ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

08/10/2019

Απάντηση Κομισιόν σε Δημ. Παπαδημούλη για τη φορολογική δικαιοσύνη, φοροδιαφυγή και μη απόδοση ΦΠΑ στα κράτη-μέλη της ΕΕ

Απάντηση Κομισιόν σε Δημ. Παπαδημούλη για τη φορολογική δικαιοσύνη, φοροδιαφυγή και μη απόδοση ΦΠΑ στα κράτη-μέλη της ΕΕ



Επίτροπος Π. Μοσκοβισί σε Δημ. Παπαδημούλη: Προτεραιότητα της Κομισιόν η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής στην ΕΕ

Η Κομισιόν ενισχύει τις εθνικές αρχές στη συγκέντρωση και ανταλλαγή στοιχείων και γνώσης για τις εκτιμήσεις του φορολογικού κενού στον τομέα του ΦΠΑ, του φόρου εταιρειών, και της μεθόδου ενδοκοινοτικής απάτης ΦΠΑ μέσω αφανούς εμπόρου

o «Η συνεργασία των διοικητικών αρχών βελτιώνει τον εντοπισμό των επιχειρήσεων, που διαπράττουν απάτη στο πλαίσιο διασυνοριακών συναλλαγών, και δίνει τη δυνατότητα στη Eurofisc να διασταυρώνει στοιχεία με την Ευρωπόλ».

o Απάντηση της Κομισιόν σε ερώτηση του Δημ. Παπαδημούλη για τη φορολογική δικαιοσύνη, φοροδιαφυγή και μη απόδοση ΦΠΑ στα κράτη-μέλη της ΕΕ, η οποία ανέρχεται στα 825 δισ. ευρώ ετησίως.


Απάντηση έδωσε η Κομισιόν, δια του αρμόδιου Επιτρόπου της Οικονομικών, Νομισματικών Υποθέσεων και Φορολογίας, Πιερ Μοσκοβισί, στην ερώτηση του Αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Δημήτρη Παπαδημούλη, αναφορικά με τη φορολογική δικαιοσύνη, φοροδιαφυγή και μη απόδοση ΦΠΑ στα κράτη-μέλη της ΕΕ, η οποία ανέρχεται στα 825 δισ. ευρώ ετησίως.

Σύμφωνα με τον Επίτροπο Μοσκοβισί, η αντιμετώπιση του φαινομένου «κατέχει υψηλή θέση μεταξύ των προτεραιοτήτων της Επιτροπής».

Στην ερώτησή του ο Δημ. Παπαδημούλης αναφέρεται σε μελέτη της Ευρωομάδας των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών, που αναφέρεται τόσο σε πρακτικές όπως η απόκρυψη εισοδημάτων ή η δήλωση μη πραγματικών εξόδων, όσο και στη μη απόδοση ΦΠΑ.

Μάλιστα, ως προς τη μη απόδοση ΦΠΑ, τις πρώτες θέσεις λαμβάνουν οι χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα (VAT gap 29,2%), ενώ το λεγόμενο "tax gap" ξεπερνά στο 50% των κρατών μελών τις ετήσιες δαπάνες για την υγεία, με την Ιταλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία στις πρώτες θέσεις.

Στην ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ για τα μέτρα που λαμβάνει η Κομισιόν για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, αλλά και την ενίσχυση των κρατών-μελών στη διαδικασία πλήρους υπολογισμού της, ο Π. Μοσκοβισί επισημαίνει ότι "η Επιτροπή δημοσιεύει ετήσιες εκτιμήσεις του κενού τού φόρου προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) από το 2013 και συνεργάζεται στενά με τα κράτη μέλη για τη βελτίωση της ακρίβειας των εκτιμήσεων", ενώ έχει συγκροτήσει και "ομάδες έργου για το φορολογικό κενό προκειμένου να δοθεί στις εθνικές διοικήσεις η δυνατότητα να ανταλλάσσουν και να συγκεντρώνουν γνώσεις και εμπειρογνωμοσύνη σχετικά με τις εκτιμήσεις του φορολογικού κενού στον τομέα του ΦΠΑ, του φόρου εταιρειών, και της μεθόδου ενδοκοινοτικής απάτης ΦΠΑ μέσω αφανούς εμπόρου".

Ειδικότερα, για την περαιτέρω θωράκιση του καθεστώτος ΦΠΑ έναντι της απάτης, ο Επίτροπος αναφέρεται στην "ενίσχυση της διοικητικής συνεργασίας στον τομέα του ΦΠΑ, που βελτιώνει τον εντοπισμό των επιχειρήσεων που διαπράττουν απάτη στο πλαίσιο διασυνοριακών συναλλαγών και δίνει τη δυνατότητα στους υπαλλήλους του Eurofisc, του δικτύου για την καταπολέμηση της απάτης, να διασταυρώνουν τα δεδομένα απευθείας με τον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη συνεργασία στον τομέα της επιβολής του νόμου (Ευρωπόλ)".

