Σ. Φάμελλος

Σ. Φάμελλος: «Η κυβέρνηση θέλει μια αδύναμη και εξαρτημένη Αυτοδιοίκηση – Με τον απαράδεκτο εκλογικό νόμο για τους δήμους θυσιάζουν τη Δημοκρατία»

Ομιλία του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτη Φάμελλου στην Ολομέλεια της Βουλής

Ευχαριστώ, κύριε πρόεδρε, κυρίες και κύριοι βουλευτές, κύριοι και κυρία υπουργέ, θα ήθελα ξεκινώντας να εκφράσω τη βαθιά μας θλίψη για τη μεγάλη καταστροφή που προκάλεσαν οι σεισμοί στη Βενεζουέλα. Εκφράζουμε την αμέριστη συμπαράσταση μας στον λαό της Βενεζουέλας και σε όλους όσοι δίνουν μάχη σήμερα στα συντρίμμια. Η σκέψη μας είναι προφανώς σε όσους δοκιμάζονται, αλλά και στην ελληνική κοινότητα της Βενεζουέλας.

Αλλά έρχομαι σε δύο θέματα του υπουργείου Εσωτερικών, τα οποία δεν είναι στον Κώδικα, αλλά νομίζω πρέπει να αναφερθούν:

Το πρώτο είναι το μείζον σκάνδαλο της διαρροής των προσωπικών δεδομένων και της παράνομης χρήσης τους για κομματικό συμφέρον. Η απόφαση του δικαστηρίου, κύριε υπουργέ, είναι κόλαφος για το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας. Καταδικάστηκε μία ευρωβουλευτής, η κα. Ασημακοπούλου, ένας γενικός γραμματέας που τοποθετήθηκε από τον κ. Μητσοτάκη και δύο κεντρικά στελέχη της Νέας Δημοκρατίας: υπεύθυνος Αυτοδιοίκησης, υπεύθυνος Αποδήμων.

Και δεν καταδικάστηκαν, γιατί απλά «έστειλε ένα email» η ευρωβουλευτής σας, αυτό προσπαθείτε να πείτε, αλλά γιατί τα προσωπικά δεδομένα 25.000 εκλογέων, που παρείχαν τα στοιχεία τους στο υπουργείο Εσωτερικών για να ασκήσουν εκλογικό δικαίωμα, τα κλέψατε ως κόμμα και τα κάνατε κομματικές λίστες της Νέας Δημοκρατίας.

Νομίζετε ότι θα σας αφήσουμε να σφυρίζετε αδιάφορα;

Το υπουργείο Εσωτερικών με την ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας, αντί να διαφυλάξει τα προσωπικά δεδομένα, όπως επιβάλλει η νομοθεσία, τα έκανε φέιγ βολάν με ψηφοθηρικό σκοπό, τόσο πολύ σέβονται τους απόδημους, τόσο πολύ στηρίζουν τον απόδημο Ελληνισμό. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να αντιμετωπίζουν τους πολίτες και τους απόδημους ως ψήφους. Και αυτό είναι τραγικό για την απαξίωση που επιφυλάσσει η Νέα Δημοκρατία για τους πολίτες.

Είναι μια κυβέρνηση αμέτρητων σκανδάλων, δεκάδων ελεγχόμενων από τη Δικαιοσύνη βουλευτών και υπουργών. Έχετε καταντήσει να είστε ο καλύτερος πελάτης της Ευρωπαίας Εισαγγελέως.

Ένα δεύτερο θέμα, εξίσου σημαντικό, είναι η κρίση που έχει προκύψει τους τελευταίους μήνες στα Προσφυγικά στην Αλεξάνδρας. Αφορά στη λειτουργία της Αυτοδιοίκησης, γι’ αυτό το βάζω στην ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών, αλλά και στην ευαισθησία και τον σεβασμό της ανθρώπινης ζωής.

Κύριοι υπουργοί, μεταφέρετέ το και στον κ. Λιβάνιο, έπρεπε να έχετε αναλάβει μια πρωτοβουλία, είναι θέμα της Περιφέρειας, χθες παρενέβη ο Δήμος και εσείς είστε απόντες και απούσα. Εδώ, λοιπόν, υπάρχει ερώτημα: Ποια πρωτοβουλία πήρατε; Ποιους καλέσατε για να λυθεί το πρόβλημα;

Έπρεπε να περιμένουμε, δηλαδή, να φτάσει στο όριο επιβίωσης μια ανθρώπινη ζωή; Τα Προσφυγικά είναι ένας ζωντανός χώρος προσφυγικής μνήμης του 1922, ένας χώρος κοινωνικής αλληλεγγύης, αλλά είναι και άρρηκτα συνδεδεμένος με τον αγώνα της Αντίστασης κατά του ναζισμού.

Η λύση δεν μπορεί να είναι οι εξώσεις και η ποινικοποίηση των κατοίκων. Γι’ αυτό και θέλω να το πω:

Χαιρετίζουμε την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων για τη διακοπή της ανάπλασης των Προσφυγικών από την Περιφέρεια και κυρίως γιατί συνετέλεσε στη διακοπή της απεργίας πείνας του κ. Αριστοτέλη Χαντζή. Ξέρετε, είναι μία νίκη της Αυτοδιοίκησης, είναι μια ανάσα ζωής, αλλά είναι μια ήττα μιας ανάλγητης Δεξιάς, που δεν την ένοιαζε. Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα.

Ας περάσω στον κώδικα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, να το πω εξαρχής:

Είναι μια σημαντική πρωτοβουλία να κωδικοποιείς τη νομοθεσία για τον χώρο της Αυτοδιοίκησης.

Γιατί; Γιατί η Αυτοδιοίκηση είναι ο πυρήνας της δημοκρατικής λειτουργίας μιας ευρωπαϊκής Πολιτείας. Ή τουλάχιστον θα θέλαμε η Ελλάδα να είναι μία ευρωπαϊκή Πολιτεία και θα θέλαμε η Αυτοδιοίκηση να είναι πυρήνας της Δημοκρατίας, αλλά δεν είναι με αυτή την κυβέρνηση που μπλέξαμε.

Γιατί στα χέρια της Νέας Δημοκρατίας η Αυτοδιοίκηση περνάει τις χειρότερες μέρες της. Μαζί με την υποβάθμιση των Δήμων τι γίνεται; Υποβαθμίζεται η ποιότητα ζωής, αλλά αδειάζει και το πορτοφόλι των δημοτών, με δημοτικά τέλη που βαρύνονται επιπλέον και από ιδιωτικοποιήσεις. Από την απαξίωση των Δήμων οι πολίτες πληρώνουν το «μάρμαρο», γιατί έχουν και χαμηλή ποιότητα υπηρεσίας και υψηλά δημοτικά τέλη και υποβάθμιση του κοινωνικού κράτους και της ποιότητας ζωής, αυτό είναι η Νέα Δημοκρατία. Πρόσφατα, οι δήμαρχοι από όλη την Ελλάδα με την ηγεσία της ΚΕΔΕ ήταν έξω από τη Βουλή, όταν συζητούσαμε τον Προϋπολογισμό πριν λίγους μήνες. Γιατί ήταν έξω από τη Βουλή; Γιατί μας έλεγαν ότι η κυβέρνηση τους έχει βάλει θηλιά στον λαιμό. Δεν μπορούν να επιβιώσουν χωρίς πόρους, χωρίς στελέχη και χωρίς πραγματικές αρμοδιότητες για τη χάραξη πολιτικής.

Τα οικονομικά των Δήμων εκπέμπουν σήμα κινδύνου, γιατί το νομοθετημένο ποσοστό που έπρεπε να παίρνουν οι Δήμοι σαν Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους, αντί να είναι 8,5 δισ. που προβλεπόταν για το 2026 νομοθετικά, είναι 2,7. Αν το πάρετε και με αναλογία σχετικά με το 2009, έχει υποδιπλασιαστεί το ποσοστό που παίρνουν οι Δήμοι από τον προϋπολογισμό. Και τότε ήταν δικαιολογία, τα προηγούμενα χρόνια, η χρεοκοπία. Τώρα που υπάρχει θηριώδες πλεόνασμα δισ. τι δικαιολογία έχετε;

Δίνετε λιγότερα λεφτά στους Δήμους και τους δίνετε και περισσότερες αρμοδιότητες. Κλασική επιλογή ασφυξίας, το επιλέξατε να ασφυκτιούν οι Δήμοι, τόσο ενδιαφέρεστε γι’ αυτούς. Γιατί για την κυβέρνηση, η Αυτοδιοίκηση πρέπει να είναι απλά το μακρύ χέρι του κράτους και φοροεισπρακτικός μηχανισμός. Γι’ αυτό και έχετε αφήσει τους Δήμους να λειτουργούν με το 50% του προβλεπόμενου από τους κανονισμούς προσωπικού, ενώ οι μόνιμες προσλήψεις γίνονται με το σταγονόμετρο.

