Συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης του Γ.Δραγασάκη με θέμα: Σε ιδιώτες νέο πακέτο 20% των μετοχών του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου

Επίκαιρη ερώτηση του Γιάννη Δραγασάκη προς τον Υπουργό Οικονομίας & Οικονομικών

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑΝΝΗ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗ

Κύριε Πρόεδρε, ο Υπουργός δεν δεσμεύεται σε αυτά που ρωτάμε εδώ. Θετικό είναι η αυτόνομη πορεία. Δηλαδή, δεν θα το δώσετε σε αυτούς που το ήθελαν. Εδώ όμως το θέμα είναι ότι το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο πρέπει να είναι υπό δημόσιο έλεγχο, να έχει κοινωνικούς σκοπούς, να είναι κερδοφόρο, αλλά όχι κερδοσκοπικό, όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Το θέμα δεν είναι να έχουμε άλλη μία τράπεζα κερδοσκοπικού χαρακτήρα, αδίστακτη και τυφλή απέναντι στις ανάγκες των χαμηλότερων κοινωνικών στρωμάτων ή των περιφερειών. Το θέμα, που είχαμε τουλάχιστον εμείς θέσει και ως ένα βαθμό κι εσείς φαινόταν να το συμμερίζεστε, είναι ότι δεν είναι πολυτέλεια, αλλά ανάγκη να έχουμε τουλάχιστον ένα τραπεζικό φορέα, ο οποίος θα λειτουργεί με διαφορετικά κριτήρια.

Εμείς λοιπόν θέλουμε ένα Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο ισχυρό και αναπτυσσόμενο, κερδοφόρο αλλά όχι κερδοσκοπικό, όπως είπα πριν, να έχει κοινωνικούς σκοπούς, να έχει σε προτεραιότητα τον εργαζόμενο πελάτη, τη μικρή επιχείρηση, την περιφέρεια, το νησί, την ορεινή πόλη, εκεί ακριβώς όπου η κερδοσκοπική τράπεζα κλείνει τα μάτια της, δεν την ενδιαφέρει κ.λπ..

Επίσης δεν μου είπατε αν θα στηρίξετε το στόχο που έχει θέσει η διοίκηση του Ταμιευτηρίου σήμερα για ένα μερίδιο αγοράς του 10% γιατί και αυτό θα ενοχλήσει και ενοχλεί ήδη τις ιδιωτικές τράπεζες.

Οι λόγοι για τους οποίους επιμένουμε, κύριε Υπουργέ, είναι δύο. Ο πρώτος είναι ότι αυτό συμβαίνει στις περισσότερες χώρες του κόσμου και επομένως αποτελεί μία θετική εμπειρία.

Εγώ θα καταθέσω στα Πρακτικά της Βουλής ένα σημείωμα το οποίο είναι από το Παγκόσμιο Ινστιτούτο Ταμιευτηρίων και δείχνει τι συμβαίνει σε όλες σχεδόν τις χώρες. Στην Αυστρία τα αυστριακά ταμιευτήρια είναι τοπικά δημόσια ιδρύματα. Στη Γαλλία είναι συνεταιριστικού χαρακτήρα, υπό δημόσιο έλεγχο Ταμιευτήριο. Στη Γερμανία είναι δημόσια ιδρύματα και λειτουργούν για το δημόσιο συμφέρον. Τα ισπανικά ταμιευτήρια λειτουργούν με τη μορφή των μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων. Αυτοί δεν ξέρουν; Εμείς δηλαδή πρέπει να τα ιδιωτικοποιήσουμε όλα;

Το ένα λοιπόν επιχείρημα είναι αυτό. Γιατί να αρνηθούμε μία θετική εμπειρία που υπάρχει, δοκιμασμένη, που ισχύει ακόμα και σήμερα, παρά αυτήν τη λαίλαπα των ιδιωτικοποιήσεων που υπάρχει παντού;

