ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

16/02/2024

Ερώτηση Μεϊκόπουλου: Παρατείνεται η εγκατάλειψη του σιδηρόδρομου της Μαγνησίας - Ανάγκη αξιοποίησης των κτιρίων ΓΑΙΑΟΣΕ στη Θεσσαλία

Ερώτηση Μεϊκόπουλου: Παρατείνεται η εγκατάλειψη του σιδηρόδρομου της Μαγνησίας - Ανάγκη αξιοποίησης των κτιρίων ΓΑΙΑΟΣΕ στη Θεσσαλία



ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον κύριο Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών

ΘΕΜΑ: Παρατείνεται η εγκατάλειψη του σιδηρόδρομου της Μαγνησίας. Ανάγκη αξιοποίησης των κτιρίων ΓΑΙΑΟΣΕ στη Θεσσαλία

Τεράστιες είναι οι ζημίες που υπέστη το σιδηροδρομικό δίκτυο της Μαγνησίας σε όλο το εύρος του Νομού από τις καταστροφικές πλημμύρες που έπληξαν την περιοχή το μήνα Σεπτέμβριο (φαινόμενα Daniel και Elias).
Στη γραμμή που εκτελεί το ιστορικό Τρενάκι του Πηλίου, στη γραμμή Άνω Λεχωνίων - Μηλιές, είναι μέχρι και σήμερα αδύνατο να εκτελεστούν δρομολόγια. Πάνω από τριάντα (30) κατολισθήσεις έχουν προκληθεί από τα ορμητικά νερά σε πολλά σημεία της γραμμής Άνω Λεχωνίων - Μηλιές με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στο 25ο χιλιομετρικό σημείο. Η αποκατάσταση της γραμμής στο σημείο αυτό είναι δεδομένο ότι θα χρειαστεί και εκπόνηση ειδικής μελέτης.
Η μόνη ενέργεια που μέχρι στιγμής έχει γίνει προς την κατεύθυνση της αποκατάστασης των ζημιών στη γραμμή είναι αυτή της αυτοψίας που διενεργήθηκε από κλιμάκια του ΟΣΕ. Την ίδια ώρα, μέχρι σήμερα δεν έχει ανακοινωθεί κανένα χρονοδιάγραμμα για την έναρξη και ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης της γραμμής, ενώ δεν έχουν καν προϋπολογιστεί τα αναγκαία κονδύλια για τις εργασίες αποκατάστασης.
Το Τρενάκι του Πηλίου εκτελούσε το ιστορικό του δρομολόγιο μέσα από τις γραφικές διαδρομές του Πηλίου κάθε σαββατοκύριακο αλλά και με έκτακτα δρομολόγια εξυπηρετώντας πλήθος γκρουπ επισκεπτών και σχολικών εκδρομών ενισχύοντας την τουριστική προσέλευση στην περιοχή.
Η μεγάλη καθυστέρηση στην αποκατάσταση της γραμμής και στην επαναλειτουργία των δρομολογίων του Τρένου του Πηλίου και ενώ βρισκόμαστε μόλις λίγους μήνες πριν την έναρξη της θερινής τουριστικής σεζόν πλήττει το τουριστικό προϊόν της Μαγνησίας και μάλιστα σε ένα χρονικό σημείο που η αποκατάσταση του τουριστικού brand του Νομού θα έπρεπε να αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα για την Πολιτεία.
Η σιδηροδρομική γραμμή Βόλου – Λάρισας που αποτελεί τη μόνη σιδηροδρομική σύνδεση της Μαγνησίας με τον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα, παραμένει εδώ και πέντε μήνες εκτός λειτουργίας χωρίς να υπάρχει μέχρι σήμερα σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των αναγκαίων παρεμβάσεων.
Η κυβέρνηση αρνείται πεισματικά και χωρίς πειστική αιτιολογία να προχωρήσει στις εργασίες αποκατάστασης των περιφερειακών σιδηροδρομικών γραμμών (σ.σ. Βόλου - Λάρισας και Παλαιοφάρσαλου - Καλαμπάκας), καθώς, μέχρι σήμερα, δεν έχουν καν παραδοθεί οι απαραίτητες μελέτες των εργασιών αποκατάστασης.
Σύμφωνα με ανακοινώσεις αρμόδιων στελεχών, η αποκατάσταση της γραμμής θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025. Ωστόσο, οι τεράστιες καθυστερήσεις στη δρομολόγηση των εργασιών αποκατάστασης καθιστούν πρακτικά ανέφικτη την ως άνω προθεσμία.
Δυσοίωνη και άκρως ανησυχητική για τον προγραμματισμό και την υλοποίηση των αποκαταστάσεων κρίνεται και η πρόσφατη απόφαση της Hellenic Train για μεταφορά της αμαξοστοιχίας που εκτελούσε το δρομολόγιο Βόλος- Λάρισα από το σταθμό του Βόλου στο σταθμό της Λάρισας.
Η αμαξοστοιχία είχε εγκαταλειφθεί μετά τις πλημμύρες και βρισκόταν παροπλισμένη. Καθώς οι εργασίες αποκατάστασης δεν φαίνεται να προχωρούν μεταφέρθηκε στο σταθμό της Λάρισας, γεγονός καθόλου ευοίωνο για το μέλλον της σιδηροδρομικής γραμμής.
Η διακοπή λειτουργίας της γραμμής Βόλου – Λάρισας έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις τόσο στην καθημερινότητα των πολιτών που μετακινούνται μεταξύ των δύο πόλεων και οι οποίοι αποκλείονται από ένα βασικό μέσο μεταφοράς όσο και στην ομαλή λειτουργία του σιδηρόδρομου.
Μη εξυπηρετούμενο από την σιδηροδρομική γραμμή συνεχίζει να παραμένει και το ΠΕΒ-304 Προκεχωρημένο Εργοστάσιο Βάσης με ότι αυτό συνεπάγεται για την αποτελεσματική λειτουργία της κρίσιμης στρατιωτικής εγκατάστασης.
Η εγκατάλειψη του σιδηρόδρομου της Μαγνησίας και οι αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην αποκατάσταση του δικτύου μετά τις καταστροφικές πλημμύρες δημιουργούν αλυσιδωτά προβλήματα στην καθημερινότητα των πολιτών και την οικονομική ζωή της περιοχής. Μόνη λύση πολιτικής ευθύνης η άμεση και ασφαλής επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου της Μαγνησίας.
Την ίδια ώρα κτίρια που ανήκουν στην κυριότητα της ΓΑΙΑΟΣΕ και βρίσκονται κατά μήκος της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου - Καλαμπάκας θα μπορούσαν μετά από εργασίες αποκατάστασης να παραχωρηθούν στους πλημμυροπαθείς της περιοχής.
Τα κτίρια έχουν ιδιαίτερη πολιτιστική αξία καθώς αυτά αποτελούν ξενώνες και κατοικίες του παλαιού προσωπικού του ΟΣΕ (σταθμάρχες, μηχανοδηγούς κλπ) που εξυπηρετούσαν την παλαιά γραμμή. Σήμερα αποτελούν περιουσία της ΓΑΙΑΟΣΕ.
Η σωστή αποκατάστασή τους θα διασώσει την ταυτότητά τους ως πολιτιστικά μνημεία ενώ ταυτόχρονα θα συμβάλει έμπρακτα στη διευκόλυνση των πολλών πλημμυροπαθών της Θεσσαλίας που δεν έχουν τη δυνατότητα να επιστρέψουν στις κατοικίες τους εξαιτίας των πλημμυρών.
Κατόπιν των ανωτέρω,

