ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

14/06/2022

Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Θα συμμορφωθεί η Ελλάδα με την ευρωπαϊκή οδηγία 2022/362 αναφορικά με επιβολή τελών χρήσης του ΒΟΑΚ σε τακτικούς χρήστες;

Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Θα συμμορφωθεί η Ελλάδα με την ευρωπαϊκή οδηγία 2022/362 αναφορικά με επιβολή τελών χρήσης του ΒΟΑΚ σε τακτικούς χρήστες;



ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα: «Θα συμμορφωθεί η Ελλάδα με την ευρωπαϊκή οδηγία 2022/362 αναφορικά με επιβολή τελών χρήσης του ΒΟΑΚ σε τακτικούς χρήστες;»

Στις 4/3/2022 δημοσιεύτηκε η Οδηγία (ΕΕ) 2022/362 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την τροποποίηση των Οδηγιών 1999/62/ΕΚ, 1999/37/ΕΚ και 2019/520, όσον αφορά την επιβολή τελών στα οχήματα που χρησιμοποιούν ορισμένα έργα υποδομής. Σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 17 αιτιολογική σκέψη της Οδηγίας:

«Τα κράτη μέλη θα πρέπει να ενθαρρυνθούν να λαμβάνουν υπόψη τους κοινωνικοοικονομικούς παράγοντες κατά την εφαρμογή των συστημάτων επιβολής τελών για τη χρήση της οδικής υποδομής από τα επιβατικά αυτοκίνητα. Για παράδειγμα, τα τέλη για τα επιβατικά οχήματα μπορούν να προσαρμοστούν ώστε να αποφευχθεί η υπερβολική επιβάρυνση των τακτικών χρηστών.»

Ενώ, αναλόγως, με την υπ’ αριθ. 18 αιτιολογική σκέψη αναφέρεται ότι:

«Είναι ιδιαίτερα σημαντικό τα κράτη μέλη να θεσπίσουν ένα δίκαιο σύστημα επιβολής τελών, και ιδίως ένα σύστημα που δεν θα τιμωρεί τους χρήστες ιδιωτικών οχημάτων οι οποίοι, λόγω του τόπου κατοικίας τους στην επαρχία, σε δυσπρόσιτες ή απομονωμένες περιοχές, αναγκάζονται να χρησιμοποιούν τακτικότερα οδούς στις οποίες επιβάλλονται τέλη.»

Σε συνέχεια του παραπάνω σκεπτικού ο ευρωπαίος νομοθέτης παρουσιάζει τα ιδιαίτερα μέτρα με τα οποία η παραπάνω αρχή μπορεί να εξυπηρετηθεί αναφέροντας διαφορετικά καθεστώτα τελών χρήσης ή διοδίων των διερχόμενων οχημάτων του εθνικού οδικού δικτύου, συμπεριλαμβανομένων και υποδομών που έχουν υλοποιηθεί μέσα από συμβάσεις παραχωρήσεις. Μεταξύ των μέτρων που προβλέπονται περιλαμβάνονται π.χ. μειωμένα τέλη σε χρήστες οχημάτων φιλικά προς το περιβάλλον, ειδικά τιμολόγια για την αποφυγή συμφόρησης των σχετικών υποδομών αλλά και, κυρίως, ειδική τιμολόγηση κατοίκων που, εξαιτίας γεωγραφικών ιδιαιτεροτήτων της εκάστοτε περιοχής, δεν μπορούν να αποφεύγουν την χρήση των εν λόγω υποδομών σε καθημερινή βάση.

Επισημαίνεται ότι η οδηγία ορίζει σαφώς, ότι στο πλαίσιο της ενσωμάτωσής της στο δίκαιο των χωρών-μελών, μέχρι την 25 η Μαρτίου 2024 οφείλει να διέπει όλες τις συμβάσεις παραχώρησης που θα συναφθούν βάση δεσμευτικών προτάσεων στο πλαίσιο της διαδικασίας με διαπραγμάτευση μετά τις 24 Μαρτίου 2022, περίπτωση στην οποία εμπίπτει και ο ΒΟΑΚ.

Από τα παραπάνω καθίσταται εμφανές ότι η στρατηγική του να μην παρέχει η κυβέρνηση σημαντικές εκπτώσεις για την χρήση του ΒΟΑΚ στους μόνιμους κατοίκους του νησιού είναι προσωπική επιλογή του κ. Μητσοτάκη και ασύμβατη με το πνεύμα των νέων Ευρωπαϊκών Οδηγιών.

Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω,

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

1) Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα ενσωμάτωσης στην εθνική νομοθεσία της οδηγίας 2022/362;
2) Ποιες από τις εκπτώσεις, απαλλαγές διοδίων σε μόνιμους κάτοικους, συχνούς χρήστες, ΑΜΕΑ κ.λ.π, κατά τα προβλεπόμενα της άνωθεν οδηγίας, προτίθεται να εισάγει το Υπουργείο στην υπό διαπραγμάτευση σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Μαμουλάκης Χάρης

Αβραμάκης Λευτέρης

Αλεξιάδης Τρύφων

Αυλωνίτης Αλέξανδρος

Βαρδάκης Σωκράτης

Βαρεμένος Γιώργος

Γιαννούλης Χρήστος

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Θραψανιώτης Μανόλης

Καφαντάρη Χαρά

Μωραΐτης Θάνος

Νοτοπούλου Κατερίνα

Παππάς Νίκος

Πούλου Γιώτα

Σαρακιώτης Γιάννης

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Φάμελλος Σωκράτης

Φωτίου Θεανώ



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