Το δεύτερο επιχείρημά μας, κύριε Υπουργέ, είναι ότι πρόσφατα ψηφίστηκε ένας νόμος σʼ αυτήν τη Βουλή που ενσωματώνει τις οδηγίες, τους νέους κανόνες εποπτείας, τους κανόνες που συχνά λέγονται «Βασιλεία 2» οι οποίοι υποχρεώνουν τις τράπεζες να αποτιμούν τι κίνδυνο έχει το κάθε δάνειο που δίνουν. Υποχρεώνουν λοιπόν τις τράπεζες να γίνουν ακόμα πιο σφιχτές, πιο τυφλές και πιο συντηρητικές. Προβλέπουμε ότι και μεγάλα κοινωνικά στρώματα και κρίσιμες οικονομικές δραστηριότητες δεν θα χρηματοδοτούνται με τον τρόπο που θα έπρεπε. Μιλάμε για καινοτομικές δραστηριότητες, για μικρές επιχειρήσεις που δεν θα έχουν όλες αυτές τις εγγυήσεις που ζητούν οι τράπεζες. Μιλάμε για εργαζόμενους με χαμηλά εισοδήματα που δεν θα μπορούν να παρουσιάσουν όλα αυτά τα στοιχεία που θέλει η τράπεζα.

Επομένως το δεύτερο επιχείρημά μας είναι ότι ακόμα και υπό τις σημερινές συνθήκες της ελεύθερης αγοράς, όπως λέτε, είναι εντελώς αναγκαίο τουλάχιστον το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο να παίξει έναν τέτοιο οικονομικά βιώσιμο, κερδοφόρο μάλιστα, αλλά όχι τυφλά κερδοσκοπικό ρόλο, να είναι ένα ίδρυμα με μία ευρύτερη κοινωνική αποστολή και ως τέτοιο να το στηρίξουμε όλοι για να επιτελέσει το ρόλο του.

ΟΜΙΛΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΥ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΛΟΓΟΣΚΟΥΦΗΣ (Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κατʼ αρχάς, να πω από την αρχή ότι το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο ήταν, είναι και θα συνεχίσει να είναι ένας πιστωτικός οργανισμός που έχει εξειδικευμένο ρόλο, απευθύνεται στους μικροαποταμιευτές, στους μικροεπενδυτές και θα συνεχίσει την πορεία του αυτή αυτόνομα και στα επόμενα χρόνια.

Όπως ξέρετε, από της ιδρύσεώς του το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο υπήρξε ουσιαστικά μια κρατική υπηρεσία. Η κύρια δραστηριότητά του ήταν να συγκεντρώνει τις αποταμιεύσεις των καταθετών και να τις επενδύει σε κρατικά ομόλογα. Αυτή ήταν η δραστηριότητά του. Η λειτουργία του, η οποία γινόταν επί σειρά ετών με βάση τον κανονισμό του δημοσίου, επέβαλε ένα πλήθος περιορισμών χωρίς τη δυνατότητα ευελιξίας, τη λήψη ή την εφαρμογή αποφάσεων, οι οποίες επηρεάζουν την απόδοση ενός χρηματοπιστωτικού ιδρύματος. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τις μεταβολές που έχουν γίνει στο χρηματοπιστωτικό μας σύστημα και στο οικονομικό περιβάλλον οδήγησε το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο να έχει μία συνεχή απώλεια μεριδίου. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα, το 1984 κατείχε το 22% των καταθέσεων και το 2004 είχε φτάσει να κατέχει μόλις το 6,2% των καταθέσεων. Δεν μπορούσε να παρακολουθήσει τις εξελίξεις στο τραπεζικό σύστημα.

Από το 2004 η Κυβέρνηση τοποθέτησε στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο για πρώτη φορά μια διοίκηση από τον τραπεζικό χώρο. Έβαλε στόχο την αντιστροφή της αρνητικής πορείας της εταιρείας και την επανατοποθέτηση του Ταμιευτηρίου στην τραπεζική αγορά με όρους ανταγωνιστικούς προς όφελος και των εργαζομένων του Ταμιευτηρίου και των πελατών και των μετόχων του. Ούτε τότε ήταν το Ελληνικό δημόσιο.

