Ερώτηση Γ.Δραγασάκη προς τους Υπουργούς Εμπορικής Ναυτιλίας, Οικονομίας και Οικονομικών

Κοινοποιήθηκε προσφάτως στο Δ.Σ του ΟΛΠ και στα σωματεία εργαζομένων το προσχέδιο διακήρυξης διεθνούς δημοσίου διαγωνισμού σύμβασης παραχώρησης λιμενικών εγκαταστάσεων της Α.Ε «Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε». Σύμφωνα με το σχέδιο παραχωρούνται οι λιμενικές εγκαταστάσεις του σταθμού φορτοεκφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά για τριάντα χρόνια.

Από τη διαδικασία προκαλούνται ερωτηματικά διότι ο ΟΛΠ συνιστά έναν κερδοφόρο δημόσιο οργανισμό. Η κυβέρνηση παραχωρεί το σύνολο των εγκαταστάσεων υπό οποιεσδήποτε συνθήκες – ενώ τα έργα είτε δεν έχουν ολοκληρωθεί (προβλήτας 1) είτε είναι προς κατασκευή (προβλήτας 3). Επιπλέον αλλάζει το πάγιο μοντέλο παραχώρησης και έτσι πλέον οι ιδιώτες καλούνται όχι μόνο να επενδύσουν σε αναδομή (μηχανήματα και τεχνογνωσία), αλλά τους προσφέρονται «πακέτο» και η υποδομή, το μηχανογραφικό κ.α, όπως διαφαίνεται στο κεφάλαιο της διακήρυξης «αντικείμενο του διαγωνισμού».

Εξάλλου, στη διακήρυξη δεν μνημονεύονται τα κριτήρια και το είδος τεχνογνωσίας που θα φέρουν μαζί τους οι ιδιωτικές εταιρίες, ενώ δεν διευκρινίζονται περαιτέρω οι συμβατικές υποχρεώσεις του «παραχωρησιούχου», λ.χ. πώς θα εκτελείται ο έλεγχος, η συντήρηση κλπ. Επίσης, δεν γίνεται αναφορά σε πρόνοια για τους εργαζομένους,  στις αρμοδιότητες και το ρόλο του ΟΛΠ, ενώ δεν διευκρινίζεται μέσα από ποια διαδικασία διασφαλίζεται το κοινωνικό αγαθό της απρόσκοπτης διακίνησης και ροής προϊόντων στην επικράτεια.

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου, η επένδυση, κατά τον ΟΛΠ, «μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 450 εκατ. ευρώ συνολικά, με ετήσιες προσόδους 50 εκατ. ευρώ, ενώ για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, για το οποίο ακολουθείται η ίδια διαδικασία, το ύψος της επένδυσης θα αγγίξει τα 100 εκατ. ευρώ και τα εκτιμώμενα ετήσια έσοδα θα είναι της τάξης των 15 εκατ. ευρώ περίπου.

Βάσει των ανωτέρω ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Ποια πρόνοια θα ληφθεί για τους εργαζόμενους στον ΟΛΠ και πώς θα διασφαλιστεί η δημόσια υπηρεσία της μεταφοράς προϊόντων;

2. Ποιες οι μελλοντικές αρμοδιότητες του ΟΛΠ; Θα συνεχίσει τη λειτουργία του και αν ναι με ποιο τρόπο θα εποπτεύει τις δραστηριότητες του «παραχωρησιούχου»;

3. Με ποιο σκεπτικό παραχωρείται η υποδομή (λιμενοβραχίονες, εκβαθύνσεις) και η υπερδομή (μηχανογράφηση, πληροφοριακά συστήματα) σε τρίτους, ενώ σύμφωνα με την ως τώρα πρακτική, ιδιώτες αναλάμβαναν μόνο την αναδομή;

4. Με ποιον τρόπο θα εκτελείται ο έλεγχος και η συντήρηση από τρίτους και πώς εμπλέκονται στη διαδικασία;

5. Πώς προκύπτουν οι προαναφερόμενοι αριθμοί (εκτιμώμενα κέρδη και ετήσιοι πρόσοδοι) που δημοσιεύονται στο τύπο; Αληθεύουν; Αν ναι, έχει εκπονηθεί σχετική μελέτη;

6. Η διαδικασία διαγωνισμού στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης αποτελεί «πιλότο» για περαιτέρω παραχωρήσεις ελληνικών λιμένων (Ηράκλειο, Βόλος, Πάτρα);

Ο ερωτών βουλευτής

Γιάννης Δραγασάκης

Scroll