ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

09/02/2021

Θ. Φωτίου: Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο για τα πανεπιστήμια είναι κοινωνικά ανάλγητο, αντιεκπαιδευτικό, αντιαναπτυξιακό, πλήττει τα μεσαία και αδύνατα στρώματα και το μέλλον της χώρας

Θ. Φωτίου: Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο για τα πανεπιστήμια είναι κοινωνικά ανάλγητο, αντιεκπαιδευτικό, αντιαναπτυξιακό, πλήττει τα μεσαία και αδύνατα στρώματα και το μέλλον της χώρας



Σημεία ομιλίας της Θ. Φωτίου, αναπλ. Τομεάρχη για την Κοινωνική Αλληλεγγύη του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία, στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο του Υπ. Παιδείας για τα Πανεπιστήμια - Η κυβέρνηση δρα ως χορηγός των αμφίβολης ποιότητας κολεγίων, μειώνει τους πτυχιούχους των δημόσιων ΑΕΙ-ΤΕΙ για να αυξήσει την πελατεία τους -Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα υπερασπιστεί το μορφωτικό δικαίωμα της νεολαίας του τόπου μας και θα καταργήσει αυτόν τον ιστορικά καταδικασμένο νόμο

Στην ομιλία της στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο του Υπ. Παιδείας για τα Πανεπιστήμια, η Θ. Φωτίου τόνισε:
Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο κοινωνικά ανάλγητο. Αλλάζει τους όρους εισαγωγής στα πανεπιστήμια εν μέσω πανδημίας για 100.000 υποψηφίους και τις οικογένειές τους, που βιώνουν ελλειμματική εκπαίδευση και ανασφαλή ζωή.
Η κυβέρνηση θέλει να μειώσει δραστικά τον αριθμό των φοιτητών και εφαρμόζει δύο κόφτες: Ο πρώτος είναι η εκπαιδευτικά λανθασμένη και μη αξιοκρατική βάση του 10 στις Πανελλήνιες. Φέτος 1 στους 3 υποψηφίους δεν θα μπει στα ΑΕΙ-ΤΕΙ. Αν το 2020 ίσχυε το νομοσχέδιο, 25.000 από τους 75.000 που μπήκαν, θα έμεναν εκτός. Ο δεύτερος κόφτης αφορά όσους ήδη φοιτούν και που αν χάσουν πάνω από δύο χρονιές διαγράφονται και καταστρέφεται η ζωή τους στα 24-25 χρόνια τους.
Με τους δύο κόφτες η κυβέρνηση στοχεύει στο κλείσιμο περιφερειακών ΑΕΙ-ΤΕΙ που λειτουργούν με το ψευδές πρόσχημα ότι οι φοιτητές δεν παρακολουθούν και τα πτυχία τους δεν έχουν ζήτηση, ενώ είναι γνωστό ότι δεν καθορίζονται τα πτυχία που απαιτούνται σε μια χώρα από την αγορά εργασίας.
Η μείωση φοιτητών στα ΑΕΙ-ΤΕΙ πλήττει τώρα και στο μέλλον την ανάπτυξη της χώρας που χρειάζεται υψηλά καταρτισμένους πτυχιούχους για την εργασία και καινοτομία ώστε η παραγωγή της Ελλάδας να αναδιαρθρωθεί και να αποκτήσει προστιθέμενη αξία. Οι απόφοιτοι των πανεπιστημίων έχουν τα μικρότερα ποσοστά ανεργίας και φτώχειας και ανταποκρίνονται άμεσα, όπως απέδειξε η πανδημία, στις μεγάλες αλλαγές στην τηλεργασία και την παραγωγή.
Η μείωση των φοιτητών στα δημόσια ΑΕΙ-ΤΕΙ έχει ως μόνο στόχο την εξασφάλιση πελατείας στα κολέγια, που θα πληρώσει αδρά για πτυχία αμφίβολης αξίας, αφού τα κολέγια δεν έχουν βάση εισαγωγής και δεν αξιολογούνται.
Η κυβέρνηση δρα ως χορηγός των κολεγίων, μειώνει τους πτυχιούχους που σπουδάζουν δωρεάν στα κρατικά ΑΕΙ-ΤΕΙ και πλήττει πολλαπλά τη μέση και χαμηλότερη εισοδηματικά οικογένεια.
Για να βάλει την αστυνομία μέσα στα πανεπιστήμια η κυβέρνηση τα διαπομπεύει ως κέντρα ανομίας, διαπομπεύει τους πανεπιστημιακούς ως εθισμένους και υποταγμένους στη βία και προβάλλει μεμονωμένα καταδικαστέα περιστατικά ως καθημερινή κατάσταση.
Και όλα αυτά για τα ελληνικά πανεπιστήμια που κατετάγησαν φέτος μεταξύ των 200 έως 500 καλύτερων πανεπιστημίων σε όλο τον κόσμο σε σύνολο 30.000 και μεταξύ των 50 καλύτερων στα 3.262 της Ε.Ε. Και η ποιότητά των πανεπιστημίων κρίνεται από το επίπεδο των φοιτητών, το επίπεδο των διδασκόντων, την αναλογία διδασκόντων/διδασκομένων, τις δαπάνες για προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα και την έρευνα.
Τα πανεπιστήμια είναι ζωντανοί τρόποι γνώσης και έρευνας, εργαστήρια Δημοκρατίας. Ο νόμος που εισάγεται παραπέμπει στον ανάλογο χουντικό νόμο και είναι ιστορικά καταδικασμένος. Θα εκπέσει στην πράξη αλλά και στη συνείδηση του ελληνικού λαού.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα υπερασπιστεί το μορφωτικό δικαίωμα της νεολαίας του τόπου μας και θα καταργήσει αυτό το νόμο.