Ο στόχος αυτός έχει επιτευχθεί πλέον με τον πιο καθαρό και τον πιο αξιόπιστο τρόπο. Οι ενέργειες που σηματοδότησαν την αντιστροφή της πορείας του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και την μετεξέλιξή του σε ένα σύγχρονο τραπεζικό ίδρυμα ήταν μεταξύ άλλων οι ακόλουθες:

Πρώτον, σε συνεννόηση με τους εργαζομένους συμφωνήθηκε η αλλαγή του Κανονισμού Εργασίας, η οποία συνέβαλε στη δημιουργία ενός πιο ευέλικτου και αποδοτικού εργασιακού περιβάλλοντας. Δεύτερον, τον Απρίλιο του 2006 αποκτήθηκε για πρώτη φορά από το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο η άδεια πιστωτικού ιδρύματος. Έκτοτε το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο λειτουργεί όπως όλες οι τράπεζες υπό την εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδος. Τρίτον, σημειώθηκε ενίσχυση της στρατηγικής της εταιρείας με έμφαση στη λιανική τραπεζική. Το 2004 δεν υπήρχε το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο στην αγορά της λιανικής τραπεζικής. Σήμερα κατέχει το 6% της αγοράς λιανικής τραπεζικής στην Ελλάδα. Έχει βελτιώσει δηλαδή κατά πολύ τα μεγέθη του κι έχει συμβάλει στον ανταγωνισμό του τραπεζικού συστήματος.

Τον Οκτώβριο του 2006 τέθηκε σε εφαρμογή ένα νέο ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα της εταιρείας. Ήταν ένα εγχείρημα επίπονο και δύσκολο, αλλά σημαντικό γιατί έδωσε νέες δυνατότητες για τη διενέργεια των συναλλαγών. Έχει εφαρμοστεί για πρώτη φορά πολιτική διαχείρισης των κινδύνων κι έχει αποφασιστεί και υλοποιείται η συνεργασία με τα ΕΛ.ΤΑ. –ένα μακρινό όνειρο- η οποία επισφραγίστηκε από τη μετοχική συνεργασία, στα πλαίσια της οποίας το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο απέκτησε το 10% των μετοχών των ΕΛ.ΤΑ. και τα ΕΛ.ΤΑ. το 10% των μετοχών του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου. Κι έχει καθιερωθεί και η λειτουργία των διεθνών λογιστικών προτύπων.

Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα την ενίσχυση της θέσεως του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, το οποίο λειτουργεί σήμερα με πολύ πιο αξιόπιστο τρόπο, πολύ πιο αποτελεσματικό, προς όφελος των πελατών του, των μικροκαταθετών και των μικροαποταμιευτών, των εργαζομένων του και της κοινωνίας γενικότερα. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια και αφού έχουν προηγηθεί αυτές οι ενέργειες προχωρήσαμε, όπως είχαμε δεσμευτεί, στη σταδιακή αποκρατικοποίηση του Ταμιευτηρίου, προκειμένου να ενισχυθεί και η μετοχική του σύνθεση και η κεφαλαιακή του ισχύς και να μπορέσει να επιτελέσει καλύτερα τον αυτόνομο ρόλο που παίζει στο τραπεζικό σύστημα. Απορρίψαμε από την αρχή το σενάριο του στρατηγικού επενδυτή, που είχε επιλεγεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, η οποία ήταν έτοιμη να το θέσει σε μια διαδικασία ανταγωνιστική όπου θα υπήρχε στρατηγικός επενδυτής, έχουμε επιλέξει την αυτόνομη πορεία του και πιστεύω ότι αυτή η πορεία είναι επιτυχής και θα συνεχίσει να είναι επιτυχής.

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΥ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΛΟΓΟΣΚΟΥΦΗΣ (Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών): Κύριε Πρόεδρε, δεν υπάρχουν διαφωνίες με τον ερωτώντα συνάδελφο για τον ιδιαίτερο ρόλο του Ταμιευτηρίου. Ο ιδιαίτερος ρόλος του καθορίζεται και στο καταστατικό του, καθορίζεται και από την κουλτούρα που έχουν οι εργαζόμενοι και ο Οργανισμός στο σύνολό του. Έχουν μία κουλτούρα εξυπηρέτησης του μικροαποταμιευτή, του μικροεπενδυτή. Αυτή η κουλτούρα δεν έχει αλλάξει, έχει ενδυναμωθεί μʼ αυτά που έχουν γίνει.

