ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

25/07/2017

Φ. Βάκη: Το νομοσχέδιο αυτό είναι ανθρωποκεντρικό, πολλαπλασιαστικό σε οφέλη, εξορθολογίζει και διορθώνει παθογένειες χρόνων

Φ. Βάκη: Το νομοσχέδιο αυτό είναι ανθρωποκεντρικό, πολλαπλασιαστικό σε οφέλη, εξορθολογίζει και διορθώνει παθογένειες χρόνων



Ομιλία της κοινοβουλευτικής εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ Φωτεινής Βάκη στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, κατά τη συζήτηση του σ/ν του Υπουργείου Εσωτερικών, "Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.). Ρυθμίσεις σχετικές με την οργάνωση, τη λειτουργία, τα οικονομικά και το προσωπικό των Ο.Τ.Α.. Ευρωπαϊκοί Όμιλοι Εδαφικής Συνεργασίας. Μητρώο Πολιτών και άλλες διατάξεις".

 

 

Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι Βουλευτές. Επιτρέψτε μου και μένα δυο λόγια για το νομοσχέδιο που συζητάμε.

Καταρχάς διαπιστώνει κανείς, εάν παρακολουθήσει τις συνεδριάσεις των επιτροπών μια αντίφαση. Από τη μία το νομοσχέδιο εισέπραξε τα πυρά της αντιπολίτευσης ως "πελατειακό" και "ρουσφετολογικό" και από την άλλη χαιρετίστηκε από όλους τους φορείς, κάτι τελικά που καταδεικνύει περίτρανα ότι το εν λόγω νομοσχέδιο συμπυκνώνει και αποτυπώνει χρόνια αιτήματα φορέων.

Το νομοσχέδιο λοιπόν που συζητάμε διορθώνει στρεβλώσεις και δυσλειτουργίες και θεραπεύει νομικά κενά. Άλλωστε, δεν ήταν αυτή η κυβέρνηση που έφτιαξε πελατειακό κράτος, ούτε οι "Μαυρογιαλούροι" και οι "Γκόρτσοι", όπως μας χαρακτήρισαν κάποιοι από την αντιπολίτευση, βρίσκονται ανάμεσα μας. Αλλά θα επανέλθω και θα ανασκευάσω αυτές τις κατηγορίες μέσα από τα άρθρα και όχι από γενικόλογους αφορισμούς.

Καταρχάς ξεκινάω από πολύ σημαντικά άρθρα που αφορούν τη Δ.Ε.Υ.Α. Συμπερασματικά λοιπόν θα ήθελα να πω ότι με τις διατάξεις αυτές η λειτουργία των Δ.Ε.Υ.Α εξορθολογίζεται, βελτιώνεται η διαφάνεια στη διοίκηση τους και διευρύνεται η αντιπροσωπευτικότητα στα Διοικητικά Συμβούλια. Αυτή η προσαρμογή μπορεί να λειτουργήσει προς όφελος των καταναλωτών, οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις βρίσκονταν αντιμέτωποι με αυθαίρετες πρακτικές τιμολόγησης, ενώ εισάγεται και πλαίσιο προστασίας για ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Ενδεχόμενη αύξηση των αποζημιώσεων για τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, ισοσκελίζεται από το γενικό όφελος που θα προκύψει και από τον επαγγελματισμό, αν θέλετε, που συνεπάγεται η έμμισθη σχέση.

Ως προς την τιμολόγηση του νερού, οι Δ.Ε.Υ.Α δεν λειτουργούν αυθαίρετα. Η βασική αρμοδιότητα ανήκει στην Εθνική Επιτροπή Υδάτων, η οποία καθορίζει το πλαίσιο τιμολόγησης του νερού. Βασική αρχή σε αυτή τη διαδικασία είναι ότι οι αλλαγές σε σχέση με την τιμολόγηση δεν μπορούν να αποκλίνουν από τη διακύμανση του Α.Ε.Π. Άρα αυξήσεις σε λογαριασμούς δεν μπορούν να υπάρξουν σε έτη κατά τα οποία η οικονομία παρουσίασε ύφεση. Εντούτοις, η Εθνική Επιτροπή Υδάτων έχει εισαγάγει αλλαγές σε σχέση με τα αγροτικά τιμολόγια για την άρδευση, στο πλαίσιο εναρμόνισης με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Και μέσα στα επόμενα δύο χρόνια θα πρέπει να εγκατασταθούν μετρητές σε όλες τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις, αφενός για να μην απολεσθούν οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις και αφετέρου για να ενισχυθεί και η προσπάθεια εξοικονόμησης και ορθής διαχείρισης των υδάτινων πόρων.

Πηγαίνω, τώρα σε διατάξεις που αφορούν το δεύτερο μέρος. Για τη δυνατότητα των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ να συνεχίσουν να λειτουργούν ακόμη και μετά από τρείς ζημιογόνες χρήσεις να πω το εξής: Δεν είναι εμπορικές επιχειρήσεις τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ας σκεφτούμε πόσες κοινωνικές υπηρεσίες πολιτισμού προσφέρουν και πόσο έχουν ζωογονήσει πολιτιστικά μια επαρχία η οποία είχε παραμείνει εν πολλοίς άνυδρη πνευματικά.

