Φαινόμενα αισχροκέρδειας σε βάρος των καταναλωτών

Έρμαια των διαθέσεων πολλών καταστηματαρχών, οι οποίοι αισχροκερδούν με την άδεια της Πολιτείας, είναι οι καταναλωτές. Τη στιγμή που οι επίσημοι φορείς διατείνονται ότι προχωρούν σε συχνούς ελέγχους, προκειμένου να προστατεύσουν τους πολίτες από μεγάλες αυξήσεις στις τιμές αγαθών, οι διατάξεις περί ελεύθερης αγοράς εξαιρούν τα περισσότερα προϊόντα από τη διατίμηση, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται υπό την «ομπρέλα» της νομιμότητας φαινόμενα ασυδοσίας και ανεξέλεγκτες καταστάσεις. Ανεξέλεγκτη χαρακτηρίζει την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί σε πολλές περιπτώσεις ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών Θεσσαλονίκης και συντονιστής του Εθνικού Συμβουλίου Καταναλωτών.

Τα μεγαλύτερα κρούσματα αισχροκέρδειας παρατηρούνται σε χώρους, στους οποίους οι επιχειρήσεις λειτουργούν υπό το καθεστώς του μονοπωλίου, εκμεταλλευόμενες την πολύωρη παραμονή των πολιτών. Τέτοιοι χώροι είναι κυρίως τα αεροδρόμια, τα λιμάνια και οι μη οργανωμένες παραλίες. Από την πλευρά τους οι διευθύνσεις Εμπορίου των νομαρχιών της χώρας «σηκώνουν τα χέρια ψηλά», με το επιχείρημα ότι το ισχύον νομικό πλαίσιο δίνει τη δυνατότητα σε καταστηματάρχες να πωλούν όσο θέλουν τα «μη ελεγχόμενα» προϊόντα.

Οι αρμόδιες νομαρχιακές υπηρεσίες αδυνατούν να παρέμβουν με το επιχείρημα ότι το ισχύον νομικό πλαίσιο δίνει τη δυνατότητα σε καταστηματάρχες να πωλούν όσο θέλουν τα προϊόντα που εντάχθηκαν στα «μη ελεγχόμενα» και υποστηρίζουν ότι ελεύθερη αγορά σημαίνει ανταγωνισμός, ότι αυτός διαμορφώνει τις τιμές και δεν είναι δυνατό να μιλάμε για αισχροκέρδεια, όταν υπάρχουν οι νόμοι της προσφοράς και της ζήτησης.

Με δεδομένα τα παραπάνω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

•    Με ποιους μηχανισμούς και συγκεκριμένους ελέγχους προστατεύεται ο καταναλωτής από την αισχροκέρδεια;

•    Πόσο αποτελεσματική κρίνεται η παρέμβαση των αρμόδιων Διευθύνσεων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και ποιο το μέχρι τώρα έργο του Συνηγόρου του Καταναλωτή;

Η ερωτώσα βουλευτής

Ασημίνα Ξηροτύρη Αικατερινάρη

Scroll