Επίκαιρη επερώτηση επανακαταθέτει η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία για την αντιμετώπιση της ακρίβειας προς τους υπουργούς Ανάπτυξης κι Επενδύσεων, Οικονομίας και Οικονομικών, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος κι Ενέργειας.
«Διανύοντας το τέταρτο τρίμηνο του 2024 έχει αποδειχτεί ότι η κυβέρνηση δια των ασκούμενων πολιτικών της δεν κατόρθωσε να αντιμετωπίσει το μείζον θέμα της οριζόντιας και ανεξέλεγκτης ακρίβειας που πλήττει το σύνολο των νοικοκυριών της χώρας», αναφέρουν οι Βουλευτές του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, υποστηρίζοντας ότι η «ακρίβεια είναι αποτέλεσμα συνδυασμένων και ανεξέλεγκτων μηχανισμών κερδοσκοπίας που αποσκοπούν στην απομείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών προς όφελος των μεγάλων αλυσίδων λιανικής, των τραπεζών, των παρόχων ενέργειας και των διυλιστηρίων».
Παράλληλα, σημειώνουν ότι η Κυβέρνηση εμφανίζει υψηλά έσοδα από τον ΦΠΑ, ωστόσο οι ιδιώτες αποκομίζουν πραγματικά υπερκέρδη, ενώ οι πολίτες αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στο διαμορφωμένο κόστος ζωής στην Ελλάδα. «Κατά τεκμήριο οι ασκούμενες πολιτικές έχουν εισάγει την ελληνική οικονομία σε ένα βαθύ υφεσιακό σπιράλ με προφανές και πρωτοφανές κοινωνικό αντίκτυπο», τονίζουν.
Σύμφωνα με τους Βουλευτές, η επίκαιρη επερώτηση κατατίθεται προκειμένου η κυβέρνηση να απαντήσει γιατί αγνοεί επιδεικτικά την πρόταση νόμου που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και αφορά σε μέτρα αντιμετώπισης της ακρίβειας κι ενίσχυσης των ελεγκτικών μηχανισμών. Ενώ ζητούν απαντήσεις που αφορούν σε:
Συγκεκριμένα ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:
Πιο συγκεκριμένα:
1α) Γιατί δεν έχει θεσπιστεί σε μόνιμη βάση ανώτατο περιθώριο μεικτού κέρδους στην διύλιση πετρελαίου και την παραγωγή προϊόντων διύλισης αυτού στο ύψος του μέσου όρου των αντίστοιχων αποδεδειγμένων περιθωρίων κέρδους της Ευρωπαϊκής Ένωσης με μηνιαία αναπροσαρμογή αντίστοιχη του εύρους διακύμανσης των τιμών του αργού πετρελαίου;
1β) Γιατί δεν έχει θεσπιστεί ανώτατο περιθώριο μεικτού κέρδους στους παραγωγούς και παρόχους ενέργειας στο ύψος του 5%, το οποίο αποτελεί, κατά την ισχύουσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το ανώτερο ποσοστό κέρδους για την αγορά ενέργειας;
1γ) Γιατί δεν έχει θεσπιστεί ανώτατο περιθώριο μεικτού κέρδους σε όλο το μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας στα προϊόντα που εισάγονται ή παράγονται στην Ελλάδα και τα οποία είναι, είτε νωπά/τυποποιημένα τρόφιμα, είτε βιομηχανικά αγαθά (καταναλωτικά και διαρκή);
1δ) Γιατί δεν έχει θεσπιστεί η κατάργηση κάθε είδους επιβραβεύσεων/ εκπτώσεων που παρέχονται από τους εισαγωγείς/παραγωγούς σε μορφή προϊόντων ή πιστωτικού τιμολογίου στις συναλλαγές μεταξύ χονδρεμπόρων και λιανεμπόρων για χρονικό διάστημα αντίστοιχο της εφαρμογής κάθε μέτρου που περιλαμβάνεται στις παραγράφους 1α,1β και 1γ;
2. ΕΡΩΤΑΤΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΣ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Γιατί υπό τις κρατούσες συνθήκες στην αγορά δεν έχει προχωρήσει σε μείωση/κατάργηση των συντελεστών ΕΦΚ και ΦΠΑ για τουλάχιστον 1 χρόνο επί των πωλουμένων προϊόντων, τα οποία σχετίζονται άμεσα με την αξιοπρεπή διαβίωση του ανθρώπου, όπως αυτά αποφασίστηκαν και ταξινομήθηκαν σε 66 κατηγορίες σύμφωνα με τον νόμο 5045/23;
Πιο συγκεκριμένα, γιατί δεν ενσωματώνει τις περιλαμβανόμενες στην πρόταση νόμου, που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ την 1-4-2024 προβλέψεις μέτρων για αυτές τις 66 κατηγορίες βασικών αγαθών, και οι οποίες έχουν ελάχιστο δημοσιονομικό αποτύπωμα, απολύτως συμβατό με τις αντοχές της ελληνικής οικονομίας και ειδικότερα;
3. ΕΡΩΤΑΤΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΣ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Γιατί δεν έχει προχωρήσει στη συγκρότηση αυτοτελούς μονάδας μηχανισμού ελέγχου τιμών αγροτικών προϊόντων με σκοπό τη δημιουργία πλήρους συστήματος ιχνηλασιμότητας και καταγραφής της αξίας των αγροτικών προϊόντων σε όλα τα στάδια παραγωγής, αποθήκευσης, επεξεργασίας, μεταποίησης και τελικής διάθεσης, και επιπλέον αυτών, την καταγραφή και τήρηση αρχείου των παραγόμενων ποσοτήτων των αποθηκευμένων ποσοτήτων, των πωλούμενων ποσοτήτων και κάθε άλλου στοιχείου διαμόρφωσης της τιμής πώλησης από τον παραγωγό έως τον καταναλωτή.
4. ΕΡΩΤΑΤΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΣ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΥΠΟΔΟΜΩΝ
Αν εξετάζεται η καθιέρωση μείωσης, στα 9€, της μηνιαίας κάρτας απεριορίστων μεταφορών στα μέσα μαζικής μεταφοράς, μέτρο που έχει κατατεθεί στον δημόσιο διάλογο από το ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ και ως νομοθετική πρωτοβουλία πριν από λίγους μήνες.
5. ΕΡΩΤΑΤΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΣ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ & ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Γιατί νομοθετήθηκε μετά από πρωτοβουλία της κυβέρνησης, ο χαμηλότερος συντελεστής, 33% όπως αυτός ορίζεται στο Κανονισμό (ΕΕ) 2022/1854, ως Προσωρινή Συνεισφορά Αλληλεγγύης και δεν κατέθεσε νομοθετική πρωτοβουλία με μεγαλύτερο συντελεστή ( >33%) αφού η κοινοτική οδηγία δίνει αυτή την δυνατότητα;
Αναλυτικά η επίκαιρη επερώτηση:
Επίκαιρη Επερώτηση
Προς τους κ.κ. Υπουργούς
Ανάπτυξης
Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Υποδομών και Μεταφορών
Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Θέμα: «Η οριζόντια και ανεξέλεγκτη ακρίβεια πλήττει το σύνολο των νοικοκυριών της χώρας»
Διανύοντας το τέταρτο τρίμηνο του 2024 έχει αποδειχτεί ότι η κυβέρνηση δια των ασκούμενων πολιτικών της δεν κατόρθωσε να αντιμετωπίσει το μείζον θέμα της οριζόντιας και ανεξέλεγκτης ακρίβειας που πλήττει το σύνολο των νοικοκυριών της χώρας.
Ακόμη και σε ήδη εποχικής έντασης πωλήσεων, όπως τα σχολικά είδη και τα αθλητικά είδη, παρατηρήθηκαν φέτος αυξήσεις στις τιμές λιανικής άνω του 15%, και κατά την διάρκεια της τουριστικής περιόδου οι πολίτες βρέθηκαν αντιμέτωποι με τα ακριβότερα ακτοπλοϊκά εισιτήρια στην Ευρώπη.
Αυτό σημαίνει ότι η εγκαίρως κατατεθείσα και μηδέποτε – με κυβερνητική ευθύνη- συζητηθείσα του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ για την καταπολέμηση της ακρίβειας, η οποία κοστολογήθηκε επακριβώς από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και παρήγαγε θετικό δημοσιονομικό αποτύπωμα ήταν μία εργαλειοθήκη, η οποία παρέμεινε αναξιοποίητη από την κυβέρνηση συνειδητά.
Ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ επιμένει ότι η ακρίβεια είναι αποτέλεσμα συνδυασμένων και ανεξέλεγκτων μηχανισμών κερδοσκοπίας που αποσκοπούν στην απομείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών προς όφελος των μεγάλων αλυσίδων λιανικής, των τραπεζών, των παρόχων ενέργειας και των διυλιστηρίων.
Η δε γενική κυβέρνηση εμφανίζεται μεν να μεγεθύνει τα έσοδά της από τον ΦΠΑ, αλλά τα έσοδά της, επίσης, θα μεγεθύνονταν και μέσω της καταπολέμησης της ακρίβειας, άρα της αύξησης της κατανάλωσης.
