Σ. Φάμελλος Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Περιβαλλοντική εισφορά για την ενίσχυση δράσεων κυκλικής οικονομίας  και κατάργηση του τέλους ταφής απορριμμάτων 

Κατάθεση Τροπολογίας για το τέλος ταφής από τον ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία

«Περιβαλλοντική εισφορά για την ενίσχυση δράσεων κυκλικής οικονομίας και κατάργηση του τέλους ταφής απορριμμάτων»

Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία κατέθεσε τροπολογία στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Τουρισμού η οποία προβλέπει την κατάργηση του αναχρονιστικού και τιμωρητικού τέλους ταφής, το οποίο επιβαρύνει υπέρμετρα τους Δήμους όλης της χώρας και τους οδηγεί σε πτώχευση.

Για το 2025, όλοι οι Δήμοι καλούνται να πληρώσουν 35 ευρώ ανά τόνο απορριμμάτων, ενώ για το 2026 αυτό το ποσό θα ανέλθει στα 45 ευρώ και το 2027 στα 55 ευρώ αντιστοίχως.

Η οριζόντια εφαρμογή του τέλους ταφής οδηγεί τους δήμους στην επιλογή της καύσης των απορριμμάτων και δεν συμβάλει στη θέσπιση κινήτρων για την επιλογή της κυκλικής οικονομίας.

Κινούμενη στην εντελώς αντίθετη κατεύθυνση, η τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προβλέπει την εφαρμογή της περιβαλλοντικής εισφοράς για την ενίσχυση των δράσεων κυκλικής οικονομίας, η οποία είχε θεσμοθετηθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με τον Νόμο 4609/2019.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται η καταβολή εισφοράς από τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) στο Πράσινο Ταμείο, για τις ποσότητες απορριμμάτων που οδηγούνται στην ταφή χωρίς επεξεργασία και ανάκτηση ωφέλιμων πόρων.

Προβλέπονται επίσης κλιμακωτές μειώσεις για τους Δήμους, ανάλογα με την πρόοδο υλοποίησης έργων επεξεργασίας απορριμμάτων: 35% μείωση αν έχει ολοκληρωθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση για το έργο, 70% αν το έργο βρίσκεται στη φάση κατασκευής και 100% (δηλαδή πλήρης απαλλαγή) εφόσον το έργο βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία.

Δίνεται έτσι στους Δήμους κίνητρο και σημαντική ελάφρυνση για να προχωρήσουν τις μονάδες κυκλικής οικονομίας και να ελαχιστοποιηθεί η λύση της ταφής των απορριμμάτων.

Ορίζεται ότι οι περιβαλλοντικές εισφορές αποδίδονται στο Πράσινο Ταμείο και στη συνέχεια διατίθενται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση δράσεων και εργασιών διαχείρισης αποβλήτων, ήτοι πρόληψης, προετοιμασίας για επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωσης των ΟΤΑ α΄ βαθμού, με στόχο τη δημιουργία ενός νέου μοντέλου διαχείρισης των αποβλήτων.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καλεί τα προοδευτικά κόμματα της αντιπολίτευσης να στηρίξουν την εν λόγω πρόταση, με την οποία είχε συμφωνήσει ήδη από το 2019 και η Αυτοδιοίκηση.

Το πλήρες κείμενο της τροπολογίας:

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ

ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ με τίτλο:

«Θέσπιση προδιαγραφών ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, περιβαλλοντική κατάταξη καταλυμάτων, απλούστευση διαδικασίας ίδρυσης τουριστικών επιχειρήσεων και ειδικότερες διατάξεις ελέγχου και ενίσχυσης πλαισίου τουριστικών υποδομών»

Θέμα:  Περιβαλλοντική εισφορά για την ενίσχυση δράσεων κυκλικής οικονομίας  και κατάργηση του τέλους ταφής απορριμμάτων 

Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Άρθρο ….

Περιβαλλοντική εισφορά για την ενίσχυση των δράσεων κυκλικής οικονομίας

Η επιλογή της κυβέρνησης Μητσοτάκη το 2021 να καταργήσει την εισφορά κυκλικής οικονομίας και να θεσπίσει ξανά το αναχρονιστικό και τιμωρητικό τέλος ταφής που εφαρμόζεται αδιακρίτως και χωρίς να αξιολογεί την πρόοδο κάθε δήμου στα έργα κυκλικής οικονομίας τους έχει οδηγήσει σε αδιέξοδο με τις  υπέρμετρες οικονομικές επιβαρύνσεις.

 Σήμερα για το 2025 όλοι οι Δήμοι καλούνται να πληρώσουν 35 € ανά τόνο απορριμμάτων ενώ το για το 2026 αυτό θα ανέλθει στα 45€ και το 2027 στα 55€ αντιστοίχως. Ενδεικτικά, ο Δήμος Αθηναίων καλείται να πληρώσει 35,3εκ. € για τις ίδιες υπηρεσίες που την προηγουμένη χρονιά είχε καταβάλλει 23,6εκ. Βάσει επίσημων στοιχείων του ΦοΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας (ποσότητες έτους 2023), ο εν λόγω φορέας θα κληθεί να καταβάλλει περί τα 22.363.015€ και μέχρι το 2027 αυτό το ποσό αναμένεται να ανέλθει στα 41εκ.€

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είχε αντιταχθεί στην  οριζόντια θέσπιση του τέλους ταφής αναδεικνύοντας ότι η εφαρμογή του τέλους ταφής οδηγεί όλους τους δήμους της στην επιλογή της καύσης των απορριμμάτων και δεν συμβάλει στην θέσπιση κινήτρων για  την επιλογή της κυκλικής οικονομίας, αλλά αντιθέτως καταργεί την εθνική στρατηγική.

