Γ. Καραμέρος

Το ψαλίδι στα εκπτωτικά προγράμματα διελεύσεων της Αττικής Οδού διαψεύδει τη θριαμβολογία της κυβέρνησης για τη σύμβαση παραχώρησης

Ερώτηση με θέμα «Το ψαλίδι στα εκπτωτικά προγράμματα διελεύσεων της Αττικής Οδού διαψεύδει τη θριαμβολογία της κυβέρνησης για τη σύμβαση παραχώρησης» κατέθεσε προς τους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών ο βουλευτής Ανατολικής Αττικής και τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Γιώργος Καραμέρος.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς

Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα: «Το ψαλίδι στα εκπτωτικά προγράμματα διελεύσεων της Αττικής Οδού διαψεύδει τη θριαμβολογία της κυβέρνησης για τη σύμβαση παραχώρησης»

Η κυβέρνηση φέρνοντας προς ψήφιση τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού για 25 ακόμη χρόνια πανηγύριζε μένοντας στο στενό οικονομικό όφελος που υπερέβαινε τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ. Πρόκειται για έναν δρόμο του οποίου το κόστος κατασκευής έχει καλυφθεί και πλέον αναμένεται να τροφοδοτήσει τα κέρδη της παραχωρησιούχου εταιρείας από το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών της Αττικής, οι οποίοι με τις διελεύσεις τους θα πληρώσουν τη συντήρηση και τον εξωραϊσμό που προβλέπει η νέα σύμβαση παραχώρησης.

Μάλιστα, η κυβέρνηση προσπάθησε να αμβλύνει τις αντιδράσεις θριαμβολογώντας για τη μείωση του κόστους διελεύσεων, το οποίο για τις κατηγορίες επιβατηγών αυτοκινήτων έως 3,5 τόνους διαμορφώθηκε σε 2,50 ευρώ από 2,80 ευρώ, μια οριακή μείωση σε σχέση με το κόστος συντήρησης ενός ολοκληρωμένου αυτοκινητόδρομου για την παραχωρησιούχο εταιρεία. Πέρα από τα γκρίζα σημεία της σύμβασης, τα οποία πλέον δεν εξαιρούν όπως στο παρελθόν την Αττική Οδό από τις διακυμάνσεις στον δείκτη τιμών καταναλωτή, η παραχωρησιούχος εταιρεία τερματίζει τα εκπτωτικά προγράμματα διοδίων που λειτουργούσαν έως τώρα μέσω των ψηφιακών πομπών ανέπαφης διέλευσης (e-pass) από τους σταθμούς διοδίων.

Ειδικότερα, όσοι συνδρομητές επέλεγαν ένα πρόγραμμα πολλαπλών διελεύσεων πρόκειται να επιβαρυνθούν σε περίπτωση που ξεπεράσουν τις 35 διελεύσεις ανά μήνα. Σημειώνεται ότι τέτοιοι συνδρομητές συνήθως χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο για να μετακινηθούν στην εργασία του το οποίο ισοδυναμεί τουλάχιστον με 40 διελεύσεις το μήνα για τέσσερις πλήρως εργάσιμες εβδομάδες.

Το πρόγραμμα επιβράβευσης των τακτικών χρηστών της Αττικής Οδού, σε λειτουργία από το 2016 τερματίζεται με απόφαση της εταιρείας. Με αυτόν τον τρόπο ενώ οι πολίτες πλήρωναν 89,6 ευρώ για 47 διελεύσεις, τώρα καλούνται να πληρώσουν 28 ευρώ παραπάνω.

Ταυτόχρονα, το πρόγραμμα Express της Αττικής Οδού όντας το δημοφιλέστερο για τους οδηγούς και αποτελώντας κίνητρο απόκτησης ψηφιακού πομπού (e-pass) λόγω της έκπτωσης που παρείχε ανά διέλευση (από 2,80 ευρώ σε 2,55 ευρώ) έχει καταργηθεί στην πράξη, αφού καμία έκπτωση δεν υφίσταται με τη διαμόρφωση του κομίστρου στα 2,50 ευρώ χωρίς καμιά διάκριση. Αυτή η πρακτική ουσιαστικά αποθαρρύνει οδηγούς χωρίς e-pass να αποκτήσουν τη συσκευή, επιβαρύνοντας τις ουρές στους σταθμούς διοδίων και μειώνοντας τη δυνατότητα αξιοποίησης των λωρίδων ανέπαφης διέλευσης.

Επειδή, η Αττική Οδός έχει αποκλειστικά κόστος συντήρησης και οποιαδήποτε τιμολογιακή παρέμβαση πρέπει να λαμβάνει υπόψη της το μειωμένο κόστος για την παραχωρησιούχο εταιρεία,

Επειδή, η αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας στις διελεύσεις χρειάζεται να λειτουργεί ως κίνητρο για την βελτίωση της κινητικότητας στην Αττική,

Επειδή, η εκπτωτική πολιτική του πιο σύγχρονου αυτοκινητόδρομου της Αττικής μπορεί να συμβάλλει στην αποσυμφόρηση των κεντρικών οδών ταχείας κυκλοφορίας,

Επειδή, η Αττική Οδός καθίσταται απαραίτητη σε πολλούς εργαζόμενους που τη χρησιμοποιούν για τη μετακίνησή τους στον περιοχή της Ανατολικής Αττικής,

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

  1. Συνάδει η εν λόγω εκπτωτική πολιτική με τη φιλοσοφία μείωσης του κόστους διελεύσεων όπως παρουσιάστηκε κατά την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης;
  2. Με δεδομένη την πολιτική της παραχωρησιούχου εταιρείας στα εκπτωτικά προγράμματα τί μέτρα πρόκειται να πάρουν για ενδεχόμενη αύξηση της τιμής των διοδίων μετά την πρώτη πενταετία, όπως προβλέπεται στη σύμβαση;
  3. Αν η παραχωρησιούχος εταιρεία αρνηθεί οποιαδήποτε βελτιωτική τροποποίηση για τους τακτικούς χρήστες του αυτοκινητόδρομου, ποια εναλλακτική επιλογή προτείνουν για την αποσυμφόρηση του αστικού οδικού δικτύου;

O Ερωτών Βουλευτής

Καραμέρος Γεώργιος

Scroll