Επίκαιρη ερώτηση Μ. Κριτσωτάκη, βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ προς την Υπουργό Τουρισμού: Χωρίς πολιτικό σχεδιασμό και ανταποδοτικότητα η συμμετοχή της κρουαζιέρας στον ελληνικό τουρισμό

Καθώς η φετινή τουριστική χρονιά οδεύει προς το τέλος της, οι κυβερνητικοί κύκλοι συνεχίζουν να θριαμβολογούν για τα μεγέθη των φετινών αφίξεων και εσόδων. Περίοπτη θέση στην κυρίαρχη επιχειρηματολογία περί “success story” στον τουρισμό έχει ο τουρισμός κρουαζιέρας, που φέτος γνώρισε άνοδο.

Ωστόσο, οι ανταποδοτικοί όροι προς το ελληνικό κράτος, την τοπική αυτοδιοίκηση και την κοινωνία, με τους οποίους αναπτύσσεται ο τουρισμός κρουαζιέρας αποδεικνύονται εξαιρετικά αναντίστοιχοι και περιορισμένοι. Μπορεί το 17% της κρουαζιέρας στην Ευρώπη, να επισκέπτεται ελληνικά λιμάνια, ωστόσο η Ελλάδα καταγράφει μόλις το 4% των ευρωπαϊκών εσόδων. Αντίστοιχα, παρότι η κρουαζιέρα γνωρίζει υψηλή ζήτηση (10% της συνολικής τουριστικής ζήτησης), συνεισφέρει μόλις το 4% των τουριστικών εσόδων της χώρας.

Στην πραγματικότητα, η κρουαζιέρα αποφέρει πραγματικά κέρδη πρωτίστως στους εφοπλιστές και δευτερευόντως σε λιμάνια αναχώρησης – εκκίνησης (όπου αναπτύσσονται και συμπληρωματικές δραστηριότητες ναυπήγησης, μεταφορών, διαμονής, τροφοδοσίας, καυσίμων, εξοπλισμού, επισκευών) και όχι διέλευσης, όπως κυρίως είναι τα ελληνικά.

Παράλληλα, η κρουαζιέρα θεωρείται το είδος διακοπών που επιβαρύνει περισσότερο το περιβάλλον, αφού η εκπομπή μεγάλων ποσοτήτων οξειδίου του αζώτου, διοξειδίου του άνθρακα και σωματιδίων αιθάλης και η μεγάλη διάχυση λυμάτων στις θάλασσες εβδομαδιαίως, θέτουν σε κίνδυνο την περιβαλλοντική ισορροπία και την υγεία των κατοίκων σε λιμάνια και παράκτιες περιοχές.

Τέλος, η πρόσφατη ανακοίνωση των ιδιοκτητών κρουαζιέρας περί μείωσης προσεγγίσεων σε ελληνικά λιμάνια της τάξεως του 25-30% για το 2014 έχει προκαλέσει αμηχανία στην κυβέρνηση. Ως πρόσχημα, προβάλλεται η έκρυθμη κατάσταση σε Αίγυπτο και Συρία, όμως, επί της ουσίας, υλοποιείται ο επανασχεδιασμός της κρουαζιέρας διεθνώς, όπως αυτός είχε εξαγγελθεί εδώ και δύο χρόνια από μεγάλους πολυεθνικούς ομίλους, με προσανατολισμό τις αγορές της Άπω Ανατολής.

Επειδή η αύξηση της κρουαζιέρας δεν οφείλεται σε σχεδιασμένη πολιτική εκ μέρους της κυβέρνησης, όπως αποδεικνύουν οι ελλείψεις σε πολιτικές υποδομών λιμένων, δημόσιων εσόδων, διαχείρισης κρίσεων, προβολής και προστασίας του περιβάλλοντος

Επειδή η κρουαζιέρα συνιστά μια δραστηριότητα, με αυστηρότερο χαρακτήρα “all inclusive”, εξαιρετικά ευαίσθητη στις κρίσεις στο χώρο του τουρισμού και με σοβαρές επιπτώσεις στο περιβάλλον και τη δημόσια υγεία

Ερωτάται η κυρία υπουργός:

1.    Με βάσει τα παραπάνω στοιχεία, σε τι ύψος υπολογίζονται τα έσοδα του κράτους και της τοπικής αυτοδιοίκησης από την κρουαζιέρα; Δικαιολογούν την τόσο υψηλή σημασία που δίνεται πολιτικά σε αυτή;

2.    Με ποιο εναλλακτικό στρατηγικό σχέδιο και συγκεκριμένες πολιτικές πρωτοβουλίες σκοπεύει να υπερβεί την εξάρτηση αφίξεων και εσόδων του ελληνικού τουρισμού από ενδεχόμενες κρίσεις όπως η αναμενόμενη μείωση του τουρισμού κρουαζιέρας για το 2014;

Ο ερωτών βουλευτής

Κριτσωτάκης Μιχάλης

Scroll