ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

13/12/2023

Χρ. Γιαννούλης: Προϋπολογισμός κοινωνικής αναλγησίας και αφαίμαξης των αδύναμων στρωμάτων

Χρ. Γιαννούλης: Προϋπολογισμός κοινωνικής αναλγησίας και αφαίμαξης των αδύναμων στρωμάτων



Σημεία της ομιλίας του βουλευτή Α Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία και Τομεάρχη Ανάπτυξης στην Ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2024

Συνάδελφοι και συναδέλφισσες καλούμαστε σήμερα να συζητήσουμε και να ψηφίσουμε τον προϋπολογισμό της χώρας για το 2024, έναν προϋπολογισμό που το βασικό του χαρακτηριστικό είναι η κοινωνική αναλγησία, η αδικία, η προκλητική αφαίμαξη των αδύναμων στρωμάτων με την αύξηση των έμμεσων φόρων. Έναν προϋπολογισμό που τη μόνη ανάπτυξη που φέρνει, είναι στα χαρτιά.

Στο υπεραισιόδοξο σχέδιο του προϋπολογισμού, αναφέρεται επιτάχυνση της ανάπτυξης στο 3% από 2,3%, που ισχύει φέτος όταν η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική.

Δυστυχώς συνάδελφοι της συμπολίτευσης κανείς δεν συμμερίζεται την αισιοδοξία της κυβέρνησης. ΟΟΣΑ και Διεθνές Νομισματικό Ταμείο εκτιμούν πως ο ρυθμός ανάπτυξης θα υποχωρήσει στο 2%, ενώ και ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας σε σχετική αναφορά του επισήμανε ότι θα χρειαστεί να αναθεωρηθούν σημαντικά προς τα κάτω οι προβλεπόμενοι ρυθμοί ανάπτυξης για το 2024.

Και πως άραγε να επιτευχθούν ψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης όταν η Ελλάδα έρχεται τελευταία σε επενδύσεις στην ΕΕ σε ποσοστό του ΑΕΠ και απέχει περίπου 10% ή 21δις ετησίως από τον μέσο όρο της ΕΕ.

Την ανάπτυξη όμως δεν την καθορίζουν τα νούμερα αλλά η πραγματική οικονομία και σας θυμίζω, ότι η ευφορία για τις άμεσες ξένες επενδύσεις των προηγούμενων ετών δεν ανταποκρινόταν σε πραγματικές επενδύσεις, αφού οι επενδύσεις με σκοπό νέες εγκαταστάσεις ήταν και παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα με το μεγαλύτερο μέρος να αφορά τη διακίνηση ιδιωτικού χρήματος για συγχωνεύσεις και εξαγορές υφιστάμενων εταιρειών.

Στον προϋπολογισμό του 2024 προβλέπεται στο σχέδιο «Ελλάδα 2.0» η ένταξη 718 έργων και υποέργων συνολικού προϋπολογισμού 20,7 δισ. Ευρώ. Η υποεκτέλεση όμως των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης είναι γνωστή από τα στοιχεία του παρόντος κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου, παρά τις διαβεβαιώσεις ότι η ροή της χρηματοδότησης του Ταμείου Ανάκαμψης είναι σύμφωνη με τους στόχους που είχαν τεθεί.

Στα βασικότερα δε έργα-ορόσημα είχαν περιληφθεί και εκείνα τα οποία σχετίζονται με τομείς της εξοικονόμησης ενέργειας, των σιδηροδρόμων, της ψηφιοποίησης σε διάφορους τομείς αλλά και τον εκσυγχρονισμό της δικαιοσύνης.

Ωστόσο να θυμίσω ότι στις 31 Αυγούστου 2023, η ελληνική κυβέρνηση κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχέδιο αναθεώρησης του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Το σχέδιο αναθεώρησης κατατέθηκε δίχως προηγούμενη ενημέρωση και διαβούλευση και προέβλεπε να απενταχθούν έργα ύψους 800 εκατ. ευρώ, στα οποία μεταξύ άλλων περιλαμβανόταν τα ηλεκτρονικά διόδια, η ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου της Βόρειας Ελλάδας, έργα ύδρευσης, αλλά και αντιπλημμυρικά έργα. Και αυτό, παρά τις τεράστιες καταστροφές τις πυρκαγιές και τις πλημμύρες.

