Από την πρώτη στιγμή του ναυαγίου του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond στην Καλντέρα της Σαντορίνης διαμορφώθηκε μια κατάσταση αντικρουόμενων δεδομένων και πληροφοριών από όλες τις πλευρές εμπλεκομένων και μη που συνέτειναν στη σύγχυση και τη συσσώρευση κρίσιμων αναπάντητων ερωτημάτων. Αναμφισβήτητα γεγονότα ωστόσο είναι α) η ολιγωρία των αρμοδίων υπηρεσιών και τα μεγάλα κενά του κρατικού μηχανισμού στην επιχείρηση διάσωσης και διαχείρισης του ναυαγίου β) η αδυναμία του κρουαζιερόπλοιου να αποβιβάσει με δικά του μέσα με ασφάλεια επιβάτες και πλήρωμα γ) οι αυθαίρετες πρωτοβουλίες διαφόρων που οδήγησαν στη βύθιση του πλοίου σε μεγαλύτερο βάθος από το σημείο όπου προσέκρουσε σε ύφαλο (στα 150 μέτρα αντί των αρχικών 30 – 40 μέτρων δ) η ακαταλληλότητα του λιμανιού της Σαντορίνης και η αδιαφορία του ΥΕΝ για την προ τριετίας πρόταση της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) για κατασκευή ασφαλούς λιμένος σε περιοχή με μικρά βάθη στη νότια πλευρά του νησιού.
Είναι δύσκολο να συνειδητοποιηθεί ότι σε μια τουριστική χώρα με μεγάλη ναυτική παράδοση όπως η Ελλάδα δεν έχουν ληφθεί όλα εκείνα τα μέτρα που σε περίπτωση ατυχήματος, η έκτασή του να μπορεί να περιοριστεί στο ελάχιστο. Εν προκειμένω, το αποτέλεσμα της επιχείρησης ήταν καταστροφικό, δεδομένου ότι μολονότι αυτή έλαβε χώρα σε ιδανικές καιρικές συνθήκες και σε μικρή απόσταση από το λιμάνι της Σαντορίνης, κόστισε τη ζωή δύο ανθρώπων, ενώ δεν αποτράπηκε η βύθιση του κρουαζιερόπλοιου.
Βάσει των ανωτέρω:
ερωτάται ο κ. υπουργός
1. Ποιος έδωσε την εντολή να ρυμουλκηθεί το πλοίο στο συγκεκριμένο σημείο; Είναι αληθές ότι η εταιρία διέταξε τον πλοίαρχο να δέσει στις τσαμαδούρες 3 και 4 και να «πέσει» με την πλώρη;
2. Γιατί οι λιμενικές αρχές δεν πήραν το « μαύρο κουτί» ενώ το πλοίο είχε προσαράξει επί τόσες ώρες (προσέκρουσε στις 15.35 της Μ. Πέμπτης και βυθίστηκε στις 07.00 το επόμενο πρωΐ);
3. Γιατί καθυστέρησε η ενημέρωση του ΥΕΝ; Πότε ενημερώθηκε ο Θάλαμος Επιχειρήσεων του ΥΕΝ από τον πλοίαρχο, πότε ο λιμενικός σταθμός της Σαντορίνης και πότε η εταιρία;
4. Γιατί δεν υπάρχει στο Αιγαίο δίκτυο ρυμούλκησης με πλοία ακροβολισμένα; Γιατί μετά τη συνταξιοδότηση του μοναδικού πλοηγού της Θήρας η θέση δεν προκηρύχθηκε ξανά και ουσιαστικά καταργήθηκε;
5. Για ποιο λόγο τέθηκε από τον κ. Υπουργό επικεφαλής της προανακριτικής διαδικασίας πρόσωπο, το οποίο δεν έχει σχετική αρμοδιότητα και επιπροσθέτως έχει καταγγελθεί για συγκάλυψη ερευνών, και όχι ο καθʼ ύλην αρμόδιος για τον έλεγχο Γεν. Επιθεωρητής του Λιμενικού Σώματος;
Ο ερωτών βουλευτής
Γιάννης Δραγασάκης