Θ. Τζάκρη Γ. Καραμέρος

Για το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας σχετικά με «το πάρτι  κακοδιαχείρισης στο ΚΤΕΛ Πέλλας»

Σε συνέχεια καταγγελίας πρώην οδηγού και ιδιοκτήτη λεωφορείου των ΚΤΕΛ Πέλλας, η  Εθνική Αρχή Διαφάνειας (Κ1880/23) με πόρισμά της καταλογίζει στη διοίκηση του ΚΤΕΛ Πέλλας μεταξύ άλλων παράνομες πρακτικές και αυθαιρεσίες, αδιαφανή και μη σύννομη οικονομική διαχείριση και πλήθος παρατυπιών για τη λήψη οικονομικών ενισχύσεων από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μεροληπτική πολιτική σε βάρος των μετόχων, αδιαφανή τρόπο διαχείρισης ειδικών εισφορών που έχουν επιβληθεί στο επιβατικό κοινό με επιβάρυνση του κομίστρου. Επίσης, καταλογίζει μια σειρά από ολιγωρίες και παρανομίες της Διοίκησης της ΚΤΕΛ ΑΕ, που σχετίζονται με τη λειτουργία του σταθμού στην Έδεσσα και με την ασφάλεια μεταφοράς των πολιτών. 

Προς τούτο, η Βουλευτής Πέλλας και Γραμματέας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κ. Θεοδώρα Τζάκρη και ο Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιώργος Καραμέρος κατέθεσαν Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με την οποία ζητούν απαντήσεις τα εξής Ερωτήματα:

  1. Πώς τοποθετείται έναντι του πορίσματος και τι μέτρα προτίθεται να λάβει για την σύννομη, απρόσκοπτη και εύρυθμη λειτουργία του ΚΤΕΛ Πέλλας.
  2. Ποιες οι ενέργειες του Υπουργείου προκειμένου να ικανοποιηθεί το δίκαιο αίτημα εργαζομένων που χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση λεωφορεία του ΚΤΕΛ Πέλλας προκειμένου να μεταβούν από και προς στην εργασία τους για να περιοριστεί η αύξηση του εισιτηρίου και της μηνιαίας κάρτας στο ποσοστό 9% όπως αναφέρεται στην ΥΑ 384209/20.12.23 (Β’ 7141).
  3. Προτίθεστε να διερευνήσετε τις δυνατότητες  ώστε το ΚΤΕΛ Πέλλας (όπως κάνουν άλλα ΚΤΕΛ της χώρας) να διαθέτει προσφορές αναφορικά με τις μηνιαίες κάρτες ή τα εισιτήρια προς όφελος των εργαζομένων που αναγκάζονται να μετακινούνται σε καθημερινή βάση προκειμένου να μεταβούν από και προς την εργασία τους. 
  4. Ποιες οι ενέργειες του Υπουργείου ώστε τα ΚΤΕΛ σε όλη τη χώρα, κατά συνέπεια και στην ΠΕ Πέλλας, θα διασφαλίζουν τη μεταφορά των επιβατών, με μεγαλύτερη άνεση, ασφάλεια και οικονομία και σημαντικό εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών που παρέχουν,  μέσω της ανανέωσης του στόλου τους με λεωφορεία νέας τεχνολογίας, μέσω εκπαίδευσης του προσωπικού και μέσω χρήσης νέων σύγχρονων παρεχόμενων υπηρεσιών.

