12/03/2015
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ.Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού
Θέμα: «Δημόσιος διεθνής διαγωνισμός για ΣΔΙΤ του έργου Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου»
Στο τέλος του προηγούμενου χρόνου (29-12-2014) υπογράφτηκε μεταξύ του Ομίλου ΟΑΣΑ (Συγκοινωνίες Αθηνών) και της κοινοπραξίας «LG - ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή» η σύμβαση σύμπραξης (ΣΔΙΤ) για τη χρηματοδότηση, το σχεδιασμό, την υλοποίηση και συντήρηση και τεχνική διαχείριση του Ηλεκτρονικού Εισιτηρίου (Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου – ΑΣΣΚ) για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.
Το έργο αποτελεί μια σημαντική άμεση, ξένη επένδυση στη χώρα. Η σύμβαση σύμπραξης είναι διάρκειας 12 ετών, με τις πληρωμές να πραγματοποιούνται βάσει της διαθεσιμότητας του συστήματος και της ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών. Με την ολοκλήρωση της διάρκειας της σύμβασης, το σύστημα παραμένει στην κυριότητα των Συγκοινωνιών Αθηνών. Το σύστημα πρόκειται να καλύπτει και να εξυπηρετεί το σύνολο των επιβατών των Μέσων αστικών Συγκοινωνιών (λεωφορεία, τρόλλεϋ, τραμ, μετρό), αλλά και του προαστιακού σιδηρόδρομου.
Αναλυτικότερα, το έργο περιλαμβάνει την έκδοση ηλεκτρονικών καρτών, οι οποίες θα αντικαταστήσουν πλήρως τα χάρτινα εισιτήρια και τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών και θα συμπληρώσουν την έκδοση εισιτηρίων μέσω mobile ticketing, τα οποία είναι ήδη στη διάθεση των επιβατών των αστικών συγκοινωνιών από τα μέσα Δεκεμβρίου.
Το έργο περιλαμβάνει επίσης, την προμήθεια και εγκατάσταση επικυρωτικών μηχανημάτων σε όλα τα Μέσα, κέντρων διαχείρισης, εξοπλισμού ελέγχου κομίστρων, αλλά και εγκατάσταση πυλών εισόδου στους σταθμούς του Μετρό και του προαστιακού σιδηρόδρομου. Το Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου, είναι το δεύτερο κατά σειρά έργο ΣΔΙΤ στον τομέα των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (μετά την τηλεματική), στο οποίο αξιοποιούνται παράλληλα και κοινοτικοί πόροι, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ψηφιακή Σύγκλιση του ΕΣΠΑ.
Το ηλεκτρονικό εισιτήριο είναι ένα έργο ύψους 94 εκατ. ευρώ, το οποίο θα δώσει στον ανάδοχο δουλειά για 12 χρόνια, καθώς κατασκευάζεται με τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και έναν υπολογιζόμενο δείκτη απόδοσης κεφαλαίων (IRR) γύρω στο 12%. Το έργο θα παράσχει σημαντική τεχνογνωσία στον ανάδοχο που θα το αναλάβει, ο οποίος εκτός από την οργάνωση και την κατασκευή της υποδομής θα το συντηρεί και θα το λειτουργεί για τα επόμενα χρόνια, ενώ με τη λήξη της περιόδου η υποδομή θα επιστρέψει στον ΟΑΣΑ.
Σύμφωνα με την παράγραφο 12.1 της προκήρυξης: «Η αναθέτουσα αρχή θα συμμετέχει στη χρηματοδότηση του κόστους κατασκευής, με την καταβολή ποσού που θα ανέρχεται κατ’ ανώτατο ποσοστιαίο όριο στο 49% της Αρχικής Κεφαλαιακής Δαπάνης του ΑΣΚΚ, με ανώτατο χρηματικό ποσό τα 34.758.000 ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ… μέσω πόρων του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Αττική» του ΕΣΠΑ οι οποίοι έχουν εκχωρηθεί ως προς τη διαχείρισή τους στην ΕΥΔΕΠ Ψηφιακή Σύγκλιση».
Ως εκ τούτου ο προϋπολογισμός μόνο για την κατασκευή ανέρχεται σε 70.934.694 €, εκ των οποίων για τα 34.758.000 € θα συμμετάσχει ο ΟΑΣΑ με πόρους του ΕΣΠΑ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς και όπως διαπιστώνεται από αντίστοιχο προϋπολογισμό προηγούμενων διαγωνισμών, το κόστος για τον εξοπλισμό αυτόν ανέρχεται στα 35.000.000 € περίπου.
Σύμφωνα με την παρ. 15.5 της προκήρυξης που αναφέρεται στον προϋπολογισμό για τη λειτουργία του έργου «… σε κάθε περίπτωση, η Καθαρή Παρούσα Αξία των ζητούμενων από κάθε Διαγωνιζόμενο συνολικών ετήσιων ενιαίων χρεώσεων κατά τη διάρκεια της Περιόδου Υπηρεσιών, δεν μπορεί να υπερβαίνει τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό, ο οποίος, σε τιμές 01-01-2013 ανέρχεται σε ευρώ ενενήντα τέσσερα εκατομμύρια, μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ…».
Επομένως, ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ως ΣΔΙΤ ανέρχεται σε 164.934.694 € (εκ των οποίων 70.934.694 € είναι για την κατασκευή και 94.000.000 € για τη δεκαετή λειτουργία και συντήρηση του έργου) 2,5 φορές υψηλότερο κόστος με τον συνολικό προϋπολογισμό του έργου ως προμήθεια (35.000.000 € είναι για την κατασκευή και 30.000.000 € για τη δεκαετή λειτουργία και συντήρηση του έργου).
Επειδή:
Ερωτάται ο κ. υπουργός:
Η ερωτώσα βουλευτής
Χαρούλα (Χαρά) Καφαντάρη
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