουν γνώσεις και επαγγελματική διέξοδο σε πολλούς μαθητές και μαθήτριες.
Στις ειδικότητες που υπάρχουν στα ΕΠΑΛ υπάρχουν πολλές ειδικότητες που απευθύνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις. Μεταξύ αυτών των ειδικοτήτων είναι και η ειδικότητα «Τεχνικός Θερμικών και Υδραυλικών Εγκαταστάσεων και Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου», η οποία ενώ διδάσκεται δεν παρέχει πιστοποιητικό επάρκειας-πτυχίο επιπέδου 5 του εθνικού πλαισίου προσόντων, αφού δεν δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά να πραγματοποιήσουν μαθητεία, καθώς δεν έχει συγγραφεί οδηγός κατάρτισης από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Τα ΕΠΑΛ, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς καθώς και άλλοι φορείς σε όλη την Ελλάδα έχουν προχωρήσει εδώ και χρόνια σε προσπάθειες ώστε να αρθεί αυτή η αδικαιολόγητη και άδικη εξαίρεση για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ και να λύσουν αυτό το πρωτόγνωρο πρόβλημα αλλά, δυστυχώς, πέφτουν στο κενό κάθε χρόνο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι μαθητές της συγκεκριμένης ειδικότητας να μην μπορούν να πραγματοποιήσουν μαθητεία, να μένουν πίσω λόγω παραλείψεων στο εκπαιδευτικό σύστημα, χωρίς να έχουν το δικαίωμα να αποκτήσουν τις δεξιότητες που απαιτούνται για την αγορά εργασίας και την επαγγελματική τους ανάπτυξη, όπως οι απόφοιτοι ΕΠΑΛ των άλλων ειδικοτήτων.
Σε απάντηση του αρμόδιου τμήματος προς τους γονείς μαθητών και μαθητριών για το εν λόγω ζήτημα αναφέρουν ότι δεν μπορεί να ικανοποιηθεί προς το παρόν το αίτημα τους τους διότι
Με το Άρθρο 41 παρ. 1. του ν. 4763/2020΄Στις Ε.Σ.Κ., στις ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., στο Μεταλυκειακό έτος Τάξη Μαθητείας και στα Ι.Ε.Κ., οι ειδικότητες επαγγελματικής κατάρτισης παρέχονται σύμφωνα με τους οδηγούς κατάρτισης, το περιεχόμενο των οποίων προβλέπεται στην περ. γ’ του άρθρου 2. Οι οδηγοί κατάρτισης εκπονούνται και συντάσσονται σύμφωνα με τον Πρότυπο Οδηγό Κατάρτισης, ο οποίος εκδίδεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν., ύστερα από γνώμη του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
2. α) Η σύνταξη των οδηγών κατάρτισης των Ε.Σ.Κ., του Μεταλυκειακού έτους Τάξης Μαθητείας και των Ι.Ε.Κ. πραγματοποιείται, με την ευθύνη της Διεύθυνσης Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά βίου μάθησης της Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν., από ειδικούς επιστήμονες, εμπειρογνώμονες, εκπαιδευτές και επαγγελματικά στελέχη με τη συνδρομή των κοινωνικών εταίρων ή άλλων δημόσιων ή ιδιωτικών φορέων. Η εφαρμογή των οδηγών κατάρτισης τίθεται υπό την εποπτεία της Διεύθυνσης Εφαρμογής Επαγγελματικής Κατάρτισης της Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν.
β) Οι οδηγοί κατάρτισης των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. συντάσσονται από τον Ο.Α.Ε.Δ.
3. Η πιστοποίηση των οδηγών κατάρτισης των Ε.Σ.Κ., των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., των Ι.Ε.Κ. και του Μεταλυκειακού Έτους Τάξης Μαθητείας από το Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. γίνεται με βάση τη συμφωνία του ή μη με τις κατευθυντήριες γραμμές του Πρότυπου Οδηγού Κατάρτισης.
Με το Άρθρο 44
3. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται ύστερα από εισήγηση του Γενικού Γραμματέα Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν.:
α) Καθορίζεται κάθε ειδικότερο θέμα για την πιστοποίηση των οδηγών κατάρτισης από το Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
β) Εγκρίνονται οι οδηγοί κατάρτισης των Ε.Σ.Κ., του Μεταλυκειακού έτους Τάξης Μαθητείας και των Ι.Ε.Κ., ύστερα από την πιστοποίησή τους από το Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., οι οποίοι, μετά την έγκρισή τους, αναρτώνται στις ιστοσελίδες του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
και με το Άρθρο 169
«10. Τα Προγράμματα Σπουδών της Μαθητείας που εφαρμόζονται κατά τη δημοσίευση του παρόντος, στα οποία καθορίζονται η διάρκεια του προγράμματος και η εβδομαδιαία κατανομή μεταξύ μάθησης στον χώρο εργασίας και εργαστηριακού μαθήματος, εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι την αντικατάστασή τους με τη διαδικασία της περ. β) της παρ. 3 του άρθρου 44.»
Επίσης, τους ενημερώνουν ότι προβλέπεται η ανάπτυξη νέων Οδηγών Κατάρτισης για το Μεταλυκειακό έτος – Τάξη Μαθητείας για τον εκσυγχρονισμό των επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και η συγγραφή του Οδηγού Κατάρτισης της ειδικότητας «Τεχνικός Θερμικών και Υδραυλικών Εγκαταστάσεων και Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου» θα ενταχθεί στο εν λόγω έργο, όμως άγνωστο πότε.
Παρόλα αυτά, οι γονείς, τα παιδιά και φορείς συνεργάστηκαν και σύστησαν 15μελή ομάδα από έμπειρους εκπαιδευτικούς, με εμπειρία στη συγγραφή Οδηγών Κατάρτισης, με την καθοδήγηση της Διεύθυνσης Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου μάθησης της Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.& Ν. για να συντάξουν τον οδηγό που είναι αναγκαίος αλλά, δυστυχώς, και αυτή η προσπάθεια δεν ευοδώθηκε.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Ζαμπάρας Μιλτιάδης (Μίλτος)
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Δούρου Ρένα
Καλαματιανός Διονύσης
Καραμέρος Γιώργος
Κόκκαλης Βασίλης
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κώστας
Παπαηλιού Γιώργος
Τσαπανίδου Πόπη
Ψυχογιός Γιώργος