ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

10/03/2016

Ομιλία του Νίκου Ηγουμενίδη στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων



Διατύπωση γνώμης, σύμφωνα με το ν.3918/2011, σε συνδυασμό με τα άρθρα 32 παρ. 5  και 49Α του Κανονισμού της Βουλής,  μετά από ακρόαση των προτεινομένων, από τον Υπουργό Υγείας, για διορισμό :
α) ως διοικήτρια της 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας (Υ.ΠΕ.) Πειραιώς & Αιγαίου, την κυρία  Όλγα Ιορδανίδου  και
β) ως διοικήτρια της 7ης Υγειονομικής Περιφέρειας (Υ.ΠΕ.) Κρήτης, την κυρία Ελένη   Μαυρομάτη.    

«Στρατηγικός στόχος του ΣΥΡΙΖΑ είναι η οικοδόμηση ενός δημόσιου και δωρεάν Συστήματος Υγείας ισότιμης πρόσβασης και καθολικής κάλυψης με υψηλή ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών και ελεγχόμενο κόστος.
Σ’ αυτή την κατεύθυνση προσπαθήσαμε να υλοποιήσουμε το πρόγραμμά μας. Πέρα από τα συγκεκριμένα στοιχεία του απολογισμού μας, που ως ένα βαθμό δεν είναι αντικείμενο της σημερινής συζήτησης, επιτρέψτε μου να σταθώ, στηριγμένος στην προσωπική μου εμπειρία από την διοίκηση της 7ης ΥΠΕ, σε μερικές γενικότερες παρατηρήσεις:
Ι . Νοσοκομειακή περίθαλψη.
1. Όσον αφορά τα Νοσοκομεία, τους πυλώνες του συστήματος της Δημόσιας Υγείας, παρά τις προσπάθειές μας, δεν μπορούμε να πούμε ότι έχουν απομακρυνθεί από τον κίνδυνο της λειτουργικής κατάρρευσης. Το σίγουρο είναι ότι θα προσπαθήσουμε με όλες μας τις δυνάμεις, για την στήριξή τους.
Δεν θα σταθώ σήμερα σε πλευρές που πρέπει να δούμε στα νοσοκομεία της Κρήτης, όπως προκύπτουν από την επεξεργασία των στοιχείων του χάρτη υγείας, ούτε στις κλινικές και τα τμήματα που παρέχουν μοναδικές υπηρεσίες στην επικράτεια της ΥΠΕ, που πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη μέριμνα.
2. Δεν έχουμε την πολυτέλεια σπατάλης πόρων, σπατάλης ανθρώπινου δυναμικού. Δεν είναι σωστό, στις σημερινές συνθήκες, να μένουμε παθητικοί θεατές υποβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας, υποβάθμισης της παρεχόμενης περίθαλψης. Τρανταχτό παράδειγμα η νευροχειρουργική στην Κρήτη. Το αναφέρω όχι με την έννοια ανακοίνωσης κάποιων ειλημμένων αποφάσεων, αλλά πρώτα απ’ όλα για προβληματισμό όχι μόνον για την Κρήτη αλλά ευρύτερα για την χώρα. Είναι αστείο να ισχυριστεί κανείς σοβαρά ότι 1 νευροχειρουργός στο Λασίθι ή 2 στα Χανιά καλύπτουν νευροχειρουργικά τους αντίστοιχους νομούς. Αντίθετα η συγκέντρωση όλων των νευροχειρουργών που εργάζονται στο δημόσιο σύστημα υγείας σε μια νευροχειρουργική κλινική, θα αναβαθμίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες στους Κρητικούς συμπολίτες μας, και θα συμβάλει στην κατεύθυνση η πλειοψηφία των νευροχειρουργικών περιστατικών να αντιμετωπίζονται στην Κρήτη, ή με άλλα λόγια, θα ελαχιστοποιήσει τα νευροχειρουργικά περιστατικά που χρειάζονται διακομιδή από την Κρήτη.
3. Στην ίδια κατεύθυνση πιστεύω κ. υπουργέ, ότι πρέπει να δούμε πανελλαδικά κέντρα σπανίων παθήσεων. Για τις παθήσεις αυτές δεν βοηθά η αντίληψη «κάθε πόλη και στάδιο, κάθε νοσοκομείο και ειδική κλινική». Το αντίθετο. Η δημιουργία κέντρων αναφοράς στην κατεύθυνση «ένα πανελλαδικό κέντρο για κάθε μια σπάνια πάθηση» θα αναβαθμίσει τις παρεχόμενες για την πάθηση υπηρεσίες υγείας και θα συμβάλει στην ελαχιστοποίηση των περιστατικών που θα χρειάζονται διακομιδή σε κέντρα του εξωτερικού.