Αποδείχθηκε ότι κατά το χρόνο εφαρμογής του τέλους ταφής (01/01/2022) και μέχρι σήμερα, δεν υφίσταται σε εφαρμογή ένα πλήρες και σαφές πλαίσιο στρατηγικού σχεδιασμού της χώρας για τη διαχείριση των αποβλήτων, με βάση το οποίο να υλοποιούνται οι υποδομές εναλλακτικής διαχείρισης που θα απέτρεπαν σημαντικές ποσότητες αποβλήτων από τους ΧΥΤ, με ευθύνη αποκλειστική της κυβέρνησης. Σημειώνεται πλήθος περιπτώσεων έργων ΜΕΒΑ που απεντάχθηκαν εξαιτίας αδικαιολόγητων αποφάσεων (Λαμία, Χαλκίδα, Δυτ. Μακεδονία, Ήπειρος, Φωκίδα, Χανιά).

Αποδείχθηκε στην πράξη ότι η επιλογή της κυβέρνησης είναι επιζήμια τόσο για τους δήμους όσο και ατελέσφορη για την επίτευξη των στόχων που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση. H Οδηγία 2018/851 προτείνει μια σειρά 15 μέτρων που συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων της Οδ. 2008/98 και ενώ η Ελλάδα το 2019 είχε φροντίσει να καλύψει την υποχρέωσή της με τρόπο αποδεκτό από την ΚΕΔΕ, τους Δήμους και την Ε.Ε., το 2021 αυτό άλλαξε με τρόπο αυθαίρετο και μάλιστα θεσπίστηκε η υψηλότερη τιμή σε σχέση με άλλες χώρες που υιοθέτησαν αντίστοιχο μέτρο.

Αποδείχθηκε για μια ακόμη φορά,  η προχειρότητα νομοθέτησης του ν. 4819/2021. Ειδικότερα, σχετικά με τη διάθεση των εσόδων από τον ΕΟΑΝ, είχε προβλεφθεί ότι θα εκδοθεί υπουργική απόφαση (ΥΠΕΝ) για τον τρόπο που αυτά θα μετακυλίουν στους Δήμους, αλλά εδώ και τέσσερα χρόνια και αυτή αναμένεται.

Το γεγονός ότι εδώ και πέντε χρόνια οι Περιφερειακοί Σχεδιασμοί δεν έχουν επικαιροποιηθεί ενώ ο Εθνικός Σχεδιασμός έχει τροποποιηθεί ήδη δύο φορές, δεν συνάδει στο να προχωρήσουν τα απαραίτητα έργα που θα μείωναν τις ποσότητες προς διάθεση, ενώ διαπιστώνονται ενδείξεις σοβαρού σκανδάλου στο χώρο της ανακύκλωσης. Όλα τα παραπάνω είναι αποτέλεσμα των πολιτικών επιλογών της παρούσας κυβέρνησης.

Είναι επιτακτική η ανάγκη να καταργηθεί το τέλος ταφής και να εφαρμοστεί η περιβαλλοντική εισφορά για την ενίσχυση των δράσεων κυκλικής οικονομίας που είχε θεσμοθετηθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με το νόμο ν. 4609/2019.

Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται η καταβολή από τους ΦοΔΣΑ εισφοράς στο Πράσινο Ταμείο, για τις ποσότητες απορριμμάτων που οδηγούνται στην ταφή χωρίς επεξεργασία και ανάκτηση ωφέλιμων πόρων. Προβλέπονται κλιμακωτές μειώσεις για τους Δήμους ανάλογα με την πρόοδο υλοποίησης έργων επεξεργασίας απορριμμάτων μέχρι και μηδενισμό του (35% μείωση αν έχει ολοκληρωθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση, 70% για τη φάση κατασκευής και 100% δηλ. πλήρη απαλλαγή για την πλήρη λειτουργία τους). Με τον τρόπο αυτό, δίνεται στους Δήμους κίνητρο  και σημαντική ελάφρυνση για να προχωρήσουν τις μονάδες κυκλικής οικονομίας και να ελαχιστοποιηθεί η λύση της ταφής των απορριμμάτων.

Ορίζεται ότι οι περιβαλλοντικές εισφορές αποδίδονται στο Πράσινο Ταμείο και στη συνέχεια διατίθενται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση δράσεων και εργασιών διαχείρισης αποβλήτων, ήτοι πρόληψης, προετοιμασίας για επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωσης των ΟΤΑ α΄ βαθμού.

Στόχος της προτεινόμενης ρύθμισης είναι η   δημιουργία ενός νέου μοντέλου διαχείρισης των αποβλήτων , στο οποίο η διάθεση θα αποτελεί την τελευταία επιλογή.

Αρθρο …

Ρυθμίσεις για τον Κανονισμό τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και την πληρωμή της περιβαλλοντικής εισφοράς για την ενίσχυση δράσεων κυκλικής οικονομίας

Με την προτεινόμενη ρύθμιση διευκρινίζεται ο τρόπος υπολογισμού και καταβολής της περιβαλλοντικής εισφοράς.

Η περιβαλλοντική εισφορά περιλαμβάνεται στο κόστος διαχείρισης των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) και κατανέμεται σύμφωνα με τον Κανονισμό τιμολόγησης αυτών στο σύνολο των εξυπηρετούμενων Δήμων. Το ποσό της εισφοράς υπολογίζεται ανά εξάμηνο με απολογιστικά στοιχεία και η πληρωμή γίνεται μέσα στο επόμενο τρίμηνο από τη λήξη του εξαμήνου.

