ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

19/12/2018

Απ. Καραναστάσης: Ο προϋπολογισμός έχει ένα σαφές στίγμα - βίντεο

Απ. Καραναστάσης: Ο προϋπολογισμός έχει ένα σαφές στίγμα - βίντεο



.

Κυρία Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα ήθελα να παραμείνει λίγο ο κ. Κωνσταντινόπουλος, γιατί θα ήθελα να του πω κάτι. Επειδή πραγματικά έκανε μια αναφορά στη ΛΑΡΚΟ, δεν θα πρέπει νομίζω να του διαφεύγουν κάποια πράγματα, όσον αφορά το τι έγινε στη ΛΑΡΚΟ τα προηγούμενα χρόνια. Θα θυμάστε με την τιμή hedging, όπου πραγματικά είχαν προπωλήσει όλες οι τότε διοικήσεις, όταν πουλιόταν το νικέλιο με 50.000 δολάρια τον τόνο και είχαν μπλοκάρει την τιμή για 20.000 -θα το θυμάστε- και έβαλαν την εταιρεία με 400 εκατομμύρια μέσα οι τότε διοικήσεις -και θα πρέπει να το γνωρίζετε αυτό- όταν καταδικάστηκε η χώρα μας για τις κρατικές ενισχύσεις…
Τώρα, θα με ακούσετε, γιατί σας άκουσα και νομίζω ότι μιλάτε με έναν άνθρωπο που το ξέρει αυτό και ευτυχώς έτυχε να μιλάω μετά από σας. Θα σας παρακαλέσω πάρα πολύ, να είστε πάρα πολύ προσεκτικοί. Και νομίζω, όσον αφορά το θέμα των διοικήσεων με τη ΛΑΡΚΟ, να είστε πολύ προσεκτικοί, όσον αφορά τόσο στις σχέσεις με τη ΔΕΗ, τόσο με τις τεράστιες σπατάλες, οι οποίες γίνανε όλα τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και με τις κρατικές ενισχύσεις. Αυτό είναι ένα θέμα το οποίο θα ακολουθήσει.
Συζητούμε, λοιπόν, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σήμερα στις μέρες μας έναν νόμο πραγματικά ιστορικό, τον πρώτο μεταμνημονιακό προϋπολογισμό της χώρας, τον πρώτο προϋπολογισμό δημοσιονομικής επέκτασης, μετά από μία δεκαετία συρρίκνωσης, μία δεκαετία πόνου και δυστυχίας για το ελληνικό λαό, που πριν τέσσερα χρόνια εμπιστεύθηκε αυτή την Κυβέρνηση για τη σωτηρία του και σήμερα δικαιώνεται.
Διότι είναι ξεκάθαρο, είναι αντιληπτό από όλους τους πολίτες ότι με την ανακύκλωση των υλικών του παλιού πολιτικού συστήματος και των πρακτικών του όχι σε δέκα, αλλά ούτε σε εκατόν δέκα χρόνια δεν θα βγαίναμε από τη μεγαλύτερη κρίση στη μεταπολεμική ιστορία του ελληνικού κράτους, που το ίδιο αυτό σύστημα δημιούργησε και διόγκωσε.
Θα ήθελα τώρα να σταθώ σε κάποια σημεία του Προϋπολογισμού που κατά τη γνώμη μου δίνουν το στίγμα για το σχέδιο της κυβέρνησης, για τα επόμενα χρόνια. Ο Προϋπολογισμός, λοιπόν, του 2019 έχει ένα βασικό χαρακτηριστικό: Είναι βέβαια αναπτυξιακός, αυτό όμως δεν φτάνει. Κι άλλοι προϋπολογισμοί πριν τα μνημόνια ήταν αναπτυξιακοί. Είχαμε και παλιά στη χώρα μας ανάπτυξη. Όμως διόγκωση του ΑΕΠ, με δανεικά, χωρίς βλέμμα στο μέλλον. Αυτά που δεν είχαμε με εξαίρεση -θα το πω αυτό- τη δημιουργία του ΕΣΥ –τη δημιουργία του ΕΣΥ και όχι τη λειτουργία του μετά από το ΠΑΣΟΚ- ήταν κοινωνικό κράτος και κοινωνική δικαιοσύνη. Γι’ αυτό φτάσαμε εδώ που φτάσαμε. Αυτό είναι που ο Προϋπολογισμός του 2019 επιχειρεί να διορθώσει.