Η δυνατότητα που δίνεται σε ορεινούς και νησιωτικούς δήμους να παρέχουν κίνητρα σε ιατρούς, σε αστυνομικούς, σε εκπαιδευτικούς και άλλους δημόσιους λειτουργούς μέσω της δωρεάν σίτισης και στέγασης. Δεν είναι σημαντικά αυτά τα κίνητρα; Έχουμε σκεφτεί, ειδικά όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς, τους μισθούς που έχουν; Διότι, κοιτάξτε συνάδελφοι, η αριστεία -επειδή γίνεται πολύς λόγος περί αριστείας και έχουμε και το νομοσχέδιο που τρέχει παράλληλα για την Παιδεία- αριστεία είναι και να δίνεται η δυνατότητα σε κάθε χωριό, στο πιο απομακρυσμένο να υπάρχει ένας εκπαιδευτικός.

Αν μου επιτρέπεται κύριε Υπουργέ, σχετικά με το εν λόγω άρθρο, θα ήθελα να ζητήσω όσον αφορά και τη δική μου εκλογική περιφέρεια, εάν θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν τα σε αυτό τα Διαπόντια Νησιά, τα οποία έχουν πληθυσμό πολύ μικρότερο των 18.000 κατοίκων, αλλά με βάση το νόμο του "Καλλικράτη" (2010), εξαιρέθηκαν από το χαρακτηρισμό "νησιωτικοί δήμοι". Θα παρακαλούσαμε λοιπόν, να εξεταστεί και αυτή η δυνατότητα, διότι είναι νησιά μικρά τα οποία αντιμετωπίζουν πάρα πολλά προβλήματα.

 

Θα ήθελα επίσης να ρωτήσω (την αξιωματική αντιπολίτευση) -ρητορικό είναι το ερώτημα-  αν είναι "ρουσφετολογικό", το άρθρο 51 παραδείγματος χάρη που ορίζει ότι τα επιδόματα που παρέχονται από τους δήμους σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες είναι ακατάσχετα και αφορολόγητα. Ή δεν θα πρέπει με το άρθρο 52 να εισάγεται η διαδικασία ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών σε 100 δόσεις προς τους δήμους; Δεν θα ανακουφίσει αυτό;  Για να μη μιλήσει κανείς για ένα άλλο πολύ σημαντικό άρθρο το 62, για τη μείωση του τέλους επί των ακαθάριστων εσόδων των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος προς τους Δήμους από το 2% στο 0,5%.

Πολύ σημαντική επίσης η εξαίρεση από το φόρο εισοδήματος επί της ακίνητης περιουσίας των ακινήτων των Ο.Τ.Α που εκχωρούνται για κοινωφελείς σκοπούς. Πρέπει να ανακουφισθούν και πρέπει να ενισχυθούν οι κοινωνικές δομές.

Πολύ σημαντική και η διάταξη για τα μέσα προστασίας στους εργαζόμενους των Ο.Τ.Α, όπως και για το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας που δείχνει ότι το νομοσχέδιο αυτό λαμβάνει υπόψη του τους εργαζόμενους. Έχει έναν χαρακτήρα αν θέλετε ανθρωποκεντρικό. Δεν είναι αναλώσιμοι, δεν είναι θυσιαστέοι οι εργαζόμενοι, δεν είναι ανακυκλώσιμοι.

Και βεβαίως η παύση των πειθαρχικών. Διότι δεν ξεχνάμε τότε ότι υπήρχαν κάποιοι άνθρωποι που δεν συνεμορφώθησαν προς τις υποδείξεις και που αρνήθηκαν να στείλουν λίστες των συναδέλφων τους στο τότε Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Για ποιο λόγο να τις στείλουν; Προκειμένου οι συνάδελφοι τους να μπούνε αυθαίρετα χωρίς κανένα κριτήριο σε διαθεσιμότητα. Δηλαδή ουσιαστικά να χάσουν τις δουλειές τους.

Τελειώνω με το Μητρώο Πολιτών το οποίο πραγματικά εξορθολογίζει και απαλλάσσει από τεράστια γραφειοκρατικά βάρη το δημόσιο. Κάτι που έπρεπε να χει γίνει από πάρα πολλά χρόνια. Ειδικά από την αντιπολίτευση, που κυβερνούσατε τόσα χρόνια και τώρα μας εγκαλείτε για "ρουσφετολογικές" και "πελατειακές" διατάξεις και ομνύετε στον εξορθολογισμό και στον εκσυγχρονισμό. Γιατί δεν το κάνατε τόσα χρόνια, διερωτώμαι.

Και επίσης για τη διάταξη σχετικά με την Ειδική Γραμματεία Ιθαγένειας στο Υπουργείο των Εσωτερικών: Έπρεπε να φτάσουμε στο 2015 για να νομοθετήσουμε το αυτονόητο, να δίδεται η ιθαγένεια σε παιδιά μεταναστών που ζούνε εδώ και πάρα πολλά χρόνια σε αυτή τη χώρα. Που τα παιδιά αυτά έχουν ορίζοντα ζωής και μητρική γλώσσα τα Ελληνικά. Με αυτή λοιπόν την Ειδική Γραμματεία επιταχύνεται μια διαδικασία ψυχοφθόρος για αυτούς τους ανθρώπους και εξαιρετικά αργή.

Σε γενικές γραμμές λοιπόν -για να μην κάνω κατάχρηση χρόνου- το νομοσχέδιο αυτό είναι ανθρωποκεντρικό, πολλαπλασιαστικό σε οφέλη, εξορθολογίζει και διορθώνει παθογένειες χρόνων.

Σας ευχαριστώ πολύ.                         



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