Έωλες οι δεσμεύσεις της Ν.Δ για τον Αναπτυξιακό ν.4887/2022– Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη
Ερώτηση Βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Οικονομικών Ανάπτυξης, Χάρη Μαμουλάκη
Τις έωλες δεσμεύσεις της Κυβέρνησης της ΝΔ για τον Αναπτυξιακό Νόμο αναδεικνύουν δώδεκα βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καταθέτοντας, με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Οικονομικών Ανάπτυξης Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτή Ηρακλείου Χάρη Μαμουλάκη, σχετική Ερώτηση προς τον Υπουργό Ανάπτυξης.
«Όταν η Κυβέρνηση της ΝΔ αντικατέστησε τον αναπτυξιακό νόμο που είχε σχεδιάσει ο ΣΥΡΙΖΑ, χωρίς μάλιστα να αιτιολογήσει τη σχετική αναγκαιότητα, είχαμε επισημάνει τον διαφαινόμενο τότε αποκλεισμό από τις ενισχύσεις των πολύ μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Ασκήσαμε σκληρή κριτική και καταθέσαμε προτάσεις προς αποφυγή της δυσμενούς θέσης στην οποία θα επέρχονταν η πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων, χωρίς ωστόσο να εισακουστούμε. Μετά την πάροδο σχεδόν 3 ετών από την έναρξη εφαρμογής του νόμου είναι καιρός να αποτιμηθεί η υλοποίηση του σχεδιασμού της Ν.Δ. αλλά και να διαπιστωθεί η ειλικρίνεια των επιχειρημάτων που προέβαλαν τα κυβερνητικά στελέχη για τη νομοθετική αυτή πρωτοβουλία.».
Με την Ερώτηση γίνεται εκτενής αναφορά στο ιστορικό και αναφέρονται συγκεκριμένα παραδείγματα και στατιστικά που αποδεικνύουν της αστοχίες του νομικού πλαισίου και ζητούνται απαντήσεις στα ερωτήματα:
1. Που οφείλεται η εν τοις πράγμασι διάψευση των κυβερνητικών δεσμεύσεων περί της ενεργοποίησης και των 13ων καθεστώτων του ν.4887/2022 παρότι έχουν παρέλθει τρία χρόνια;
2. Που οφείλεται η εν τοις πράγμασι διάψευση των κυβερνητικών δεσμεύσεων περί μείωσης της γραφειοκρατίας, απλοποίησης των διαδικασιών και τήρησης των προθεσμιών ως προς την έκδοση αποφάσεων ένταξης;
3. Που οφείλεται η διάψευση των κυβερνητικών εκτιμήσεων ως προς το ν.4887/2022 σύμφωνα με τις οποίες η ενίσχυση από τον κρατικό προϋπολογισμό θα ανέρχονταν στο ύψος του 1 δις 800 εκατομμύρια ευρώ;
4. Σε πόσες περιπτώσεις τηρήθηκαν οι προθεσμίες αξιολόγησης, υπαγωγής αλλά και ελέγχου που τίθενται με το ν.4887/2022;
5. Πότε θα δημοσιευτούν οι οριστικοί πίνακες και οι αποφάσεις υπαγωγής για τα καθεστώτα α. Αγροδιατροφή – πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση γεωργικών προϊόντων – αλιεία και υδατοκαλλιέργεια και β. Επιχειρηματικότητα 360;
6. Έχουν εκδοθεί όλες οι αποφάσεις υπαγωγής για τα 499 επενδυτικά σχέδια των καθεστώτων α. Μεταποίηση-Εφοδιαστική Αλυσίδα και β. Ενίσχυσης Τουριστικών Επενδύσεων; Πόσες νέες θέσεις εργασίας δημιουργούνται με τα εν λόγω επενδυτικά σχέδια;
7. Σε πόσες περιπτώσεις έχουν ξεκινήσει τα επενδυτικά έργα και τι ποσό έχει εκταμιευθεί μέχρι στιγμής προκειμένου για την υλοποίησή τους;
8. Στα δύο καθεστώτα για τα οποία έχουν εκδοθεί οι οριστικοί πίνακες κατάταξης ήτοι α. Μεταποίηση-Εφοδιαστική Αλυσίδα και β. Ενίσχυσης Τουριστικών Επενδύσεων τι ποσοστό καταλαμβάνουν οι πολύ μικρές, μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις;
9. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα προκήρυξης των δεκατριών καθεστώτων ενίσχυσης του ν.4887/2022;
10. Σε τι βαθμό συνετέλεσε η κατανομή των ενισχύσεων των δύο καθεστώτων α. Μεταποίηση-Εφοδιαστική Αλυσίδα και β. Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων του ν.4887/2022 στην περιφερειακή σύγκλιση;
11. Κρίνετε ότι θα τηρηθούν και πώς οι δεσμεύσεις της Ελλάδας αναφορικά με το Χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων με ισχύ από 01.01.2022 έως και 31.12.2027;
12. Κρίνετε απολογιστικά το σχεδιασμό του ν.4887/2022 ως πετυχημένο;
Αναλυτικά η ερώτηση:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Ανάπτυξης
Θέμα: «Αίολες οι δεσμεύσεις της Ν.Δ για τον αναπτυξιακό ν.4887/2022– Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη»
Η κυβέρνηση της ΝΔ με το ν.4887 «Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη» (A’ 16/04.02.2022) αντικατέστησε τον αναπτυξιακό νόμο που είχε σχεδιάσει ο ΣΥ.ΡΙ.Ζ.Α. χωρίς να αιτιολογήσει επαρκώς τη σχετική αναγκαιότητα. Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Π.Σ. αντιλαμβανόμενος τις αλλαγές που θα επέφερε ο νέος αναπτυξιακός αλλά και τη δυσχέρεια αν όχι τον αποκλεισμό από τις ενισχύσεις των πολύ μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων άσκησε σκληρή κριτική αλλά και κατέθεσε προτάσεις προς αποφυγή της δυσμενούς θέσης στην οποία θα επέρχονταν η πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων χωρίς ωστόσο να εισακουστεί. Μετά την πάροδο σχεδόν 3 ετών από την έναρξη εφαρμογής του νόμου είναι καιρός να αποτιμηθεί η υλοποίηση του σχεδιασμού της Ν.Δ. αλλά και να διαπιστωθεί η ειλικρίνεια των επιχειρημάτων που προέβαλαν τα κυβερνητικά στελέχη προκειμένου για τη νομοθετική αυτή πρωτοβουλία.
Πιο συγκεκριμένα, με το ν.4887/2022 θεσπίστηκαν 13 καθεστώτα ενίσχυσης με θεματική στόχευση με τους κυβερνόντες να υποστηρίζουν ότι εισάγεται μία καινοτομία. Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Π.Σ. από την άλλη αντιλήφθηκε ότι με το σχεδιασμό αυτό της Ν.Δ. θα ήταν αδύνατον να προκηρύσσονται σε ετήσιο κύκλο όλα τα καθεστώτα και βεβαίως ότι υποκρύπτονταν η διοχέτευση των ενισχύσεων στις μεγάλες επιχειρήσεις ειδικά αν ληφθεί υπόψη ότι μόνο σε ένα από τα 13 καθεστώτα αυτό του «Νέο Επιχειρείν» δικαιούχοι είναι αποκλειστικά οι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις. Βεβαίως, ο τότε Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδωνις Γεωργιάδης ανέφερε στην από 19 Ιανουαρίου 2022 συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου: «Θα κριθούμε εμείς τώρα, εάν θα μπορέσουμε μέχρι τέλος του χρόνου, να ενεργοποιήσουμε τα 13 καθεστώτα. Εγώ, σας λέω, ότι δεσμεύομαι στη Βουλή των Ελλήνων, ότι μέχρι το τέλος αυτού του χρόνου, θα έχουν ενεργοποιηθεί και τα 13 καθεστώτα. Σας διαβεβαιώ, όμως και κλείνω, θα έχουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε και στην Ολομέλεια, το παρόν σχέδιο νόμου, θα κάνει τη ζωή πάρα πολλών συμπολιτών μας καλύτερη. Γιατί θα την κάνει καλύτερη; Γιατί θα επιταχύνει τις διαδικασίες εντάξεως των έργων στον νέο αναπτυξιακό νόμο, θα είναι πιο γρήγορο και άρα, περισσότεροι θα επενδύσουν τα χρήματά τους. Άρα, περισσότεροι θα βρουν δουλειά από τις