ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

16/02/2018

Χρ. Μαντάς: Με αυτό το νομοσχέδιο κόβεται ο ομφάλιος λώρος των σχέσεων του πολιτικού συστήματος - βίντεο

Χρ. Μαντάς: Με αυτό το νομοσχέδιο κόβεται ο ομφάλιος λώρος των σχέσεων του πολιτικού συστήματος - βίντεο



Μόνη συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων, των τροπολογιών και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης: «Μετεξέλιξη του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων σε Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) και λοιπές διατάξεις»

.

Από τα πρακτικά της Βουλής (15/02)

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, όταν πριν από δύο περίπου χρόνια σε μια συζήτηση με την Υπουργό μοιραζόταν μαζί μου το όραμά της για το Εθνικό Σύστημα Κοινωνικής Αλληλεγγύης σε πολύ δύσκολες εποχές, πραγματικά δεν πίστευα ότι θα μπορούσαμε να είμαστε σήμερα σε αυτή τη θέση.                

Με το σημερινό νομοσχέδιο νομίζω ότι γίνεται ένα πολύ σοβαρό βήμα σε αυτό που ακόμα δεν έχουμε ίσως συνειδητοποιήσει, σε αυτήν τη μεταρρύθμιση της οποίας την ιδιοκτησία όχι μόνο δεν έχουμε κανένα πρόβλημα να την έχουμε, σε αντίθεση με πολλά άλλα πράγματα που έχουμε δηλώσει ότι δεν είναι ιδιοκτησία μας, δεν είναι στο πρόγραμμά μας.

Νομίζω ότι είναι μια στιγμή δικαίωσης, θα έλεγα, για τη δουλειά πάρα πολλών ανθρώπων όχι μόνο από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, αλλά και πολλών ανθρώπων και μέσα στο ίδιο το σύστημα –άλλωστε και η Υπουργός αναφέρθηκε και τους ευχαρίστησε- το ότι φτάνουμε επιτέλους σε ένα νέο τοπίο για το Εθνικό Σύστημα Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

Επιτρέψτε μου να το λέω έτσι, γιατί πρέπει να θυμόμαστε ότι, όπως στον τομέα της Υγείας υπήρξαν θεμελιακές μεταβολές σε ένα συγκεκριμένο ιστορικό χρονικό διάστημα που όλοι τις αποτιμούμε με αυτό που τους αξίζει, έτσι πρέπει να θυμόμαστε και αυτήν τη μέρα. Νομίζω ότι η σφραγίδα που μπαίνει, το αποτύπωμα που θα υπάρχει με αυτό το νομοσχέδιο θα είναι εξαιρετικά σημαντικό για τα επόμενα πολλά χρόνια, για να μην πω τις επόμενες δεκαετίες. Και το λέω αυτό χωρίς να υπερβάλλω, γιατί γνωρίζω από κοντά και τη δουλειά που έχει γίνει, αλλά και την επιμονή αυτού του συγκεκριμένου Υπουργείου και της συγκεκριμένης Υπουργού στους στόχους που βάζει και υλοποιεί. Γι’ αυτό και δεν έχω καμία αμφιβολία ότι, παρά τις δυσκολίες που έχει αυτή η μετάβαση –και έχει πράγματι δυσκολίες-, θα είμαστε την επόμενη ημέρα σε ένα διαφανές, ψηφιοποιημένο, δημόσιο Εθνικό Σύστημα Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

Συνεπώς, η αίσθησή μου είναι ότι ακούγονται πολύ μίζερες όποιες φωνές και ιδιαίτερα από την Αξιωματική Αντιπολίτευση που κλαίει και οδύρεται, γιατί χάνει ίσως κάποια «προνόμια», θα έλεγε κανείς, παρέμβασης σε έναν πολύ ευαίσθητο τομέα. Περί αυτού πρόκειται.

Στην ουσία με αυτό το νομοσχέδιο κόβεται ο ομφάλιος λώρος των σχέσεων του πολιτικού συστήματος με αυτό που ανδρώθηκε, αναπτύχθηκε, εκτοξεύθηκε ως πελατειακό κράτος τις προηγούμενες πολλές δεκαετίες. Έχουμε όλοι εμπειρία σε αυτό και δεν νομίζω ότι χρειάζεται να κρυβόμαστε, γιατί ήταν κάτι το οποίο ταλαιπώρησε και συνεχίζει να ταλαιπωρεί την ελληνική κοινωνία και το ελληνικό δημόσιο.

