ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

14/11/2017

Χρ. Μαντάς: Αντικείμενο μελέτης η αντίδραση της αντιπολίτευσης στο κοινωνικό μέρισμα

Χρ. Μαντάς: Αντικείμενο μελέτης η αντίδραση της αντιπολίτευσης στο κοινωνικό μέρισμα



Ομιλία του κοινοβουλευτικού εκπρόσωπου του ΣΥΡΙΖΑ κατά τη συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων, των τροπολογιών και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις του ν.4387/2016, ρυθμίσεις για την αγορά παιγνίων, για την Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθος ΑΕ και άλλες διατάξεις»

.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είχα κι εγώ την ελπίδα ότι μπορεί σ’ αυτό το νομοσχέδιο να είμαι λίγο πιο χρήσιμος και να προσφέρω κάποιες από τις γνώσεις που έχω στα ζητήματα του εθισμού. Όμως, μάλλον δεν μου επιτρέπετε να πω μερικά πράγματα με την έκταση που θα ήθελα να τα πω, καθώς έχουν προκύψει διάφορα ζητήματα μέσα σ’ αυτή τη συζήτηση που εξελίσσεται ενδιαφέρουσα, θα έλεγα, συνολικά.

Μάλιστα, αυτή η κουβέντα ξεκίνησε από τις επιτροπές και άρχισε να γίνεται ενδιαφέρουσα η συζήτηση, όταν ο Υπουργός μίλησε γι’ αυτή τη φυματική σαρανταποδαρούσα που περνά τον πήχη που έχει βάλει η Αντιπολίτευση τόσο χαμηλά. Ξεκινήσαμε από εκεί και συνεχίστηκε το ενδιαφέρον, γιατί μέσα σ’ αυτές τις μέρες εξελίχθηκαν διάφορα ζητήματα. Φτάσαμε, λοιπόν και στη χθεσινή μέρα και στο διάγγελμα του Πρωθυπουργού σε σχέση με το κοινωνικό μέρισμα. Εκεί χάθηκαν τα αυγά και τα πασχάλια, όπως λέμε και στο χωριό μου.
Θα ήθελα να γίνω λίγο πιο συγκεκριμένος. Είναι απίστευτο αυτό που συμβαίνει. Εγώ διαβάζω και ξαναδιαβάζω τις χθεσινές τοποθετήσεις του κ. Δένδια, του κ. Λοβέρδου, του κ. Γεωργιάδη και άλλων. Σήμερα εξακολουθούν να επαναλαμβάνονται αυτοί οι ισχυρισμοί.
Ποια είναι η αντίδραση της Αντιπολίτευσης -είναι, δηλαδή, αντικείμενο μελέτης για να το σκεφτεί κάποιος- σε ένα ερέθισμα που δημιουργεί η αναγγελία, η εξαγγελία του κοινωνικού μερίσματος; Πραγματικά είναι απίστευτο. Δηλαδή, δεν περίμενα ότι και σήμερα, για δεύτερη φορά, ο κ. Δένδιας θα επιχειρούσε να τεκμηριώσει τον ισχυρισμό του ότι πρόκειται για εκτροπή, ότι αυτά δεν γίνονται σε πολιτεύματα σαν αυτό της χώρας μας, που έχουν δηλαδή Προεδρευομένη Δημοκρατία και ότι λίγο-πολύ το χθεσινό διάγγελμα του Πρωθυπουργού αποτελούσε εκτροπή.
Μα, είναι σοβαρά επιχειρήματα αυτά; Για να το καταλάβω, είναι στα αλήθεια σοβαρό επιχείρημα; Το λέω για τον κ. Δένδια, με τον οποίο έχουμε συνυπάρξει πάρα πολλές φορές ως Κοινοβουλευτικοί Εκπρόσωποι. Αυτό πραγματικά δεν το περίμενα και με έχει αφήσει άφωνο. Δεσμεύομαι να μελετήσω ξανά αυτά που είπε και να ψάξω να βρω πού ακριβώς βρίσκεται αυτή η φοβερή εκτροπή.
Όμως, η ουσία, αυτό που δεν μας είπε η Αξιωματική Αντιπολίτευση -γιατί από την υπόλοιπη Αντιπολίτευση ακούσαμε μία τοποθέτηση- είναι αν τελικά θα ψηφίσει το κοινωνικό μέρισμα. Τι θα κάνει ακριβώς; Αυτό δεν μας το είπε. Μας άφησε κρυφό το τι θα γίνει τις επόμενες ημέρες, όταν θα έρθει στη Βουλή και θα συζητήσουμε όλες τις λεπτομέρειες γι’ αυτό το θέμα.