Παράλληλα, τώρα, με τη Συνταγματική Αναθεώρηση, επιχειρείτε να φέρετε και έναν νέο πόρο, τοπικό πόρο, ή μια νέα δυνατότητα να επιβάλει η Αυτοδιοίκηση τοπικούς πόρους. Με ποιον σκοπό; Όχι να γίνει πιο δυνατή η Αυτοδιοίκηση, αλλά να κόψετε από τα λεφτά που είναι να τους δώσετε, αυτό θέλετε πρακτικά.

Προσέξτε τι θέλουν: Χρεοκοπημένους και αδύναμους πολιτικά Δήμους, που να ελέγχονται από το καθεστώς και να παρακαλούν για χρηματοδοτήσεις, φτωχούς εργαζόμενους, χαμηλές αμοιβές, εκβιαζόμενους συμβασιούχους, υψηλά δημοτικά τέλη, ιδιωτικοποίηση των δημοτικών λειτουργιών της Αυτοδιοίκησης.

Να μένουν λεφτά στα υπουργικά γραφεία για να κάνετε κι άλλες αναθέσεις και να μαζεύετε κι άλλες «γαλάζιες ακρίδες» δίπλα σας, αυτή είναι η χαρά του κ. Μητσοτάκη, αυτός είναι και ο στόχος του.

Να δούμε λίγο το σκάνδαλο της ανακύκλωσης με τα σπιτάκια; Να το συζητήσουμε λιγάκι το σκάνδαλο της ανακύκλωσης; Προσέξτε, στημένοι διαγωνισμοί με φωτογραφικές διατάξεις, ένας εξοπλισμός που αγοράστηκε πέντε φορές πάνω από την τιμή στις άλλες χώρες, τα σπιτάκια ανακύκλωσης.

Στον Δήμο Θεσσαλονίκης το κόστος του σκανδάλου ήταν για 48 σπιτάκια, 18,5 εκατομμύρια ευρώ. Και προσέξτε, ένας εξοπλισμός ο οποίος δεν επιτυγχάνει ανακύκλωση, τους το λέμε εδώ και επτά χρόνια, δεν έχουν αποτελέσματα. Βάλτε λίγο πόσα λεφτά δίνουν για κάθε σπιτάκι. Και ταυτόχρονα ο εξοπλισμός αυτός έχει ήδη χρηματοδοτηθεί από την εισφορά των πολιτών στην ανακύκλωση και τους δώσανε επιπλέον στο σκάνδαλο αυτό και 70 εκατομμύρια από το πρόγραμμα «Τρίτσης» και 62 εκατομμύρια από το ΕΣΠΑ. Ήρθε βέβαια τελικά η ΕΔΕΛ, η Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου και ανακάλεσε 40 εκατομμύρια, για να καταλάβετε το μέγεθος του σκανδάλου.

Και τώρα ελέγχει την υπόθεση η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, γιατί έξι χρόνια τα λέει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, αλλά η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κάνει πως δεν ακούει. Και ενώ γνωρίζουμε ότι υπήρξε ακόμα και πολιτική πίεση σε δημάρχους, που τιμωρήθηκαν πολιτικά γιατί δεν ήθελαν να βάλουν σπιτάκια του σκανδάλου. Αυτή είναι η Νέα Δημοκρατία.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, εμείς στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχουμε ένα διαφορετικό μοντέλο για την οικονομική ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης. Ναι, πρέπει να υπάρχουν κατοχυρωμένοι πόροι, οι οποίοι θα κατανέμονται απευθείας και αυτό πρέπει να είναι συνταγματική υποχρέωση και όχι να περιμένουν τη διάθεση της κυβέρνησης. Ταυτόχρονα, οι πόροι αυτοί πρέπει να απεικονίζουν και μια φορολογική μεταρρύθμιση, που δεν θα βαρύνει περισσότερο τους πολίτες, αλλά θα αποκεντρώσει πόρους στους φτωχότερους Δήμους. Έτσι θα ζήσει η περιφέρεια, γιατί με εσάς έχει ερημώσει.

