ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Θέμα «Απουσία ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδιασμού για το Παλαιό Λιμάνι της Πάτρας»
Τον Νοέμβριο του 2024, το ΤΑΙΠΕΔ, ανακοίνωσε την εκκίνηση διεθνούς διαγωνισμού παραχώρησης και περαιτέρω ανάπτυξης της κρουαζιέρας σε τμήμα του παλιού λιμένα της Πάτρας. Επιπρόσθετα, βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης το master plan του ΟΛΠΑ με πρόβλεψη κατασκευής μαρίνας mega yacht και υποδομή φύλαξης και συντήρησης σκαφών αναψυχής στο Νότιο Λιμένα. Ταυτόχρονα, το εμπορικό τμήμα συνεχίζει να παραμένει στο παλιό λιμάνι της Πάτρας εν αναμονή της κατασκευής του νέου εμπορευματικού προβλήτα στο νέο λιμάνι.
Την ίδια στιγμή, η δημοτική αρχή της Πάτρας και η τοπική κοινωνία ζητούν την συνολική παραχώρηση του παλαιού λιμανιού στους πολίτες της Πάτρας και την ένταξη του στα σχέδια ανάπλασης του παραλιακού μετώπου στα πλαίσια του προγράμματος ΕΣΠΑ 2021-2027 της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας με σκοπό την επανένταξη του διαχωρισμένου σήμερα θαλάσσιου μετώπου της Πάτρας στον αστικό ιστό.
Μπορεί πράγματι οι παραπάνω επενδύσεις του ΤΑΙΠΕΔ και του ΟΛΠΑ να ενισχύσουν την τοπική οικονομία και να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας για τον τοπικό πληθυσμό ωστόσο πραγματοποιούνται χωρίς έναν προηγούμενο στρατηγικό, οικονομικό και χωροταξικό σχεδιασμό που θα επιτρέψει μια βιώσιμη και ποιοτική ανάπτυξη της πόλης. Τα δεδομένα όμως είναι συγκεκριμένα: υπάρχει το νέο λιμάνι της πόλης, που έχει χαμηλή κίνηση και για να μην φυτοζωεί και παρακμάσει πρέπει να μεταφερθούν εκεί και οι χρήσεις για την ανάγκη της κρουαζιέρας και το εμπορικό λιμάνι, όπως προέβλεπε το αρχικό σχέδιο. Το παλιό λιμάνι μετά από την παραπάνω επιλογή πρέπει να αποδοθεί στο συνολικό παραλιακό μέτωπο του Δήμου Πατρέων, προκειμένου να αξιοποιηθεί προς όφελος των δημοτών και των επισκεπτών.
Η κρουαζιέρα, αν δεν θα θέλουμε να αποτύχει όπως αλλού ή/και να εξυπηρετήσει μεμονωμένα κερδοσκοπικά και καιροσκοπικά συμφέροντα, προς όφελος των επαγγελματιών της πόλης, οφείλει να αποτελεί μέρος ενός συνολικότερου σχεδιασμού, οποίος θα συνδυάζει τον τουρισμό με τον πολιτισμό και θα καθιστά την πόλη της Πάτρας και την περιοχή της αυτοτελή τουριστικό-πολιτιστικό προορισμό.
Τέλος, όπως έχουμε ήδη αναδείξει σε προηγούμενες κοινοβουλευτικές ερωτήσεις, μια σειρά υποδομών για την μεταφορά τουριστών και εμπορευμάτων δεν είναι κατάλληλες για την αναπτυξιακή προοπτική του εμπορικού λιμανιού της Πάτρας και τη διαχείριση του όγκου μετακινήσεων που θα προκληθεί σε συνδυασμό με την κρουαζιέρα. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το αεροδρόμιο του Αράξου υπολειτουργεί, τα κυκλοφοριακά προβλήματα της πόλης της Πάτρας είναι ιδιαίτερα έντονα, η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου έχει «κολλήσει» εδώ και πολύ καιρό στο Κιάτο, και το οδικό δίκτυο του Νομού Αχαΐας που εξυπηρετεί τουριστικές περιοχές (για παράδειγμα Αρχαία Ολυμπία και Δελφοί) είναι χαμηλών προδιαγραφών.
Κατόπιν των ανωτέρω ,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός :
Ο ερωτών Βουλευτής
Παναγιωτόπουλος Ανδρέας