Και ενώ αυτή είναι η εικόνα της πραγματικής ανάπτυξης της χώρας οι καταναλωτές παλεύουν στην κυριολεξία με την πρωτοφανή κρίση του κόστους διαβίωσης.

Οι Έλληνες αναγκάζονται να ροκανίζουν τις αποταμιεύσεις τους για να εκπληρώσουν τις μηνιαίες υποχρεώσεις.

Και αυτά δεν τα λέω εγώ από αντιπολιτευτική διάθεση αλλά τα ευρήματα της 11ης πανευρωπαϊκής έρευνας European Consumer Payment Report όπου για την Ελλάδα αναφέρεται ότι το 56% αναγκάζεται να κάνει χρήση των αποταμιεύσεών προκειμένου να πληρώσει καθημερινά έξοδα και λογαριασμούς και το 83% επιδιώκει να μειώσει τα καθημερινά έξοδα.

Η ίδια έρευνα δείχνει ότι το 22% των καταναλωτών έχουν αποτύχει να πληρώσουν τουλάχιστον έναν λογαριασμό εγκαίρως τον τελευταίο χρόνο και σχεδόν 3 στους 10 καταναλωτές αναγκάζονται να δαπανούν περισσότερα από το μηνιαίο εισόδημά τους με τη μέση υπερβάλλουσα δαπάνη να υπολογίζεται σε 275 ευρώ. Τα χρήματα προέρχονται είτε από αποταμιεύσεις, είτε από κάρτες είτε από δανεικά.

Εδώ και δύο χρόνια οι πολίτες αυτής της χώρας είναι αντιμέτωποι με ένα πρωτοφανές κύμα ακρίβειας και αισχροκέρδειας. Η εκτίναξη του κόστους ζωής, είναι αποτέλεσμα μίας αναποτελεσματικής, ανεύθυνης και άτολμης κυβερνητικής πολιτικής.

Είναι ξεκάθαρο πλέον σε όλους, πως η εμμονή της κυβέρνησης σε ημίμετρα που δεν χτυπούν το πρόβλημα της ακρίβειας στη ρίζα του, δεν θα επιφέρει καμία ουσιαστική αλλαγή και το 2024. Τα πολυδιαφημιζόμενα «καλάθια», τα καρτελάκια στα ράφια των σούπερ μάρκετ, η ειδική σήμανση για προϊόντα με έκπτωση 5% αλλά ακόμη και τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν με καθυστέρηση δύο ετών, δεν κατάφεραν να αναχαιτίσουν, όπως αποδεικνύεται καθημερινά, το κύμα ακρίβειας που πλήττει την ελληνική κοινωνία.

Όταν ο πληθωρισμός στα τρόφιμα διατηρείται σε υψηλά επίπεδα φθάνοντας στο 9% και όταν οι ανατιμήσεις σε μία ευρεία γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών είναι πολύ πιο πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, δεν δικαιούται η κυβέρνηση Μητσοτάκη να κομπάζει για τις παρεμβάσεις της με στόχο την καταπολέμηση της ακρίβειας.

Δεν δικαιολογείται για παράδειγμα ένα συγκεκριμένο καθαριστικό γνωστής πολυεθνικής να κοστίζει σε super market της Γαλλίας 1,5 ευρώ και την ίδια στιγμή να πωλείται στην Ελλάδα 5 ευρώ.

Αυτόν τον πληθωρισμό της πλεονεξίας, την αύξηση δηλαδή των τιμών πέρα από τα επίπεδα που δικαιολογεί το αυξημένο κόστος παραγωγής την πληρώνουν οι μικρομεσαίοι και ασφαλώς όλοι οι εισοδηματικά ασθενέστεροι πολίτες.

Η χώρα είναι πρωταθλήτρια στην ακρίβεια και βρίσκεται στις πρώτες θέσεις για τον Οκτώβριο στην ακρίβεια των τροφίμων ανάμεσα στις ευρωπαϊκές χώρες. Έτσι αν και διαμορφώθηκε στο 3% ο πληθωρισμός για τον Νοέμβριο, ωστόσο, με τριπλάσιο ρυθμό διαμορφώνονται οι αυξήσεις στα τρόφιμα, που ήδη έφτασαν στο 9% για τον Νοέμβριο.

Ακολούθησαν τα είδη ένδυσης και υπόδησης με 6,4% οι υπηρεσίες και τα προϊόντα υγείας με 5,5% και τα καφέ, τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια με 4,7%.
Πάλι δεν τα λέω εγώ αυτά αλλά είναι η πραγματικότητα των αριθμών, όπως μας τα δίνει η Εurostat, σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα είναι τέταρτη στον πληθωρισμό τροφίμων στην Ευρώπη.

Υπενθυμίζω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2021, στην ομιλία του Αλέξη Τσίπρα στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, είχε παρουσιάσει δέσμη προτάσεων και μέτρων για την αντιμετώπιση του κύματος ακρίβειας, που όμως αγνοήθηκαν από την αλαζονική κυβέρνηση Μητσοτάκη.

Ειλικρινά νιώθουμε ότι έχουμε απέναντι μας μία κυβέρνηση αντιευρωπαϊστών. Δύο χρόνια τώρα αρνείστε να αξιοποιήσετε ακόμη και την εργαλειοθήκη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Είναι ενδεικτικό ότι αντί να μειώσετε τους έμμεσους φόρους, όπως έκαναν 13 χώρες στην Ε.Ε και πέτυχαν μείωση του πληθωρισμού τροφίμων, υφαρπάζεται τεράστια ποσά από τους φορολογούμενους καθώς τα έσοδα από τον ΦΠΑ προβλέπεται το 2024 να αυξηθούν στα 24,3 δισ. ευρώ, από 22,1 δισ. που προέβλεπε ο προηγούμενος προϋπολογισμός, δηλαδή πάνω από 2,2 δισ. ευρώ αύξηση.

Χωρίς εφαρμογή ορίων κέρδους, χωρίς εντατικούς ελέγχους στην αγορά και χωρίς μείωση των έμμεσων φόρων (ΦΠΑ και ΕΦΚ), όπως προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, η ακρίβεια θα συνεχίσει να ροκανίζει το εισόδημα της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας και να αμφισβητεί τη βιωσιμότητα της ελληνικής οικονομίας.

Η ακρίβεια δεν αντιμετωπίζεται με διαπιστώσεις, ημίμετρα και βιντεακια στο tik tok και το instagramm. Είναι πρόκληση για τη νοημοσύνη των πολιτών τα επικοινωνιακά «σκετσάκια» που στήνει η κυβέρνηση με τις «εφόδους» του Πρωθυπουργού σε σούπερ μάρκετ.

Και δεν είναι μόνο τα τρόφιμα. Γιατί βλέπετε είμαστε πρωταθλητές και στις τιμές ενέργειας, των καυσίμων καθώς έχουμε την ακριβότερη βενζίνη στην ΕΕ με όρους αγοραστικής δύναμης αλλά και στα έξοδα στέγασης.

Την ίδια ώρα η υπόσχεση του Πρωθυπουργού για αύξηση του μέσου μισθού του ιδιωτικού τομέα στα 1.500 ευρώ ως το έχει καταρριφθεί από τις φθινοπωρινές εκτιμήσεις της Κομισιόν, η οποία αναφέρει ότι οι πραγματικοί μισθοί θα αυξηθούν κατά 1,1% το 2023, κατά 1,3% το 2024, κατά 0,3% το 2025, τείνοντας να εκμηδενιστεί η αύξηση το 2026.

Στον παρόντα προϋπολογισμό δεν προβλέπεται ούτε καν αυτόματη τιμαριθμική αναπροσαρμογή που είναι πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία.

Επιτρέψτε μου να κάνω μία ειδική αναφορά στον «μεγάλο αδικημένο» της κυβέρνησης Μητσοτάκη τη Μικρομεσαία Επιχειρηματιοκότητα.

Δεν χρειάζεται να πω τίποτα περισσότερο από το να σας θυμίσω το πολύ πρόσφατο φορολογικό νομοσχέδιο, που έχει ως υποτίθεται ως σκοπό την πάταξη της φοροδιαφυγής αλλά επί της ουσίας στοχεύει στον αφανισμό της ΜικροΜεσαίας επιχειρηματικότητας, αφού εξαιρεί τις κεφαλαιουχικές εταιρείες και κυνηγά μόνο τις ατομικές.

