Μεϊκόπουλος σε Κυρανάκη:«Θα επιτρέψετε νέα υποβάθμιση της ασφάλειας στον σιδηρόδρομο;»
Κοινοβουλευτική Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσε ο Τομεάρχης Υποδομών & Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και Βουλευτής Μαγνησίας, Αλέξαaνδρος Μεϊκόπουλος, ζητώντας σαφείς απαντήσεις σχετικά με την απαράδεκτη πρόταση της Hellenic Train για τροποποίηση του άρθρου 120 του Γενικού Κανονισμού Κίνησης, με στόχο την κατάργηση της υποχρεωτικής παρουσίας δεύτερου μηχανοδηγού σε δρομολόγια όπου δεν λειτουργεί το σύστημα ασφαλείας ETCS.
Όπως υπογραμμίζει στην Ερώτησή του ο Βουλευτής, το άρθρο 120 του ισχύοντος Κανονισμού προβλέπει την παρουσία δεύτερου μηχανοδηγού σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, ειδικά όταν η αμαξοστοιχία κινείται σε τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου όπου δεν υπάρχει ενεργή επιτήρηση ταχύτητας και σημάτων μέσω του συστήματος ETCS. Η πρόβλεψη αυτή έχει τεθεί για λόγους ασφαλούς λειτουργίας και προστασίας επιβατών και εργαζομένων.
Στις 15/04/2025, κατά τη συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή αναθεώρησης του Γενικού Κανονισμού Κίνησης, η Hellenic Train πρότεινε την κατάργηση αυτής της υποχρέωσης, επικαλούμενη «οικονομική αιμορραγία» της εταιρείας. «Είναι απαράδεκτο, αντί για ενίσχυση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων και επίσπευση των έργων εκσυγχρονισμού, να προωθούνται νέες εκπτώσεις στην ασφάλεια, με καθαρά οικονομικά κριτήρια. Η παρουσία δεύτερου μηχανοδηγού όταν δεν λειτουργεί το σύστημα ETCS δεν είναι “πολυτέλεια” – είναι αναγκαία προϋπόθεση για την ασφαλή λειτουργία των δρομολογίων», δήλωσε ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος.
Με την Ερώτησή του, ζητά από την Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο:
«Δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για πισωγυρίσματα σε θέματα που αφορούν ανθρώπινες ζωές. Η Κυβέρνηση οφείλει να υπερασπιστεί το δημόσιο συμφέρον και την ασφάλεια των επιβατών και όχι τα κόστη μιας εταιρείας που διαχειρίζεται δημόσια συγκοινωνία», ανέφερε ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος.
Αναλυτικά η ερώτηση:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών
Θέμα: Σοβαρά ζητήματα ασφαλείας στην πρόταση της Hellenic Train για την αλλαγή στον Γενικό Κανονισμό Κίνησης
Ο ισχύον Γενικός Κανονισμός Κίνησης (ΦΕΚ 698/01.03.2019) ψηφίστηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αντικαθιστώντας τον υφιστάμενο που χρονολογούνταν από το 1974.
Περιλάμβανε τους βασικούς κανόνες για την ομαλή λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρόμου αλλά και την εναρμόνιση του εγχώριου νομοθετικού πλαισίου με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων.
Το άρθρο 120 του Γενικού Κανονισμού Κίνησης, προβλέπει την παρουσία δεύτερου μηχανοδηγού στον θάλαμο οδήγησης σε συγκεκριμένες περιπτώσεις και, μεταξύ άλλων, ειδικά σε τμήματα της διαδρομής όπου, με βάση το δρομολόγιο, η αμαξοστοιχία δεν επιτηρείται ως προς τη συμμόρφωση προς τις ακολουθητέες ταχύτητες και τις ενδείξεις των σημάτων μέσω συστήματος προστασίας ETCS (σύστημα αυτόματης προστασίας συρμών).
Ο λόγος ύπαρξης δεύτερου μηχανοδηγού σε περιπτώσεις που στη γραμμή δεν λειτουργεί ETCS είναι για να διασφαλίζεται η μέγιστη δυνατή προστασία κατά την εκτέλεση των δρομολογίων.
Στις 15/04/2025, κατά τη συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή που έχει συσταθεί για την αναθεώρηση του Γενικού Κανονισμού Κίνησης, η Hellenic Train πρότεινε την κατάργηση της υποχρέωσης για παρουσία δεύτερου μηχανοδηγού. Ενώ σε πληθώρα γραμμών του εγχώριου σιδηροδρομικού δικτύου συνεχίζει να μην λειτουργεί το σύστημα ETCS, η διαχειρίστρια εταιρεία πρότεινε την κατάργηση παρουσίας δεύτερου μηχανοδηγού.
Οι λόγοι φυσικά οικονομικοί. Η εταιρεία επικαλέστηκε «οικονομική αιμορραγία» και η λύση της για ακόμα μία φορά ήταν εκπτώσεις στην ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρόμου.
Αντί η διαχειρίστρια εταιρεία να ζητήσει περαιτέρω χρηματοδότηση για την αναβάθμιση του δικτύου και την επαρκή του συντήρηση, να προχωρήσουν επιτέλους έργα πνοής για τον ελληνικό σιδηρόδρομο που «λιμνάζουν» εδώ και μία 5ετία, προέκρινε την μόνη αλλαγή στον Γενικό Κανονισμό Κίνησης που αυξάνει την επισφάλεια στις σιδηροδρομικές μεταφορές.
Η Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο οφείλουν να λάβουν σαφή θέση απέναντι σε προτάσεις που οδηγούν σε νέες εκπτώσεις στην ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.
Κατόπιν των ανωτέρω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Προτίθεται να απορρίψει την πρόταση της HellenicTrain για αλλαγή του άρθρου 120 του Γενικού Κανονισμού κίνησης και κατάργηση της υποχρέωσης για παρουσία δεύτερου μηχανοδηγού στην καμπίνα οδήγησης;
Ο ερωτών Βουλευτής
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος