ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

18/12/2009

Η αναπτυξιακή στρατηγική της χώρας για τις Μεταφορές πρέπει να γίνει φιλοπεριβαλλοντική

Ερώτηση Δ.Παπαδημούλη. Αλ.Τσίπρα προς τους Υπουργούς Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων - Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής



Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας 2007-2013» του ΕΣΠΑ, κατά βάσει υλοποιεί την αναπτυξιακή στρατηγική της χώρας μας στον τομέα των Μεταφορών,  με συνολικό προϋπολογισμό 7.400.321.000?. Πέντε είναι οι γενικοί στόχοι που τίθενται από το Επιχειρησιακό πρόγραμμα:

•    Η βελτίωση της προσβασιμότητας και της προσπελασιμότητας της χώρας μέσω της ανάπτυξης του Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου, καθώς και του λοιπού Εθνικού και Περιφερειακού Οδικού δικτύου.

•    Η ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου.

•    Η βελτίωση του συστήματος θαλάσσιων μεταφορών με την ανάπτυξη κατάλληλων λιμενικών υποδομών.

•    Η ανάπτυξη του δικτύου αεροπορικών μεταφορών.

•    Η ανάπτυξη των αστικών μεταφορικών υποδομών και του συστήματος αστικών συγκοινωνιών των μεγάλων αστικών κέντρων με έμφαση στη μείωση των χρονοαποστάσεων και των εκπεμπόμενων ρύπων, ώστε να ενισχυθεί η βιώσιμη κινητικότητα στον αστικό ιστό.

Οι παραπάνω στόχοι οργανώνονται επιχειρησιακά σε «άξονες προτεραιότητας» που σε επίπεδο πόρων συνοψίζονται ως εξής: οι οδικές μεταφορές κατέχει το  58,8%, οι σιδηροδρομικές μεταφορές το 19,5%, οι θαλάσσιες μεταφορές το 2,8%, οι αεροπορικές μεταφορές το 4,6%, οι αστικές μεταφορές το 11,1%, η ασφάλεια των μεταφορών το 2,0% και η τεχνική υποστήριξη το 1,1%. Το Επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας 2007-2013» δηλαδή, εξακολουθεί να δίνει τη μεγαλύτερη έμφαση στα οδικά έργα, τα σιδηροδρομικά έργα υπολείπονται κατά πολύ των οδικών και αφορούν αποκλειστικά στον άξονα ΠΑΘΕ/Π (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη – Προμαχώνας), αγνοώντας το περιφερειακό δίκτυο, καθώς και την ανάπτυξη νέων σιδηροδρομικών αξόνων διευρωπαϊκής σημασίας. Επιπλέον το Πρόγραμμα στοχεύει στην ανάπτυξη του δικτύου ΜΜΜ κατά βάσει της Αττικής και εστιάζεται κατά κύριο λόγο στο μετρό και δεν προβλέπεται καμία χρηματοδότηση για την κατασκευή υποδομών για τον πεζό και τον ποδηλάτη. Επομένως  το μεγαλύτερο μερίδιο δίδεται για μια φορά ακόμη στις ρυπογόνες οδικές μεταφορές, παρά το γεγονός ότι στο διεθνές περιβάλλον  παγιώνονται πρωτοβουλίες που βρίσκονται σε αντίθετη κατεύθυνση.

Με βάσει όλα τα παραπάνω ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί

Αν προτίθενται να προβούν σε έγκαιρη αναθεώρηση του Επιχειρησιακού προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας 2007-2013», με σεβασμό στις διεθνείς δεσμεύσεις όπως το πρωτόκολλο του Κιότο, στη παγκόσμια ευαισθητοποίηση για το περιβάλλον και την βιώσιμη κινητικότητα, άρα προς φιλοπεριβαλλοντικές κατευθύνσεις στον τομέα των μεταφορών (σιδηρόδρομος, τραμ, υποδομές βιώσιμης κινητικότητας που διευκολύνουν πεζούς και ποδηλάτες στις πόλεις κλπ);

Οι ερωτώντες βουλευτές

Δ.Παπαδημούλης

Α.Τσίπρας