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Για ποιο λόγο παρατηρούνται τόσο μεγάλες καθυστερήσεις στην έναρξη των εργασιών αποκατάστασης της γραμμής Άνω Λεχωνίων - Μηλιές που αποτελεί το δρομολόγιο του ιστορικού Τρένου του Πηλίου; Υπάρχει και αν ναι ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των εργασιών επισκευής της γραμμής;
2. Θα μπορέσει το Τρένο του Πηλίου να λειτουργήσει και να εξυπηρετήσει επισκέπτες την ερχόμενη τουριστική σεζόν;
3. Για ποιο λόγο παρατηρούνται τόσο μεγάλες καθυστερήσεις στην έναρξη των εργασιών αποκατάστασης της γραμμής Βόλου – Λάρισας που αποτελεί τη μόνη σιδηροδρομική σύνδεση της Μαγνησίας με τον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα;
4. Με δεδομένο ότι έχει ανακοινωθεί χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών αποκατάστασης και μέχρι σήμερα δεν έχουν καν παραδοθεί οι απαραίτητες μελέτες των εργασιών αποκατάστασης, θεωρεί ότι θα πετύχει τον στόχο ολοκλήρωσης των εργασιών μέχρι το 2025;
5. Προτίθεται να προχωρήσει στην αποκατάσταση των κτιρίων που ανήκουν στην κυριότητα της ΓΑΙΑΟΣΕ και βρίσκονται κατά μήκος της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου - Καλαμπάκας προκειμένου να διασωθεί η πολιτιστική τους ταυτότητα και να παραχωρηθούν στους πλημμυροπαθείς της περιοχής που δεν έχουν τη δυνατότητα να επιστρέψουν στις κατοικίες τους εξαιτίας των πλημμυρών;

Ο Ερωτών Βουλευτής

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