Θα πρέπει να έχουν μόνιμο και εξειδικευμένο προσωπικό και να στηρίζονται οι κοινωνικές δομές και οι τοπικές υπηρεσίες. Δεν θέλουμε δημάρχους-ομήρους και υποτελείς, να περιμένουν έξω από τα γραφεία σας για να πάρουν κάποια χρηματοδότηση. Αντίθετα, πρέπει να έχουν αναπτυξιακό εργαλείο στα χέρια τους.

Τα προγράμματα «Φιλόδημος» της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ ήταν μεταρρύθμιση που έδωσε δύναμη στην Αυτοδιοίκηση.

Το Ταμείο Ανάκαμψης επί κυβέρνησης Μητσοτάκη ήταν μια μεγάλη χαμένη ευκαιρία, για να μην πω και ένα σκάνδαλο, αυτή είναι η πραγματικότητα κύριοι υπουργοί.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές ο Κώδικας δημιούργησε προσδοκίες όταν τον εξήγγειλε η κυβέρνηση. Τελικά, είναι πολύ κατώτερος των περιστάσεων. Η κωδικοποίηση διατάξεων πάντα έχει ένα θετικό πρόσημο, αλλά εδώ δεν υπάρχει ούτε καν κωδικοποίηση. Υπάρχουν αντιδραστικές αλλαγές μέσα στον Κώδικα ή δια του Κώδικα και καμία μεταρρύθμιση. Οι ρυθμίσεις που είχε ο Κώδικας υπολείπονται, όχι απλά των θέσεων μας, των προτάσεων της ΚΕΔΕ και της ΕΝΠΕ. Δεν έχετε τις προτάσεις της Αυτοδιοίκησης μέσα, δεν λύνετε τα μεγάλα και σοβαρά προβλήματα της Αυτοδιοίκησης, δεν μιλάω μόνο για τα οικονομικά -που είναι σοβαρά- αλλά και τις επιχειρησιακές και στρατηγικές λειτουργίες των Δήμων. Επειδή γνωρίζετε τον δημόσιο διάλογο της Αυτοδιοίκησης, όλος ο προοδευτικός χώρος: Πού είναι η τοπική ανάπτυξη; Πού είναι ο δημοκρατικός προγραμματισμός; Πού είναι η κοινωνική οικονομία; Πού είναι η κλιματική μετάβαση; Πού είναι η αποκέντρωση;

Δεν υπάρχουν στον Κώδικα, άγνωστες λέξεις. Θα μου πείτε «ψιλά γράμματα για αυτή την κυβέρνηση, η προτεραιότητα τους είναι οι “Φραπέδες” και οι “Χασάπηδες”, μόνο αυτό ξέρουν να κάνουν καλά».

Όμως υπάρχουν και βαθιά αντιδραστικές και συντηρητικές προβλέψεις μέσα στον Κώδικα, όπως ο απαράδεκτος εκλογικός νόμος. Να το πούμε πολύ απλά: Έχουν αναφυλαξία, δεν αντέχουν τις προοδευτικές συνεργασίες και δεν μπορούν να χωνέψουν ότι έχασαν τον Δήμο Αθηναίων.

Και τώρα νομοθετούν, ώστε να μην υπάρχει τέτοια εξέλιξη στο μέλλον. Δηλαδή, να μην υπάρχει μία δημόσια και διαφανής συνεργασία προοδευτικών ψηφοδελτίων στον δεύτερο γύρο. Γιατί; Γιατί πολύ απλά στο DNA σας είναι οι συμφωνίες να γίνονται κάτω από το τραπέζι και πριν από την πρώτη κάλπη. Άκουσα τον εισηγητή σας να ανησυχεί για τη διχόνοια που θα δημιουργήσει ο δεύτερος γύρος στους αποτυχόντες υποψηφίους του πρώτου γύρου. Δηλαδή τους τάζουν ότι θα βγούνε, δεν βγαίνουν, και φοβάστε τον θυμό των υποψηφίων των δικών σας. Αν είναι δυνατόν. Και γι’ αυτό αλλάζουν το εκλογικό σύστημα. Προσέξτε: Η Δημοκρατία και το ευρωπαϊκό κεκτημένο είναι DNA της Αυτοδιοίκησης. Και τώρα έρχεστε να το καταργήσετε. Για εσάς όλα αυτά είναι ψιλά γράμματα.