Νομίζω ότι όλοι οι άνθρωποι που βλέπουν με έναν ουσιαστικό τρόπο τις επόμενες ημέρες που πρέπει να έχει η διοίκηση, το κράτος μας –και ειδικά το κοινωνικό κράτος- θα έπρεπε λογικά να το υποστηρίξουν. Αυτή νομίζω ότι είναι η ουσία του νομοσχεδίου. Ξαναλέω ότι το αποτύπωμα θα είναι πολύ θετικό, θα είναι πολύ σημαντικό για το επόμενο μεγάλο χρονικό διάστημα. Είμαι σίγουρος ότι αυτό θα αρχίσουν να το βιώνουν όλοι οι άνθρωποι που έχουν ανάγκη –όλοι μας δηλαδή, όλος ο πληθυσμός της χώρας μας- από αυτές τις υπηρεσίες, ιδιαίτερα σε καταστάσεις που είναι δύσκολες, που είναι ευαίσθητες, σε καταστάσεις ανάγκης.

Αυτά είχα να πω για το νομοσχέδιο. Επιτρέψτε μου να πω δυο, τρία άλλα πράγματα σε σχέση με ζητήματα που ακούστηκαν στη συζήτηση αυτή που διεξάγεται σήμερα και νομίζω ότι περιέχουν πολλές ανακρίβειες, λίγη αλήθεια και στο τέλος κάνουν ένα μείγμα μεγάλων ψεμάτων και διαστρεβλώσεων.

Πάμε ένα-ένα. Υπήρξε μια τοποθέτηση που λέει ότι μειώθηκαν οι κοινωνικές δαπάνες στον Προϋπολογισμό.

Δεν ξέρω, κύριε Εισηγητά της Νέας Δημοκρατίας, από πού ακριβώς πήρατε τα στοιχεία, αλλά…

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Από τον Προϋπολογισμό του Υπουργείου Οικονομικών.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Περιμένετε, θα σας πω, θα σας εξηγήσω.

Πρώτον, μόνο το ΚΕΑ και τα οικογενειακά επιδόματα βγάζουν έναν προϋπολογισμό πάνω από 1 δισεκατομμύριο.

Το δεύτερο είναι μήπως υπολογίζατε σε αυτό τις εισφορές περίπου 650 εκατομμύρια των δημοσίων υπαλλήλων, που άλλαξε το 2017 και πήγε στη στήλη του ΕΦΚΑ. Διότι προσπαθώ να βρω με ποιον τρόπο υπολογίζετε ακριβώς τις κοινωνικές δαπάνες. Αυτό ήταν κάτι που ίσχυε το 2017 στη συγκεκριμένη στήλη, μεταφέρθηκε και αυτό είναι μια λογιστική μεταφορά, αλλά δεν νομίζω ότι υπάρχει οποιαδήποτε σοβαρή προσέγγιση που να ισχυρίζεται ότι αυτή η Κυβέρνηση μείωσε τις κοινωνικές δαπάνες.

Αν θέλετε να μιλήσουμε ξεχωριστά για το ασφαλιστικό σύστημα, να μιλήσουμε ξεχωριστά για το ασφαλιστικό σύστημα, που εκεί είναι μια άλλη ιστορία.

Πάμε λίγο παρακάτω. Ειπώθηκαν πολλά. Ήδη έχουν απαντηθεί κάποια από αυτά. Θα πω και ορισμένα πράγματα επιπλέον και σε σχέση με τις ευέλικτες μορφές απασχόλησης και με τους μισθούς και με την ανεργία και με το brain drain.

Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω από το brain drain. Eμείς κάναμε και κάνουμε μια πολύ συστηματική προσπάθεια σε σχέση με αυτό το πρόβλημα. Τα στοιχεία που αναφέρθηκαν εδώ, ότι τριπλασιάστηκε το brain drain, είναι μια έρευνα της εταιρείας «Adecco», αν δεν κάνω λάθος, που δείχνει κάποια ποσοστά και λέει ότι από το 11% του 2014 το ποσοστό έχει αυξηθεί στο 33%. Αυτό είπε ο κ. Βρούτσης ως τριπλασιασμό του brain drain επί ημερών του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν ισχύει αυτό το πράγμα. Αυτό είναι μια έρευνα. Εγώ σας καλώ με την επιστημονική σας επάρκεια να τη δείτε, να δείτε πώς ρωτάει, τι ακριβώς ρωτάει και τι αποτελέσματα βγάζει.

Εγώ αυτό που ξέρω και το καταθέτω στην Εθνική Αντιπροσωπεία είναι ότι εμείς κάναμε μια σειρά παρεμβάσεων και κυρίως αυξήσαμε στο 1% το ποσοστό επί του ΑΕΠ για την έρευνα και εκεί μέσα κάναμε και το RDEC, που δώσαμε και δίνουμε δυνατότητες σε νέους επιστήμονες, πρώτον, να μη φεύγουν και δεύτερον, να επιστρέφουν. Αυτό ήδη το βλέπουμε πρακτικά.