 

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία
Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο κοινωνικά ανάλγητο, αντιεκπαιδευτικό, αντιαναπτυξιακό, πλήττει τα μεσαία και αδύνατα στρώματα και το μέλλον της χώρας. Η κα Κεραμέως έκανε το αδιανόητο: Αλλάζει τους όρους εισαγωγής στα πανεπιστήμια μετά από 2 χρόνια πανδημίας για 100.000 υποψηφίους και τις οικογένειές τους που ζουν μία ελλειμματική εκπαίδευση και  μία ανασφαλή ζωή. Άλλες ευρωπαϊκές χώρες καταργούν τις εξετάσεις λόγω πανδημίας, η ΝΔ της χρησιμοποιεί για να εξοντώσει ψυχολογικά και οικονομικά τους υποψηφίους και τις οικογένειές τους. Ο στόχος είναι να μειωθούν και όσοι μπαίνουν στα ΑΕΙ και όσοι φοιτούν σε αυτά.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να μειωθεί δραστικά ο φοιτητικός πληθυσμός. Θέλει να το επιτύχει με δύο κόφτες που δεν έχουν καμία σχέση με εκπαιδευτικά κριτήρια:
Ο πρώτος κόφτης είναι οι βάσεις στις Πανελλήνιες. Φέτος 1 στους 3 υποψηφίους δεν θα μπει στα ΑΕΙ-ΤΕΙ. Η μείωση είναι τρομακτική. Χρησιμοποιήσαμε τα δεδομένα των Πανελλαδικών του 2020 και η προσομοίωση έδειξε ότι αν είχε εφαρμοστεί αυτό το σύστημα πέρυσι θα είχαν μείνει εκτός ΑΕΙ-ΤΕΙ 25.000 σε σύνολο 75.000 που μπήκαν. Είναι σωστό να υπάρχει βάση; Είναι αξιοκρατική η βάση; Ξέρετε πολύ καλά ότι αν στον ίδιο υποψήφιο δοθούν για το ίδιο μάθημα τα θέματα δύο διαφορετικών περιόδων, στα εύκολα παίρνει πάνω από το 10 και στα δύσκολα κάτω από 10.  
ο δεύτερος κόφτης αφορά όσους ήδη φοιτούν. Εάν κάποιος φοιτητής χάσει πάνω από δύο χρονιές διαγράφεται. Καταστρέφεται η ζωή ενός νέου στα 24-25 χρόνια του. Αντί να ενισχύσουμε τις οικογένειες για να ολοκληρώσουν τα παιδιά γρήγορα τις σπουδές τους, ετοιμάζετε οριζόντιες διαγραφές φοιτητών.
Με τους δύο κόφτες σκοπεύετε να κλείσετε υφιστάμενα περιφερειακά ΑΕΙ-ΤΕΙ διότι δήθεν οι φοιτητές δεν παρακολουθούν τις σπουδές και τα πτυχία τους δεν έχουν ζήτηση. Και αυτό είναι ψευδές. Δεν καθορίζονται τα πτυχία που απαιτούνται σε μια χώρα από την αγορά εργασίας. Ολόκληροι επιστημονικοί κλάδοι έχουν ζήτηση ή όχι ανάλογα με τις θέσεις εργασίας που ανοίγονται ή καταργούνται ευκαιριακά .
Η μείωση εισακτέων και όσων σπουδάζουν στα δημόσια ΑΕΙ-ΤΕΙ πλήττει τώρα και στο μέλλον την ανάπτυξη της χώρας η οποία απαιτεί πτυχιούχους υψηλά καταρτισμένους για την εργασία και καινοτομία ώστε η παραγωγή της Ελλάδας να αναδιαρθρωθεί και να αποκτήσει προστιθέμενη αξία.
Η πανδημία απέδειξε παγκοσμίως ότι έτοιμοι να ανταποκριθούν σε μεγάλες αλλαγές στον τρόπο εργασίας και στην παραγωγή είναι οι πτυχιούχοι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.  Τα κράτη καλούνται να αυξήσουν αυτούς τους πτυχιούχους. Η EUROSTAT και η ΕΛΣΤΑΤ αποδεικνύουν ότι οι απόφοιτοι των πανεπιστημίων έχουν τα μικρότερα ποσοστά ανεργίας και φτώχειας.
Γιατί λοιπόν μειώνετε τον φοιτητικό πληθυσμό των πανεπιστημίων; Για να εξασφαλίσετε πελατεία στα κολέγια. Είστε χορηγοί των κολεγίων που με τη σειρά τους είναι οι δικοί σας σπόνσορες όπως αποδείχτηκε και προεκλογικά.