Οι ΦΟΔΣΑ, έως την 15η Απριλίου του επόμενου έτους υποβάλλουν στη Γενική Γραμματεία Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Εσωτερικών στοιχεία του υπολογισμού της περιβαλλοντικής εισφοράς που κατέβαλαν, ώστε να ελέγχεται η καταβολή της εισφοράς εκ μέρους των ΦΟΔΣΑ και εκ μέρους των ΟΤΑ α΄ βαθμού αντίστοιχα.

Β. ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Άρθρο…..

Περιβαλλοντική εισφορά για την ενίσχυση δράσεων κυκλικής οικονομίας

  1. Για την επιδότηση δράσεων κυκλικής οικονομίας, οι Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) και οι ΟΤΑ α΄ βαθμού ή τα νομικά πρόσωπα αυτών που ασκούν τις αρμοδιότητες ΦΟΔΣΑ του άρθρου 227 του ν.4555/2018 (Α΄ 133), για τις ποσότητες αστικών αποβλήτων με Κωδικούς Ευρωπαϊκού Καταλόγου Αποβλήτων (ΕΚΑ) 15 01, 20 (αστικά απόβλητα) και τα αστικά απόβλητα που υποβάλλονται σε επεξεργασία και υπάγονται στους κωδικούς του κεφ. 19 , που παράγονται εντός των ορίων τους και διατίθενται σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤ) εντός ή εκτός των ορίων τους, καταβάλλουν περιβαλλοντική εισφορά. Η εφαρμογή της παρούσας αρχίζει την 1.1.2025  και το ποσό αυτής ορίζεται σε δέκα (10) ευρώ ανά τόνο αποβλήτων και από 1.1.2026 αυξάνεται ετησίως κατά πέντε (5) ευρώ ανά τόνο έως τα τριάντα πέντε (35) ευρώ ανά τόνο.
  2. Για την επιτάχυνση των διαδικασιών υλοποίησης των Περιφερειακών Σχεδίων Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) από τους ΦΟΔΣΑ και τους ΟΤΑ α’ Βαθμού ή τα  νομικά πρόσωπα αυτών που ασκούν αρμοδιότητες ΦΟΔΣΑ σύμφωνα με το άρθρο 227 του ν.4555/2018 (Α΄ 133), η εισφορά της παρ. 1 θα μειώνεται ανάλογα με την πρόοδο υλοποίησης των προβλεπόμενων στο οικείο ΠΕΣΔΑ Μονάδων Μηχανικής Βιολογικής Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) και εγκαταστάσεων ανάκτησης βιοαποβλήτων, αρμοδιότητας ΦΟΔΣΑ ως εξής:
Κλίμακα – Πρόοδος έργωνΜείωση περιβαλλοντικής εισφοράς
0 – Καμία ενέργεια0%
1 – Περιβαλλοντική αδειοδότηση Μονάδας Μηχανικής Βιολογικής Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) ή και εγκατάστασης ανάκτησης βιοαποβλήτων35%
2-  Σύμβαση κατασκευής ή και προμήθειας του συνόλου του έργου για την υλοποίηση  Μονάδας Μηχανικής Βιολογικής Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) ή και εγκατάστασης ανάκτησης βιοαποβλήτων70%
3 – Λειτουργία   Μονάδας Μηχανικής Βιολογικής Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) ή και εγκατάστασης ανάκτησης βιοαποβλήτων100%

3. Για τον υπολογισμό της μείωσης, λαμβάνεται υπόψη ο βαθμός προόδου κάθε μονάδας επεξεργασίας Μηχανικής Βιολογικής Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) ή και εγκατάστασης ανάκτησης βιοαποβλήτων αρμοδιότητας ΦΟΔΣΑ και η δυναμικότητα αυτής, σύμφωνα με τον ακόλουθο τύπο:

Μολ = (Δ11 + Δ22 + ….+ Δνν) / Δολ, Όπου:

Μολ, το συνολικό ποσοστό μείωσης περιβαλλοντικής εισφοράς

Δν, η δυναμικότητα της μονάδας ν

Μν, το ποσοστό μείωσης βάσει της προόδου της αντίστοιχης μονάδας ν

Δολ, η συνολική δυναμικότητα των μονάδων επεξεργασίας

  • Η εισφορά της παρ. 1 αποδίδεται στο Πράσινο Ταμείο και διατίθεται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση δράσεων πρόληψης, προετοιμασίας για επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωσης αποβλήτων από τους ΟΤΑ α΄ βαθμού. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζεται η κατανομή του ποσού, ο τρόπος και η διαδικασία διάθεσης του ποσού, οι προϋποθέσεις χορήγησης στους δικαιούχους ΟΤΑ και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας. 
  • Η εισφορά της παρ. 1  διατίθεται χωρίς τον περιορισμό του ποσοστού του 2,5% του πρώτου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 3889/2010 (Α’ 182).
  • Το άρθρο 38 του νόμου 4819/2021 (Α 129) καταργείται.

2.

 

«Άρθρο …

Ρυθμίσεις για τον Κανονισμό τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και την πληρωμή της περιβαλλοντικής εισφοράς για την ενίσχυση δράσεων κυκλικής οικονομίας

1. Η περιβαλλοντική εισφορά συνυπολογίζεται κατά την κατάρτιση του κανονισμού τιμολόγησης των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ), συμπεριλαμβάνεται στο ετήσιο κόστος διαχείρισης τους και κατανέμεται στο σύνολο των ΟΤΑ α’ βαθμού, σύμφωνα με τον κανονισμό τιμολόγησης. Στις περιπτώσεις ΟΤΑ α΄ βαθμού ή των νομικών προσώπων αυτών που ασκούν αρμοδιότητες ΦΟΔΣΑ, σύμφωνα με το άρθρο 227 του ν. 4555/2018, το ποσό της παρ. 1 του άρθρου 43 συμπεριλαμβάνεται στους προϋπολογισμούς αυτών.