Υπενθυμίζεται πως η Κομισιόν, σύμφωνα με τον Π. Μοσκοβισί, "πρότεινε τη μεταρρύθμιση του καθεστώτος ΦΠΑ της ΕΕ και υπέβαλε πρόταση που επιτρέπει στα κράτη μέλη να συλλέγουν και να ανταλλάσσουν δεδομένα πληρωμών προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι απάτες που σχετίζονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο", ενώ "η οδηγία για τη διοικητική συνεργασία (ΟΔΣ) και η πρώτη της τροποποίηση (ΟΔΣ2) προβλέπουν αυτόματη ανταλλαγή χρηματοοικονομικών πληροφοριών για λογαριασμούς που τηρούνται σε τράπεζες εντός της ΕΕ, μεταξύ των φορολογικών αρχών".

Στην ερώτηση του Δημ. Παπαδημούλη για την "αντιμετώπιση της νομότυπης φοροαποφυγής μεγαλοεπιχειρηματιών και επιχειρήσεων", ο Επίτροπος σημειώνει ότι "διάφορες τροποποιήσεις της οδηγίας για τη διοικητική συνεργασία διεύρυναν το πεδίο εφαρμογής της αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών και βελτίωσαν τη φορολογική διαφάνεια μέσω της ανταλλαγής διασυνοριακών φορολογικών αποφάσεων (ΟΔΣ3), ορισμένων ανά χώρα δεδομένων που αφορούν φορολογικές πληροφορίες πολυεθνικών επιχειρήσεων (ΟΔΣ4) και μέσω της υποχρεωτικής γνωστοποίησης ορισμένων φορολογικών μηχανισμών (ΟΔΣ6)".


Ακολουθούν πλήρεις η ερώτηση και η απάντηση:

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης
προς την Επιτροπή
Dimitrios Papadimoulis (GUE/NGL)

Θέμα: Φορολογική δικαιοσύνη, φοροδιαφυγή και μη απόδοση ΦΠΑ στα κράτη μέλη της ΕΕ

Πρόσφατα δημοσιεύματα για τη φοροδιαφυγή στα κράτη μέλη της ΕΕ (825 δισ. ευρώ ετησίως) επικαλούνται μελέτη της Ευρωομάδας των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών, που αναφέρεται τόσο σε πρακτικές όπως η απόκρυψη εισοδημάτων ή η δήλωση μη πραγματικών εξόδων, όσο και στη μη απόδοση ΦΠΑ. Μάλιστα, ως προς τη μη απόδοση ΦΠΑ, τις πρώτες θέσεις λαμβάνουν οι χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα (VAT gap 29,2%).
Κατά τη μελέτη, το λεγόμενο "tax gap" ξεπερνά στο 50% των κρατών μελών τις ετήσιες δαπάνες για την υγεία, με την Ιταλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία στις πρώτες θέσεις.

Ερωτάται η Επιτροπή:

1) Πώς θα ενισχύσει τα κράτη-μέλη για τον πλήρη υπολογισμό της φοροδιαφυγής και την ορθή δημοσίευση των σχετικών στοιχείων, με στόχο τη φορολογική δικαιοσύνη;

2) Ποια μέτρα λαμβάνει για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, ειδικά στους τομείς όπου αυτή βρίσκεται σε έξαρση;

3) Με ποια εργαλεία – τρέχοντα και επικείμενα - αντιμετωπίζει τη νομότυπη φοροαποφυγή μεγαλοεπιχειρηματιών και επιχειρήσεων;


Απάντηση του κ. Moscovici εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (1.10.2019)

1. Η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής κατέχει υψηλή θέση μεταξύ των προτεραιοτήτων της Επιτροπής. Η Επιτροπή δημοσιεύει ετήσιες εκτιμήσεις του κενού τού φόρου προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) από το 2013 και συνεργάζεται στενά με τα κράτη μέλη για τη βελτίωση της ακρίβειας των εκτιμήσεων1. Επιπλέον, η Επιτροπή συγκρότησε ομάδες έργου για το φορολογικό κενό προκειμένου να δοθεί στις εθνικές διοικήσεις η δυνατότητα να ανταλλάσσουν και να συγκεντρώνουν γνώσεις και εμπειρογνωμοσύνη σχετικά με τις εκτιμήσεις του φορολογικού κενού στον τομέα του ΦΠΑ, του φόρου εταιρειών, και της μεθόδου ενδοκοινοτικής απάτης ΦΠΑ μέσω αφανούς εμπόρου· οι εκθέσεις που προέκυψαν από αυτές τις εργασίες έχουν δημοσιευθεί234.