Το νομοσχέδιο αυτό θίγει πολλαπλά τη μέση και χαμηλότερη εισοδηματικά οικογένεια, θίγει εν δυνάμει περισσότερες από 600.000 οικογένειες, το μέλλον της νέας γενιάς και την ανάπτυξη της χώρας. Όσοι μείνουν εκτός ΑΕΙ-ΤΕΙ οδηγούνται στα κολέγια για να πληρώνουν αδρά για πτυχία αμφίβολης αξίας .
Ακούμε το επιχείρημα ότι ο αριθμός πτυχιούχων είναι μεγάλος. Με τους κόφτες Μητσοτάκη-Κεραμέως δεν μειώνεται ο αριθμός πτυχιούχων. Αυτό που μειώνεται είναι ο αριθμός πτυχιούχων που σπουδάζουν δωρεάν, ενώ αυξάνονται αντίστοιχα οι πτυχιούχοι που πληρώνουν ακριβά τα πτυχία τους σε αμφιβόλου ποιότητας ιδιωτικά κολλέγια. Κι ας  μην ξεχνάμε ότι σε αυτά τα πτυχία των κολλεγίων η ΝΔ έδωσε επαγγελματικά δικαιώματα ίδια με αυτά των πανεπιστημίων που αρνήθηκε να δώσει στα ΤΕΙ . Και τα κολέγια δεν αξιολογούνται και δεν έχουν βάση εισαγωγής.
Για να βάλει την αστυνομία μέσα στα πανεπιστήμια η κυβέρνηση:
1ον: διαπομπεύει τα πανεπιστήμια ως κέντρα ανομίας
2ον: τους πανεπιστημιακούς ως εθισμένους και υποταγμένους στη βία. Μεμονωμένα καταδικαστέα περιστατικά γίνονται viral στην τηλεόραση και προβάλλονται σαν καθημερινή κατάσταση.
Είστε η μοναδική κυβέρνηση στην Ευρώπη που κατηγορεί τα ελληνικά πανεπιστήμια, αυτά που σε όλη την Ευρώπη, αλλά και παγκοσμίως, απολαμβάνουν τεράστιας εκτίμησης, τόσο για το επίπεδο των αποφοίτων τους, όσο και για την υψηλή κατάταξη που πετυχαίνουν.
Όλοι εσείς οι βουλευτές της ΝΔ που μιλάτε εδώ σήμερα υποτιμητικά για τα ελληνικά πανεπιστήμια αγνοείτε πραγματικά τι θα πει η κατάταξη του ΕΚΠΑ, του ΑΠΘ, του ΕΜΠ, του Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων, των Πατρών στα 200 έως 500 καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου σε σύνολο 30.000 ή στα πρώτα 50 σε σύνολο  3.262 της Ε.Ε.;
Τι δημιουργεί την ποιότητα στα πανεπιστήμια; Τρεις παράγοντες: α) το επίπεδο των φοιτητών, β) το επίπεδο των διδασκόντων, γ) η αναλογία διδασκόντων/διδασκομένων καθώς και οι δαπάνες για τα προπτυχιακά –μεταπτυχιακά και την έρευνα. Σε τι από αυτά απαντά το νομοσχέδιο; Σε τίποτα.
Η κυβέρνηση χρησιμοποιεί την πανδημία για να περάσει νόμους που πλήττουν το πανεπιστήμιο, τη νέα γενιά, την ελληνική οικογένεια, την ανάπτυξη και το μέλλον της χώρας.
Τα πανεπιστήμια είναι ζωντανοί τρόποι γνώσης και έρευνας. Είναι τόποι και εργαστήρια Δημοκρατίας. Δεν είναι τόποι πειθαρχίας και αστυνομοκρατίας. Δεν είναι τόποι χειραγώγησης της νεολαίας.
Αυτός ο νόμος που παραπέμπει στον ανάλογο χουντικό νόμο είναι ιστορικά καταδικασμένος. Θα εκπέσει στην πράξη αλλά και στη συνείδηση του ελληνικού λαού. Είναι ένας νόμος από το παρελθόν που κοιτάει στο παρελθόν, στις πιο γκρίζες και σκοτεινές μέρες των πανεπιστημίων.
Εμείς θα υπερασπιστούμε το μορφωτικό δικαίωμα της νεολαίας του τόπου μας και θα καταργήσουμε αυτό το νόμο.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