Όπως είπα, τον Απρίλιο του 2006 ενισχύθηκε η συνεργασία με τα ΕΛ.ΤΑ. και ενισχύθηκε έτσι και ο ιδιαίτερος ρόλος του Ταμιευτηρίου. Επισφραγίστηκε με την πώληση του 10% των μετοχών του Τ.Τ. στα ΕΛ.ΤΑ. και αντιστρόφως. Τον Ιούνιο του 2006 οι μετοχές του Τ.Τ. άρχισαν να διαπραγματεύονται -όπως είχαμε δεσμευτεί προεκλογικά- στο Χρηματιστήριο στην κατηγορία των εταιρειών υψηλής κεφαλαιοποίησης. Είχαμε μία επιτυχή δημόσια εγγραφή με την οποία πουλήθηκε το 34,84% των μετοχών της εταιρείας με μία τιμή διάθεσης εκείνη την εποχή 12,5 ευρώ ανά μετοχή. Τα έσοδα που άντλησε τότε το ελληνικό Δημόσιο ήταν 612.000.000 ευρώ. Ήταν πολύ υψηλότερη αυτή η αποτίμηση από μία αποτίμηση που είχε γίνει κατά την εποχή που έγινε η ανταλλαγή μετοχών με τα ΕΛ.ΤΑ. από αναγνωρισμένο διεθνή οίκο.

Θα δώσω ένα στοιχείο, ότι τότε είχε προσδιοριστεί η κεφαλαιοποίηση του Ταμιευτηρίου μεταξύ 1.195.000.000 ευρώ έως 1.498.000.000 ευρώ. Όταν έγινε η αποκρατικοποίηση, η κεφαλαιοποίηση με βάση την τιμή εισαγωγής ήταν 1.760.000.000 ευρώ. Ενισχύθηκε οικονομικά το Ταμιευτήριο μέσα απʼ αυτήν τη διαδικασία και ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο στην πορεία του μέσα στο Χρηματιστήριο όπου η κεφαλαιοποίηση κατά την εποχή της τελευταίας μετοχοποίησης που έγινε ήταν 2.577.000.000, ήταν αυξημένη κατά 46%.

Έχουμε, λοιπόν, έναν Οργανισμό, που μέσα από την αναδιάρθρωσή του και μέσα από τη συμμετοχή του στο Χρηματιστήριο έχει ενισχύσει την κεφαλαιακή του θέση και τις δυνατότητες που έχει.

Επειδή αναφερθήκατε και σε άλλες χώρες, και στη Γαλλία και στη Γερμανία και στην Αυστρία τα ταμιευτήρια είναι εισηγμένα στο χρηματιστήριο και παίζουν το ρόλο τους ως χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Έχουμε άλλα ειδικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που πιθανόν να σας ελκύουν. Έχουμε τις συνεταιριστικές τράπεζες, που παίζουν και αυτές ένα ρόλο, ειδικά στην ελληνική περιφέρεια. Έχουμε και άλλα ειδικά ιδρύματα. Το Ταμιευτήριο, όμως, και τα ταμιευτήρια σε όλη την Ευρώπη σήμερα λειτουργούν ανταγωνιστικά προς το τραπεζικό σύστημα, ενισχύουν τον ανταγωνισμό, παίζοντας αυτό τον ιδιαίτερο ρόλο και απευθυνόμενα σε αυτό το ειδικό κομμάτι της αγοράς, δηλαδή στους μικροαποταμιευτές και στους μικροεπενδυτές.

Πιστεύω ότι με τη στρατηγική μας έχουμε ενισχύσει τη θέση του Ταμιευτηρίου στο να παίξει αυτό το ρόλο, που θα συνεχίσει βέβαια να παίζει ακόμα πιο ενεργητικά. Οι εργαζόμενοι τους οποίους έχω δει επανειλημμένως, όπως ξέρετε, είναι απόλυτα σύμφωνοι με τη στρατηγική που ακολουθείται. Από το 1996 είμαι σε συνεχή επαφή με τους εργαζομένους του Ταμιευτηρίου. Πάντα ακούμε τις απόψεις τους και αυτά που κάνουμε, έχουν τη γενική αποδοχή τους, γιʼ αυτό άλλωστε είναι και τόσο καλή η πορεία του Ταμιευτηρίου τα τελευταία χρόνια και θα συνεχίσει να είναι, διότι χρειάζεται το χρηματοπιστωτικό μας σύστημα ένα τέτοιο οργανισμό, ο οποίος θα λειτουργεί ανταγωνιστικά και θα βοηθά τον ανταγωνισμό σε όλο το τραπεζικό σύστημα.

Scroll