-Η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε στενωπό. Πως κρίνετε τις μέχρι σήμερα κινήσεις της κυβέρνησης;
Από την μέχρι τώρα συμπεριφορά της κυβέρνησης φαίνεται ότι δεν ήταν προετοιμασμένη και δεν είχε σχέδιο για να αντιμετωπίσει την δύσκολη κατάσταση της χώρας. Για την κατάσταση του ελλείμματος και του χρέους και γενικότερα της διοικητικής και παραγωγικής αποδιοργάνωσης, παρά τα περί του αντιθέτου λεγόμενα, ήταν ενήμεροι. Εξάλλου στην καταγγελία αυτών ακριβώς των φαινομένων στήριξαν την προεκλογικής τους εκστρατεία.
Τα μέτρα της κυβέρνησης είναι ενταγμένα στο πλαίσιο του ίδιου οικονομικού μοντέλου που μας οδήγησε στην σημερινή τραγική κατάσταση και υποδηλώνουν την πλήρη και άνευ όρων υποταγή της στις νεοφιλελεύθερες επιταγές της Ε.Ε. Τα μέτρα αυτά επιβάλλουν επώδυνες θυσίες στην πλειοψηφία των πολιτών. Το κόστος δηλαδή και πάλι θα το υποστούν αποκλειστικά και μόνο αυτοί που δεν έχουν καμία ευθύνη. Για μια ακόμη φορά όλοι αυτοί που ωφελήθηκαν από την αύξηση του παραγόμενου πλούτου στη χώρα μας θα μείνουν στο απυρόβλητο. Ο περιορισμός του εισοδήματος των πολιτών προκειμένου να μειωθούν ελλείμματα και χρέος, θα οδηγήσει στο ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα. Σας θυμίζω την προεκλογική δήλωση του πρωθυπουργού «Το πάγωμα μισθών και συντάξεων είναι σα να σκοτώνεις την κότα που κάνει το χρυσό αυγό».
-Ποιες οι προτάσεις σας για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας;
Προκειμένου να σπάσει ο φαύλος κύκλος της δημιουργίας ελλειμμάτων τα οποία για να αντιμετωπιστούν απαιτούν όλο και πιο σκληρά δημοσιονομικά μέτρα που με τη σειρά τους αυξάνουν τα ελλείμματα, καταθέσαμε σαν κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ τρεις προτάσεις:
1. Να ασκηθεί πίεση στην Ε.Ε. και να διεκδικήσουμε συμμαχίες ώστε να υπάρχει η δυνατότητα απευθείας δανεισμού από την ΕΚΤ στις χώρες όπου ασκούνται έντονες κερδοσκοπικές πιέσεις.
2. Να προχωρήσει το Ελληνικό Δημόσιο έκδοση εντόκων γραμματίων με επιτόκιο υψηλότερο από το επιτόκιο των καταθέσεων, χαμηλότερο απʼ αυτό που δανείζεται η χώρα και να τα απευθύνει στην λαϊκή αποταμίευση. Η πρόταση αυτή σίγουρα δεν λύνει το πρόβλημα θα περιορίσει όμως τις μεγάλες ανάγκες ρευστότητας που έχει αυτή τη στιγμή το ελληνικό δημόσιο.
3. Να δημιουργηθεί δημόσιος πόλος του τραπεζικού συστήματος, έτσι ώστε να σπάσουν οι κερδοσκοπικές πιέσεις που ασκούνται από το σημερινό τραπεζικό καρτέλ πάνω σε ολόκληρη την κοινωνία.
Όλα αυτά θα πρέπει να συνοδευτούν με τον δραστικό περιορισμό της φοροδιαφυγής. Η χώρα μας είναι αρκετά μικρή και είναι εύκολο να εντοπιστούν οι έχοντες που φοροδιαφεύγουν. Πρέπει βέβαια να υπάρξει η θέληση για κάτι τέτοιο. Στον εντοπισμό της φοροδιαφυγής άλλες Ευρωπαϊκές χώρες ενεργοποιούν μηχανισμούς μεταξύ των οποίων και τις Υπηρεσίες Πληροφοριών. Ενώ στη χώρα μας οι μηχανισμοί που είναι επιφορτισμένοι με τον εντοπισμό και την πάταξη της δεν έχουν την απαιτούμενη στελέχωση και εκπαίδευση για κάτι τέτοιο με αποτέλεσμα να καθίστανται αναποτελεσματικοί.
-Τι προτείνετε για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και δη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της Βόρειας Ελλάδας και της Θεσσαλονίκης;
Αυτό που εμείς προτείνουμε σε επίπεδο επικράτειας έχει ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα για τις ΜΜΕ της Βορείου Ελλάδας και του Νομού της Θεσσαλονίκης αφού πλήττονται ακόμη περισσότερο από την οικονομική ύφεση. Εμείς προτείνουμε:
1. Διαμόρφωση ολοκληρωμένης πολιτικής για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις του πρωτογενούς, δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα της οικονομίας, στο πλαίσιο μιας ουσιαστικής τοπικής, περιφερειακής και κλαδικής αντιμετώπισης.
2. Εκπόνηση Αναπτυξιακού Νόμου ειδικά για Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις. Ως πρόταση εργασίας θα μπορούσε να αφορά επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών έως τα 3 εκατομμύρια ευρώ και μέχρι 30 απασχολούμενους.
3. Άμεση ενεργοποίηση και υλοποίηση των δράσεων του Δʼ ΚΠΣ. Ενίσχυση των κονδυλίων στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Δεν πρέπει να αποκλεισθούν οι εμπορικές και επιχειρήσεις Υπηρεσιών για δράσεις που αφορούν τον εκσυγχρονισμό τους, οι οποίες σε κάθε περίπτωση θα αποφασισθούν μετά από διάλογο με τις τριτοβάθμιες οργανώσεις τους.