2. Σε συνέχεια του σχεδίου δράσης της για τον ΦΠΑ5, η Επιτροπή έχει διατυπώσει διάφορες προτάσεις για την περαιτέρω θωράκιση του καθεστώτος ΦΠΑ έναντι της απάτης. Η ενίσχυση της διοικητικής συνεργασίας στον τομέα του ΦΠΑ6 βελτιώνει τον εντοπισμό των επιχειρήσεων που διαπράττουν απάτη στο πλαίσιο διασυνοριακών συναλλαγών και δίνει τη δυνατότητα στους υπαλλήλους του Eurofisc, του δικτύου για την καταπολέμηση της απάτης, να διασταυρώνουν τα δεδομένα απευθείας με τον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη συνεργασία στον τομέα της επιβολής του νόμου (Ευρωπόλ). Επίσης, η Επιτροπή πρότεινε τη μεταρρύθμιση του καθεστώτος ΦΠΑ της ΕΕ7 και υπέβαλε πρόταση που επιτρέπει στα κράτη μέλη να συλλέγουν και να ανταλλάσσουν δεδομένα πληρωμών προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι απάτες που σχετίζονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο. Η οδηγία για τη διοικητική συνεργασία8 (ΟΔΣ) και η πρώτη της τροποποίηση9 (ΟΔΣ2) προβλέπουν αυτόματη ανταλλαγή χρηματοοικονομικών πληροφοριών για λογαριασμούς που τηρούνται σε τράπεζες εντός της ΕΕ, μεταξύ των φορολογικών αρχών10.

3. Όσον αφορά τη φοροαποφυγή, οι οδηγίες για την καταπολέμηση της φοροαποφυγής αντιμετωπίζουν ορισμένους από τους πλέον κοινούς μηχανισμούς φοροαποφυγής11. Επιπλέον, διάφορες τροποποιήσεις της οδηγίας για τη διοικητική συνεργασία διεύρυναν το πεδίο εφαρμογής τής αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών και βελτίωσαν τη φορολογική διαφάνεια μέσω της ανταλλαγής διασυνοριακών φορολογικών αποφάσεων (ΟΔΣ3)12, ορισμένων ανά χώρα δεδομένων που αφορούν φορολογικές πληροφορίες πολυεθνικών επιχειρήσεων (ΟΔΣ4)13 και μέσω της υποχρεωτικής γνωστοποίησης ορισμένων φορολογικών μηχανισμών (ΟΔΣ6)14.

 

____________________________________
1. https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/vat-gap-full-report-2019_en.pdf

2. https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/docs/body/tgpg_report_en.pdf

3. https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/tgpg-report-on-cit-gap-methodology_en.pdf

4. https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/tax_gaps_report_mtic_fraud_gap_estimation_methodologies.pdf

5. https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/action-plan-vat_en

6. https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/tax-cooperation-control/administrative-cooperation/vat-administrative-cooperation_en

7. COM(2017) 566 final, COM(2018) 329 final, COM(2017) 569 final, COM(2017) 568 final, COM(2017) 567 final.

8. Οδηγία 2011/16/ΕΕ του Συμβουλίου, της 15ης Φεβρουαρίου 2011, σχετικά με τη διοικητική συνεργασία στον τομέα της φορολογίας και με την κατάργηση της οδηγίας 77/799/ΕΟΚ, ΕΕ L 64 της 1.3.2011, σ. 1.

9. Οδηγία (ΕΕ) 2014/107 του Συμβουλίου, της 9ης Δεκεμβρίου 2014, ΕΕ L 359 της 16.12.2014, σ. 1.

10. Παρόμοιες συμφωνίες υπεγράφησαν με το Λιχτενστάιν, τον Άγιο Μαρίνο, την Ελβετία, το Μονακό και την Ανδόρα.

11. Οδηγία (ΕΕ) 2016/1164 του Συμβουλίου, της 12ης Ιουλίου 2016, ΕΕ L 193 της 19.7.2016, σ. 1· οδηγία (ΕΕ) 2017/952 του Συμβουλίου, της 29ης Μαΐου 2017, ΕΕ L 144 της 7.6.2017, σ. 1.

12. Οδηγία (ΕΕ) 2015/2376 του Συμβουλίου, της 8ης Δεκεμβρίου 2015, ΕΕ L 332 της 18.12.2015, σ. 1.

13. Οδηγία (ΕΕ) 2016/881 του Συμβουλίου, της 25ης Μαΐου 2016, ΕΕ L 146 της 3.6.2016, σ. 8.

14. Οδηγία (ΕΕ) 2018/822 του Συμβουλίου, της 25ης Μαΐου 2018, ΕΕ L 139 της 5.6.2018, σ. 1.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