2. Η περιβαλλοντική εισφορά υπολογίζεται ανά εξάμηνο με βάση τις πραγματικές ποσότητες ανεπεξέργαστων αστικών αποβλήτων που διατέθηκαν στους Χώρους Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤ) λαμβάνοντας υπόψη και τη μείωση αυτής, ανάλογα με την πρόοδο υλοποίησης των προβλεπόμενων έργων των Μονάδων Μηχανικής Βιολογικής Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) και των εγκαταστάσεων ανάκτησης βιοαποβλήτων αρμοδιότητας ΦΟΔΣΑ, και καταβάλλεται στο Πράσινο Ταμείο μέχρι το τέλος του επόμενου τριμήνου από τη λήξη του εξαμήνου.

3. Έως 15 Απριλίου κάθε έτους οι ΦΟΔΣΑ και οι ΟΤΑ α΄ βαθμού ή τα νομικά πρόσωπα αυτών που ασκούν αρμοδιότητες ΦΟΔΣΑ σύμφωνα με το άρθρο 227 του ν.4555/2018 (Α΄ 13) υποβάλλουν στη Γενική Γραμματεία Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στοιχεία σχετικά με τον υπολογισμό και την καταβολή της περιβαλλοντικής εισφοράς του προηγούμενου έτους.»

ΠΙΝΑΚΑΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΟΜΕΝΩΝ Ή ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ

Τροποποίηση – αντικατάσταση – συμπλήρωση διατάξεων
Διατάξεις αξιολογούμενης ρύθμισηςΥφιστάμενες διατάξεις
Άρθρο 1    Περιβαλλοντική εισφορά για την ενίσχυση δράσεων κυκλικής οικονομίας  1.                 Για την επιδότηση δράσεων κυκλικής οικονομίας, οι Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) και οι ΟΤΑ α΄ βαθμού ή τα νομικά πρόσωπα αυτών που ασκούν τις αρμοδιότητες ΦΟΔΣΑ του άρθρου 227 του ν.4555/2018 (Α΄ 133), για τις ποσότητες αστικών αποβλήτων με Κωδικούς Ευρωπαϊκού Καταλόγου Αποβλήτων (ΕΚΑ) 15 01, 20 (αστικά απόβλητα) και τα αστικά απόβλητα που υποβάλλονται σε επεξεργασία και υπάγονται στους κωδικούς του κεφ. 19 , που παράγονται εντός των ορίων τους και διατίθενται σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤ) εντός ή εκτός των ορίων τους, καταβάλλουν περιβαλλοντική εισφορά. Η εφαρμογή της παρούσας αρχίζει την 1.1.2025  και το ποσό αυτής ορίζεται σε δέκα (10) ευρώ ανά τόνο αποβλήτων και από 1.1.2026 αυξάνεται ετησίως κατά πέντε (5) ευρώ ανά τόνο έως τα τριάντα πέντε (35) ευρώ ανά τόνο. 2.                 Για την επιτάχυνση των διαδικασιών υλοποίησης των Περιφερειακών Σχεδίων Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) από τους ΦΟΔΣΑ και τους ΟΤΑ α’ Βαθμού ή τα  νομικά πρόσωπα αυτών που ασκούν αρμοδιότητες ΦΟΔΣΑ σύμφωνα με το άρθρο 227 του ν.4555/2018 (Α΄ 133), η εισφορά της παρ. 1 θα μειώνεται ανάλογα με την πρόοδο υλοποίησης των προβλεπόμενων στο οικείο ΠΕΣΔΑ Μονάδων Μηχανικής Βιολογικής Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) και εγκαταστάσεων ανάκτησης βιοαποβλήτων, αρμοδιότητας ΦΟΔΣΑ ως εξής: Κλίμακα – Πρόοδος έργων                   Μείωση περιβαλλοντικής εισφοράς0 – Καμία ενέργεια           0%1 – Περιβαλλοντική αδειοδότηση Μονάδας Μηχανικής Βιολογικής Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) ή και εγκατάστασης ανάκτησης βιοαποβλήτων                35%2-  Σύμβαση κατασκευής ή και προμήθειας του συνόλου του έργου για την υλοποίηση  Μονάδας Μηχανικής Βιολογικής Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) ή και εγκατάστασης ανάκτησης βιοαποβλήτων                70%3 – Λειτουργία   Μονάδας Μηχανικής Βιολογικής Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) ή και εγκατάστασης ανάκτησης βιοαποβλήτων                    100% 3. Για τον υπολογισμό της μείωσης, λαμβάνεται υπόψη ο βαθμός προόδου κάθε μονάδας επεξεργασίας Μηχανικής Βιολογικής Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) ή και εγκατάστασης ανάκτησης βιοαποβλήτων αρμοδιότητας ΦΟΔΣΑ και η δυναμικότητα αυτής, σύμφωνα με τον ακόλουθο τύπο:Μολ = (Δ1xΜ1 + Δ2xΜ2 + ….+ ΔνxΜν) / Δολ, Όπου:Μολ, το συνολικό ποσοστό μείωσης περιβαλλοντικής εισφοράςΔν, η δυναμικότητα της μονάδας ν Μν, το ποσοστό μείωσης βάσει της προόδου της αντίστοιχης μονάδας νΔολ, η συνολική δυναμικότητα των μονάδων επεξεργασίας 4.                 Η εισφορά της παρ. 1 αποδίδεται στο Πράσινο Ταμείο και διατίθεται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση δράσεων πρόληψης, προετοιμασίας για επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωσης αποβλήτων από τους ΟΤΑ α΄ βαθμού. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζεται η κατανομή του ποσού, ο τρόπος και η διαδικασία διάθεσης του ποσού, οι προϋποθέσεις χορήγησης στους δικαιούχους ΟΤΑ και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας.  5.                 Η εισφορά της παρ. 1  διατίθεται χωρίς τον περιορισμό του ποσοστού του 2,5% του πρώτου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 3889/2010 (Α’ 182).». 6.                 Το άρθρο 38 του νόμου 4819/2021 (Α 129) καταργείται.  2. «Άρθρο …Ρυθμίσεις για τον Κανονισμό τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και την πληρωμή της περιβαλλοντικής εισφοράς για την ενίσχυση δράσεων κυκλικής οικονομίας  1. Η περιβαλλοντική εισφορά συνυπολογίζεται κατά την κατάρτιση του κανονισμού τιμολόγησης των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ), συμπεριλαμβάνεται στο ετήσιο κόστος διαχείρισης τους και κατανέμεται στο σύνολο των ΟΤΑ α’ βαθμού, σύμφωνα με τον κανονισμό τιμολόγησης. Στις περιπτώσεις ΟΤΑ α΄ βαθμού ή των νομικών προσώπων αυτών που ασκούν αρμοδιότητες ΦΟΔΣΑ, σύμφωνα με το άρθρο 227 του ν. 4555/2018, το ποσό της παρ. 1 του άρθρου 43 συμπεριλαμβάνεται στους προϋπολογισμούς αυτών.2. Η περιβαλλοντική εισφορά υπολογίζεται ανά εξάμηνο με βάση τις πραγματικές ποσότητες ανεπεξέργαστων αστικών αποβλήτων που διατέθηκαν στους Χώρους Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤ) λαμβάνοντας υπόψη και τη μείωση αυτής, ανάλογα με την πρόοδο υλοποίησης των προβλεπόμενων έργων των Μονάδων Μηχανικής Βιολογικής Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) και των εγκαταστάσεων ανάκτησης βιοαποβλήτων αρμοδιότητας ΦΟΔΣΑ, και καταβάλλεται στο Πράσινο Ταμείο μέχρι το τέλος του επόμενου τριμήνου από τη λήξη του εξαμήνου.3. Έως 15 Απριλίου κάθε έτους οι ΦΟΔΣΑ και οι ΟΤΑ α΄ βαθμού ή τα νομικά πρόσωπα αυτών που ασκούν αρμοδιότητες