Έντονη ανησυχία για την ασφάλεια του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων περιοχών της Αττικής έχουν προκαλέσει οι μεθοδεύσεις της ΔΕΠΑ για την εκμίσθωση σκάφους μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα.
Συγκεκριμένα, η ΔΕΠΑ έχει προκηρύξει διαγωνισμό για την εκμίσθωση πλοίου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Όμως, η όλη διαδικασία του διαγωνισμού έχει προκαλέσει σοβαρά ερωτηματικά, αφού, σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου, τροποποιήθηκαν οι όροι της προκήρυξης έτσι ώστε το επίμαχο σκάφος να είναι το μοναδικό υποψήφιο.
Το ηλικίας 37 ετών πλοίο “Laieta”, όμως, αντιμετωπίζει σοβαρά τεχνικά προβλήματα και χρησιμοποιείται ελάχιστα τα τελευταία χρόνια. Ειδικότερα, το 2004, το σκάφος πραγματοποίησε μόνο 23 ταξίδια, το 2005 10 και το 2006 13. Συνολικά, δηλαδή, για την τριετία 2004-2006 πραγματοποίησε μόνο 46 ταξίδια, ενώ τα πλοία αυτής της κατηγορίας, χωρίς τεχνικά προβλήματα, πραγματοποιoύν τουλάχιστον 30 ταξίδια ετησίως. Καθίσταται σαφές ότι το εν λόγω σκάφος, την τελευταία τριετία έχει πραγματοποιήσει μόλις τα μισά ταξίδια συγκριτικά με άλλα τεχνικά άρτια σκάφη της κατηγορίας του.
Σημειώνεται επιπλέον ότι το σκάφος υπέστη μηχανική βλάβη το 2005 και έμεινε ακυβέρνητο πολλές ώρες στη Μεσόγειο, με κίνδυνο πρόκλησης σοβαρού ατυχήματος. Έκτοτε, όπως προκύπτει από αναφορές εξειδικευμένων διεθνών μέσων ενημέρωσης, το σκάφος έμεινε για τρεις μήνες σε ναυπηγείο για επισκευή και από το Νοέμβριο του 2006 παραμένει αγκυροβολημένο σε κόλπο της Ισπανίας, χωρίς να έχει εκτελέσει καμία μεταφορά.
Τις ανησυχίες μας επιτείνει το γεγονός ότι η διαχειρίστρια εταιρεία του σκάφους, η ισπανική Maritima del Norte-Auxiliar Maritima, έχει ιδιαίτερα βεβαρημένο παρελθόν, με χαρακτηριστική την πρόκληση πρόσφατα τεράστιας οικολογικής καταστροφής λόγω διαρροής πετρελαίου.
Μάλιστα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ζητήσει από τη ΔΕΠΑ το “πάγωμα” του σχετικού διαγωνισμού, ώστε να διασφαλισθεί η ορθή εφαρμογή του κοινοτικού δικαίου περί δημοσίων συμβάσεων. Παρόλα αυτά, η ΔΕΠΑ, που ελέγχεται κατά 65% από το ελληνικό Δημόσιο, προχώρησε τη διαδικασία κανονικά.
Κατόπιν των ανωτέρω, και επειδή είναι προφανές ότι οι μεθοδεύσεις που κατατείνουν στην επιλογή του σκάφους “Laieta” δημιουργούν εύλογα ανησυχία για τον ενδεχόμενο κίνδυνο πρόκλησης σοβαρών ατυχημάτων σε θαλάσσιες περιοχές της χώρας μας,
ερωτάται ο κ. υπουργός:
1) Αν αληθεύει ότι το σκάφος “Laieta” αντιμετωπίζει σοβαρά τεχνικά προβλήματα που εμποδίζουν την πλήρη αξιοποίησή του, γι αυτό ακριβώς και έχει πάψει να ταξιδεύει καθώς και το αρνητικό ιστορικό της διαχειρίστριας εταιρείας του σκάφους που προκάλεσε σοβαρή περιβαλλοντική μόλυνση στην Ισπανία μόλις λίγους μήνες πριν;
2) Αν ναι, γιατί επιμένει η διοίκηση της ΔΕΠΑ στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού με μοναδικό υποψήφιο σκάφος το “Laieta”, ενάντια ακόμη και στο αίτημα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής;
3) Με ποιο τρόπο η ΔΕΠΑ θα εγγυηθεί την ασφάλεια του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων περιοχών της Αττικής, όταν, με ιδιαίτερη ευκολία, παραγνωρίζει όλα όσα αρνητικά επισημάνθηκαν παραπάνω;
Ο ερωτών βουλευτής
Γιάννης Δραγασάκης