Για το έτος, λοιπόν, 2019 η αλλαγή του μίγματος δημοσιονομικής πολιτικής έφερε τα μέτρα που έχουμε ψηφίσει και τα οποία είχε εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη, τον Σεπτέμβριο του 2018. Σημειωτέον δε ότι η υιοθέτηση των ανωτέρω θετικών δημοσιονομικών παρεμβάσεων γίνεται χωρίς την εφαρμογή του μέτρου της περικοπής των προσωπικών διαφορών, κύριων και επικουρικών συντάξεων. Είναι δε σημαντικό ότι δεν πρόκειται για παροχές, όπως μας κατηγόρησαν όσοι είχαν συνηθίσει σε τέτοιου είδους διαδικασίες, αλλά για μόνιμα μέτρα, για να οικοδομήσουμε ένα κοινωνικό κράτος για πρώτη φορά. Αυτό προσπαθούμε να διορθώσουμε με τον Προϋπολογισμό του 2019.
Έρχομαι τώρα στο θέμα της έρευνας και της καινοτομίας, εμβληματικό κομμάτι για την πρόοδο και την ανάπτυξη της χώρας, που δίνει εφόδια και ευκαιρίες στο πιο ελπιδοφόρο τμήμα του λαού, στη νέα γενιά. Έχουμε από την αρχή της θητείας μας θέσει δύο βασικούς στόχους: την ανάσχεση του brain drain, δηλαδή τη μετανάστευση νέων ανθρώπων με υψηλά επιστημονικά προσόντα και την υποκατάσταση του με μια ισόρροπη κινητικότητα και, δεύτερον, την οικοδόμηση της οικονομίας της γνώσης ως το νέο παραγωγικό πρότυπο για την ανάπτυξη της χώρας, μέσω της ενίσχυσης της καινοτόμου επιχειρηματικότητας και της αξιοποίησης των αποτελεσμάτων της έρευνας και φυσικά, τρίτο θέμα, την ομαλή μετάβαση της χώρας στην εποχή της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης.
Σε αυτή την προοπτική ο τακτικός προϋπολογισμός για την έρευνα τα τελευταία χρόνια ακολουθεί σταθερά μια αυξητική πορεία και έχει υπερδιπλασιαστεί από το 15 μέχρι το 19. Ειδικά στο αντίστοιχο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, σε αυτό το διάστημα, πήγε από τα 141 εκατομμύρια στα 244 εκατομμύρια, αύξηση 73% και από πέρυσι μέχρι φέτος αύξηση 43%.
Δημιουργούμε έτσι νέες ελκυστικές θέσεις εργασίας για ερευνητική ή ακαδημαϊκή σταδιοδρομία, σε επιστημονικούς θύλακες που λειτουργούν ως πόλοι έλξης για νέους ερευνητές και καταξιωμένους επιστήμονες. Ήδη οι πρώτες αχνές, αλλά συγκεκριμένες ενδείξεις για την αναστροφή του brain drain είναι ορατές.
Στον τομέα των υποδομών με το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων τόσο στο εθνικό όσο και στο συγχρηματοδοτούμενο σκέλος, αξιοποιούμε πολύ καλύτερα τα διατιθέμενα κονδύλια με έμφαση σε δράσεις με κοινωνικό πρόσημο. Συνεχίζουμε την πορεία ολοκλήρωσης των μεγάλων έργων, που τα βρήκαμε παγωμένα και τα αναστήσαμε, όπως τους οδικούς άξονες, το μετρό της Θεσσαλονίκης, το κομμάτι Ε65 και συνεχίζουμε με τις νέες γραμμές του μετρό, εμπορευματικούς σταθμούς, το ακρωτηριασμένο κομμάτι, το πρώτο τμήμα του Ε65, που πραγματικά έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα και γελάει ο κόσμος γι’ αυτό που έχει γίνει εκεί πέρα. Και φυσικά υλοποιούμε τη στόχευση για άνοιγμα προς τα Βαλκάνια.