4. Καθορισμός όρων χρήσης Γης:
α) Εμπορικές Ζώνες-Αμιγής κατοικία-Μεικτή χρήση κλπ.
β)Περιορισμός ίδρυσης υπεραγορών και υπερκαταστημάτων σύμφωνα με συγκεκριμένα κριτήρια.
γ)Μελέτες κυκλοφοριακών, περιβαλλοντικών, οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεων για όλη τη χώρα με ευθύνη των περιφερειών και των Νομαρχιών με την συνεργασία των παραγωγικών φορέων.
5. Ωράριο Λειτουργίας Εμπορικών Καταστημάτων.
6. Το παραεμπόριο το οποίο αντιπροσωπεύει το 35-45% του συνολικού εμπορίου στην Ελλάδα, χτυπά δεκάδες εμπορικών, μεταποιητικών, χειροτεχνικών μικρών επιχειρήσεων και επαγγελματικών κλάδων οι οποίες δεν επιβιώνουν στο καθεστώς του αθέμιτου ανταγωνισμού που δημιουργούν οι παράνομες-αδασμολόγητες και αφορολόγητες εισαγωγές από τρίτες χώρες
7. Χρηματοδότηση:
– θετική θεωρείται η διεύρυνση που επήλθε με τον Ν.3816/2010 για την ρύθμιση οφειλών επιχειρήσεων και επαγγελματιών προς τα πιστωτικά ιδρύματα, παρόλο που δεν περιλαμβάνει το σύνολο των ΜΜΕ και γιʼ αυτό ήμασταν κριτικοί στη συζήτηση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου ειδικά στο θέμα της ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ Α.Ε..
-Ενίσχυση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων (ΤΕΜΠΜΕ), με αύξηση του κεφαλαίου στα 300 εκατομμύρια ευρώ, ώστε να χρηματοδοτηθεί μεγαλύτερος αριθμός επιχειρήσεων. Αν είναι ταμειακά δύσκολο μπορεί να γίνει σε δύο φάσεις.
Η δική μας πρόταση βέβαια είναι η ίδρυση νέας δημόσιας τράπεζας (ή αξιοποίηση του ΤΕΜΠΕ ή μιας ήδη υπάρχουσας Τράπεζας με τον πλήρη δημόσιο έλεγχο της), ως τράπεζας Ειδικού Σκοπού, η οποία θα ασκεί εξαιρετικά ευνοϊκή χρηματοπιστωτική πολιτική προς τις Πολύ Μικρές Επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους σε αυτές. Η Τράπεζα αυτή θα είναι Ενδιάμεσος Φορέας Διαχείρισης των εθνικών και κοινοτικών προγραμμάτων που έχουν προσανατολισμό τις Πολύ Μικρές Επιχειρήσεις και τους Επαγγελματίες.
8. Φορολογία: Τα ποσά των ακάλυπτων (σφραγισμένων) επιταγών να θεωρούνται ως ζημίες ούτως ώστε να μην επιβαρύνονται φορολογικά οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις με εικονικά έσοδα που δεν πρόκειται ποτέ να εισπράξουν. Επαναφορά αφορολόγητου αποθεματικού
9. Εκπτώσεις: Καθορισμός σταθερών ημερομηνιών έναρξης και λήξης των εκπτώσεων.
10. Δημιουργία Λογαριασμού Εστίας Κοινωνικών Παροχών για τους ελεύθερους επαγγελματίες, στο πρότυπο της Εργατικής Εστίας. Η χρηματοδότηση θα επιβαρύνει τους ίδιους με την επιβολή 0,70 % επί των ασφαλιστικών τους εισφορών.
11. Ενίσχυση των δικτυώσεων των επιχειρήσεων.
Η κουλτούρα συνεργασίας μεταξύ των μικρών επιχειρήσεων του ίδιου ή διαφορετικού κλάδου απουσιάζει ιδιαίτερα μεταξύ των ελληνικών μικρών επιχειρήσεων, ενώ πρέπει να αναζητηθούν τρόποι αλλαγής αυτής της κουλτούρας τόσο μέσω της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης όσο και με ειδικά κίνητρα. Ωστόσο, η δημιουργία είτε οριζόντιων είτε κάθετων δικτυώσεων μεταξύ των μικρών επιχειρήσεων μπορεί να επιφέρει σημαντικές μειώσεις στα κόστη παραγωγής και διανομής και να εξασφαλίσει το απαραίτητο ελάχιστο μέγεθος που καθιστά συμφέρουσα την επένδυση σε τεχνολογία και καινοτομία. Στην αποτελεσματική επίτευξη του στόχου, θα μπορούσαν να συμβάλουν οι ελεύθερες επαγγελματικές οργανώσεις των μικρών επιχειρήσεων (Εμπορικοί Σύλλογοι, Σωματεία).
12.. Αντικατάσταση της «ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ Α.Ε.»
Αναμόρφωση πτωχευτικού δικαίου και Νέος Δημόσιος Φορέας Πιστοληπτικού Ελέγχου με αντικατάσταση της απαράδεκτης και ανάλγητης «ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ Α.Ε.» που ελέγχουν οι Τράπεζες, από μια Δημόσια υπηρεσία η οποία θα λειτουργεί με νέα, αποκλειστικά κοινωνικά και αναπτυξιακά κριτήρια.
13. Στήριξη του OAEE με κρατική κάλυψη των ελλειμμάτων του ΟΑΕΕ και στήριξή του για την αναβάθμιση των συντάξεων και των παροχών του.