Τώρα, θα μου πείτε, εσείς έχετε ανεχτεί να υπάρχει σύστημα παρακολουθήσεων μέσα από το Μαξίμου, με τη Δημοκρατία των ΟΤΑ θα ασχοληθείτε; Θέλουν ένα σύστημα, το οποίο δεν χρειάζεται ούτε 42% για να αναδειχθεί ο συνδυασμός. Γιατί; Γιατί, λέει, θα συγκεντρώσει «ψήφους συμπάθειας». Επιτρέψτε μου λοιπόν, τώρα, να θυμηθώ κάτι που έγινε χθες το βράδυ εδώ, στο προαύλιο της Βουλής. Ο μεγάλος Έλληνας συνθέτης, τον οποίο απολαύσαμε, ο Σταύρος Ξαρχάκος, παρουσίασε ένα νέο τραγούδι με στίχους της κας Νικολακοπούλου. Ξέρετε ένα κομμάτι αυτού του ωραίου τραγουδιού τι λέει;

«Ψηφίζεις για το αύριο και σου βγαίνει το χθες». Ε, σας αφιερώνω λοιπόν τον τίτλο αυτόν, γιατί αυτό είναι το νομοσχέδιο σας.

Και αυτά σας τα λέει και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής: «Ενέχει κίνδυνο ανεπαρκούς αντιπροσωπευτικότητας του αποτελέσματος και διασφάλισης της διαφάνειας του εκλογικού ανταγωνισμού». Ένας συνδυασμός, δηλαδή, του 25% θα παίρνει το 60% των εδρών. Φοβεροί εκλογομάγειρες!

Επικαλείστε την περικοπή του κόστους του δεύτερου γύρου ως λόγο γι’ αυτό το καινοφανές σύστημα. Ερώτημα: Την περικοπή των δημοκρατικών επιλογών των πολιτών δεν την σκέφτεστε; Βάζετε την περικοπή του κόστους δίπλα στη δημοκρατική επιλογή του πολίτη και λέτε «είναι καλύτερο να κόψουμε τη δημοκρατική επιλογή του πολίτη για να κερδίσουμε λίγους πόρους»; Δηλαδή, θυσιάζετε τη Δημοκρατία με πρόσχημα το κόστος των εκλογών.

Ερωτώ: Το ένα δισ. που κλάπηκε από «γαλάζιες ακρίδες» στον ΟΠΕΚΕΠΕ δεν σας ένοιαζε; Τώρα σας νοιάζουν τα λεφτά; Για απαντήστε σε αυτό, κύριοι υπουργοί. Για ένα κόμμα το οποίο χρωστάει 500 εκατομμύρια δανεικά και αγύριστα στις τράπεζες, τολμάτε να επικαλείστε δικαιολογία κόστους για μία δημοκρατική διαδικασία; Η απάντηση είναι απλή: Θέλετε να βγαίνουν οι δικοί σας. Ξεκάθαρα τοποθετήθηκε και ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο κ. Προκόπης Παυλόπουλος, ότι δεν μπορεί να θεσπίζονται εκλογικά συστήματα, τα οποία τείνουν να κατοχυρώσουν στην εκάστοτε κυβέρνηση την πλειοψηφία των ηγεσιών Δήμων και Περιφερειών.

Με τον Κώδικα μεταφέρετε, επιπλέον, πιο συντηρητικά τον άξονα των πολιτικών. Γιατί μεταφέρετε αρμοδιότητες στον Δήμαρχο και σε ολιγομελή όργανα και αφαιρείτε αρμοδιότητες από τα συμβούλια. Το αντίθετο, δηλαδή, από ότι κάνει η Ευρώπη. Γιατί ακόμα και αυτά που επικαλείστε ως «ευρωπαϊκά παραδείγματα», που δεν έχουν δεύτερο γύρο, είναι γιατί τα δημοτικά συμβούλια αποφασίζουν ακόμα και για τον δήμαρχο. Αυτό σημαίνει Δημοκρατία και Αυτοδιοίκηση.

