Το ΥΕΝ διαθέτει έξι απορρυπαντικά σκάφη, ένα 20μετρο, δύο τύπου καταμαράν λίγο μεγαλύτερα από 20 μέτρα και τρία 30μετρα, ηλικίας από 6 έως 17 ετών. Όμως, σύμφωνα με αξιωματικούς του Λιμενικού, “τα 30μετρα σκάφη είναι πρακτικώς άχρηστα και δεν έχουν χρησιμοποιηθεί ποτέ σε επιχείρηση απορρύπανσης, αφού δεν είναι ευέλικτα για να ποντίσουν πλωτά φράγματα και χρησιμοποιούνται κυρίως ως περιπολικά σκάφη”. Τα υπόλοιπα τρία είναι ελλιμενισμένα στον Πειραιά, στο Πέραμα και στο Λαύριο. Εξαιτίας όμως της χαμηλής ταχύτητας με την οποία κινούνται, αν προκληθεί ρύπανση, δε θα φτάσουν εγκαίρως.
Αν και από το Μάρτιο του 2003, στα πλαίσια του προγράμματος “Οδικοί Αξονες Λιμάνια, Αστική Ανάπτυξη” (Ασφάλεια Ναυσιπλοΐας – Έρευνα και Διάσωση στη Θάλασσα) του Γ ΚΠΣ εγκρίθηκε η χρηματοδότηση από το ΥΕΝ για την προμήθεια πέντε σύγχρονων απορρυπαντικών πλοίων αξίας 8,1 εκατ. ευρώ (50% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και 50% κρατική συμμετοχή), δε διεξήχθη ο απαιτούμενος διαγωνισμός. Αντ αυτού, δόθηκε εντολή του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας να προχωρήσει η σχεδίαση και κατασκευή ενός σύγχρονου απορρυπαντικού σκάφους “για την καταπολέμηση της ρύπανσης της θάλασσας μακράν των ακτών” το οποίο θα μπορούσε να αναλάβει και δευτερεύουσες αποστολές.
Με καθυστέρηση ενός χρόνου, λόγω προετοιμασίας των νέων προδιαγραφών, διεξήχθη τελικά διαγωνισμός τον περασμένο Αύγουστο στον οποίο δεν υποβλήθηκε καμία προσφορά.
Κατόπιν αυτού, με εντολή του υπουργού έγινε απένταξη του συγκεκριμένου έργου με το αιτιολογικό ότι “δεν κρίνεται πλέον αναγκαία η προμήθειά του από το ΥΕΝ” και μεταφορά του ποσού των 8,1 εκατ. ευρώ στην κατασκευή ενός περιπολικού σκάφους, στο πλαίσιο του ίδιου προγράμματος, συνολικού προϋπολογισμού 23,5 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου (“ΝΕΑ”, 30-31/12/2006) καθυστερεί αδικαιολόγητα, με ευθύνη του Υπουργού, η σύγκληση της Επιτροπής η οποία έχει συσταθεί από το Μάιο του 2005, οι δε προδιαγραφές γι αυτό το σκάφος έχουν ολοκληρωθεί από το 2005.
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Με ποιο σκεπτικό άλλαξε η απόφαση για προμήθεια πέντε απορρυπαντικών σκαφών δεδομένου ότι το συγκεκριμένο έργο εντασσόταν στο Γ ΚΠΣ με χρηματοδότηση κατά 50% από την Ευρωπαϊκή Ένωση;
2. Για την αλλαγή αυτή ζητήθηκε η γνώμη των αρμόδιων υπηρεσιών και των ελληνικών ναυπηγείων και ποια ήταν η γνώμη τους;
3. Έχει ληφθεί υπόψη ότι η καθυστέρηση στην προμήθεια των σκαφών εγκυμονεί μεγάλους κινδύνους σε περίπτωση ατυχήματος για τη θαλάσσια ρύπανση και μεγάλο οικονομικό κόστος εξαιτίας του υψηλού κοστολογίου των ιδιωτικών εταιρειών;
4. Βάσει ποιών κριτηρίων έγινε η επιλογή για προμήθεια ενός σκάφους (μεγάλου και δυσκίνητου) και εάν έχει ληφθεί υπόψη η διαμόρφωση των ελληνικών ακτών για την ανωτέρω επιλογή.
Ο ερωτών βουλευτής
Γιάννης Δραγασάκης