II . Προσλήψεις προσωπικού
 Το σημαντικότερο πρόβλημα του δημόσιου συστήματος υγείας, είναι η έλλειψη προσωπικού. Τα πανελλαδικά στοιχεία ανεβάζουν τις ελλείψεις στο 35–40%. Στην Κρήτη αντίστοιχα είναι 2789 κενά στις 7093 θέσεις ή ποσοστό 39%. Από αυτούς γιατροί είναι 494/1598 (31%), νοσηλευτικό – επιστημονικό προσωπικό 1403/3980 (35%) και διοικητικό – τεχνικό και λοιπό προσωπικό 892/1515 (59%). Και μιλάμε για κενά συγκριτικά με τους οργανισμούς των δομών υγείας του 2012, που είναι γνωστό πως συντάχθηκαν (μειώθηκαν) από την τότε κυβέρνηση. Δεν μπορούμε να μιλάμε σοβαρά για στήριξη του δημόσιου συστήματος υγείας, χωρίς την αποφασιστική κάλυψη μεγάλου μέρους των κενών αυτών. Αυτή είναι η απαίτηση των καιρών, αυτό επιβάλλουν οι ανάγκες του λαού μας.
Πέρα από τις σχεδιαζόμενες προσλήψεις, σήμερα, από το Υπουργείο Υγείας, είναι ευκαιρία να προχωρήσουμε οργανωμένα και συγκροτημένα την κοινωνική οικονομία. Άμεση ανακούφιση για το δημόσιο σύστημα υγείας μπορεί να επέλθει μέσα από την αγορά υπηρεσιών (όπου αυτό είναι δυνατόν) από Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.), και μάλιστα με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ, χωρίς να βαρύνεται περαιτέρω οικονομικά το Υπουργείο Υγείας και ο κρατικός προϋπολογισμός. Έτσι, από τη μια θα ανοίξουν, και μάλιστα στον τρίτο τομέα της οικονομίας, πολλές νέες θέσεις εργασίας, που τόσο έχει ανάγκη η κοινωνία μας, και από την άλλη θα ωφεληθεί το δημόσιο σύστημα υγείας, αφού καλύπτει άμεσα, κρίσιμα κενά που δημιουργήθηκαν με την επιβληθείσα απαγόρευση των προσλήψεων τα τελευταία χρόνια. Επιπλέον, θα  γίνει ένα σημαντικό βήμα για την ανάπτυξη της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας που μπορεί να αποτελέσει βασικό πυλώνα αύξησης της απασχόλησης στη χώρα μας, όπως ήδη συμβαίνει σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες της Ευρώπης..

III . Λειτουργία των ΥΠΕ.
1. Πρέπει να κινηθούμε στην κατεύθυνση οι ΥΠΕ και όλες οι διοικητικές (και όχι μόνο) υπηρεσίες του δημόσιου συστήματος υγείας, να μεταστεγαστούν σε ιδιόκτητα κτίρια ή κτίρια του δημοσίου, ώστε να μην πληρώνουν ενοίκιο.
2. Η εμπειρία της Κρήτης ως προς την ταύτιση των ορίων γεωγραφικής διοικητικής και υγειονομικής περιφέρειας, είναι θετική. Πρέπει να το δούμε και για την 2η καθώς και την 6η ΥΠΕ.
3. Θα πρέπει άμεσα να προχωρήσουν οι οργανισμοί των ΥΠΕ. Προτείνω το εξής οργανόγραμμα:
I. Διευθύνσεις ΥΠΕ
i. Προγραμματισμού
ii. ΠΦΥ - Ψυχικής Υγείας (Νέα)
iii. Οικονομική (με νέο τμήμα: Μισθοδοσία όλων των δομών της ΥΠΕ)
iv. Προμηθειών (νέα). Αναλαμβάνει όλες τις προμήθειες της ΥΠΕ. Καταργούνται τα αντίστοιχα τμήματα των νοσοκομείων.
v. Ανθρωπίνων Πόρων
vi. Τεχνική Υπηρεσία
vii. Πληροφορική
 Με βάση ότι κάναμε μέχρι σήμερα, πιστεύω ότι στην Κρήτη μπορούμε να στελεχώσουμε τις νέες διευθύνσεις της ΥΠΕ, έτσι ώστε η κεντρική υπηρεσία να αναλάβει τις προμήθειες και την μισθοδοσία όλων των δομών υγείας. Έτσι, θα μπορέσουμε παράλληλα να ανακουφίσουμε τις, τραγικές σε ορισμένες περιπτώσεις, ελλείψεις σε διοικητικό προσωπικό των νοσοκομείων και των κέντρων υγείας.
Τέλος, όσον αφορά το τμήμα Χάρτη Υγείας, μπορεί να αξιοποιηθεί από το Υπ. Υγείας στο οποίο και πρέπει να υπάρξει ξεχωριστή διεύθυνση.

Κλείνοντας,
Τα βιογραφικά των συγκεκριμένων συναδέλφων που κρίνουμε σήμερα, ανεβάζουν τον πήχη των προσδοκιών από την νέα διοίκηση της 2ης και 7ης ΥΠΕ. Ιδιαίτερα θα ‘θελα να τοποθετηθώ για την κα Μαυρομάτη που την γνωρίζω και είχα την ευκαιρία πριν την σημερινή ακρόαση, από «πρώτο χέρι» να γνωρίσω τους στόχους της, το όραμά της για την Υγεία στην Κρήτη. Η προσωπική της  διαδρομή είναι το καλύτερο διαπιστευτήριο, ότι έχει όλες τις προϋποθέσεις να επιτύχει στο δύσκολο έργο που αναλαμβάνει. Θέλω να διαβεβαιώσω ότι θα σταθώ δίπλα στην κα Μαυρομάτη και στην διοίκηση της 7ης ΥΠΕ. Θα βοηθήσω όσο μπορώ σε ότι χρειαστεί.
Υπερψηφίζω την πρόταση της πολιτικής ηγεσίας του Υπ. Υγείας και για την 2η και για την 7η ΥΠΕ.
Πέρα από την θέλησή μας να δώσουμε τις δυνάμεις μας για να ανταποκριθούμε, η προσπάθειά μας εκφράζει τις προσδοκίες, τις απαιτήσεις και την ελπίδα του λαού μας. Γι’ αυτό όσο δύσκολο κι αν φαντάζει το έργο μας, τόσο στην υγεία όσο και γενικότερα, θεωρώ ότι θα επιτύχουμε».





Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