Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Γ. Καραμέρος Δ. Καλαματιανός

Η έλλειψη ελέγχων στα σχολικά λεωφορεία απειλεί την ασφάλεια των μαθητών

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς

Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού

Προστασίας του Πολίτη

Υποδομών και Μεταφορών

Εσωτερικών

Θέμα: «Η έλλειψη ελέγχων στα σχολικά λεωφορεία απειλεί την ασφάλεια των μαθητών»

H Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος (ΟΙΕΛΕ) έχει φέρει στη δημοσιότητα περιστατικά επικίνδυνης χρήσης οδικών μέσων από ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, τα οποία θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή των μαθητών και των εργαζομένων. Πολλές ιδιωτικές μονάδες εκπαίδευσης στην προσπάθεια να συμπιέσουν το λειτουργικό κόστος καταφεύγουν στη χρήση οχημάτων με σοβαρές φθορές, ενώ χρησιμοποιούν και οδηγούς χωρίς το απαραίτητο δίπλωμα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του οδηγού στη Θεσσαλονίκη που βρέθηκε να οδηγεί μεθυσμένος σχολικό λεωφορείο και δεν διέθετε δίπλωμα.

Σε δειγματοληπτικούς ελέγχους που έλαβαν χώρα στις 11 Σεπτεμβρίου 2024, ημέρα έναρξη της πλήρους λειτουργίας των σχολικών μονάδων διαπιστώθηκαν 214 παραβάσεις σε σύνολο 1.621 σχολικών λεωφορείων. Οι παραβάσεις αφορούσαν υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, μη χρήση ζωνών ασφαλείας, φθαρμένα ελαστικά, οδηγούς χωρίς δίπλωμα της κατηγορίας του οχήματος και δεν διέθεταν πιστοποιητικό επαγγελματικής ικανότητας.

Οι εκπαιδευτικοί των ιδιωτικών σχολείων καταγγέλλουν συγκεκριμένα περιστατικά για τη χρήση των οδικών μέσων από τους εργοδότες τους. Αναφέρονται σε λειτουργούντα οχήματα με κομμένο άξονα, σε οδηγούς που προσλαμβάνονται χωρίς τα απαραίτητα προσόντα, σε εσωτερικά συνεργεία και δεξαμενές που θέτουν σε αμφισβήτηση την ποιότητα των επισκευών των οχημάτων και των καυσίμων με σκοπό τη μείωση των εξόδων. Η ΟΙΕΛΕ αναφέρει ότι οι έλεγχοι των δημοσίων αρχών είναι πλημμελείς και περιορίζονται σε μια «εθιμοτυπική διαδικασία» των πρώτων ημερών λειτουργίας των σχολείων, η οποία ανέδειξε και αυτή αρκετά ζητήματα.

Ανάλογη πρόνοια ως προς τον τεχνικό έλεγχο των οχημάτων και την επαγγελματική ικανότητα των οδηγών οφείλει να υπάρξει και στην μεταφορά των μαθητών που αναλαμβάνουν οι Περιφέρειες ανά τη χώρα και πραγματοποιείται με εξωτερικούς αναδόχους.

Ο β΄ βαθμός αυτοδιοίκησης αναλαμβάνει τη μεταφορά μαθητών σε σχολικές μονάδες, οι οποίες βρίσκονται σε απόσταση 1.200 μέτρων από την κατοικία των μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με ειδικά μαθητικά δελτία που χρησιμοποιούν σε λεωφορεία ή ΚΤΕΛ ή με μισθωμένα οχήματα αναδόχων. Για τους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης προβλέπεται μεταφορά με ειδικά μαθητικά δελτία μέσω των διαθέσιμων συγκοινωνιών για αποστάσεις 2.500 μέτρων και με μισθωμένα από τις περιφέρειες μέσα για αποστάσεις άνω των 3.000 μέτρων.