ΦΟΔΣΑ σύμφωνα με το άρθρο 227 του ν.4555/2018 (Α΄ 13) υποβάλλουν στη Γενική Γραμματεία Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στοιχεία σχετικά με τον υπολογισμό και την καταβολή της περιβαλλοντικής εισφοράς του προηγούμενου έτους.» Άρθρο 38 του ν.4819/2021 (Α’ 129 ) «Άρθρο 38  Τέλος ταφής (Άρθρο 14 της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ, όπως έχει τροποποιηθεί με την παρ. 4 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851 και την παρ. 15 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)  1. Από την 1η Ιανουαρίου 2022 επιβάλλεται τέλος ταφής για τις ποσότητες αστικών αποβλήτων με Κωδικούς Ευρωπαϊκού Καταλόγου Αποβλήτων (ΕΚΑ) 20 (αστικά απόβλητα, συμπεριλαμβανομένων των χωριστά συλλεγέντων μερών) και 15 01 (χωριστά συλλεγέντα απόβλητα, συμπεριλαμβανομένων των ιδιαιτέρως συλλεγέντων αστικών αποβλήτων συσκευασίας), καθώς και τις ποσότητες αποβλήτων που προκύπτουν από τα Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ), τις Μονάδες Επεξεργασίας Βιολογικών Αποβλήτων (ΜΕΒΑ) με αερόβια ή αναερόβια χώνευση και τις Μονάδες Μηχανικής Βιολογικής Επεξεργασίας (ΜΕΑ), τις μονάδες αποτέφρωσης αστικών αποβλήτων με κωδικούς ΕΚΑ 19 12 12 [άλλα απόβλητα (συμπεριλαμβανομένων των μειγμάτων υλικών) από τη μηχανική κατεργασία αποβλήτων, εκτός εκείνων που αναφέρονται στο 19 12 11], 19 12 10 [καύσιμα απόβλητα (καύσιμα προερχόμενα από απορρίμματα)], 19 05 (απόβλητα από την αερόβια επεξεργασία στερεών αποβλήτων), 19 06 (απόβλητα από την αναερόβια επεξεργασία αποβλήτων), που διατίθενται σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤ).  Υπόχρεοι καταβολής του τέλους ταφής είναι οι ΦοΔΣΑ και οι Ο.Τ.Α. α` βαθμού ή τα νομικά πρόσωπα που ανήκουν στους Ο.Τ.Α. και ασκούν τις αρμοδιότητες ΦοΔΣΑ του άρθρου 227 του ν. 4555/2018 (Α` 133).  2. Το τέλος ταφής ορίζεται σε είκοσι (20) ευρώ ανά τόνο αποβλήτων και αυξάνεται ετησίως κατά πέντε (5) ευρώ ανά τόνο και έως την τιμή των τριάντα πέντε (35) ευρώ ανά τόνο. Από την 1η Ιανουαρίου 2026 το τέλος ταφής ορίζεται σε σαράντα πέντε (45) ευρώ ανά τόνο αποβλήτων και αυξάνεται στην τιμή των πενήντα πέντε (55) ευρώ ανά τόνο από την 1η Ιανουαρίου 2027, η οποία και παραμένει σταθερή για τα επόμενα έτη.  3. Το τέλος ταφής αποδίδεται από τους υπόχρεους της παρ. 1, σε ειδικό λογαριασμό που ο Ε.Ο.ΑΝ. τηρεί για τον σκοπό αυτόν και διατίθεται, με βάση τα ειδικά χρηματοδοτικά προγράμματα που εκπονεί και τα οποία εγκρί-νονται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Με τα προγράμματα αυτά μπορεί να χρηματοδοτούνται δράσεις των Ο.Τ.Α. α` βαθμού και των ΦοΔΣΑ με σκοπό την ενίσχυση δράσεων πρόληψης, χωριστής συλλογής και ανακύκλωσης αστικών αποβλήτων για την επίτευξη των στόχων του άρθρου 25, καθώς και την εν γένει αναβάθμιση του περιβάλλοντος, να καλύπτεται μέρος του κόστους λειτουργίας των υποδομών ανακύκλωσης ΑΑ με την επιφύλαξη των υποχρεώσεων των οικείων ΣΣΕΔ και να χρηματοδοτούνται έργα έρευνας και τεχνολογίας καθώς και ανάπτυξης/ωρίμανσης εφαρμογής νέων τεχνολογιών για την ανακύκλωση και εν γένει για τη διαχείριση των αποβλήτων.   «4. Το τέλος ταφής υπολογίζεται ανά εξάμηνο με βάση τις πραγματικές ποσότητες αποβλήτων που διατέθηκαν στους Χώρους Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤ). Οι ΦοΔΣΑ ή οι Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των ΦοΔΣΑ, υποβάλουν στον Ε.Ο.ΑΝ. έως τις 31 Μαρτίου και έως τις 30 Σεπτεμβρίου στοιχεία σχετικά με τον υπολογισμό του τέλους ταφής για το β’ και α’ εξάμηνο αντίστοιχα και αποδίδουν το οφειλόμενο ποσό έως τις 30 Απριλίου και έως τις 30 Οκτωβρίου για το β’ και α’ εξάμηνο αντίστοιχα.» *** Η παρ.4 τροποποιήθηκε ως άνω  με το  άρθρο 63 παρ.1 Ν.5069/2023,ΦΕΚ Α 193/28.11.2023.  5. [Καταργείται]  6. Για την καταβολή του τέλους ταφής της παρ. 1 ευθύνονται αλληλεγγύως και εις ολόκληρον τα εκτελεστικά και μη εκτελεστικά μέλη των διοικητικών συμβουλίων των υπόχρεων της παρ. 1 και, στις περιπτώσεις Ο.Τ.Α. α` βαθμού που ασκούν αρμοδιότητες ΦοΔΣΑ, σύμφωνα με το άρθρο 227 του ν. 4555/2018, η οικονομική επιτροπή και ο δήμαρχος.  7. Η περιβαλλοντική εισφορά για την ενίσχυση δράσεων κυκλικής οικονομίας σύμφωνα με το άρθρο 43 του ν. 4042/2012 (Α` 24) δεν καταβάλλεται στο Πράσινο Ταμείο για τα έτη 2020 και 2021. Στην περίπτωση που έχει ήδη συμπεριληφθεί στην τιμολόγηση των ΦοΔΣΑ, αυτή επιστρέφεται ως αχρεωστήτως καταβληθείσα ή συμψηφίζεται με άλλες οφειλές των Ο.Τ.Α. α` βαθμού προς τους ΦοΔΣΑ.  8. Με την απόφαση της παρ. 15 του άρθρου 72 δύναται να επιβάλλεται τέλος ταφής σε πρόσθετα ρεύματα αποβλήτων και να προβλέπονται εξαιρέσεις από την καταβολή του τέλους ταφής της παρ. 1 σε περιπτώσεις που συντρέχουν λόγοι επιτακτικού δημοσίου συμφέροντος, καθώς και σε περιπτώσεις διαχείρισης αποβλήτων από φυσικές καταστροφές.  9. Από την καταβολή του τέλους ταφής εξαιρούνται τα νησιά που έχουν πληθυσμό μικρότερο από χίλιους (1.000) μόνιμους κατοίκους.  «10.