Αναλυτικά η Ερώτηση: 

«ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ: ΤΟΝ Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

ΘΕΜΑ: «Κακοδιαχείριση και αυθαιρεσίες στη λειτουργία του ΚΤΕΛ Πέλλας»

Το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (Κ1880/23), με αφορμή την καταγγελία πρώην οδηγού και ιδιοκτήτη λεωφορείου των ΚΤΕΛ Πέλλας εναντίον της διοίκησης αυτών, αποκάλυψε παράνομες πρακτικές και αυθαιρεσίες, που συνοψίζονται σε αδιαφανή και μη σύννομη οικονομική διαχείριση και πλήθος παρατυπιών για τη λήψη οικονομικών ενισχύσεων από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Η βασική καταγγελία επισημαίνει ότι διαχρονικά η διοίκηση του ΚΤΕΛ Πέλλας ασκεί μεροληπτική πολιτική σε βάρος των μετόχων, για τις πληρωμές και τα δρομολόγια, με αποτέλεσμα πολλοί μέτοχοι να αδυνατούν να καλύψουν δαπάνες καυσίμων ή κόστος συνεργείων και να μένουν εκτός του προγραμματισμού δρομολογίων με συνέπειες που οδηγούν ακόμη και σε εκβιαστική αφαίρεση της άδειας. Επίσης, καταλογίζει μια σειρά από ολιγωρίες και παρανομίες της Διοίκησης της ΚΤΕΛ ΑΕ, που σχετίζονται με τη λειτουργία του σταθμού στην Έδεσσα και με την ασφάλεια μεταφοράς των πολιτών.

Η Εθνική Αρχή  Διαφάνειας αποδίδει, ευρύτερα, πλημμελή, ατελή και αναποτελεσματική άσκηση του εποπτικού και του ρυθμιστικού ρόλου του κράτους, σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο. Εστιάζει, δε, στους κανόνες ανάθεσης-παραχώρησης μιας Υπηρεσίας Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος και στον τρόπο διαχείρισης ειδικών εισφορών, που έχουν επιβληθεί στο επιβατικό κοινό, με επιβάρυνση του κομίστρου. Σε αυτό το πλαίσιο, σημειώνεται συγκεκριμένα, ότι τον Οκτώβριο του 2023 το εισιτήριο «πήγαινε-έλα» Θεσσαλονίκη – Έδεσσα ήταν 14€, ενώ τον Ιανουάριο του 2024 (με βάση την ΥΑ 384209/20.12.23 (Β’ 7141), που προβλέπει αύξηση 9%), το εισιτήριο διαμορφώθηκε σε 18 €, αύξηση δηλαδή που ξεπερνά το 20%. Παράλληλα το ΚΤΕΛ Πέλλας κατήργησε την μηνιαία κάρτα, η οποία μέχρι εκείνη τη στιγμή κόστιζε 180€/ μήνα. Μετά από διαμαρτυρίες εργαζομένων που διαμένουν στη Θεσσαλονίκη και πηγαινοέρχονται στην ΠΕ Πέλλας προκειμένου να εργαστούν σε δημόσιες δομές της (εκπαιδευτικοί, τραπεζικοί υπάλληλοι, υγειονομικοί κλπ), η διοίκηση του ΚΤΕΛ Πέλλας αποφάσισε να επαναφέρει τη μηνιαία κάρτα με νέα τιμή στα 250 €/μήνα, επιβάλλοντας αύξηση που αγγίζει ποσοστό 40%. Σύμφωνα με τους εργαζόμενους αυτούς οι αυξήσεις αυτές έχουν επιφέρει σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις στην ζωή τους αφού στις περισσότερες περιπτώσεις αναγκάζονται να  καταβάλλουν το 1/3 του μισθού τους προκειμένου να μεταβούν από τον τόπο κατοικίας τους (Θεσσαλονίκη) στον τόπο εργασίας μας (ΠΕ Πέλλας). Έχοντας, δε, κάνει μια σύγκριση τιμών με τους όμορους νομούς, έχει διαπιστωθεί ότι τα ΚΤΕΛ σε άλλες Περιφερειακές Ενότητες διαθέτουν μηνιαίες κάρτες ή εκπτωτικά εισιτήρια, προς όφελος των εργαζομένων. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της διαδρομής Θεσσαλονίκη -Ιερισσός (113 χλμ), όπου το κόστος της μηνιαίας κάρτας ανέρχεται στα 212€, ενώ για λιγότερα χιλιόμετρα (Θεσσαλονίκη – Έδεσσα) το κόστος της μηνιαίας κάρτας ανέρχεται στα 250 €.

