Τα τελευταία χρόνια με αμείωτη ένταση συνεχίζεται η απαξίωση των Ο.Α. στα πλαίσια της πολιτικής ιδιωτικοποίησης τους. Η μέθοδος της βραχυπρόθεσμης ενοικίασης αεροσκαφών που εφαρμόζεται από τον εθνικό αερομεταφορέα επιφέρει τεράστιες ζημίες στα οικονομικά της εταιρίας.
Με βάση τη διεθνή εμπειρία, οι σοβαρές εταιρίες, όταν παρουσιάζονται ελλείψεις για την κάλυψη των αναγκών του αεροπορικού τους δικτύου ανά τον κόσμο, συνηθίζουν να επιλέγουν δυο εναλλακτικές λύσεις . Η πρώτη είναι να προχωρούν σε αγορά αεροσκαφών μετά από εμπεριστατωμένες μελέτες σκοπιμότητας για τον τύπο του αεροσκάφους και η δεύτερη, να προχωρούν σε μακροχρόνιες μισθώσεις (dry leasing) ώστε τα αεροσκάφη αυτά να εκμισθώνονται με το φθηνότερο δυνατόν τίμημα, στο οποίο περιλαμβάνεται και η πλήρης τεχνική υποστήριξη από την εταιρία που τα ενοικιάζει.
Στην περίπτωση των Ο.Α. εδώ και 10 χρόνια, τουλάχιστον, ακολουθείται η απαράδεκτη αυτή πολιτική βραχυπρόθεσμης μίσθωσης (3μηνες μισθώσεις που ανανεώνονται για 2 χρόνια) με την οποία τριπλασιάζεται σε ορισμένες περιπτώσεις το κόστος λειτουργίας του ενοικιασμένου αεροσκάφους.
Εταιρίες όπως η HOLA, η Adriatica, κ.λ.π. από τις οποίες οι Ο.Α. μισθώνουν αεροσκάφη με βραχυπρόθεσμες μισθώσεις τα τελευταία χρόνια, είναι στην λίστα των εταιρειών στις οποίες τα αεροσκάφη εμφανίζουν βλάβες με μεγαλύτερη συχνότητα και σαν συνέπεια προκαλούν τεράστια οικονομικά και διοικητικά προβλήματα, με αποτέλεσμα την διασπάθιση δημόσιου χρήματος και την έντονη δυσφήμιση των Ο.Α. Με βάση την ενημέρωσή μας, στα βιβλία τεχνικού ελέγχου της τεχνικής βάσης των ΟΑ καταγράφονται αναλυτικά οι βλάβες στα συγκεκριμένα αεροσκάφη.
Δυστυχώς αυτή η απαράδεκτη κατάσταση δεν έχει προβληματίσει καθόλου την κυβέρνηση και παρουσιάζει ενδιαφέρον το τι θα πράξει εφεξής, μετά την είδηση ότι ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών, Π. Πούλιος διέταξε την διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης με αφορμή δημοσιεύματα για το ρήγμα στην άτρακτο αεροσκάφους που είχε ενοικιαστεί από τις Ολυμπιακές Αερογραμμές.
Η κυβέρνηση δεν πρέπει να βρει δικαιολογία στην προκαταρκτική αυτή εξέταση για να σιωπήσει και να αδρανήσει αναμένοντας το πόρισμα αλλά να σκύψει συνολικά στο πρόβλημα εφόσον και οι βλάβες είναι αρκετές και οι μέθοδοι αντιμετώπισης γνωστές. Το πρόβλημα επιβάλλει εδώ και τώρα υπεύθυνη αντιμετώπιση.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Γιατί οι Ο.Α. δεν ακολουθούν τα διεθνή πρότυπα μακροχρόνιας μίσθωσης ή δεν προχωρούν σε ορθολογική ανανέωση του στόλου στα πλαίσια ενός μεσοπρόθεσμου – μακροπρόθεσμου σχεδίου ανάπτυξης του δημόσιου εθνικού αερομεταφορέα;
2. Θα προωθήσουν σε βάθος έρευνα και έλεγχο προκείμενου να διαπιστωθούν και να αποδοθούν οι διοικητικές, οικονομικές και ενδεχόμενα ποινικές ευθύνες σε αυτούς που υιοθέτησαν μεθόδους βραχυπρόθεσμων μισθώσεων αεροσκαφών;
3. Τι μέτρα θα πάρει άμεσα η κυβέρνηση για να σταματήσει αυτή η απαράδεκτη κατάσταση, ώστε να συνεχίσουν οι Ο.Α. να καταγράφονται σαν η κορυφαία εταιρία στον κόσμο στον τομέα της πτητικής ασφάλειας βάσει των πινάκων της ΙΑΤΑ ;
Επίσης, καλούνται οι κ.κ. Υπουργοί να καταθέσουν όλα τα σχετικά έγγραφα που παρουσιάζουν τον κατάλογο των εταιριών από τις οποίες οι ΟΑ έχουν προχωρήσει σε μισθώσεις, τα συμβόλαια μίσθωσης των αεροσκαφών αυτών καθώς και τα βιβλία τεχνικού ελέγχου της τεχνικής βάσης της ΟΑ όπου εμφανίζονται οι βλάβες των συγκεκριμένων αεροσκαφών.
Ο ερωτών Βουλευτής
Λαφαζάνης Παναγιώτης