Θα σας πω για έναν τομέα όπου έχω πολύ μεγάλη εμπειρία, στις προκηρύξεις για νέες μόνιμες θέσεις γιατρών στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Εκεί βλέπουμε δεκάδες, εκατοντάδες βιογραφικά από συναδέλφους μας που κάτω από ορισμένες συνθήκες βρέθηκαν στο εξωτερικό και θέλουν τώρα να επιστρέψουν.

Αν θέλετε, να κάνουμε στα πλαίσια και της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων ή οποιασδήποτε άλλης Επιτροπής μια συστηματική συζήτηση πάνω σε αυτό το κρίσιμο πρόβλημα, όπου πρέπει να ενώσουμε δυνάμεις. Δεν είναι πεδίο αντιπαράθεσης και μάλιστα τόσο φθηνής αντιπαράθεσης αυτό το θέμα. Είναι πολύ σοβαρό πρόβλημα και ξαναλέω εγώ ότι πρέπει να ενώσουμε δυνάμεις εκεί, για να μπορέσουμε, πράγματι, αυτό το πολύ αξιόλογο δυναμικό της χώρας που έφυγε μέσα στα χρόνια της κρίσης, να επιστρέψει.

Δεύτερον, ως προς την ανεργία, για να το ξεκαθαρίσουμε, ποια είναι τα πραγματικά νούμερα εδώ πέρα;

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ η ανεργία τον Σεπτέμβριο, Οκτώβριο και Νοέμβριο παρέμεινε σταθερή στο 20,9%. Δεν αυξήθηκε. Αυτό που δεν λέει ο κ. Βρούτσης και η Νέα Δημοκρατία είναι ότι παρέδωσε την ανεργία στο 25,8%. Δηλαδή στα χρόνια της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ μειώθηκε, είτε το θέλετε είτε δεν το θέλετε, κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες. Μου φαίνεται λίγο παράδοξο να ασκεί ο κ. Βρούτσης κριτική σε αυτό το επίπεδο ή η Αξιωματική Αντιπολίτευση ή άλλες πλευρές. Θα έλεγα ότι θα ήταν ο τελευταίος που θα έπρεπε να το κάνει αυτό. Επί των ημερών του -εγώ δεν παίρνω όλα τα peak που είχε φθάσει, αλλά το συνολικό επίπεδο-, από το 25,3% το 2012 παρέδωσε τον Ιανουάριο του 2015 στο 25,8%.

Όσο για τις ευέλικτες μορφές απασχόλησης -τα είπε και ο συνάδελφος κ. Στογιαννίδης, τον οποίο βλέπω εκεί στο βάθος-, πρώτον, πρέπει να συνεννοηθούμε για τι μέγεθος μιλάμε. Στο σύνολο της απασχόλησης με βάση τα στοιχεία του ΕΡΓΑΝΗ, αυτήν τη στιγμή η αναλογία πλήρους απασχόλησης με ευέλικτες μορφές απασχόλησης -στο σύνολο, ξαναλέω- είναι 70:30. Στις νέες προσλήψεις, πράγματι είναι 40% η πλήρης και 60% η μερική. Αλλά ξαναλέω ότι σε ένα τόσο τεράστιο πρόβλημα που έχουμε ως χώρα σε αυτά τα ζητήματα πρέπει να μιλάμε με ολόκληρη την αλήθεια. Εμείς δεν πανηγυρίζουμε. Γνωρίζουμε το πρόβλημα. Κάνουμε πολύ σοβαρή και πολύ συστηματική προσπάθεια και σε πολλούς άλλους τομείς. Όταν, όμως, κάνουμε συζητήσεις σε αυτά τα θέματα, νομίζω ότι πρέπει να λέμε ολόκληρη την εικόνα. Εγώ προσπαθώ να πω ολόκληρη την εικόνα και ο καθένας κρίνεται από αυτό.