Βασική όμως, προτεραιότητα του τομέα για το 2019 είναι η υλοποίηση των έργων αποκατάστασης των επιπτώσεων από τις πρόσφατες φυσικές καταστροφές, τις πλημμύρες και τις πυρκαγιές. Και για να μην μείνουν αναπάντητες οι αναφορές για δήθεν συνολική μείωση του ΠΔΕ, να επισημάνω ότι για το 2019 προβλέπεται η διάθεση πόρων ύψους 6 δισεκατομμυρίων 750 εκατομμυρίων ευρώ, όπως δηλαδή και το 2018.
Συνεπώς, δεν προβλέπεται η μείωση της δαπάνης του ΠΔΕ, σε σχέση με το 2018, η οποία βέβαια εξακολουθεί να είναι η υψηλότερη από το 2011. Προτιμήσαμε βλέπετε, κύριοι συνάδελφοι, να αποφύγουμε την κατασπατάληση των πόρων, γιατί θα θυμόμαστε με μονοψήφια ποσοστά εκπτώσεων στα μεγάλα έργα, στις προμήθειες -που ήρθε και τα διόρθωσε ο ν. 4412/2016, τα έργα, τις προμήθειες και τις μελέτες- και να στρέψουμε τα οποία διαθέσιμα κεφάλαια στο κοινωνικό κράτος.
Κυρία Πρόεδρε, επανέρχομαι τώρα στην εισαγωγή της τοποθέτησής μου. Καταθέσαμε έναν Προϋπολογισμό, ο οποίος μειώνει κατά 12,6 ποσοστιαίες μονάδες το χρέος. Αυτό είναι το πολιτικά σημαντικό και το πέτυχε αυτή η Κυβέρνηση, η Κυβέρνηση της Αριστεράς και του λαού. Στην τετραετία του 2015-2019 ακούσαμε μύρια όσα για «κόφτη», για τέταρτο μνημόνιο και για αρνητικές επιλογές. Τελείωσαν οι αρνητικές επιλογές για τη χώρα, προχωράμε μόνο μπροστά. Έχουμε τώρα τη δυνατότητα να ακυρώσουμε αχρείαστα και αντιπαραγωγικά μέτρα, γιατί πλέον παράγουμε πλεονάσματα. Το πρόβλημα της αποεπένδυσης, της μείωσης δηλαδή του ΑΕΠ, κατά την περίοδο της λιτότητας και των μνημονίων ήταν η λανθασμένη επιλογή των προηγούμενων κυβερνήσεων και των δανειστών, που προσπάθησαν σε συνθήκες συρρίκνωσης να βγάλουν από τη μύγα ξύγκι.
Ό,τι προβλέπει ο προϋπολογισμός ήταν προγραμματισμένος στόχος της Κυβέρνησης και άρα ο κόσμος ξέρει τι θα έχει με μας. Ξέρει που θα πηγαίνει η επεκτατική πολιτική και στον πρώτο χρόνο και στο δεύτερο χρόνο και μετά. Οπότε, θα μπορεί ο κ Χατζηδάκης να διαμορφώσει το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας, έχοντας όλα τα δεδομένα και δεν θα χρειάζεται να επιτεθεί στον Ευρωπαίο Επίτροπο.
Ο προϋπολογισμός έχει ένα σαφές στίγμα. Διατηρούμε τους δημοσιονομικούς στόχους που είχαμε συμφωνήσει με τους θεσμούς. Είναι ένας Προϋπολογισμός επιστροφή στην κανονικότητα, με ισχυρούς κανόνες κοινωνικής δικαιοσύνης και ταυτόχρονα διατήρησης μιας ισχυρής δημοσιονομικής σταθερότητας, που είναι η πρώτιστη προϋπόθεση για οικονομική ανάκαμψη.
Σας ευχαριστώ.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