Ένα άλλο εκπαιδευτικό σύμπαν προ των πυλών: Λιγότερα σχολεία, λιγότερο προσωπικό, εκπαιδευτικοί και μαθητές διαφορετικών ταχυτήτων, περισσότερο κόστος
Σημεία ομιλίας της Ράνιας Θρασκιά, Εισηγήτριας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, επί του πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Με αφορμή την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ, θα ήθελα να εκφράσω την ευχή μου στο άμεσο μέλλον αυτή η μέρα να είναι μέρα χαράς για όλους και τη δέσμευσή μας, ως ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, ότι δεν θα σταματήσουμε να διεκδικούμε καλύτερους όρους ζωής για τους νέους της χώρας. Συγχαρητήρια σε όλους τους υποψηφίους και τις οικογένειές τους για την προσπάθεια και την ψυχική τους ανθεκτικότητα.
Αν πραγματικά, εν μέσω θέρους και με τα σχολεία κλειστά, νομοθετούσατε (όχι ερήμην αλλά) για να λύσετε προβλήματα, τότε θα έπρεπε σήμερα να συζητάμε για την ετοιμότητα σε όλα τα επίπεδα, όταν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι.
Αν πραγματικά θέλουμε να μιλάμε για πρόοδο, τότε θα πρέπει να μπούμε βαθιά στον κόσμο της ψηφιακότητας και το πλεονέκτημά της να αποτελεί συμπληρωματικό εργαλείο στην εκπαιδευτική διαδικασία κι όχι να τείνει να γίνει το μοναδικό. Και ταυτόχρονα να ανοίξουμε τη συζήτηση για τις επιπτώσεις των νέων τεχνολογιών και το αξιακό σύστημα που τις συνοδεύει.
Αν πραγματικά θέλουμε να μιλάμε για ψηφιακή μετάβαση, τότε αυτή θα πρέπει να είναι και δίκαιη και κοινωνικά ωφέλιμη. Κι εσείς δεν κάνετε τίποτα για να τη εγγυηθείτε.
Αν πραγματικά ενδιαφερόσασταν για το πώς θα διασφαλίσουμε ότι οι μαθητές στην Ελλάδα δεν υστερούν σε σχέση με άλλους μαθητές στον κόσμο, θα έπρεπε να κοιτάξετε «από μέσα προς τα έξω». Να διασφαλίσετε πρώτα ότι όλοι οι μαθητές στην χώρα μας έχουν ισότιμη και απρόσκοπτη πρόσβαση στο πολύτιμο αγαθό της εκπαίδευσης, ανεξαρτήτως του πού ζουν.
Με το παρόν νομοσχέδιο και το πρόσχημα του ψηφιακού μετασχηματισμού, δημιουργείτε ένα «ψηφιακό» σχολείο που πάει να «καταπιεί» το πραγματικό, το μόνο που εγγυάται την πολυδιάστατη έννοια της εκπαίδευσης (παροχή γνώσεων, διαπαιδαγώγηση, κοινωνικοποίηση) εξαιτίας της φυσικής παρουσίας και της αναντικατάστατης σχέσης μεταξύ μαθητή και εκπαιδευτικού.
Θεσμοθετώντας το Ψηφιακό Φροντιστήριο και κανονικοποιώντας τη ψηφιακή εκπαίδευση -που δύναται να επεκτείνεται σε όλες τις τάξεις, με κάθε τρόπο και με δικό της πρόγραμμα, και φυσικά και στις Αυτόνομες Τάξεις Γυμνασίου που ιδρύονται δήθεν προς όφελος των μαθητών που ζουν σε απομακρυσμένες – ορεινές περιοχές και με τις οποίες δίνετε επί της ουσίας το σήμα της εκκίνησης για το κλείσιμο πολλών σχολικών μονάδων, ξεκινάτε το ψηφιακό ξήλωμα της ζωντανής εκπαίδευσης.
Ο κίνδυνος είναι πια ορατός: ένα άλλο εκπαιδευτικό σύμπαν. Με λιγότερα σχολεία, λιγότερο προσωπικό, εκπαιδευτικούς και μαθητές διαφορετικών ταχυτήτων και φυσικά περισσότερο κόστος για καλύτερη ή περισσότερη εκπαίδευση. Καθρεφτίζοντας ακριβώς το ιδεολογικοπολιτικό πλαίσιο των πολιτικών σας, που θέλουν τη δημόσια παιδεία απαξιωμένη και την επικράτηση μιας διαφορετικής κουλτούρας για το σχολείο, εξαρτημένης από την οικονομική δυνατότητα.