α) Το οφειλόμενο ποσό για το τέλος ταφής του έτους 2022, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καταβάλλεται στον Ε.Ο.ΑΝ. από το Υπουργείο Εσωτερικών, σε βάρος των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό του πιστώσεων, για τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, κατόπιν ενίσχυσής τους με ποσό ύψους εξήντα εκατομμυρίων (60.000.000) ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2023. Το ποσό των εξήντα εκατομμυρίων (60.000.000) ευρώ παρακρατείται το έτος 2024 από τους προβλεπόμενους στο άρθρο 259 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) πόρους που εγγράφονται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών.  β) Το οφειλόμενο ποσό για το τέλος ταφής που αντιστοιχεί στο α’ εξάμηνο του 2023, καταβάλλεται στον Ε.Ο.ΑΝ. από το Υπουργείο Εσωτερικών, σε βάρος των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό του πιστώσεων, για τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2023. Για τον υπολογισμό του οφειλόμενου ποσού ανά Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, λαμβάνεται υπόψη το ήμισυ των ποσοτήτων του έτους 2022, όπως προέκυψαν από τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, πολλαπλασιαζόμενο με το οριζόμενο ανά τόνο αποβλήτων ύψος του τέλους ταφής της παρ. 2.  γ) Η παρακράτηση ποσού από κάθε Ο.Τ.Α. α’ βαθμού πραγματοποιείται κατά το τρέχον και το επόμενο έτος για το οφειλόμενο ποσό του τέλους ταφής α’ εξαμήνου 2023 και κατά το έτος 2024 για το οφειλόμενο ποσό του τέλους ταφής έτους 2022, στο πλαίσιο της διαδικασίας κατανομής των πόρων του άρθρου 259 του ν. 3852/2010 από το Υπουργείο Εσωτερικών, με βάση τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Επιπλέον οφειλόμενο ποσό των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού για το τέλος ταφής του α’ εξαμήνου 2023, πέραν του ποσού που υπολογίζεται στην περ. β), καταβάλλεται από τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, εντός τριμήνου από την αποστολή σχετικής ειδοποίησης του Ε.Ο.ΑΝ.. Σε περίπτωση μη καταβολής του ποσού αυτού εντός της προθεσμίας του προηγούμενου εδαφίου, το ποσό αυτό καταβάλλεται από το Υπουργείο Εσωτερικών στον Ε.Ο.ΑΝ. σε βάρος των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό του πιστώσεων, για τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού.  δ) Αν οι υπόχρεοι για το β’ εξάμηνο 2023, καθώς και για τα έτη από το 2024 και μετά, δεν αποδώσουν το τέλος ταφής κατά τον χρόνο που ορίζεται στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 4, το οφειλόμενο ποσό για το τέλος ταφής καταβάλλεται, εντός δύο (2) μηνών από τη λήξη της προθεσμίας του τελευταίου εδαφίου της παρ. 4, στον Ε.Ο.ΑΝ., από το Υπουργείο Εσωτερικών, εις βάρος των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό του πιστώσεων, για τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού. Για τον υπολογισμό του οφειλόμενου ποσού λαμβάνονται υπόψη είτε οι πραγματικές ποσότητες αποβλήτων που υποβλήθηκαν από τους υπόχρεους στον Ε.Ο.ΑΝ., είτε, σε περίπτωση παράλειψης υποβολής των ανωτέρω στοιχείων, το ήμισυ των ποσοτήτων του προηγούμενου έτους, πολλαπλασιαζόμενο με το οριζόμενο ανά τόνο αποβλήτων ύψος του τέλους ταφής της παρ. 2, προσαυξημένο κατά δέκα τοις εκατό (10%). Το ανωτέρω οφειλόμενο ποσό παρακρατείται από κάθε Ο.Τ.Α. α’ βαθμού εντός έξι (6) μηνών από την καταβολή από το Υπουργείο Εσωτερικών του οφειλόμε-νου ποσού, στο πλαίσιο της διαδικασίας κατανομής των πόρων του άρθρου 259 του ν. 3852/2010 και σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Επιπλέον οφειλόμενο ποσό των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού για το τέλος ταφής καταβάλλεται από τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού εντός τριμήνου από την αποστολή σχετικής ειδοποίησης του Ε.Ο.ΑΝ.. Σε περίπτωση μη καταβολής του ποσού αυτού εντός της προθεσμίας του προηγούμενου εδαφίου, το ποσό αυτό καταβάλλεται από το Υπουργείο Εσωτερικών στον Ε.Ο.ΑΝ. εις βάρος των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό του πιστώσεων, για τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού.»1. Ο φορολογούμενος, φυσικό πρόσωπο, που μεταφέρει τη φορολογική κατοικία του στην Ελλάδα υπάγεται σε φορολόγηση, όπως ορίζεται στην παρ. 2, για το εισόδημα από μισθωτή εργασία που αποκτά στην Ελλάδα κατά την έννοια της περ. α` της παρ. 1 του άρθρου 5, εφόσον σωρευτικά:α) δεν ήταν φορολογικός κάτοικος της Ελλάδος τα προηγούμενα πέντε (5) από τα έξι (6) έτη πριν από τη μεταφορά της φορολογικής κατοικίας του στην Ελλάδα,β) μεταφέρει τη φορολογική του κατοικία από κράτος – μέλος της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ. ή από κράτος με το οποίο είναι σε ισχύ συμφωνία διοικητικής συνεργασίας στον τομέα της φορολογίας με την Ελλάδα,γ) παρέχει υπηρεσίες στην Ελλάδα στο πλαίσιο εργασιακής σχέσης κατά την έννοια της παρ. 2 του άρθρου 12, που ασκείται είτε σε ημεδαπό νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα είτε σε μόνιμη εγκατάσταση αλλοδαπής επιχείρησης στην Ελλάδα καιδ) δηλώνει ότι θα παραμείνει στην Ελλάδα τουλάχιστον για μία διετία.  