Αλ. Μεϊκόπουλος Μ. Ζαμπάρας

Ερώτηση Μεϊκόπουλου-Ζαμπάρα: 50.000 τόνοι απορριμμάτων στον πυθμένα του λιμανιού Βόλου


Αλ.Μεϊκόπουλος:«50.000 τόνοι απορριμμάτων στον πυθμένα του λιμανιού χωρίς σχέδιο απομάκρυνσης»

«Την ώρα που οι κάτοικοι της Μαγνησίας ακόμη μετρούν τις πληγές τους από τις φονικές πλημμύρες του Σεπτεμβρίου 2023, ένα νέο, ανησυχητικό περιβαλλοντικό ζήτημα αποκαλύπτεται. 50.000 τόνοι απορριμμάτων παραμένουν στον βυθό του λιμανιού του Βόλου, αποτελώντας μια ενεργή απειλή για τη δημόσια υγεία, το θαλάσσιο οικοσύστημα και την οικονομική δραστηριότητα της περιοχής», ανέφερε ο Βουλευτής Μαγνησίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, καταθέτοντας σχετική κοινοβουλευτική Ερώτηση και καλώντας την Κυβέρνηση να σταματήσει να υποτιμά τη σοβαρότητα της κατάστασης και να αναλάβει τις ευθύνες της. Την Ερώτηση συνυπογράφει και ο αρμόδιος Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Μ. Ζαμπάρας.

Σύμφωνα με τον Βουλευτή, το πόρισμα των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνειών. Τεράστιες ποσότητες στερεών απορριμμάτων, κυρίως αστικής προέλευσης, μεταφέρθηκαν με τις πλημμυρικές ροές από πρώην ΧΑΔΑ στον χείμαρρο Ξηριά και κατέληξαν στον πυθμένα του λιμανιού. 

«Η ανησυχία εντείνεται από το γεγονός ότι η απομάκρυνση των απορριμμάτων αυτών δεν περιλαμβάνεται στην εργολαβία που έχει ήδη ανατεθεί για τη βυθοκόρηση του λιμένα Βόλου. Πρόκειται για ένα αδιανόητο κενό στον σχεδιασμό των δημόσιων έργων, που εγείρει εύλογα ερωτήματα», τόνισε.

Στην Ερώτησή του, καλεί τους αρμόδιους Υπουργούς Περιβάλλοντος και Ναυτιλίας να απαντήσουν στα εξής κρίσιμα ερωτήματα: 

1. Επιβεβαιώνεται από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες η ύπαρξη περίπου 50.000 τόνων στερεών απορριμμάτων στον πυθμένα του λιμένα Βόλου, όπως καταγράφεται στο επίσημο πόρισμα των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος;

2. Για ποιο λόγο δεν προβλέπεται ρητά η απομάκρυνση των συγκεκριμένων απορριμμάτων στο φυσικό αντικείμενο της παρούσας εργολαβίας για τη βυθοκόρηση;

3. Προτίθεται το Υπουργείο να δρομολογήσει την άμεση επικαιροποίηση του τεχνικού αντικειμένου ή την ανάθεση συμπληρωματικής εργολαβίας, ώστε να απομακρυνθούν τα ρυπογόνα φορτία από τον βυθό του λιμανιού;

4. Υπάρχει σχεδιασμός χρηματοδότησης για το έργο πλήρους περιβαλλοντικής αποκατάστασης του θαλάσσιου χώρου, και εάν ναι, ποιος είναι ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης;

5. Έχουν κινηθεί οι αναγκαίες έρευνες προκειμένου να εντοπιστεί η πηγή της εκτεταμένης ρύπανσης αλλά και ο φορέας που φέρει την ευθύνη για την περιβαλλοντική ζημία;

6. Με ποιους τρόπους προτίθεται το Υπουργείο να διασφαλίσει ότι η διαχείριση του λιμανιού και των παρακείμενων έργων θα ενσωματώνει την αρχή της περιβαλλοντικής προστασίας και της πρόληψης αντίστοιχων φαινομένων στο μέλλον;

Ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος ανέφερε: «Η ρύπανση του πυθμένα επηρεάζει την αλιεία, τον τουρισμό, τη διατροφική αλυσίδα, τη δημόσια υγεία και την εικόνα της περιοχής συνολικά. Η προστασία του ευαίσθητου οικοσυστήματος του Παγασητικού είναι θέμα ζωής, περιβαλλοντικής δικαιοσύνης και σεβασμού προς τους πολίτες».