Ειπώθηκε και κάτι ακόμη, στο οποίο θέλω να απαντήσω. Εντάξει, ο κ. Λοβέρδος είναι στις επόμενες ημέρες της θριαμβευτικής επανόδου, κατά τη γνώμη του, της Κεντροαριστεράς.
ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ (Υπουργός Οικονομικών): Του ΠΑΣΟΚ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Εντάξει, εγώ το λέω με πιο ευρύ τρόπο, για να φτάσω σε αυτό που θέλω να πω.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να κάνω μια παρένθεση και να πω ότι εγώ καθόλου δεν υποτιμώ τη συμμετοχή χιλιάδων ανθρώπων σε μια διαδικασία, η οποία στα δικά μου μάτια, ως Αριστερού, μοιάζει λίγο προβληματική, δηλαδή το να εκλέγεις τον Αρχηγό χωρίς ακριβώς να ξέρεις το πρόγραμμα, το περιεχόμενο, τι κόμμα θα είναι αυτό κ.λπ. Αυτό είναι ο ηγεμόνας, που έλεγε ο κ. Δένδιας και ο αυτοκράτορας. Αυτό είναι. Έναν αυτοκράτορα πάνε να βγάλουν εκεί, με αυτό τον τρόπο. Εν πάση περιπτώσει, είναι ένα θέμα. Θα το κρίνουμε.
Μεθυσμένος, λοιπόν, από αυτή την τεράστια νίκη ο κ. Λοβέρδος είπε ότι τελικά όλα θα κριθούν στην κάλπη και πως κάθε ημέρα που περνάει, διογκώνεται αυτό το ρεύμα, με το οποίο έχουμε τρομάξει, ας πούμε, και ότι σχεδόν είναι πριν από τα σκαλιά του να ξαναπάρει τη διακυβέρνηση της χώρας. Κάπως έτσι.
Θέλω να απαντήσω και στο άλλο, επειδή ακούγεται και ξανακούγεται. Τι είναι αυτό το κοινωνικό μέρισμα, το οποίο προφανώς δεν είναι ούτε χρήματα του ΣΥΡΙΖΑ, ούτε κανενός ΣΥΡΙΖΑ, ούτε κανενός ΠΑΣΟΚ, ούτε καμιάς Νέας Δημοκρατίας. Προφανέστατα! Τι είναι; Είναι το αποτέλεσμα της υπερφορολόγησης; Είναι το αποτέλεσμα του ότι γκρεμίσαμε το σπίτι και τώρα δίνουμε και μια σκηνή για να πάει να κάτσει κάποιος; Αυτό είναι;
Για να είμαστε σοβαροί, λοιπόν, σε αυτή την Αίθουσα, εγώ θέλω να επαναλάβω μερικά πράγματα για να τα γνωρίζουν οι συνάδελφοι. Θέλω να επαναλάβω ότι ο Πρωθυπουργός χθες δεν είπε γενικά για υπεραπόδοση, κάτι για το οποίο τον επέκρινε ο κ. Γεωργιάδης. Είπε ότι στα δημοσιονομικά μέτρα πετύχαμε μια μεγαλύτερη κάλυψη όσον αφορά το πρωτογενές πλεόνασμα και από 1,75% φτάσαμε περίπου στο 3% και κάτι. Τι είναι αυτό; Εξηγώ λοιπόν.
Μέσα σε αυτά τα οποία συμφωνούμε με τους θεσμούς είναι τα λεγόμενα παραμετρικά και μη παραμετρικά μέτρα. Τα μη παραμετρικά, δηλαδή αυτά που προέρχονται από την πάταξη της φοροδιαφυγής, δεν τα λαμβάνουν υπόψιν στον υπολογισμό των πρωτογενών πλεονασμάτων. Το ένα είναι αυτό.
Το δεύτερο είναι ότι υπάρχει αυτή η τάση, την οποία πολλές φορές έχουμε επαναλάβει σε αυτή τη Βουλή, να υποτιμά, ειδικά το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, την απόδοση των όποιων μέτρων παίρνουμε. Υπολογίζει, ας πούμε, εκατό. Εμείς λέμε ότι θα πιάσουμε, για παράδειγμα, εκατόν πενήντα. Τελικά πιάνουμε ίσως εκατόν εβδομήντα. Συνήθως το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο σε αυτές τις εκτιμήσεις του, πέφτει έξω, υποτιμά, δηλαδή, την απόδοση αυτών των μέτρων.
Θα επαναλάβω δυο συγκεκριμένα παραδείγματα.
Η δυνατότητα αυτή μας δίνεται κυρίως από την απόδοση αυτών των μη παραμετρικών μέτρων, που είναι ένα κομμάτι πάταξης της φοροδιαφυγής. Και εδώ δεν λέμε πράγματα γενικώς και αορίστως. Επανέλαβε ο Υπουργός στις Επιτροπές δύο στοιχεία. Ποια είναι αυτά; Το πρώτο είναι η εθελοντική αποκάλυψη, η οποία έφερε στα ταμεία πάνω από 450 εκατομμύρια ευρώ. Το δεύτερο είναι η υπεραπόδοση -γιατί εδώ είναι η υπεραπόδοση- σε σχέση με τα έσοδα του ΕΦΚΑ, τα οποία προήλθαν κυρίως από την αύξηση της απασχόλησης. Αυτά τα δύο μαζί κάνουν 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Μόνο αυτά.

