Τις δύο τελευταίες ημέρες συνέβησαν δύο ατυχήματα του Προαστιακού στην Αθήνα. Στις 11/7 τραυματίστηκε σοβαρά 19χρονη κοπέλα που επιχειρούσε να περάσει τις γραμμές του ΟΣΕ από την ανύπαρκτη διάβαση πάνω από τη στάση “Κεραμεικός” του Μετρό και την επομένη, στις 12/7, συγκρούστηκαν μετωπικά δύο αμαξοστοιχίες του ΟΣΕ και του Προαστιακού με αποτέλεσμα να τραυματιστούν σοβαρά 53 επιβάτες. Τα δύο αυτά τραγικά συμβάντα φέρνουν στο προσκήνιο, για μια ακόμη φορά, το ζήτημα της ομαλής ένταξης των μέσων σταθερής τροχιάς στον αστικό ιστό και την ανυπαρξία σχεδιασμού για την ασφαλή κίνηση των μέσων μαζικής μεταφοράς στην Αθήνα.
Συγκεκριμένα: τα συστήματα ασφαλείας του ΟΣΕ παραπέμπουν σε άλλες δεκαετίες, οι συνεννοήσεις πραγματοποιούνται μέσω ραδιοτηλεφώνων ή ακόμη και κινητών τηλεφώνων. Επιπλέον το τμήμα του δικτύου που συνέβη το ατύχημα δε διαθέτει φωτοσήμανση ούτε σύστημα τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης, όπως άλλωστε συμβαίνει με το μεγαλύτερο τμήμα του δικτύου. Ακόμη, σύμφωνα με καταγγελίες των εργαζομένων στον ΟΣΕ, λόγω της σοβαρής έλλειψης προσωπικού σε ειδικότητες που σχετίζονται με την κυκλοφορία, το υπάρχον προσωπικό απασχολείται σε εξαντλητικές συνθήκες πάνω από 10 ώρες την ημέρα, πολλές φορές για 30 συνεχόμενες ημέρες.
Όπως καταγγέλλουν φορείς και κάτοικοι της περιοχής, η πολιτεία δεν έχει λάβει κανένα μέτρο για την ασφαλή κίνηση των πεζών, παρά το ότι οι σύλλογοι των κατοίκων του Κεραμεικού είχαν από καιρό επιδώσει συγκεκριμένα στοιχεία στους αρμόδιους για την επικινδυνότητα της διάβασης στην οποία συνέβη το ατύχημα με την κοπέλα. Αν λάβουμε μάλιστα υπόψη ότι ο προαστιακός φτάνει πλέον μέχρι τον Πειραιά καθώς και ότι λειτουργεί ο σταθμός του μετρό “Κεραμεικός”, γεγονός που έχει επιφέρει αύξηση των διερχόμενων πολιτών από τις γραμμές του ΟΣΕ, θα έπρεπε να είχαν ήδη ληφθεί μέτρα που να καθιστούν το δίκτυο ασφαλές για τους πολίτες.
Επειδή το ζήτημα της ασφάλειας του δικτύου πρέπει να αποτελεί ζήτημα προτεραιότητας,
επειδή χρειάζεται να υπάρξει ρητή δέσμευση ότι θα υπογειοποιηθεί ο προαστιακός όπου αυτός διέρχεται από τον αστικό ιστό, όπως, άλλωστε, ρητά επιτάσσει η σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας και να δημιουργηθούν άμεσα διαβάσεις με προδιαγραφές ασφάλειας, που θα λειτουργούν μέχρι την ολοκλήρωση του έργου της υπογειοποίησης.
ερωτάται ο κ. υπουργός
1. Προτίθεται να μεριμνήσει ώστε να δημιουργηθούν τώρα ασφαλείς διαβάσεις στα σημεία διέλευσης των πεζών;
2. Τι μέτρα προτίθεται να λάβει ώστε άμεσα να εκπονηθεί νέα, άρτια τεχνικά και οικονομικά μελέτη με σαφές χρονοδιάγραμμα εφαρμογής;
3. Πώς έχει δρομολογηθεί η μελέτη και η εφαρμογή της υπογειοποίησης του προαστιακού ώστε το έργο να εναρμονίζεται με την απόφαση του ΣτΕ.
4. Πρόκειται, μετά μάλιστα και την καταστροφή της Πάρνηθας, ο υπερκείμενος χώρος να αποδοθεί ως χώρος πρασίνου και αναψυχής στις υποβαθμισμένες περιοχές και όχι να «αξιοποιηθεί» για την ανέγερση κτιρίων εμβαδού 90.000 τμ, όπως αναφέρεται στα σχέδια που ο ΟΣΕ και ο δήμος Αθηναίων έχουν δημοσιοποιήσει.
Οι ερωτώντες βουλευτές
Γιάννης Δραγασάκης
Ασημίνα Ξηροτύρη – Αικατερινάρη