Η συγχώνευση τμημάτων των δημόσιων σχολικών μονάδων έχει αυξήσει τις αποστάσεις των τελευταίων από τη κατοικία των μαθητών με αποτέλεσμα οι μετακινήσεις με μισθωμένα μέσα των αναδόχων των Περιφερειών να έχουν αυξηθεί. Με βάση αυτή την εξέλιξη τίθενται σοβαρά ερωτήματα ως προς τον έλεγχο εκτέλεσης της σύμβασης των συγκεκριμένων αναδόχων, καθώς και ως προς την κρίση της τεχνικής τους ικανότητας.

Επειδή, η ασφάλεια των μαθητών για τη μεταφορά τους στις εκπαιδευτικές μονάδες του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα οφείλει να αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα των αρμόδιων υπουργείων,

Επειδή, ο δειγματοληπτικός έλεγχος της 11ης Σεπτεμβρίου 2024 στον οποίο αναφέρεται η ΟΙΕΛΕ οφείλει να κινητοποιήσει νέο κύκλο ελέγχων από τις αρχές,

Επειδή, σε συνθήκες συγχώνευσης τμημάτων σχολείων στον δημόσιο τομέα οι μετακινήσεις μαθητών ανά την Ελλάδα έχουν αυξηθεί,

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

  1. Σε πόσους ελέγχους έχουν προχωρήσει οι αρμόδιες αρχές για την τήρηση των κανόνων κυκλοφορίας οχημάτων στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια από την έναρξη της τρέχουσα σχολικής χρονιάς και ποια είναι τα ευρήματα των παραβάσεων ανά περιφέρεια;
  2. Ποιο είναι το ύψος των βεβαιωμένων προστίμων από τις έως τώρα διαπιστωμένες παραβάσεις;
  3. Ελέγχθηκαν οι μονάδες ιδιωτικής εκπαίδευσης για την συμμόρφωσή τους με τις παραβάσεις που διαπιστώθηκαν στον δειγματοληπτικό έλεγχο της 11ης Σεπτεμβρίου 2024, όπως αναφέρει η ΟΙΕΛΕ;
  4. Στις συμβάσεις προμήθειας υπηρεσιών μετακίνησης μαθητών που συνάπτουν οι περιφέρειες πώς αποδεικνύεται η τεχνική ικανότητα των αναδόχων σύμφωνα με τις προκηρύξεις/προσκλήσεις ενδιαφέροντος;
  5. Υπάρχει η δυνατότητα ελέγχων από τις Περιφέρειες κατά τη διάρκεια εκτέλεσης της σύμβασης και με ποιον τρόπο κρίνεται η τεχνική αρτιότητα της υπηρεσίας που παρέχεται, για να πληρωθούν οι ανάδοχοι;
  6. Πόσοι έλεγχοι έχουν πραγματοποιηθεί για εσωτερικές μονάδες συντήρησης οχημάτων και για δεξαμενές καυσίμων σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και ποια είναι τα ευρήματα;

Oι Ερωτώντες/-ώσες Βουλευτές/-ριες

Καραμέρος Γεώργιος

Καλαματιανός Διονύσιος

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Πούλου Παναγιού (Γιώτα)

Ακρίτα Έλενα

Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος

Βέττα Καλλιόπη

Γαβρήλος Γεώργιος

Γιαννούλης Χρήστος

Δούρου Ειρήνη (Ρένα)

Θρασκιά Ουρανία (Ράνια)

Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)

Κεδίκογλου Συμεών

Κοντοτόλη Μαρίνα

Μάλαμα Κυριακή

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Νοτοπούλου Αικατερίνη

Ξανθόπουλος Θεόφιλος

Παναγιωτόπουλος Ανδρέας

Παπαηλιού Γεώργιος

Παππάς Πέτρος

Σαρακιώτης Ιωάννης

Τσαπανίδου Παρθένα (Πόπη)

Φάμελλος Σωκράτης

Scroll