Να πω και μερικά άλλα πράγματα για την πάταξη της φοροδιαφυγής.
Αλήθεια, ποιος ακριβώς έκανε το σύστημα διασταύρωσης τραπεζικών λογαριασμών και φορολογικών δηλώσεων; Πότε έγινε αυτό; Ποιος πραγματοποίησε, ποιος υλοποίησε αυτή τη δυνατότητα; Γιατί πλέον, η διασταύρωση που μπορεί να γίνει από την πλευρά της πολιτείας, μπορεί να γίνει πάρα πολύ γρήγορα και να πιάσει πολύ περισσότερα σε πολύ μικρότερο χρόνο, όταν θέλαμε δύο και τρεις μήνες για να κάνουμε μια διασταύρωση. Τώρα μπορούμε σε πολύ σύντομο χρόνο να διασταυρώσουμε τραπεζικούς λογαριασμούς και φορολογικές δηλώσεις και άρα, να εντοπίσουμε τη φοροδιαφυγή.
Στην ουσία, ποιος έβαλε στην ελληνική πραγματικότητα το πλαστικό χρήμα; Πώς μέσα από εκεί μπορέσαμε…
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΜΥΡΑΣ: ...(Δεν ακούστηκε)
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Αφήστε να ολοκληρώσω τη σκέψη μου. Αν θέλετε, έχετε τη δυνατότητα να μιλήσετε μετά και να πείτε ό,τι νομίζετε.
Πώς μέσα από εκεί και μέσα από την οικοδόμηση του αφορολόγητου φέραμε στα ταμεία μέσα από την αυτόματη επιστροφή του ΦΠΑ, ειδικά σε κάτι χάι νησιά, και πιάσαμε κάποιες αποδόσεις κάπου 160%, 180%; Ποιος το έκανε αυτό, άραγε; Ποιος ενίσχυσε τον μηχανισμό, παίρνοντας κατάλληλα αυτοκίνητα για την πάταξη του λαθρεμπορίου στα σύνορα; Και εννοώ τα φορτηγά x-ray. Ήδη έχει μπει ένα σε λειτουργία και μπαίνουν και άλλα τέσσερα. Ποιος έβαλε την ηλεκτρονική πλατφόρμα για τον έλεγχο της ενοικίασης διαμερισμάτων μέσω του airbnb; Ποιος τα έκανε όλα αυτά; Δεν ήταν αυτή η Κυβέρνηση, η οποία πήρε συγκεκριμένα μέτρα και είχε πολύ συγκεκριμένη απόδοση στην πάταξη της φοροδιαφυγής;
Δεν λέμε ότι τα κάναμε όλα ή ότι έχουμε αυτή τη στιγμή την πλήρη απόδοση. Όμως, έχουμε κάνει πολύ συγκεκριμένα βήματα και έχουμε πολύ συγκεκριμένα αποτελέσματα. Παλαιότερα υπήρχε και το άλλο επιχείρημα, ότι δεν επιστρέφουμε και τα ληξιπρόθεσμα. Έχουμε επαναλάβει ότι αυτό υπολογίζεται μέσα στο τελικό αποτέλεσμα για το πρωτογενές πλεόνασμα, αλλά κάποιοι δεν εννοούν να το καταλάβουν.
Όλα αυτά, λοιπόν, συνιστούν μια πολύ καλύτερη απόδοση στο δημοσιονομικό σκέλος, που επιτρέπει στην ελληνική Κυβέρνηση να δίνει αυτό το κοινωνικό μέρισμα.
(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Δύο λεπτά ακόμα, αν μου επιτρέπετε, κύριε Πρόεδρε.
Ξαναλέω, λοιπόν, ότι μάλλον μύγα τσίμπησε κάποιους, όταν για δεύτερη χρονιά άκουσαν να δίνεται ένα κοινωνικό μέρισμα με πραγματική υπέρβαση του πρωτογενούς πλεονάσματος και όχι σαν το μέρισμα που έδωσαν αυτοί το 2014, για να μην πω πώς και πού, με δανεικά και χωρίς να έχουν απόδοση μεγαλύτερη στο πρωτογενές πλεόνασμα, το οποίο δεν έπιασαν ποτέ, βέβαια.
Πάω παρακάτω για το νομοσχέδιο.
Δεν θα επαναλάβω διάφορα πράγματα που έχουν ειπωθεί. Στην κριτική, όμως, που έγινε σε σχέση με τους περιορισμούς και τον Κανονισμό, να επαναλάβω ότι υπάρχουν κάποια πράγματα, στα οποία πρέπει να συνεννοηθούμε, να έχουμε κοινό τόπο. Όταν περιορίζεις τα σημεία και τα μηχανήματα, όταν κάνεις, δηλαδή, δύο κινήσεις -μειώνεις τα μηχανήματα από 35.000 σε 25.000 και περιορίζεις τα σημεία από πάνω από χίλια σε πεντακόσια- αυτό είναι ένα πάρα πολύ συγκεκριμένο μέτρο. Στη διεθνή βιβλιογραφία η διαθεσιμότητα είναι ένα κρίσιμο θέμα, σε σχέση με την ευαλωτότητα, αν θέλετε, κάποιων ανθρώπων να μπουν σε μια διαδικασία εθισμού. Ένα, λοιπόν, είναι αυτό.
Δεύτερον, οι παίκτες πρέπει να είναι άνω των 21 ετών. Αυτός είναι ένας συγκεκριμένος περιορισμός. Πρέπει υποχρεωτικά να χρησιμοποιούν κάρτα παίκτη μετά από ταυτοποίηση. Δεύτερος περιορισμός.