Στην Ελλάδα όμως λειτουργεί πληθώρα πολύ μικρών και μικρών κυρίως οικογενειακών επιχειρήσεων, εξαιτίας και της επιλογής του αναπτυξιακού μοντέλου των παλαιότερων δεκαετιών. Οι Μικρομεσαίες επιχειρήσεις για να επιβιώσουν χρειάζονται ισχυρά μέτρα, που απουσιάζουν από τον φετινό προϋπολογισμό αλλά και από αυτόν που συζητάμε σήμερα.

Ρωτώ λοιπόν την κυβέρνηση:
1. Που προβλέπεται στον προϋπολογισμό η αναβάθμιση των εξαγωγικών δράσεων των ΜΜΕ προκειμένου να ενισχυθεί το ελλειμματικό ισοζύγιο εμπορικών συναλλαγών;
2. Που προβλέπεται στον προϋπολογισμό ο διαχωρισμός των χρεών και διαγραφή μέρους του χρέους που δημιουργήθηκε μετά την 1/3/2020 μέχρι και 31/12/2022 δηλαδή κατά την πανδημία για όλες τις ΜΜΕ, προς Δημόσιο, Ασφαλιστικά Ταμεία;
3. Που προβλέπεται στον προϋπολογισμό η ρύθμιση σε 120 δόσεις όλων των χρεών, πριν την 28/2/2020, με διαγραφή προστίμων και γενναία μείωση των προσαυξήσεων προς Δημόσιο, Ασφαλιστικά Ταμεία και Τοπική Αυτοδιοίκηση, για να ανασάνουν οι επιχειρήσεις;
4. Που προβλέπεται στον προϋπολογισμό η διαγραφή των οικονομικών απαιτήσεων του Δημοσίου, Ασφαλιστικών Ταμείων κατά κάθε πολίτη, πέραν των 30 ετών από τη δημιουργία της αρχικής οφειλής, αφού έχει εξαντληθεί κάθε προσπάθεια είσπραξης ή ρύθμισης της οφειλής;
5. Που προβλέπεται στον προϋπολογισμό η δημιουργία ειδικού ακατάσχετου επαγγελματικού λογαριασμού, που θα χρησιμοποιείται για τις πληρωμές μισθοδοσίας προσωπικού, προμηθευτών, Δημοσίου και Ασφαλιστικών Ταμείων, χωρίς δυνατότητα κατάσχεσης από οποιοδήποτε Δημόσιο ή Ιδιωτικό φορέα ή Επιχείρηση.;
6. Που προβλέπεται στον προϋπολογισμό ο περιορισμός της ανεξέλεγκτης κερδοσκοπικής διαχείρισης των επαγγελματικών μισθώσεων με θεσμοθέτηση ανώτατου ορίου μισθωμάτων σε σχέση με την αντικειμενική αξία της επαγγελματικής στέγης;
7. Που προβλέπεται στον προϋπολογισμό η θέσπιση κλιμακωτής χρέωσης ενέργειας μικρές επιχειρήσεις που θα αποδέχονται να συναλλάσσονται αποκλειστικά με ψηφιακό χρήμα, μέσω της υπαγωγής τους σε χαμηλότερη κλίμακα ΦΠΑ;
8. Που προβλέπεται στον προϋπολογισμό η θέσπιση ειδικού προγράμματος κινήτρων για την συνεργασία πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων λιανεμπορίου, προκειμένου να δημιουργήσουν προμηθευτικούς συνεταιρισμούς με έμφαση στην προμήθεια προϊόντων υψηλής εγχώριας προστιθέμενης αξίας;

Η απάντηση είναι ότι δεν προβλέπονται πουθενά για αυτό και έχουμε μια οικονομία που οι μεν πολίτες στενάζουν, η δε χώρα κατρακυλά στη διεθνή κατάταξη ανταγωνιστικότητας.

Ο προϋπολογισμός είναι σαφές ότι δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας και οδηγεί στη διεύρυνση των ανισοτήτων, των αδικιών και των αδιεξόδων.

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