Ως προς τους εργαζόμενους: Πρέπει να κλείσει αυτό το κεφάλαιο της ομηρίας των συμβασιούχων και οι Δήμοι πρέπει να είναι στελεχωμένοι με εξειδικευμένο και μόνιμο προσωπικό. Αυτές είναι και οι διεκδικήσεις της ΠΟΕ-ΟΤΑ, τους συναντήσαμε και στηρίζουμε τα αιτήματα τους και τις απεργίες τους.

Είναι θετική η διάταξη για την ένταξη σε μόνιμες θέσεις των συμβασιούχων των κοινωνικών προγραμμάτων, του ΕΣΠΑ. Ναι, αλλά πρέπει να περιλάβετε και τους διοικητικούς, που έχουν μπει με όρους ΑΣΕΠ. Γιατί εξαιρείτε μία κατηγορία εργαζομένων; Και ως προς την απαράδεκτη διάταξη Βορίδη – που παρενέβαινε στη συζήτηση μέσω δικαστηρίου των εργαζομένων, των συμβασιούχων, με τις διοικήσεις των Δήμων – καλώς κάνετε ένα πρώτο βήμα περιορισμού του πεδίου εφαρμογής, αλλά γιατί δεν το κάνετε πλήρες; Γιατί θέλετε εργαζόμενους δύο ταχυτήτων και αφήνετε σε ένα ποσοστό 30% των εργαζομένων συμβασιούχων να εφαρμόζεται αυτή η απαράδεκτη παρέμβαση;

Θα ήθελα όμως και μία διευκρίνιση, δεν ξέρω αν γνωρίζετε, να μας τη δώσετε, σχετικά με τις ΔΕΥΑ. Προσέξτε: Στον Κώδικα παρουσιάζετε ότι είναι οικειοθελείς οι συγχωνεύσεις των ΔΕΥΑ, αν το αποφασίσουν τα δημοτικά συμβούλια, που είναι και οι ιδιοκτήτες των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης και των υπηρεσιών. Όμως ο κ. Παπασταύρου, στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επιμένει σε υποχρεωτικές συγχωνεύσεις και σε συγχωνεύσεις και με την ΕΥΔΑΠ για την ευρύτερη περιοχή της Στερεάς Ελλάδας, όχι μόνο της Αττικής, και με την ΕΥΑΘ στην Κεντρική Μακεδονία. Τελικά τι ισχύει; Δόκτωρ Τζέκιλ και Μίστερ Χάιντ με μόνο στόχο την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών ύδρευσης; Και έχετε και παρελθόν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αλλά θα μου πείτε, εδώ ιδιωτικοποιήσατε το νερό άρδευσης στη Θεσσαλία μετά την τραγική πλημμύρα, για την οποία έχετε και σοβαρές ευθύνες.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, δεν θα μπορούσα να αφήσω εκτός σχολιασμού και το σχέδιο αφαίρεσης των πολεοδομιών από τους Δήμους. Το σενάριο είναι να μεταφερθούν στο Κτηματολόγιο. Και γίνεται όλο αυτό, ενώ συζητάμε για ένα μεγάλο γαλάζιο σκάνδαλο στις πολεοδομίες, που έφτανε μέχρι και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Και με κεντρικά στελέχη, όχι στους Δήμους, στην Αποκεντρωμένη και στην Κεντρική Διοίκηση -γιατί χρησιμοποιούν ως επιχείρημα τον «κίνδυνο διαφθοράς στους Δήμους».

Ποια είναι η αλήθεια όμως; Πάμε λίγο πιο πίσω… Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με τον νόμο 4495/2017 έκανε μια μεγάλη μεταρρύθμιση στη δόμηση. Τι έκανε; Άλλη υπηρεσία εκδίδει την άδεια δόμησης κι άλλη ελέγχει τη νομιμότητα και τα αυθαίρετα. Και κάναμε Παρατηρητήρια Δόμησης στο δευτεροβάθμιο επίπεδο. Είχε γίνει και προγραμματισμός προσλήψεων, για να ξέρετε, εκείνη την περίοδο, παρότι ήμασταν σε χρεοκοπία. Έτσι υπάρχει ασφάλεια δικαίου.