Τρίτος περιορισμός. Πρέπει υποχρεωτικά να αυτοπροσδιορίζουν όρια ανά ημέρα και ανά περίοδο.
Τέταρτος περιορισμός. Επιπλέον δυνατότητα περιορισμού με το day stop. Και άλλη δυνατότητα ακόμη με μηνιαία και ετήσια όρια.
Συνεπώς, υπάρχουν συγκεκριμένα ζητήματα περιορισμού, τα οποία μπαίνουν και τα οποία νομίζω ότι μπορούν να λειτουργήσουν μαζί και με τον Κανονισμό που φτιάχνει η ανεξάρτητη αρχή. Όλα αυτά μαζί μπορούν να λειτουργήσουν σε μια αγορά που οι περισσότερες πτέρυγες της Βουλής επισημαίνουν ότι χρειάζεται ρύθμιση.
Να πω και κάτι τελευταίο σε σχέση με το ζήτημα του εθισμού. Το θέμα του εθισμού, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι ένα πολυπαραγοντικό ζήτημα. Πολυπαραγοντικό ζήτημα. Υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει στην ανθρωπότητα. Ψάξτε όπου θέλετε και όποιες πολιτικές θέλετε και θα το δείτε αυτό. Το εάν περιορίζεται και πώς περιορίζεται ακριβώς και τι μέτρα παίρνουμε για την πρόληψη κυρίως του εθισμού στους εφήβους, αυτό είναι ένα θέμα πράγματι που μπορούμε να το κουβεντιάσουμε. Πάντως, οι απαγορευτικές κάθετες πολιτικές, το μόνο που έχουν κάνει –κι αυτό το αποδεικνύει η διεθνής βιβλιογραφία- είναι να αυξήσουν τον παράνομο τζόγο ή την παράνομη χρήση αλκοόλ ή την παράνομη χρήση ουσιών κλπ. Αυτά λέει η διεθνής βιβλιογραφία και νομίζω ότι αξίζει να διαβάσουμε σωστά αυτή τη βιβλιογραφία.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης): Ολοκληρώστε παρακαλώ, κύριε συνάδελφε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Ολοκληρώνω αμέσως, κύριε Πρόεδρε.
Έχουμε δουλειά να κάνουμε εδώ. Πράγματι, έχουμε να κάνουμε δουλειά εδώ. Και στα προγράμματα πρόληψης στο σχολείο που μπορούν να γίνουν και στη δυνατότητα θεραπευτικής αντιμετώπισης όσων ανθρώπων μπαίνουν σ’ αυτό το λούκι, επιτρέψτε μου να πω.
Σας ευχαριστώ πολύ.