Αναλυτικά η ερώτηση:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς

Περιβάλλοντος & Ενέργειας

Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής

ΘΕΜΑ: 50.000 τόνοι απορριμμάτων στον πυθμένα του λιμανιού Βόλου

Νέα ερωτήματα για τη διαχείριση της μεγάλης περιβαλλοντικής επιβάρυνσης που υπέστη το λιμάνι του Βόλου από τις πλημμύρες του Σεπτεμβρίου 2023 έρχονται «στο φως» από το νέο πόρισμα των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας.

Σύμφωνα με το πόρισμα, στον πυθμένα του λιμανιού έχουν εναποτεθεί τουλάχιστον 50.000 τόνοι στερεών απορριμμάτων. Εκτιμάται ότι τα απόβλητα προέρχονται από τον Χώρο Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Αποβλήτων (ΧΑΔΑ), ο οποίος υπήρχε σε πρανές του χειμάρρου Ξηριά και αποκαλύφθηκε μετά τις πλημμύρες του Σεπτέμβριου του 2023.

Οι υψηλές πλημμυρικές ροές προκάλεσαν μεγάλο μέρος των αστικών κυρίως αυτών αποβλήτων να παρασυρθεί και να καταλήξει στον Παγασητικό κόλπο.

Το πόρισμα καταγράφει την ανάγκη η απομάκρυνση των αποβλήτων να πραγματοποιηθεί το συντομότερο και κατά προτεραιότητα, καθώς η παραμονή τους στον πυθμένα του Λιμένα Βόλου συνιστά ανοικτή εστία ρύπανσης της θάλασσας και απειλή για την ισορροπία του οικοσυστήματος.

Σύμφωνα με τους Επιθεωρητές, θα πρέπει επίσης να διερευνηθεί εντός της ίδιας ζώνης η ενδεχόμενη ύπαρξη νεκρών ψαριών εγκλωβισμένων στον πυθμένα, συνέπεια του φαινομένου του Αυγούστου 2024.

Παρά τη σαφή και εμπεριστατωμένη περιγραφή του προβλήματος από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές, στην παρούσα εργολαβία που έχει ανατεθεί για τη βυθοκόρηση του λιμανιού του Βόλου, δεν περιλαμβάνεται η απομάκρυνση αυτών των απορριμμάτων από τον βυθό.

Το γεγονός προκαλεί έντονες ανησυχίες για το αν υπάρχει τελικά η πολιτική βούληση να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα ουσιαστικά και με τη δέουσα περιβαλλοντική σοβαρότητα.

Η ύπαρξη τόσο μεγάλου όγκου αποβλήτων στον πυθμένα του λιμανιού δεν είναι μόνο απειλή για το θαλάσσιο οικοσύστημα αλλά και για τη δημόσια υγεία, την αλιευτική δραστηριότητα, τον τουρισμό και την ευρύτερη οικονομική ζωή της περιοχής.

Εντείνονται δε τα ερωτήματα για ενδεχόμενες ευθύνες τόσο για τη ρύπανση όσο και για την απουσία πρόβλεψης αποκατάστασης στο πλαίσιο των δημόσιων έργων που δρομολογούνται.

Κατόπιν των ανωτέρω,

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

  1. Επιβεβαιώνεται από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες η ύπαρξη περίπου 50.000 τόνων στερεών απορριμμάτων στον πυθμένα του λιμένα Βόλου, όπως καταγράφεται στο επίσημο πόρισμα των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος;
  2. Για ποιο λόγο δεν προβλέπεται ρητά η απομάκρυνση των συγκεκριμένων απορριμμάτων στο φυσικό αντικείμενο της παρούσας εργολαβίας για τη βυθοκόρηση;
  3. Προτίθεται το Υπουργείο να δρομολογήσει την άμεση επικαιροποίηση του τεχνικού αντικειμένου ή την ανάθεση συμπληρωματικής εργολαβίας, ώστε να απομακρυνθούν τα ρυπογόνα φορτία από τον βυθό του λιμανιού;
  4. Υπάρχει σχεδιασμός χρηματοδότησης για το έργο πλήρους περιβαλλοντικής αποκατάστασης του θαλάσσιου χώρου, και εάν ναι, ποιος είναι ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης;
  5. Έχουν κινηθεί οι αναγκαίες έρευνες προκειμένου να εντοπιστεί η πηγή της εκτεταμένης ρύπανσης αλλά και ο φορέας που φέρει την ευθύνη για την περιβαλλοντική ζημία;
  6. Με ποιους τρόπους προτίθεται το Υπουργείο να διασφαλίσει ότι η διαχείριση του λιμανιού και των παρακείμενων έργων θα ενσωματώνει την αρχή της περιβαλλοντικής προστασίας και της πρόληψης αντίστοιχων φαινομένων στο μέλλον;

Οι Eρωτώντες Βουλευτές

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Ζαμπάρας Μιλτιάδης

Scroll