ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

18/12/2018

Μ. Καλογήρου: Είναι προϋπολογισμός-απόδειξη ότι άξιζε τον κόπο να δώσουμε τη μάχη του 2015 - βίντεο

Μ. Καλογήρου: Είναι προϋπολογισμός-απόδειξη ότι άξιζε τον κόπο να δώσουμε τη μάχη του 2015 - βίντεο



.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, καταδικάζω και εγώ με τη σειρά μου την εγκληματική επίθεση κατά του ΣΚΑΪ και της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ. Η ιδεολογικοπολιτική αντιπαράθεση, ακόμη και αν είναι σύγκρουση, διενεργείται πάντα σε ένα πλαίσιο κανόνων. Το πλαίσιο αυτό των κανόνων το καθορίζει η ίδια η Δημοκρατία. Το να λέμε, όμως, ότι αυτή η ιδεολογικοπολιτική σύγκρουση μπορεί να γίνει πηγή τέτοιων εγκληματικών ενεργειών, κατά τη γνώμη μου, καθιστά τους εκτελεστές αυτών των ενεργειών παίκτες στο παιχνίδι της Δημοκρατίας, αυτό δηλαδή που επιδιώκουν.
Πάμε στα θέματα τώρα του Προϋπολογισμού. Υπάρχει ένα αντικειμενικό γεγονός. Το αντικειμενικό γεγονός είναι η ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής τον Αύγουστο του 2018. Κάθε φορά που αρνούμαστε αυτό το αντικειμενικό γεγονός, σημαίνει ότι αδιαφορούμε για την πραγματικότητα και δεν μας ενδιαφέρει να συστρατευθούμε σε μια προσπάθεια επούλωσης των πληγών που το μνημόνιο προκάλεσε τα οχτώ αυτά πολύ δύσκολα χρόνια για τη χώρα.
Εάν, βέβαια, από την άλλη μεριά, παραμένουμε σταθεροί σε μια απλή διατύπωση, σε μια απλή κατάφαση, η κατάφαση αυτή είναι κενή περιεχομένου. Γι’ αυτό πρέπει να είμαστε όλοι σαφείς, συγκεκριμένοι όσον αφορά την ανάγνωση των συγκεκριμένων προγραμμάτων του συγκεκριμένου Προϋπολογισμού και, ασφαλώς, να προκαλούμε την ιδεολογική αντιπαράθεση, την οικονομική αντιπαράθεση με όρους οι οποίοι να είναι διακριτοί ή πραγματικοί.
Απέναντι σ’ αυτήν την πραγματικότητα υπάρχει ένα πολιτικό, κατά τη γνώμη μου, και οικονομικό παράδοξο. Λέμε ότι είναι ένας μεταμνημονιακός, ο πρώτος μεταμνημονιακός Προϋπολογισμός. Η απάντηση που έρχεται από την Αντιπολίτευση είναι ότι «όχι, δεν είναι, δεν είναι αντιμνημονιακός, γιατί υπάρχει ένα πλαίσιο αυστηρής εποπτείας».
Έρχεται η νομοθετική απάντηση, η απάντηση μέσω των νομοθετικών πρωτοβουλιών που ξεκίνησαν από τον Οκτώβρη και μετά, οι οποίες αποτυπώνουν, κατά τη γνώμη μου, τον βαθμό δημοσιονομικής ελευθερίας. Τις υπενθυμίζω γρήγορα: ΕΝΦΙΑ, εισφορές, κοινωνικό μέρισμα, μείωση της φορολογίας στα Νομικά Πρόσωπα, τα αναδρομικά, το επίδομα στέγασης, η κατάργηση του φόρου στα Νομικά Πρόσωπα και, ασφαλώς, η μη περικοπή των συντάξεων.
Επικαλείστε, λοιπόν, ένα πολύ αυστηρό πλαίσιο εποπτείας, ενώ την ίδια στιγμή δίνεται αυτή η απάντηση, η απάντηση που δίνεται προς την κοινωνική πλειοψηφία. Μόλις συμβαίνει αυτό, έρχεται το νέο επιχείρημα, το οποίο ακούστηκε και σήμερα αρκετές φορές. Εγκαλείτε την Κυβέρνηση και μας καλείται να προσέχουμε –λέτε- γιατί οδηγούμε τη χώρα σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό και γι’ αυτό μπορεί να προκληθεί ένα τέταρτο μνημόνιο, αυτό που πριν από μερικούς μήνες λέγατε ότι έχει ήδη συντελεστεί. Τώρα φοβόμαστε ότι μάλλον θα έρθει.
Την ίδια στιγμή αναγκάζεστε να ψηφίσετε τα μέτρα αυτά, λέγοντας ότι θα προτιμούσατε να έχετε εφαρμόσει ένα άλλο μείγμα πολιτικής, το οποίο το είχατε αποτυπώσει το 2014 που δήθεν ολοκληρωνόταν η κρίση, με βάση ένα αναπάντητο email. Αυτό καταδεικνύει ότι στερείστε πολιτικού αφηγήματος αφενός, αλλά παραβιάζετε και στοιχειώδεις κανόνες λογικής.
Ένας προϋπολογισμός κινείται πάντα, κατά τη γνώμη μου, σε δύο άξονες. Είναι ένας άξονας τεχνοκρατικός που αφορά τους αριθμούς και ένα πολιτικό πλαίσιο, το οποίο αποτυπώνει τις πρωτοβουλίες και τις δράσεις της κυβερνητικής πολιτικής.