επενδύσεις των πρώτων και άρα, περισσότερο θα κινηθεί η ελληνική οικονομία.» Ο δε εισηγητής της πλειοψηφίας εκτιμούσε πως «η κρατική ενίσχυση από τον κρατικό προϋπολογισμό θα ανέλθει στο ύψος του 1 δις 800 εκατομμύρια ευρώ». Αντίστοιχα,ο τέως Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και νυν Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Ν. Παπαθανάσης ανέφερε κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου: «Ξέρετε τι είναι να περιμένει κάποιος 2 χρόνια για να δει αν το επενδυτικό του σχέδιο έχει υπαχθεί; Να έχει ξεκινήσει το επενδυτικό σχέδιο, γιατί μπορεί να ξεκινήσει το επενδυτικό σχέδιο μόλις υποβάλει την αίτηση και μετά να ειδοποιηθεί ότι δεν έχει υπαχθεί το επενδυτικό του σχέδιο; Είναι μεγάλη καταστροφή. Αυτό θέλουμε, λοιπόν, να αποφύγουμε. Δημιουργούμε τις συνθήκες ενός σύγχρονου, ευέλικτου, αποτελεσματικού και κυρίως διαυγούς συστήματος, όπου μπορεί ο κάθε επενδυτής να βλέπει την εξέλιξη.» «Τι θέλουμε λοιπόν και τι φέρνουμε; Την απλοποίηση της γραφειοκρατίας, την επίσπευση έτσι ώστε ο πολύ μικρός, διότι αυτός είναι που υποφέρει περισσότερο, αυτός είναι που έχει το μικρότερο δυναμικό για να μπορέσει να ανταπεξέλθει, να αισθάνεται, να βλέπει το κράτος δικαίου απέναντί του και να ξέρει ότι έχει συγκεκριμένες ημερομηνίες. Σε 45 μέρες θα κλείνει την υπόθεσή του. Εδώ κρατήσαμε τις χαμηλότερες επενδύσεις, αυτές που αφορούν τις πολύ μικρές επιχειρήσεις….ενώ σε επενδυτικά σχέδια άνω των τριών εκατομμυρίων τώρα σε 100 μέρες θα βγαίνουν οι προσωρινοί πίνακες…..»
Ο αντιπολιτευτικός λόγος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ δε στηρίζονταν στην κινδυνολογία αλλά στην αξιοποίηση ιστορικών πραγματικών στοιχείων και δεδομένων. Δυστυχώς, τα όσα εκφράστηκαν από το ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ επιβεβαιώνονται καθώς μέχρι και σήμερα έχουν προκηρυχθεί μόλις τέσσερα από τα δεκατρία καθεστώτα ενισχύσεων και πιο συγκεκριμένα τα: 1. Μεταποίηση – Εφοδιαστική αλυσίδα, (Αριθ. 74086-B’ 3890/22.07.2022 και Αριθ. 45997-B’ 3292/18.05.2023). 2. Ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων, (Αριθ. 79187-B’ 4210/09.08.2022 και Αριθ. 46001-Β’ 3291/18.05.2023). 3. Αγροδιατροφή – πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση γεωργικών προϊόντων – αλιεία και υδατοκαλλιέργεια, (Αριθ. 94084-Β’ 5130/01.10.2022) και 4. Επιχειρηματικότητα 360ο, (Αριθ. 126997-Β’ 6872/29.12.2022). Ο δε συνολικός προϋπολογισμός των καθεστώτων για τα έτη 2022 -2023 ανέρχεται σε 900 εκατ. ευρώ εκ των οποίων 450 εκατ. ευρώ αφορούν το είδος ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής και 450 εκατ. ευρώ φορούν τα είδη ενίσχυσης της επιχορήγησης, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης και της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης και προέρχονται από τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης. Το ποσό αυτό αφορά συνολικά και τις 13 περιφέρειες της χώρας. Σημειώνεται ως προς τα καθεστώτα της Αγροδιατροφής και της Επιχειρηματικότητας 360 τα οποία έχουν προκηρυχθεί από τον Οκτώβριο και το Δεκέμβριο του 2022 αντίστοιχα ότι μέχρι και σήμερα δεν έχουν εκδοθεί οι οριστικοί πίνακες κατάταξης.
Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων (Γ.Γ.Ι.Ε.) του Υπουργείου Ανάπτυξης και κατόπιν επεξεργασίας τους προκύπτουν τα εξής δεδομένα ως προς τους δύο κύκλους που προκηρύχθηκαν για έκαστο καθεστώς της «Μεταποίησης – Εφοδιαστική Αλυσίδα» και «Ενίσχυσης Τουριστικών Επιχειρήσεων». Το γενικό συνολικό ποσό της επιχορήγησης, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης και της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης ανέρχεται σε 384.297.658,73 €, της ενίσχυσης με τη μορφή φορολογικής απαλλαγής σε 296.383.286,52 € και το συνολικό ποσό του ενισχυόμενου κόστους επένδυσης σε 1.460.744.060,06 € και αφορούν 499 επενδυτικά σχέδια. Τα ποσά που αφορούν στην Μεταποίηση-Εφοδιαστική Αλυσίδα ανέρχονται σε 242.934.772,06 € επιχορήγηση και 191.755.360,34 € φορολογική απαλλαγή που αντιστοιχούν σε ποσοστά επί του γενικού συνόλου 63,22% και 64,70% αντίστοιχα ενώ, τα ποσά που αφορούν τις τουριστικές επενδύσεις ανέρχονται σε 141.362.886,67 € και 104.627.926,18 € που αντιστοιχούν σε ποσοστά 36,78% και 35,30% αντίστοιχα. Η κατανομή ανά Περιφέρεια εμφανίζεται στους πίνακες ως κάτωθι:
ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ – ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ ΑΛΥΣΙΔΑ (45997 ΚΑΙ 74086) | ΠΟΣΟΣΤΟ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ | ||
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ | ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ | ΦΟΡ. ΑΠΑΛΛΑΓΗ | % |
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ-ΘΡΑΚΗ | 61.004.226,28 | 29.943.106,89 | 20,92% |
ΑΤΤΙΚΗ | 12.222.106,91 | 19.748.777,39 | 7,35% |
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ | 4.045.491,55 | 0,00 | 0,93% |
ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ | 4.955.298,77 | 4.763.539,76 | 2,24% |
ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ | 16.445.584,22 | 5.575.799,56 | 5,07% |
ΗΠΕΙΡΟΣ | 6.779.540,28 | 12.254.767,44 | 4,38% |
ΘΕΣΣΑΛΙΑ | 42.442.205,75 | 18.405.245,17 | 14,00% |
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ | 32.749.691,94 | 43.793.098,93 | 17,61% |
ΚΡΗΤΗ | 18.980.286,23 | 9.973.798,57 | 6,66% |
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ | 6.448.591,78 | 10.405.300,33 | 3,88% |
ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ | 32.870.925,76 | 36.032.036,30 | 15,85% |
ΝΟΤΙΟ ΑΙΓΑΙΟ | 2.724.454,19 | 859.890,00 | 0,82% |
ΙΟΝΙΑ ΝΗΣΙΑ | 1.266.368,40 | 0,00 | 0,29% |
ΣΥΝΟΛΟ | 242.934.772,06 € | 191.755.360,34 € | 434.690.132,40 € |
Προκύπτει ότι η Μακεδονία πρωτοστατεί στα επενδυτικά σχέδια του τομέα μεταποίησης και εφοδιαστικής αλυσίδας έχοντας συγκεντρώσει ποσοστό 43,60% και ακολουθούν η Στερεά Ελλάδα με ποσοστό 15,85% και η Θεσσαλία με ποσοστό 14,00%.
ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ (46001 ΚΑΙ 79187) | ΠΟΣΟΣΤΟ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ | ||||
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ | ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ | ΦΟΡ. ΑΠΑΛΛΑΓΗ | % | ||
ΑΤΤΙΚΗ | 409.636,22 | 2.216.771,76 | 1,07% | ||
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ | 9.656.678,68 | 0,00 | 3,93% | ||
ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ | 1.932.156,24 | 0,00 | 0,79% | ||
ΗΠΕΙΡΟΣ | 4.197.715,35 | 5.680.000,00 | 4,02% | ||
ΘΕΣΣΑΛΙΑ | 15.644.429,49 | 0,00 | 6,36% | ||
ΙΟΝΙΑ ΝΗΣΙΑ | 5.699.239,65 | 16.402.499,17 | 8,98% | ||
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ | 5.624.453,88 | 4.541.626,00 | 4,13% | ||
ΚΡΗΤΗ | 26.753.499,47 | 27.606.337,66 | 22,10% | ||
ΝΟΤΙΟ ΑΙΓΑΙΟ | 42.756.992,55 | 37.370.465,77 | 32,57% | ||
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ | 4.269.231,09 | 6.172.148,80 | 4,24% | ||
ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ | 7.694.389,54 | 1.753.920,00 | 3,84% | ||
ΚΡΗΤΗ | 2.523.655,82 | 463.492,75 | 1,21% | ||
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ-ΘΡΑΚΗ | 14.200.808,69 | 2.420.664,27 | 6,76% | ||
ΣΥΝΟΛΟ | 141.362.886,67 € | 104.627.926,18 € | 245.990.812,85 € | ||
Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου έρχεται πρώτη με διαφορά συγκεντρώνοντας ποσοστό 32,57% και ακολουθεί η Κρήτη με ποσοστό 22,10%.
Απολογιστικά και με στοιχεία έως και την 8η.11.2021 με το ν.4399 (Α’ 117/22.6.2016) που θεσπίστηκε επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ σε διάστημα περίπου τεσσάρων ετών εντάχθηκαν στον αναπτυξιακό νόμο 2.258 επενδυτικά σχέδια με συνολικό ύψος επενδύσεων 6,4 δις ευρώ ενώ οι νέες θέσεις εργασίας εκτιμώνται σε 17.308. Επιπλέον, ως προς το μέγεθος των υπαχθέντων φορέων στον αναπτυξιακό νόμο του ΣΥ.ΡΙΖ.Α το 42,08% είναι πολύ μικροί, το 28,79% είναι μικροί, το 18,95% είναι μεσαίοι και το 10,18% είναι μεγάλοι γεγονός που αποδεικνύει τη στόχευση ανάπτυξης και στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Με δεδομένα τα ανωτέρω, τις σημαντικές καθυστερήσεις που παρουσιάζει η υλοποίηση του αναπτυξιακού ν.4887/2022, την αναγκαιότητα λήψης μέτρων προκειμένου για τη διόρθωση στρεβλώσεων και σε συνδυασμό με το ότι τα επενδυτικά κίνητρα θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ανταμοιβή, θέτοντας ως μακροχρόνιο στόχο μία ανάπτυξη συμπεριληπτική, που δε θα αφορά συγκεκριμένους ομίλους, που θα μειώνει τις κοινωνικές ανισότητες και που θα οδηγεί σε κοινωνική ευημερία,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Βέττα Καλλιόπη
Γαβρήλος Γιώργος
Δούρου Ειρήνη
Καλαματιανός Διονύσης
Κόκκαλης Βασίλης
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Νοτοπούλου Κατερίνα
Παπαηλιού Γιώργος
Παππάς Νικόλαος