Ερχόμαστε αντιμέτωποι με τη δήθεν αριστεία και την κυβερνητική εμμονή με τα «Πρότυπα». Ενώ βλέπετε πως κάτι δεν λειτουργεί στα πρότυπα σχολεία, για τα οποία τόσο κόπτεστε, εμμένετε στο αφήγημά σας, προβλέποντας προτεραιότητα στις προσλήψεις σε αυτά σε σχέση με τις άλλες σχολικές μονάδες. Κι έχοντας ως στόχο, όπως λέτε, την αναβάθμιση της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης βαφτίζετε «Πρότυπα» και τα σχολεία της. Γνωρίζουμε όλοι καλά τον τρόπο με τον οποίο αυτά λειτουργούν κι άρα ότι οι όποιες σχετικές εξαγγελίες είναι για επικοινωνιακούς λόγους.
Μια αναφορά μόνο στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, καθώς επανέρχεστε, λίγους μόλις μήνες μετά τη ψήφιση του συνολικού -υποτίθεται- νομοθετήματός σας, για να αντιμετωπίσετε δυσκολίες, φέρνοντας διάφορες διαχειριστικές ρυθμίσεις και επιβεβαιώνοντας ότι για εσάς δεν θα αποτελέσει προτεραιότητα.
Συνεχίζετε την υποβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου κι επιχειρείτε επιπλέον να νομιμοποιήσετε τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, την ίδρυση των οποίων φέρατε με τον αντισυνταγματικό νόμο σας.
Τμήματα αλλά και Σχολές ολόκληρες θα καταργούνται στο εξής με Προεδρικό Διάταγμα, παρακάμπτοντας ουσιαστικά τη Σύγκλητο αλλά και την κοινοβουλευτική διαδικασία. Δίνετε λευκή επιταγή, αφήνετε κυριολεκτικά την αποφασιστική αρμοδιότητα στην εκτελεστική εξουσία να αναμορφώνει κατά πώς θέλει το ακαδημαϊκό τοπίο της χώρας.
Εντάσσετε αναλυτικά στις αρμοδιότητες της ΕΘ.Α.Α.Ε. την πιστοποίηση κι αξιολόγηση των ιδιωτικών πανεπιστημίων, ενώ στον αρχικό, αντισυνταγματικό, νόμο σας προβλέπατε ότι για την ίδρυσή τους «το μητρικόίδρυμα ελέγχει την ακαδημαϊκή διοίκηση και εγγυάται την ορθή τήρησητων ακαδημαϊκών προτύπων» και η ΕΘ.Α.Α.Ε. ελέγχει ένα σύνολο από τυπικές προϋποθέσεις που δεν έχουν σχέση με διαδικασίες ποιότητας. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια γίνονται, κοινώς, βασικός πυλώνας του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας.
Το παρόν νομοσχέδιο είναι άλλη μια ευκαιρία για την κυβέρνηση να ανοίξει τον δρόμο στους ιδιώτες. Αυτή τη φορά, ιδιώτες στην αντιμετώπιση του bullying, ιδιώτες και στην υπηρεσία του επαγγελματικού προσανατολισμού, ιδιώτες παντού και πάντα! Τώρα διαβάζουμε και για μια ακόμη μεγάλη πράξη. Διαβάζουμε ότι αναθέσατε σε φροντιστήρια τη συγγραφή των νέων σχολικών βιβλίων. Είναι κι αυτό στο πλαίσιο του «εκσυγχρονισμού»;
Οι νομοθετικές ρυθμίσεις και πρωτοβουλίες της κυβέρνησης δείχνουν το σκληρό ταξικό της πρόσημο.
Εμείς, στον ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία θα συνεχίσουμε να μαχόμαστε για μια δημόσια, δωρεάν, ισχυρή και συμπεριληπτική εκπαίδευση. Γιατί, για εμάς, η μάχη για την παιδεία δεν είναι μια μάχη χαρακωμάτων, αλλά καθημερινή!
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία περιήγησής σας, να προβάλλουμε εξατομικευμένες διαφημίσεις ή περιεχόμενο και να αναλύουμε την επισκεψιμότητά μας. Κάνοντας κλικ στην επιλογή "Αποδοχή cookies" συναινείτε στη χρήση των cookies από εμάς.