Σε σχέση με τους αριθμούς, θα είμαι λίγο άχαρος, γιατί θα παραθέσω συγκεκριμένους αριθμούς, οι οποίοι ενδιαφέρουν τον κόσμο που μας ακούει, ενδιαφέρουν τους δικαστές, τους δικηγόρους, τους δικαστικούς υπαλλήλους και δεν θα είναι συγκριτικοί ως προς τα δικά σας καταστροφικά αποτελέσματα πριν το 2015, αλλά θα είναι συγκριτικοί ως προς τον Προϋπολογισμό του 2018 για να δείξουμε και την ποιοτική διαφορά ανάμεσα στον Προϋπολογισμό του 2018 και του 2019.
Ο Προϋπολογισμός του Υπουργείου μας ανέρχεται για το 2019 στα 650 περίπου εκατομμύρια, ενώ για το 2018 πήγαμε στα 608 εκατομμύρια. Συνεπώς, υπάρχει μια αύξηση 42 εκατομμυρίων. Και, βέβαια, είναι πολύ σημαντική η κατανομή αυτής της αύξησης.
Έτσι, λοιπόν, έχουμε αύξηση κατά 5% στις παροχές για τους εργαζόμενους. Έχουμε αύξηση κατά 18% για τις αγορές αγαθών και υπηρεσιών του Υπουργείου. Έχουμε μια αύξηση 2% στις μεταβιβάσεις. Έχουμε αύξηση της υπερωριακής απασχόλησης των δικαστικών υπαλλήλων, μέτρο το οποίο ασφαλώς βελτιώνει τα ζητήματα επιτάχυνσης της Δικαιοσύνης. Η αύξηση που προτείνεται είναι των 500.000 ευρώ.
Υπάρχει αύξηση στις εκπαιδευτικές άδειες των δικαστικών λειτουργών και των δικαστικών υπαλλήλων με κριτήριο την κάλυψη των αυξημένων αναγκών για εργασία, ενώ στις εξαιρέσιμες ημέρες και νυκτερινές ώρες των υπαλλήλων των καταστημάτων κράτησης προβλέπεται πίστωση 250.000 ευρώ.
Στο ίδιο πνεύμα προτείνεται αύξηση πίστωσης για υπερωριακή απασχόληση δικαστικών υπαλλήλων κατά 500.000 ευρώ. Για λόγους μείζονος κοινωνικού συμφέροντος προτείνεται αύξηση στις επιχειρήσεις προς τις εταιρείες προστασίας ανηλίκων κατά 95% και προς την επάνοδο μια αύξηση θεαματική κατά 270%. Αυτά ισχύουν για την Ανεξάρτητη Αρχή Προσωπικών Δεδομένων και για την ΑΕΠ.
Επίσης, σε αυτόν τον Προϋπολογισμό υπάρχει πρώτη φορά αυτοτελής προϋπολογισμός σε σχέση με τη Γενική Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής, σε σχέση δηλαδή με την πολιτική που ακολουθούμε στα καταστήματα κράτησης.
Γρήγορα σας λέω ότι για προμήθεια καυσίμων θέρμανσης -πρόβλημα στα ελληνικά καταστήματα κράτησης- υπάρχει ποσό 1.600.000 ευρώ, δηλαδή έχουμε μια αύξηση κατά 54% σε σχέση με το 2018, για προμήθεια φαρμάκων ποσό 1.200.000 ευρώ, δηλαδή 20% σε σύγκριση με το 2018, για έξοδα οδοιπορικά, εκπαίδευσης και επιμόρφωσης των υπαλλήλων ποσό 370.000 ευρώ, δηλαδή αύξηση 90% σε σύγκριση με το 2018, για προμήθεια εξοπλισμού ποσό 207.000 ευρώ, δηλαδή αύξηση κατά 196%.
Τώρα, υπάρχουν επίσης αυξήσεις στον προϋπολογισμό σε σχέση με τη Γενική Γραμματεία Καταπολέμησης της Διαφθοράς και ασφαλώς είναι αυξημένο το ποσό ως προς τα θέματα διαχείρισης των υποδομών των δικαστικών κτηρίων, πρόβλημα που επίσης είναι εξαιρετικής σημασίας. Υπάρχει μια θεαματική αύξηση και όσον αφορά τα ποσά που θα διατεθούν για την εκμίσθωση καταστημάτων δικαστικών κτηρίων.
Τώρα, σε σχέση με τον αξιακό σχεδιασμό του Υπουργείου, όσον αφορά τις νομοθετικές πρωτοβουλίες, αυτές έχουν ανακοινωθεί από το Υπουργείο μας. Έχουν συντελεστεί, έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες των νομοπαρασκευαστικών επιτροπών.
Σε σχέση με την αναβάθμιση, λοιπόν, του έργου των δικαστικών λειτουργών και των δικαστικών υπαλλήλων, μεταρρυθμίζουμε τον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών -είναι έτοιμη η μεταρρύθμιση σε σχέση με τον Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων- τους Ποινικούς Κώδικες και τον Κώδικα Δικονομίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Επίσης, σημαντική θα είναι η θεσμοθέτηση της νέας νομικής βοήθειας για την υπεράσπιση των αδυνάτων και ασφαλώς θα ληφθούν υπόψη πρωτοβουλίες, νομοθετικές προτάσεις και από Βουλευτές πέραν της κυβερνητικής Πλειοψηφίας.
Ελέγχουμε τα θέματα και τα προβλήματα που ενδεχομένως προκλήθηκαν στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και στον Πτωχευτικό Κώδικα. Ολοκληρώνονται οι διαγωνιστικές διαδικασίες, ιδίως η προκήρυξη 1Κ. Και ασφαλώς ολοκληρώνεται και παραλαμβάνουμε το ΟΣΔY ΠΠ και προχωράμε, επίσης, με την ηλεκτρονική διασύνδεση των ηλεκτρονικών συστημάτων απονομής της Δικαιοσύνης.