Ως εκ τούτου, οι ιδιώτες αποκομίζουν πραγματικά υπερκέρδη και η κυβέρνηση ένα επικοινωνιακό άλλοθι δήθεν αυξημένων εσόδων, καθώς την ίδια στιγμή που εμφανίζεται να κερδίζει λίγα δισεκατομμύρια περισσότερο ΦΠΑ, οι πολίτες λόγω έλλειψης εισοδήματος αθετούν καταβολές προς τα ασφαλιστικά τους ταμεία και τα τραπεζικά τους δάνεια, ύψους πολλών περισσοτέρων δισεκατομμυρίων.
Κατά τεκμήριο, οι ασκούμενες πολιτικές έχουν εισάγει την ελληνική οικονομία σε ένα βαθύ υφεσιακό σπιράλ με προφανές και πρωτοφανές κοινωνικό αντίκτυπο, καθώς είναι αδιανόητο, χώρα μέλος της Ευρωζώνης, να έχει περισσότερο από 2,5 εκατομμύρια ανασφάλιστους και έναν στους δύο φοιτητές τριτοβάθμιους εκπαίδευσης να αναστέλλει ή και να διακόπτει τις προπτυχιακές σπουδές του.
Η παρούσα επίκαιρη επερώτηση κατατίθεται προκειμένου η κυβέρνηση να απαντήσει γιατί αγνοεί επιδεικτικά την πρόταση νόμου που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και ο ελληνικός λαός να πληροφορηθεί την ύπαρξη πραγματικών λύσεων που έχει καταθέσει θεσμικά η Αξιωματική Αντιπολίτευση και οι οποίες αν εφαρμόζονταν θα σταθεροποιούσαν την οικονομική και κοινωνική λειτουργία.
Μέσα από ένα ολιστικό σχέδιο αντιμετώπισης της ακρίβειας και καταστολής των μηχανισμών κερδοσκοπίας.
Τα μέτρα στα οποία καλούνται να απαντήσουν οι αρμόδιοι Υπουργοί και ο πρωθυπουργός χωρίζονται σε βραχείας, μέσης και μακράς διάρκειας εφαρμογής.
Στην Ελλάδα από το 2022 μέχρι και σήμερα παρατηρείται το φαινόμενο της τεράστιας απόκλισης της μέσης τιμής αναφοράς κόστους ανά μεγαβατώρα (ΜWH), όπου παρατηρούμε αποκλίσεις προς τα πάνω από 60% έως 70% σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο έως και 250% σε σχέση με τη φθηνότερη χώρα αναφοράς, που είναι η Ισπανία. Αυτό είναι προφανές ότι οφείλεται σε ολιγοπωλιακές πρακτικές των εν Ελλάδι παρόχων.
Επιπλέον, η Ελλάδα κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 κατέληξε να έχει τη μικρότερη αγοραστική δύναμη και το μικρότερο κατά κεφαλήν διαθέσιμο εισόδημα, όχι μόνο στην Ευρωζώνη, αλλά συνολικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Όλη αυτή η εικόνα επιβαρύνεται περαιτέρω από την αλματώδη αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή, ο οποίος παραμένει σταθερά υψηλότερος, ως προς τον ρυθμό αύξησής του, ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ο πληθωρισμός στο ράφι και στους λογαριασμούς υπερβαίνει κατά δύο ή τρεις φορές τον ήδη υψηλότερο πληθωρισμό στην Ευρωπαϊκή Ένωση που ανακοινώνει η Τράπεζα της Ελλάδας, ο οποίος ονομαστικός πληθωρισμός στην Ελλάδα είναι 3% και παραμένει σταθερά υψηλότερος κατά 65% μεσοσταθμικά από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2024.
