Είναι γνωστό ότι το ελληνικό κράτος έχει, εδώ και χρόνια, πωλήσει την επιχείρηση Ναυπηγεία Σκαραμαγκά στην Thyssen Kroup για ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες. Σύμφωνα δε με νεότερη σύμβαση του ελληνικού δημοσίου με την επιχείρηση παραχωρήθηκε και για την παραγωγή τροχαίου υλικού (βαγόνια τρένων).
Για την υλοποίηση της σύμβασης το ελληνικό δημόσιο έχει παραχωρήσει – και όχι πωλήσει – το χώρο εγκατάστασης των ναυπηγείων. Εδώ και 5 περίπου χρόνια ένα μέρος του χώρου, περί τα 120 στρέμματα με προβλήτα 370 μέτρων, δε χρησιμοποιείται από την εταιρεία.
Παρότι η εν λόγω παραχώρηση ήταν παράνομη και έπρεπε να εξεταστεί η επιστροφή της στο ελληνικό δημόσιο και συγκεκριμένα στον Δήμο Χαϊδαρίου, στον οποίο ανήκει και απʼ τον οποίο είχε βίαια αφαιρεθεί το 1973, η γερμανική εταιρεία ενοικιάζει παρανόμως το χώρο στην Ανώνυμη Εταιρεία Συνδυασμένων Μεταφορών και Αποθηκεύσεων (ΑΕΣΜΑ), η οποία τον χρησιμοποιεί ως χώρο εκφόρτωσης αυτοκινήτων και containers.
Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού 2007 υπήρξαν νέες εξελίξεις. Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου βρίσκεται σε εξέλιξη κυβερνητικό σχέδιο για αλλαγή χρήσης ενός μέρους των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και μετατροπή του σε εμπορικό λιμάνι και χώρο φορτοεκφόρτωσης και αποθήκευσης εμπορευμάτων.
Συγκεκριμένα, στις 19/6 υπογράφτηκε σύμβαση συνεργασίας μεταξύ της ΑΕΣΜΕ και του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, η οποία νομιμοποιήθηκε με κοινή υπουργική απόφαση 5 υπουργών (ΦΕΚ Β 1262/23-7-2007).
Eπιπροσθέτως, η Thyssen Kroup γνωστοποίησε ότι το τμήμα τροχαίου υλικού θα έχει από 1/10/2007 νέο ιδιοκτήτη δημιουργώντας την αβεβαιότητα για την τύχη των 200 εργαζόμενων στο τμήμα.
Στις ενέργειες αυτές έχουν αντιδράσει φορείς της περιοχής καθώς και οι εργαζόμενοι των Ναυπηγείων.
Κατόπιν αυτών, το Δημοτικό Συμβούλιο Χαϊδαρίου, με ομόφωνη απόφασή του, που ελήφθη στις 24/9/07, απέρριψε τη λειτουργία λιμανιού στην περιοχή. Υποστηρίζει δε ότι η λειτουργία του λιμανιού (δεύτερο σε έκταση στην Αττική) θα νεκρώσει πλήρως τη θάλασσα μεταξύ Σαλαμίνας και Δυτικής Αττικής (Σαρωνικός και κόλπος Ελευσίνας) και θα επιφέρει τεράστια οικολογική καταστροφή στις περιοχές Χαϊδάρι, Ασπρόπυργο και Ελευσίνα δηλαδή σε μια περιοχή ιδιαίτερα επιβαρημένη περιβαλλοντικά και θα δημιουργήσει νέους κυκλοφοριακούς φόρτους στον ήδη κορεσμένο οδικό άξονα της Λεωφόρου Αθηνών – Κορίνθου. Επιπλέον, προστίθενται και νέοι κίνδυνοι για την περιοχή αφού προγραμματίζεται η εκφόρτωση τοξικών και εκρηκτικών υλών στο λιμάνι. Τέλος, επιδιώκει την επιστροφή της περιοχής ώστε να αναπλασθεί και να ανασυγκροτηθεί περιβαλλοντικά.
Κατόπιν των ανωτέρω,
ερωτώνται οι συναρμόδιοι υπουργοί:
1. Με ποια δικαιοδοσία ιδρύουν ιδιωτικό λιμάνι σε χώρο που έχει παραχωρηθεί για άλλο σκοπό;
2. Με ποιο δικαίωμα η Thyssen Kroup ενοικιάζει χώρο του οποίου στερείται την κυριότητα;
3. Γιατί εμπλέκεται ο Ο.Λ. Λαυρίου σε περιοχή που ανήκει στον Ο.Λ. Ελευσίνας και πώς έγινε αυτή η συνεργασία;
4. Πώς απαντά στην ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χαϊδαρίου;
5. Ποια μέτρα θα πάρει ώστε να μην χαθούν 200 θέσεις εργασίας και να εγγυηθεί την αποτροπή απολύσεων στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά;
Οι ερωτώντες βουλευτής
Γιάννης Δραγασάκης
Παναγιώτης Λαφαζάνης