Συμπεράσματα: Ο προϋπολογισμός του 2019 είναι πράγματι ο πρώτος μεταμνημονιακός προϋπολογισμός, είναι αυτό που δεν καταφέρατε τα χρόνια της κρίσης που οι δικές σας πολιτικές προκάλεσαν. Είναι προϋπολογισμός-απόδειξη ότι άξιζε τον κόπο να δώσουμε τη μάχη του 2015, αντιλαμβανόμενοι αυτό που θα γινόταν στην Ευρώπη και που παρατηρούμε σήμερα.
Η προσπάθεια αυτή λοιδορήθηκε, υπονομεύθηκε τα τρία χρόνια διαπραγμάτευσης, εκεί που η Κυβέρνηση πέτυχε να μείνει συνεπής στις δεσμεύσεις της, να εφαρμόσει το λεγόμενο «παράλληλο πρόγραμμα», που και αυτό λοιδορήσατε, να κρατήσει όρθια την κοινωνία, να μην ξεχειλίσει το ποτήρι, να προετοιμάσει την επόμενη μέρα με έναν στρατηγικό σχεδιασμό ανάπτυξης και ταυτόχρονα ένα νέο κοινωνικό κράτος, για να αποδείξουμε ότι οι θυσίες του ελληνικού λαού δεν πήγαν χαμένες.
Είναι όμως και ένας αριστερός προϋπολογισμός Το σχέδιό μας για ανασυγκρότηση και επανεκκίνηση της πραγματικής οικονομίας δεν εμπνέεται από κάποιον φονταμενταλισμό της αγοράς που περιφρονεί τους φτωχούς και τους αδύναμους ως περιττούς, ως απόβλητα, επειδή στερούνται τη δυνατότητα κατανάλωσης.

Η Αριστερά, ως κεντρική πολιτική δύναμη, αναγνωρίζει ότι η ανισότητα βλάπτει σοβαρά τη δημοκρατία. Και στις οικονομικές διαστάσεις αυτή η αριστερή πολιτική ακολουθεί το πρόταγμα το οποίο αναδεικνύει σαφείς αποστάσεις από τη νεοφιλελεύθερη μεταδημοκρατία που εμπνέει τη νέα Δεξιά αλλά και τον ακροδεξιό αυταρχισμό, ρεύματα τα οποία γνωρίζουμε πολύ καλά ότι συγκλίνουν στην απορρύθμιση του κοινωνικού κράτους και της αγοράς εργασίας, η οποία τόσο γοητεύει τη Δεξιά.

Για την Αριστερά, η οποία αποδεικνύει ότι γνωρίζει πολύ καλά και από αριθμούς πια, η οικονομική μεγέθυνση που πετύχαμε δεν είναι σκοπός αλλά μέσο διάχυσης του πλούτου προς την κοινωνία. Την ίδια στιγμή, έχουμε τη βούληση να συνεχίσουμε με σθένος και συνέπεια την πολιτική της σύγκρουσης με τα συμφέροντα των ολίγων, οι οποίοι προσβλέπουν σε μια προδημοκρατική κυριαρχία. Δυστυχώς, όποιος δεν αναγνωρίζει τα θετικά χαρακτηριστικά της δεδομένης στιγμής προσφέρει κακές υπηρεσίες στη χώρα.
Έχουμε, τέλος -και ολοκληρώνω- πράγματι ένα ελάττωμα, την αλληλεγγύη. Ο τρόπος που σκεφτόμαστε αλλά και αισθανόμαστε, ο τρόπος που πιστεύουμε είναι πράγματι εντελώς διαφορετικός από αυτόν που γέννησε τα προβλήματα και ως εκ τούτου, συνιστά μια γνήσια ζωντανή εναλλακτική λύση και μια πρόταση επίλυσης τους. Για αυτό τα καταφέρνουμε μέρα με τη μέρα.
Σας ευχαριστώ.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