Τούτων δοθέντων και με την κοινωνία να αδυνατεί να ανταπεξέλθει αξιοπρεπώς στο διαμορφωμένο κόστος ζωής στην Ελλάδα
Επερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
Πιο συγκεκριμένα:
1 α) Γιατί δεν έχει θεσπιστεί σε μόνιμη βάση ανώτατο περιθώριο μεικτού κέρδους στη διύλιση πετρελαίου και την παραγωγή προϊόντων διύλισης αυτού στο ύψος του μέσου όρου των αντίστοιχων αποδεδειγμένων περιθωρίων κέρδους της Ευρωπαϊκής Ένωσης με μηνιαία αναπροσαρμογή αντίστοιχη του εύρους διακύμανσης των τιμών του αργού πετρελαίου;
1β) Γιατί δεν έχει θεσπιστεί ανώτατο περιθώριο μεικτού κέρδους στους παραγωγούς και παρόχους ενέργειας στο ύψος του 5%, το οποίο αποτελεί, κατά την ισχύουσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το ανώτερο ποσοστό κέρδους για την αγορά ενέργειας;
1γ) Γιατί δεν έχει θεσπιστεί ανώτατο περιθώριο μεικτού κέρδους σε όλο το μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας στα προϊόντα που εισάγονται ή παράγονται στην Ελλάδα και τα οποία είναι είτε νωπά/τυποποιημένα τρόφιμα, είτε βιομηχανικά αγαθά (καταναλωτικά και διαρκή);
1δ) Γιατί δεν έχει θεσπιστεί η κατάργηση κάθε είδους επιβραβεύσεων/ εκπτώσεων που παρέχονται από τους εισαγωγείς/παραγωγούς σε μορφή προϊόντων ή πιστωτικού τιμολογίου στις συναλλαγές μεταξύ χονδρεμπόρων και λιανεμπόρων για χρονικό διάστημα αντίστοιχο της εφαρμογής κάθε μέτρου που περιλαμβάνεται στις παραγράφους 1α,1β και 1γ;
2. Επερωτάται ιδιαιτέρως ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Γιατί υπό τις κρατούσες συνθήκες στην αγορά δεν έχει προχωρήσει σε μείωση/κατάργηση των συντελεστών ΕΦΚ και ΦΠΑ για τουλάχιστον 1 χρόνο επί των πωλουμένων προϊόντων, τα οποία σχετίζονται άμεσα με την αξιοπρεπή διαβίωση του ανθρώπου, όπως αυτά αποφασίστηκαν και ταξινομήθηκαν σε 66 κατηγορίες, σύμφωνα με τον νόμο 5045/23;
Πιο συγκεκριμένα, γιατί δεν ενσωματώνει τις περιλαμβανόμενες στην πρόταση νόμου που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ την 1-4-2024 προβλέψεις μέτρων για αυτές τις 66 κατηγορίες βασικών αγαθών, και οι οποίες έχουν ελάχιστο δημοσιονομικό αποτύπωμα, απολύτως συμβατό με τις αντοχές της ελληνικής οικονομίας και ειδικότερα;
3. Επερωτάται ιδιαιτέρως ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Γιατί δεν έχει προχωρήσει στη συγκρότηση αυτοτελούς μονάδας μηχανισμού ελέγχου τιμών αγροτικών προϊόντων με σκοπό τη δημιουργία πλήρους συστήματος ιχνηλασιμότητας και καταγραφής της αξίας των αγροτικών προϊόντων σε όλα τα στάδια παραγωγής, αποθήκευσης, επεξεργασίας, μεταποίησης και τελικής διάθεσης και επιπλέον αυτών, την καταγραφή και τήρηση αρχείου των παραγόμενων ποσοτήτων των αποθηκευμένων ποσοτήτων, των πωλούμενων ποσοτήτων και κάθε άλλου στοιχείου διαμόρφωσης της τιμής πώλησης από τον παραγωγό έως τον καταναλωτή.
4. Επερωτάται ιδιαιτέρως ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
Αν εξετάζεται η καθιέρωση μείωσης, στα 9€,της μηνιαίας κάρτας απεριορίστων διαδρομών στα μέσα μαζικής μεταφοράς, μέτρο που έχει κατατεθεί στον δημόσιο διάλογο από τον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ και ως νομοθετική πρωτοβουλία πριν από λίγους μήνες.
5. Επερωτάται ιδιαιτέρως ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Γιατί νομοθετήθηκε μετά από πρωτοβουλία της κυβέρνησης, ο χαμηλότερος συντελεστής, 33%, όπως αυτός ορίζεται στον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/1854, ως Προσωρινή Συνεισφορά Αλληλεγγύης και δεν κατέθεσε νομοθετική πρωτοβουλία με μεγαλύτερο συντελεστή ( >33%) αφού η κοινοτική οδηγία δίνει αυτή την δυνατότητα;
ΟΙ ΕΠΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ
Παππάς Νίκος
Τζάκρη Θεοδώρα
Ακρίτα Έλενα
Αποστολάκης Ευάγγελος
Αυλωνίτης Αλέκος
Βέττα Καλλιόπη
Γαβρήλος Γιώργος
Γεροβασίλη Όλγα
Γιαννούλης Χρήστος
Δούρου Ειρήνη
Ζαμπάρας Μιλτιάδης
Θρασκιά Ουρανία
Καλαματιανός Διονύσης
Καραμέρος Γιώργος
Κασιμάτη Νίνα
Κεδίκογλου Συμεών
Κόκκαλης Βασίλης
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χάρης
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Νοτοπούλου Κατερίνα
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Παναγιωτόπουλος Ανδρέας
Παπαηλιού Γιώργος
Παππάς Πέτρος
Πούλου Γιώτα
Σαρακιώτης Γιάννης
Τσίπρας Αλέξης
Τσαπανίδου Πόπη
Φάμελλος Σωκράτης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γιώργος