Επιπλέον, στο πόρισμα επισημαίνονται φαινόμενα εμπλοκής των τοπικών δημοσίων υπαλλήλων, σε ενδεχόμενες περιπτώσεις, συγκάλυψης παρανομιών. Σημειώνεται, ότι στην εν λόγω Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρεια, μέχρι πρόσφατα, προΐστατο, ο προτεινόμενος ως νέος Επίτροπος Μεταφορών στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή κ. Τζιτζικώστας.

Επειδή το πόρισμα καταγράφει αυθαιρεσίες και αδιαφανείς διαδικασίες, σχετικά με κρίσιμες λεπτομέρειες της χρηματοοικονομικής διαχείρισης των ειδικών εισφορών και των οικονομικών ενισχύσεων

Επειδή, τα αναγραφόμενα στο πόρισμα έχουν και ευρωπαϊκές προεκτάσεις, αφού η συρροή των ενισχύσεων στα  ΚΤΕΛ υπερβαίνει και τα προσφάτως διευρυμένα de minimis όρια που ισχύουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, για τις κρατικές ενισχύσεις σε ιδιωτικές επιχειρήσεις επιβατικών μεταφορών.

Επειδή, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια συστηματική απαξίωση της λειτουργίας και του ρόλου των ΚΤΕΛ, στην ελληνική περιφέρεια και η συγκέντρωσή τους, σε μεγάλο βαθμό, υπό κοινά συμφέροντα.

Επειδή τα ΚΤΕΛ στην ΠΕ Πέλλας, πέρα από τον αμιγή μεταφορικό του ρόλο, έχει και ουσιαστικό κοινωνικό ρόλο, ιδιαίτερα γιατί πρόκειται για παραμεθόρια περιοχή.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Πώς τοποθετείται έναντι του πορίσματος και τι μέτρα προτίθεται να λάβει για την σύννομη, απρόσκοπτη και εύρυθμη λειτουργία του ΚΤΕΛ Πέλλας.
  2. Ποιες οι ενέργειες του Υπουργείου προκειμένου να ικανοποιηθεί το δίκαιο αίτημα εργαζομένων που χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση λεωφορεία του ΚΤΕΛ Πέλλας προκειμένου να μεταβούν από και προς στην εργασία τους για να περιοριστεί η αύξηση του εισιτηρίου και της μηνιαίας κάρτας στο ποσοστό 9% όπως αναφέρεται στην ΥΑ 384209/20.12.23 (Β’ 7141).
  3. Προτίθεστε να διερευνήσετε τις δυνατότητες  ώστε το ΚΤΕΛ Πέλλας (όπως κάνουν άλλα ΚΤΕΛ της χώρας) να διαθέτει προσφορές αναφορικά με τις μηνιαίες κάρτες ή τα εισιτήρια προς όφελος των εργαζομένων που αναγκάζονται να μετακινούνται σε καθημερινή βάση προκειμένου να μεταβούν από και προς την εργασία τους. 
  4. Ποιες οι ενέργειες του Υπουργείου ώστε τα ΚΤΕΛ σε όλη τη χώρα, κατά συνέπεια και στην ΠΕ Πέλλας, θα διασφαλίζουν τη μεταφορά των επιβατών, με μεγαλύτερη άνεση, ασφάλεια και οικονομία και σημαντικό εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών που παρέχουν,  μέσω της ανανέωσης του στόλου τους με λεωφορεία νέας τεχνολογίας, μέσω εκπαίδευσης του προσωπικού και μέσω χρήσης νέων σύγχρονων παρεχόμενων υπηρεσιών.

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Θεοδώρα ΤζάκρηΓιώργος Καραμέρος

Scroll