ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

16/07/2014

Ανακοίνωση του τμήματος οικονομικής πολιτικής για τη φημολογούμενη συνολική διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων ιδιωτικών οφειλών



Σύμφωνα με πληροφορίες, οι τέσσερις υπουργοί που απαρτίζουν το Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους και ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, έχουν λάβει τις αποφάσεις τους για τη συνολική διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων ιδιωτικών χρεών.

Με τη σύμφωνη γνώμη της τρόικας, προωθείται σχέδιο για τη δημιουργία εξωδικαστικού μηχανισμού διαχείρισης των επιχειρηματικών χρεών προς τράπεζες, ασφαλιστικά ταμεία, εφορία, προμηθευτές, εργαζόμενους και λοιπούς πιστωτές.   Για τη διευκόλυνση των εξωδικαστικών συμφωνιών σχεδιάζεται να γίνει υποχρεωτική η συναίνεση όλων των πιστωτών μιας επιχείρησης στο επιχειρηματικό σχέδιο που θα έχει την έγκριση του 35% των ιδιωτών πιστωτών.  Στην πράξη, αυτό σημαίνει πως οι τράπεζες, που κατά κανόνα αποτελούν τους μεγαλύτερους πιστωτές των επιχειρήσεων, θα αποφασίζουν για τις αναδιαρθρώσεις χρεών του επιχειρηματικού τομέα, έναντι των ασφαλιστικών ταμείων, του Δημοσίου, των εργαζόμενων και των προμηθευτών.

Για μια ακόμη φορά, επιλέγεται τραπεζοκεντρική διαχείριση του προβλήματος του ιδιωτικού χρέους. Έτσι όλα αφήνονται στη δικαιοδοσία και τη διακριτική ευχέρεια των τραπεζιτών, που θα έχουν τη δυνατότητα να διαχειριστούν το πρόβλημα όπως τους βολεύει, με στόχο την εξυγίανση του χαρτοφυλακίου τους από τα κόκκινα δάνεια, αδιαφορώντας για όλες τις τραγικές συνέπειες στην πραγματική οικονομία, αλλά και για τις ανάγκες που υπάρχουν για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.

Είναι αξιοσημείωτο ότι δεν θεωρείται πλέον απαραίτητη η κατά προτεραιότητα εξυπηρέτηση των χρεών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, όπως ισχύει μέχρι σήμερα. Αντίθετα, προωθείται η επιδίωξη της συναίνεσης για κεφαλαιοποίηση μέρους των οφειλών αναλογικά από όλους τους πιστωτές, για να μη σηκώσουν όλο το βάρος οι τράπεζες. Έτσι, όλοι οι εμπλεκόμενοι πιστωτές μιας υπερχρεωμένης επιχείρησης, μεταξύ των οποίων το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, θα κάθονται στο ίδιο τραπέζι με τους μετόχους και κάποιον διαμεσολαβητή και θα υποχρεώνονται σε εξωδικαστικές λύσεις που πιθανότατα θα είναι ευνοϊκές μόνο για τους τραπεζίτες, που συνήθως κατέχουν το απαιτούμενο 35% του συνόλου των πιστώσεων για να επιβάλουν τη δική τους διευθέτηση.

Είναι άλλη μια παραχώρηση προς τις τράπεζες, για να τους δοθεί η δυνατότητα απόκτησης δικαιωμάτων στα περιουσιακά στοιχεία των δανειοληπτών. Ταυτόχρονα, πρόκειται για μια καλοστημένη παγίδα για την περαιτέρω μείωση των εσόδων του Δημοσίου και την απαξίωση των ασφαλιστικών ταμείων προς όφελος των τραπεζιτών, που θα έχουν το πάνω χέρι με το αιτιολογικό ότι πρέπει να αντιμετωπίσουν τα stess tests του Νοεμβρίου και τις ενδεχόμενες νέες κεφαλαιακές απαιτήσεις.

Η μόνη λύση είναι η ανάληψη της διακυβέρνησης από τον ΣΥΡΙΖΑ, που θα εφαρμόσει μια πολιτική βασισμένη στην ανάπτυξη μέσα από την κατάργηση της λιτότητας και θα ολοκληρώσει την πρότασή του για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους.

Η προσέγγιση του ΣΥΡΙΖΑ βασίζεται σε μια τελείως διαφορετική φιλοσοφία. Απαραίτητη προϋπόθεση για την εξυγίανση των τραπεζών (καθαρισμός του χαρτοφυλακίου τους από τις επισφάλειες και επιστροφή στην πιστωτική λειτουργία, δηλαδή στην παροχή ρευστότητας), με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης, είναι ο τερματισμός της λιτότητας και η απελευθέρωση της κοινωνίας και της οικονομίας από το «άχθος» των κόκκινων δανείων. Για εμάς, το πρόγραμμα ανακεφαλαιοποίησης θα έπρεπε εξαρχής να συνδυαστεί με ένα αποτελεσματικό και κοινωνικά δίκαιο συνολικό σχέδιο διαχείρισης των κόκκινων δανείων.

Η πρότασή μας για τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων επιχειρήσεων και νοικοκυριών βασίζεται στη δημιουργία ενός ενδιάμεσου δημόσιου φορέα διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους, ο οποίος θα αναλάβει τη θεσμοθέτηση και την εποπτεία της εφαρμογής ενός απλού, αποτελεσματικού, διαφανούς και δίκαιου προγράμματος ρύθμισης των κόκκινων δανείων, με αντικειμενικά κοινωνικά κριτήρια που θα προστατεύουν τους αδύνατους και όσους έχουν πληγεί από την κρίση. Το πρόγραμμα θα είναι δυνατό να επεκταθεί και στη διαχείριση των ληξιπροθέσμων οφειλών προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία και τις ΔΕΚΟ.

Τα δάνεια που δεν μπορούν να αποπληρωθούν στο σύνολό τους και δεν υπάρχει η δυνατότητα να ρυθμιστούν από τις τράπεζες λόγω μη βιωσιμότητας της ρύθμισης, θα είναι δυνατόν να μεταβιβαστούν στον φορέα.

Μόνο με τον ενδιάμεσο φορέα διαχείρισης ιδιωτικού χρέους δεν θα αφεθούν οι τράπεζες ανεξέλεγκτες να διαχειριστούν τα κόκκινα δάνεια με τις γνωστές πρακτικές τους, που αποβαίνουν υπέρ συγκεκριμένων συμφερόντων και εις βάρος της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας. Μόνο έτσι μπορεί να εξασφαλιστεί ίση και δίκαιη μεταχείριση όλων των δανειοληπτών, ενώ παράλληλα οι τράπεζες θα απελευθερωθούν από τα «κακά» στοιχεία του ενεργητικού τους με μικρό κόστος, και χωρίς νέες κεφαλαιακές ανάγκες, προκειμένου να μπορέσουν να παίξουν το πραγματικό τους ρόλο, που είναι η στήριξη της πραγματικής οικονομίας, μέσω της παροχής ρευστότητας σε υγιείς επιχειρήσεις, αποτελώντας μοχλό επανεκκίνησης της οικονομίας και τόνωσης της απασχόλησης.

ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