2. Εφόσον η αίτηση του φορολογούμενου σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στην παρ. 3 γίνει δεκτή, το φυσικό πρόσωπο απαλλάσσεται από τον φόρο εισοδήματος και από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης του άρθρου 43Α για το πενήντα τοις εκατό (50%) του εισοδήματός του από μισθωτή εργασία που αποκτά στην Ελλάδα μέσα στο φορολογικό έτος, επιφυλασσομένων των παρ. 60 και 61 του άρθρου 72. Για την υποβολή της δήλωσης και την καταβολή του φόρου του φυσικού προσώπου έχει εφαρμογή το άρθρο 67. 3. Για ανάληψη υπηρεσίας που λαμβάνει χώρα μέχρι και την 2α Ιουλίου του εκάστοτε έτους, η αίτηση για υπαγωγή στις διατάξεις του παρόντος άρθρου υποβάλλεται για το έτος ανάληψης υπηρεσίας και μέχρι το τέλος του έτους αυτού. Η αίτηση δύναται να υποβάλλεται και εντός του επόμενου από την ανάληψη υπηρεσίας έτους και κρίνεται για υπαγωγή στο έτος αυτό.Για ανάληψη υπηρεσίας που λαμβάνει χώρα μετά την 2α Ιουλίου του εκάστοτε έτους, η αίτηση για υπαγωγή στις διατάξεις του παρόντος άρθρου υποβάλλεται για το επόμενο έτος από την ανάληψη υπηρεσίας και μέχρι το τέλος του έτους αυτού.Εντός εξήντα (60) ημερών από την υποβολή της αίτησης η Φορολογική Διοίκηση εξετάζει την αίτηση και εκδίδει απόφαση, με την οποία την εγκρίνει ή την απορρίπτει, αναλόγως της συνδρομής ή μη των προϋποθέσεων της παρ. 1. Εάν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά προσκομισθούν μέχρι την 31η Μαρτίου του επόμενου από την υποβολή του αιτήματος έτους, η απόφαση απόρριψης της αίτησης λόγω μη προσκόμισης των απαιτούμενων δικαιολογητικών ανακαλείται, η αίτηση επανεξετάζεται και εκδίδεται από τη Φορολογική Διοίκηση νέα απόφαση εντός εξήντα (60) ημερών από την προσκόμιση των δικαιολογητικών. Ειδικά για το έτος 2022 τα δικαιολογητικά του προηγούμενου εδαφίου επιτρέπεται να προσκομισθούν μέχρι και την 29η Απριλίου 2022. Το φυσικό πρόσωπο δηλώνει στην αίτησή του το κράτος στο οποίο είχε την τελευταία φορολογική κατοικία του μέχρι την υποβολή της αίτησής του. Η Φορολογική Διοίκηση ενημερώνει τις φορολογικές αρχές του κράτους αυτού σχετικά με τη μεταφορά της φορολογικής κατοικίας του εν λόγω φορολογουμένου, σύμφωνα με τις διατάξεις περί διεθνούς διοικητικής συνεργασίας, όπως αυτές ισχύουν».  4. Οι διατάξεις του παρόντος έχουν εφαρμογή για τα εισοδήματα του φορολογικού έτους για το οποίο υποβάλλεται η αίτηση του φυσικού προσώπου σύμφωνα με την παρ. 3 και λήγει μετά το πέρας επτά (7) συνολικά φορολογικών ετών. Η υπαγωγή στις διατάξεις του παρόντος δεν δύναται να παραταθεί πέραν των επτά (7) φορολογικών ετών.  5. Το φυσικό πρόσωπο που εντάσσεται στις διατάξεις του παρόντος, εφόσον σε κάποιο φορολογικό έτος δεν πληροί τις προϋποθέσεις των περ. γ` και δ` της παρ. 1, παύει να υπάγεται στις διατάξεις του παρόντος άρθρου από το οικείο φορολογικό έτος και εφεξής φορολογείται για το σύνολο του εισοδήματός του από μισθωτή εργασία που αποκτά στην Ελλάδα. 6. Οι παρ. 1 έως και 5 εφαρμόζονται αποκλειστικά για την πλήρωση νέων θέσεων εργασίας. 7. Οι παρ. 1 έως και 5 εφαρμόζονται ανάλογα και για τα φυσικά πρόσωπα που μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα, με σκοπό να ασκήσουν ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα. Το πενήντα τοις εκατό (50%) του εισοδήματός τους από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτούν στην Ελλάδα μέσα στο φορολογικό έτος απαλλάσσεται από τον φόρο εισοδήματος και από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης του άρθρου 43Α για επτά (7) συναπτά φορολογικά έτη. Η αίτηση για την υπαγωγή στις διατάξεις της παρούσας παραγράφου υποβάλλεται σύμφωνα με την παρ. 3 και ως ανάληψη υπηρεσίας νοείται η έναρξη εργασιών». 8. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων δύνανται να παρατείνονται οι προθεσμίες υποβολής των αιτήσεων των παρ. 3 και 7, να καθορίζονται η διαδικασία υπαγωγής στις διατάξεις του παρόντος, συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς της φορολογικής κατοικίας, η αρμόδια υπηρεσία για την υποβολή, εξέταση και έγκριση της αίτησης, τα δικαιολογητικά που συνοδεύουν την αίτηση, τα δικαιολογητικά για την απόδειξη συνδρομής των προϋποθέσεων του παρόντος, καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα ή λεπτομέρεια για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος άρθρου». 
 
 
 
 
Αθήνα, 10 Ιανουαρίου 2025

Οι προτείνοντες βουλευτές

Φάμελλος Σωκράτης

Καλαματιανός Διονύσης

Ακρίτα Έλενα

Βέττα Καλλιόπη

Γαβρήλος Γιώργος

Γεροβασίλη Όλγα

Γιαννούλης Χρήστος

Δούρου Ειρήνη

Ζαμπάρας Μιλτιάδης

Καραμέρος Γιώργος

Κασιμάτη Νίνα

Κεδίκογλου Συμεών

Κόκκαλης Βασίλης

Κοντοτόλη Μαρίνα

Μαμουλάκης Χάρης

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Νοτοπούλου Κατερίνα

Ξανθόπουλος Θεόφιλος

Παναγιωτόπουλος Ανδρέας

Παπαηλιού Γιώργος

Παππάς Νίκος

Πολάκης Παύλος

Τσίπρας Αλέξης

Τσαπανίδου Πόπη

Ψυχογιός Γιώργος

Scroll