Να αναφερθώ στις ασφαλιστικές εισφορές των αγροτών, επειδή ακούστηκε κι αυτό το ζήτημα. Η βάση υπολογισμού το 2018 είναι πράγματι μια βάση στην οποία δεν αφαιρούνται οι ασφαλιστικές εισφορές κοινωνικής ασφάλισης του προηγούμενου έτους. Παράλληλα, όμως, στην παραπάνω βάση υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών, που, όπως σημειώνεται, εμπεριέχει τις ασφαλιστικές εισφορές κοινωνικής ασφάλισης του προηγούμενου έτους, εφαρμόζεται για το 2018 ουσιαστική έκπτωση 15%. Ταυτόχρονα, για το 2018 υπάρχει αύξηση του ποσοστού εισφοράς κατά 2% για την κύρια σύνταξη. Δηλαδή η μηνιαία αυξάνεται κατά 8 ευρώ, από 87 ευρώ σε 95 ευρώ. Αυτή η αύξηση της εισφοράς, που πράγματι υπάρχει σε αυτό το ποσό μηνιαίως, αφορά την συντριπτική πλειοψηφία των αγροτών, κατά 83% περίπου ως ποσοστό, που θα πληρώσει φέτος την κατώτατη εισφορά. Όμως, αυτό πρέπει να το συγκρίνεις με κάτι άλλο, για να μπορέσεις να δεις αποτέλεσμα.

Πρέπει να πούμε, λοιπόν, εδώ ότι σε σχέση με το προηγούμενο σύστημα οι υπολογισμοί των ασφαλιστικών εισφορών και την αυτόματη μετάβαση από την τρίτη κλάση, στην οποία ανήκει πάνω από το 60% των αγροτών, στην τέταρτη κλάση που θα άνηκαν το 2018, η πλειοψηφία των αγροτών αυτών με το νέο σύστημα, θα πληρώσει ουσιαστικά λιγότερα κατά 26,9% για το 2018, σε σχέση με αυτά που θα όφειλε να πληρώσει εάν εξακολουθούσε να ισχύει το προϊσχύον καθεστώς. Πέραν του ότι δεν θα υπήρχε σύνταξη αγροτική, σε βάθος κάποιων λίγων χρόνων. Ουσιαστικά δεν θα υπήρχε.

Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε. Θα ήθελα μόνο ένα λεπτό, σε σχέση με τα ζητήματα που έχουν προκύψει στον τομέα της εξωτερικής πολιτικής γενικότερα και ιδιαίτερα, σε σχέση με την τουρκική προκλητικότητα. Θέλω να πω και από το Βήμα της Βουλής -νομίζω ότι εδώ είναι σύμφωνο το σύνολο των πολιτικών δυνάμεων- ότι δεν υπάρχει καμμία περίπτωση να διαπραγματευθούμε ή να συζητήσουμε οποιαδήποτε ζητήματα αφορούν την εδαφική ακεραιότητα της χώρας. Είμαστε σε αυτό κάθετοι, όπως ταυτόχρονα είμαστε και ενεργητικοί στο να κρατάμε τους διαύλους ανοιχτούς -αυτόν το ρόλο είχε και η επίσκεψη του Ερντογάν-, για να μπορούμε να παίζουμε τον ρόλο μας ως μια δύναμη ειρηνικής συνύπαρξης, φιλίας και συνανάπτυξης με όλες τις χώρες της περιοχής.

Γι’ αυτό έχουν πολύ σημαντικό νόημα οι πρωτοβουλίες της ελληνικής Κυβέρνησης και στο άλλο μέτωπο των σχέσεων με την Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας. Εκεί προσπαθούμε -κι αυτή είναι η ουσιαστική εθνική γραμμή- να κλείσουμε αυτήν την εκκρεμότητα, με μια σύνθετη ονομασία, χρονικά ή γεωγραφικά προσδιορισμένη έναντι όλων. Και για όποιον καταλαβαίνει τι ακριβώς συμβαίνει επί της ουσίας σε μια περιοχή αστάθειας, αυτή είναι μια ηγεμονική προσπάθεια που μπορεί και πρέπει να κάνει η χώρα μας, κλείνοντας τα μέτωπα από τον βορρά, προωθώντας μια πολιτική συνανάπτυξης και συνεργασίας, για να μπορέσει πράγματι να παίξει τον ρόλο της στην περιοχή. Όλα τα άλλα, τουλάχιστον αυτές τις στιγμές, είναι περιττά.

Πρέπει να καταλαβαίνουμε πόσο κρίσιμος είναι ο ρόλος της χώρας μας σε ένα πολύ ασταθές τοπίο. Φαντάζομαι ότι είμαστε όλοι με κοινό μέτωπο απέναντι στην προκλητικότητα της τουρκικής πλευράς. Ξέρουμε για ποιους λόγους εκδηλώνεται: για εσωτερικούς της γείτονος χώρας και για άλλους λόγους. Δεν είναι αυτό το θέμα σήμερα για να το αναλύσουμε, αλλά έχει ένα νόημα να επαναλάβουμε αυτή τη σταθερή μας θέση.

Σας ευχαριστώ πολύ.

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ)



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