Τι έκανε η Νέα Δημοκρατία; Προσέξτε τώρα πού φτάσανε. Ακύρωσαν τα  Παρατηρητήρια Δόμησης, δεν προσέλαβαν δηλαδή το προσωπικό, άφησε στην άκρη τους μηχανισμούς ελέγχου, άφησε τις υπηρεσίες δόμησης υποστελεχωμένες και τώρα, αφού αποδυνάμωσε το σύστημα, επικαλείται τον κίνδυνο σκανδάλων για να βγάλει μια μεγάλη λύση. Να πάρουμε τις ΥΔΟΜ, τις Υπηρεσίες Δόμησης, να τις πάμε στο Κτηματολόγιο. Δηλαδή αλλάζουμε ταμπέλα στην πόρτα και αυτό το ονομάζουμε «μεταρρύθμιση».

Στο Κτηματολόγιο, δε, κάνανε πρόσφατα μια φιέστα ολοκλήρωσης του Κτηματολογίου. Για να κρύψουν τι; Ότι το Κτηματολόγιο νοσεί. Οι πολίτες, οι δικηγόροι, οι μηχανικοί ξέρουν ότι περιμένουν μέρες για να εξυπηρετηθούν και ότι υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες υποθέσεις στον πάγο, με εκκρεμότητα δηλαδή στους τίτλους, ανασφάλεια δικαίου και ταλαιπωρία στους πολίτες. Γιατί; Γιατί η Νέα Δημοκρατία αποφάσισε να κλείσει το Κτηματολόγιο, χωρίς να ελεγχθεί η νομιμότητα των τίτλων. Άρα είναι σαν να έχουμε Κτηματολόγιο, αλλά δεν θα έχουμε Κτηματολόγιο. Και αυτό το λέει και το Ελεγκτικό Συνέδριο στην πρόσφατη τεκμηρίωση του. Τραγικό να υπάρχουν εκκρεμότητες σε κτηματολόγιο ευρωπαϊκής χώρας.

Και τώρα, με δικαιολογία τα σκάνδαλα, που δεν είναι των Δήμων, είναι της κυβέρνησης, στέλνει τις πολεοδομίες στο Κτηματολόγιο λέγοντας ότι «η διαφθορά αντιμετωπίζεται με αλλαγή υπηρεσιών».

Λοιπόν, να το πούμε απλά: Η διαφθορά στην Ελλάδα αντιμετωπίζεται μόνο με αλλαγή κυβέρνησης και μάλιστα να φύγει το συντομότερο η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Γιατί στο ερώτημα «ποιος ακύρωσε τις μεταρρυθμίσεις, ποιος οργάνωσε το επιτελικό κράτος για να καλύπτει τη διαπλοκή», η απάντηση είναι μία:

Το καθεστώς Μητσοτάκη.

Οι ευθύνες, ξέρετε, έχουν και ονοματεπώνυμο και χρώμα και κόμμα.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, η κυβέρνηση θέλει μια Αυτοδιοίκηση αδύναμη, εξαρτημένη από την κυβέρνηση, ευάλωτη στις πιέσεις και τα κομματικά κελεύσματα. Η δική μας πρόταση είναι εκ διαμέτρου αντίθετη. Εμείς πιστεύουμε στην ενίσχυση του ρόλου των Δήμων και των Περιφερειών. Πιστεύουμε στην αποκέντρωση, στη συμμετοχή των πολιτών, στις κοινωνικές υπηρεσίες, στο κοινωνικό κράτος.

Μόνο μια ισχυρή Αυτοδιοίκηση θα εξασφαλίσει βιώσιμη ανάπτυξη, κοινωνική δικαιοσύνη, εμπιστοσύνη στους θεσμούς, Δημοκρατία. Και όλα αυτά μπορούν να γίνουν μόνο αν αλλάξει η πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα και αν πέσει το καθεστώς Μητσοτάκη. Έτσι θα δώσουμε ανάσα στον τόπο μας. Γι’ αυτό και είναι χρέος όλων των προοδευτικών πολιτών, όλων των προοδευτικών δυνάμεων, να εργαστούμε για να έλθει η αλλαγή στη χώρα μας, που θα έχει στο επίκεντρο της μια ισχυρή και δημοκρατική Αυτοδιοίκηση.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Φωτογραφία: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ / EUROKINISSI

Scroll